ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מלחמת סוכות – אין ציוד, אין נשק, אין אחראים

כבר במלחמת לבנון השנייה פורסמה ביקורת חריפה על המוכנות הארגונית של צה"ל ועל חוסרים חמורים בציוד בסיסי, תחמושת, אמצעי קשר ומיגון. למרות שצה"ל הציג תוכנית שהייתה אמורה לשנות את המצב, כעת מתגלה שדבר לא השתנה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

חיילים בשדרות (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
חיילים בשדרות (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

אתמול (8.10, ברקע הדיווחים על מחסור חמור באמצעי לחימה ובעיות ארגוניות קשות של הצבא, צייץ אמרי לוי סדן, חייל מילואים שחבר לגדוד שלו ביקורת חריפה. "הוקפצנו בוואטסאפ. גדוד שלם הגיע בטרמפים. רכבים פרטיים מובילים חיילים מנקודה לנקודה", כתב. "נמצאים בגזרה בצפון. אין אוכל ראוי לשמו. אין גם אספקת מים קבועה. רוב הזמן רובצים חסרי מעש בשטחי כינוס. אין גם נשקים. ארגון לקוי. הכל כפי שהיה תמיד. ציוד חסר, נגמשי סג'עיה״. 

על פי סדן "אף אחד לא יודע מה קורה אין שקיפות, ואין בהירות. אין גישה לחשמל אז מאות אבות, בנים והורים חיים על אדי מטענים ניידים. איש לא נותן דעתו על זה שצריך לעדכן משפחות ולהתעדכן. כל ניסיון לתהות על ההתנהלות נתקל בתשובות מזוגגות ואדישות קהה". 

חיילי מילואים נוספים, שהוקפצו מהרגע להרגע בדרום ובצפון, מדווחים על מחסור חמור בציוד בסיסי וקוראים לעזרה וגיוס תרומות מהציבור לפני שהם יוצאים לפעילות מבצעית. מדובר על מחסור בציוד לחימה, אמצעי מיגון כמו אפודים וקסדות, פנסים ולדרמנים. חלקם אף מדווחים על מחסור במים ובמזון. 

מילואימניקים ששוחחו עם "המקום הכי חם" סיפרו כי הם רגע לפני פעולה צבאית מסוכנת וגילו מצוקה גדולה. לדבריהם, צה"ל מנסה לאלתר פתרונות אבל מה שסופק עד כה היה דל ומיושן. אריה פרידסון, לוחם לשעבר בפלוגת הפלחה"ן סיפר כי כשביקש להתנדב למילואים ולהצטרף לפלוגה שלו בעזה, נאמר לו שאין טעם שיבוא כי "נגמר הציוד והנשקים". 

המילואימניקים מבקשים את עזרת הציבור ויוזמות אזרחיות רבות מתארגנות כעת למלא את החלל ולספק למילואימניקים את הציוד בכל רחבי הארץ. 

ביקורת דומה נשמעה גם במהלך מלחמת לבנון השנייה, אז התגלו חוסרים בציוד בסיסי של חיילי המילואים, כמו שכפ"צים, קסדות, תחמושת, אמצעי קשר וציוד בסיסי נוסף. בעקבות הביקורת אז, צה"ל הציג תוכנית לפיה לכל מפקד גדוד במילואים יהיה נגד שיעסוק אך ורק באספקה שוטפת של מחסני החירום, כך שלא יווצרו חוסרים כלשהם. התוכנית כנראה לא יושמה. 

דובר צה"ל בחר לא להתייחס לטענות. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!