ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

עובדי עיריית רחובות מפרים את החוק – בוועדת הבחירות לא שמעו על זה

עובדי עירייה בכירים ברחובות משתתפים באופן פומבי באירועי בחירות של ראש העיר המכהן, לכאורה בניגוד לחוק • ועדת הבחירות המרכזית שאמורה לטפל ולאכוף הפרות של חוקי הבחירות תתערב רק במידה שתוגש עתירה • כמה זמן ייקח לדון בעתירה? "זה תלוי בהרבה גורמים, מה החומר שמונח לפני השופט, דחיפות הטיפול, ועוד"
הדפיסו את הכתבה

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך!

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה? הכניסו כאן מייל, כך נדע שאתם איתנו:

עובדי עיריית רחובות בקמפיין הבחירות של ראש העיר רחמים מלול.

לפני כשבוע וחצי, ברחוב הרצל 149 ברחובות, נפתח מטה הבחירות של ראש העיר רחמים מלול, שמתמודד על כהונה נוספת בבחירות הקרובות. המקום קושט בשלטי בחירות ובכניסה הוצבה שרשרת בלונים בצבעי כחול לבן. בפנים, הרימו הנוכחים כוסית לקראת השנה החדשה. 

בין החוגגים ניתן היה לראות גם עובדי עירייה בכירים שהגיעו לתמוך בראש העיר המכהן, חלקם אף נמצאים בעמדות מפתח בעירייה ובמוקד קבלת החלטות שעשויות להשפיע גם על מהלך הבחירות הקרבות. 

באחת מהתמונות שצולמו באירוע ניתן לראות כי עובדי עירייה רבים אף לא היססו להצטלם לצידו של מלול ולהפגין בו תמיכה פומבית, כך, מאחורי הפרצופים המחוייכים תלוי היה שלט בחירות גדול ובו הופיע הכיתוב הבא: 'מצביעים אחדות בוחרים לחיות ביחד'. 

התמונה הופצה ברשתות החברתיות באין מפריע. אף אחד לא סבר שהתמונה מתעדת את השתתפותם של עובדי העירייה באירוע פוליטי של ראש עירייה מכהן – בניגוד לחוק. "הם חיילים של מי שמינה אותם, בחשיבה שלהם, לפני שהם עובדים בעירייה הם קודם כל שייכים לסיעה שאיתה הם מזוהים, במקרה של רבים מהם, הליכוד", מספר מקור בעיריית רחובות בשיחה עם״ שקוף״.

לפי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה משנת 2021, על עובד הרשות המקומית לשמור בעיני הציבור על תדמית נייטרלית שאינה משועבדת להשקפה פוליטית מוגדרת. בין היתר, ישנו איסור פלילי על עובד רשות מקומית, שהוא בעל סמכות מינהלית או תפקיד שכרוך בו מגע עם קהל, לקחת חלק בתעמולת בחירות. 

אירוע השקת קמפיין הבחירות של ראש העיר המכהן, רחמים מלול, ברחובות

המקור מסביר כי "ככה ראשי עיר משיגים את הכוח וההשפעה שלהם על עובדי עירייה״. במקרה הספציפי של רחובות, ״מרגע שמלול מינה עובד בעירייה לתפקיד שלו, אותו אדם מרגיש מחוייב למי שמינה אותו".

״אפילו למנקה אסור לקחת חלק בבחירות של אף מועמד״

המעורבות של עובדי העירייה בקמפיין הבחירות של מלול מצטרפת לתמונה שרצה ברשתות החברתיות בשבועות האחרונים, בהם נצפית משאית גיזום ירוקה שעליה מוטבעת חותמת של עיריית רחובות, תולה שלטי בחירות של ראש העיר המכהן.

"לעובדי עירייה אסור באופן מוחלט להגיע לאירועי בחירות של המתמודדים" אומר עו"ד רשף חן, בעל משרד שעוסק בין היתר בייעוץ משפטי בענייני רשויות מקומיות, לשעבר יועץ משפטי של עיריית חיפה וחבר בכנסת ה-16 מטעם סיעת 'שינוי': "לעובדי עירייה בכירים יש איסור שמופיע בחוק, ועם השנים האיסור הורחב לכל עובדי העירייה בכל דרגה שהיא, כלומר, אפילו למנקה אסור לקחת חלק בבחירות של אף מועמד". 

עו״ד חן מסביר, שהחשש שהוביל לחקיקת החוק נועד למנוע בדיוק מקרים מסוג אלו שאירעו במטה הבחירות של מלול – תמיכה פומבית של עובדי עירייה בפעילויות מפלגתיות של מועמד שמכהן באותו הזמן כראש העיר.  ומה אם הגיעו לשם במקרה בשביל הכיבוד? או רק כדי לתמוך באופן חברי?, עו"ד רשף מבהיר: "לעובדי העירייה אסור להגיע לפעילויות של המועמדים באופן גורף".

משאית גיזום של עיריית רחובות מסייעת בתליית שלטי בחירות של ראש העיר המכהן. (צילום: באדיבות המצלם)

במקרה של משאית העירייה שתולה שלטי בחירות, גם כאן, "ככל שאכן נעשה שימוש ברכב עירייה, מדובר בעבירה על החוק" קובע עו"ד רשף "אסור להשתמש בכל נכס של העירייה, מוחשי או לא, בהקשר עם תעמולת בחירות".

במידה ולכאורה נעשו עבירות, כמה גופים מוסמכים לטפל ולבצע אכיפה בנושא תעמולה כדי למנוע פגיעה בטוהר הבחירות – ועדת הבחירות המרכזית, המשטרה והרשות המקומית. אלא שפנייה של ״שקוף״ לגופים השונים מעלה תמונה עגומה ביותר.

הגוף האוכף יתערב רק במידה שתוגש עתירה

ועדת הבחירות המרכזית הפנתה אותנו בתחילה למשרד הפנים שבתורו הפנה אותנו למשרד "יחסי ציבור" לתקשורת משולבת.  ממשרד יחסי הציבור נמסר: "כל עניין הקשור בתעמולת בחירות אינו בסמכות משרד הפנים או הפיקוח על הבחירות, אלא נתון – ע"פ חוק, לסמכותו הבלעדית של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת."

כאשר פנינו בשנית לוועדת הבחירות היא מצידה הבהירה, כי סמכויותיה הן סמכויות שיפוטיות, ולכן הדרך היחידה שבה היא תתערב בנושא תהיה רק במידה ותוגש עתירה מסודרת, ולאחר שהשופט המוסמך לדון בעתירה יקבל החלטה בנושא. 

"עתירות יכול להגיש כל אזרח. מדובר בהליך משפטי לכל דבר״, מבהירים מוועדת הבחירות בשיחת טלפון, והם אינם מתחייבים על זמן המענה לעתירה.  "זה תלוי בהרבה גורמים, מה החומר שמונח לפני השופט, דחיפות הטיפול, ועוד". כמו כן צויין שעד עתה לא הוגשה כל עתירה בעניין הבחירות ברחובות.  

בהמשך הפנתה הועדה את האחריות לגוף נוסף – היועצת המשפטית של העירייה: "נעיר כי ככלל, היועץ המשפטי לעירייה אמון על שמירת משאבי העירייה ואכיפת הדין אל מול עובדי עירייה ומשאביה, גם בראי סעיף 2א לחוק הבחירות (דרכי תעמולה) – האוסר על שימוש במשאבי ציבור לצרכי בחירות, וסעיף 75 לחוק הרשויות המקומיות (בחירות), האוסר על עובדי רשות מקומית לקחת חלק בתעמולת בחירות ברשות".

מעיריית רחובות נמסר: לצערנו קיבלנו תלונות על נוכחות של עובדי עירייה ומעורבות של עובדים בנושא הבחירות לכאורה. מנכ"ל העירייה הקדיש ישיבה מיוחדת לנושא, והפיץ הנחיות רלוונטיות לכלל העובדים.

כמו כן ההנחיות בנושא חודדו מול מנהלים ועובדים והם הוזהרו שלא לקחת חלק בתעמולת בחירות. תלונות ספציפיות על נוכחות עובדים – תיבדקנה. 

בנושא משאית הגיזום ליד שלט הבחירות: הטענה אינה נכונה. השלט נתלה ע"י חברת שילוט במסגרת הקמפיין. המשאית לא עסקה בתליית שלט הבחירות – הטענה אינה אפשרית גם מבחינה טכנית כיוון שכל ייעודה הוא איסוף גזם.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך! 

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה?

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

14 תגובות

  1. עבודה מהבית עם שכר מטורף!!!!
    בתחום הקלדנות, כתיבה, הזנת תוכן ונתונים, ניתן להגיע ל12,200 ומעלה
    אין צורך בניסיון לפרטים- 052-4313764 פנו אלינו בוואטספ

  2. לא ידעתי שרחובות נמצאת בצפון אפריקה, אבל מהסיפור והתמונות וצילום הדמויות המרכזיות הבנתי שכן. זה נראה שגם עולם המושגים ורמת שמירת החוק של צפון אפריקה השתלטו על העיר.

    1. וואו איזו תגובה גזענית! אגב, תימן לא נמצאת בצפון אפריקה. היא באסיה, כמו ישראל. גאוגרפיה לא למדת?
      בור ועם הארץ.

  3. אני אצביע לכל מי שיתחייב להפסיק את המצב הקיים שהעיר מנוהלת על ידי 4-5 משפחות ששולטות בעירייה כבר עשרות שנים.

  4. דוברות שקרנית. רואים בבירור שמנוף המשאית קשור לשלט שמורד למקומו והוא טרם אוזן. בושה איך דוברות מתייחסת לציבור כעדר טיפשים.

  5. הגיע הזמן לשינוי מהותי!

    הקדנציה האחרונה הוכיחה שמי שישב סמוך אל שולחנו של מלול, הצביע באופן אוטומטי לכל דרישה שלו, החל בהקצאות לבתי כנסת וכלה באישורים לאיצטדיון שהוערך ב60 מליון שקלים וכיום כבר עומד על 120 מליון ש"ח (לא נזכיר באיזו ליגה ממוקמות קבוצות הכדורגל של רחובות)…
    יניב וזוהר הצביעו בעד כל מיזם של מלול ואליהם הצטרף גם אסף אלבר "הליברל".
    צפו בישיבות המועצה הנערכות באופן מזעזע ומזלזל.

    הם כבר הוכיחו שאינם ראויים, ולכן אין ברירה אלא לתת צ'אנס למי שאולי יעמוד בהבטחות ויביא שינוי.

    מתן דיל – פשוט כי אין אופציה אחרת.

    1. להחליף ביבסט אחד בביביסט אחר. זה מה שיביא שינוי לעיר?

  6. משאית הגזם לא שייכת לעירייה,המשאית שייכת לקבלן שיונק מהעיריה ואם לא יעבוד עבור האדונים לא תהייה לו עבודה

  7. רמי מדהלה גם ראש וועד עובדים – האדם אליו אנשים פונים לעזרה ותלויים בו כאשר הזכויות שלהם מופרות.. מעניין למי הם יצביעו בבחירות הקרובות

    1. מלול מפר סדר, ומסובבים סביבו עדת לקקנים, שנענים לגחמותיו, מוכנים לזחול על גחונם לשמר על מעמדם בחצר המלכות, מלך מרוקו יכול לעבור קורס אצל מלול.

      1. כדי להביא שינוי אמיתי לעיר צריך ראש העיר ליברלי. לא מלול ולא דיל כאלה.

      2. לא מלול, לא דיל, ולא מרקוביץ
        לא ביביסטים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה יהיה עם ההבטחות של הפוליטיקאים אחרי שהקלפיות ייסגרו?

אנחנו רוצים להציב עיתונאי/ת במשרה מלאה ברחובות! 🤩

אבל כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים לדעת שאתם איתנו.

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!