ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לבקשת "שקוף": מנכ"ל משרד המדע חשף פרטים מהסכם ניגוד העניינים שלו

המנכ"ל גדי אריאלי עבד בעבר כמנהל השקעות בקרן שבין לקוחותיה נמצאות חברות טכנולוגיה, תחום שנמצא כיום תחת סמכותו. מעקב "שקוף": יותר משליש ממנכ"לי משרדי הממשלה מסתירים מהציבור את פרטי ההסכם עליו הם חתומים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מנכ"ל משרד המדע, החדשנות והטכנולוגיה גדי אריאלי (צילום: ראובן קפוצינסקי, אתר המשרד)
מנכ"ל משרד המדע, החדשנות והטכנולוגיה גדי אריאלי (צילום: ראובן קפוצינסקי, אתר המשרד)

לבקשת "שקוף", מנכ"ל משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה גדי אריאלי חשף את רשימת לקוחותיו בעבר, שהושחרו בהסכם ניגוד העניינים עליו חתם עם כניסתו לתפקיד. תחום עיסוקו הקודם מצוי תחת סמכותו הנוכחית, כמנכ"ל המשרד, ולכן ראוי היה ליידע את הציבור לגבי שמות לקוחותיו בעבר. הפנייה לאריאלי נעשתה במסגרת בקשת חופש המידע.

קודם להיותו מנכ"ל משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, עבד אריאלי כמנהל השקעות בחברת BuiltUp Ventures – קרן השקעות בחברות טכנולוגיה השייכת לקבוצת בסדנו שבראשות איש העסקים אליעזר גרוס. 

חברות הסטארט-אפ שהיו לקוחותיו של גדי אריאלי
My Tower, Okibo, Augmind, Trusstor, Watrix, 3DCOM, StructShare, Solidblock, Airwayz, Wond

במסגרת בקשת חופש המידע, "שקוף" דרש שתוסר גם השחרת שמו של בנו של המנכ"ל והחברה בה הוא מועסק. מסעיף זה עולה כי בנו הסטודנט של אריאלי מועסק בחברת SAP המפתחת ומשווקת יישומים עסקיים, מערכות בינה מלאכותית וטכנולוגיות מסדי נתונים מתקדמים לשימוש במכשירים חכמים כשירות בענן.  

מנכ"ל משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה היה הראשון להשיב לבקשת חופש המידע של "שקוף", אך הוא רחוק מלהיות המנכ"ל היחיד שבחר לצנזר את פרטי ההסכם עליו חתם. למעשה, יותר משליש מהסכמי ניגודי העניינים עליהם חתומים מנכ"לי משרדי הממשלה אינם גלויים לציבור, כך מעלה בדיקה של "שקוף". עשרה מתוך 28 הסכמי ניגודי עניינים שנחתמו מאז השבעת הממשלה ה-37, פורסמו רק באופן חלקי וחסר. חלקם כללו נספחים שעברו השחרות משמעותיות, שמסתירות פרטים כמו שמות לקוחות או נכסיו של המנכ"ל. הסכמים אחרים פורסמו מבלי לצרף את הנספחים הנלווים כלל. כך, נחסמת האפשרות של הציבור לזהות בזמן אמת פוטנציאל לניגוד עניינים במשרדי הממשלה. 

בין ההסכמים שפורסמו באופן חלקי ניתן למצוא את מנכ"לי משרד האוצר, משרד הבריאות, משרד החוץ ומשרד האנרגיה. בכל המקרים שלחנו בקשות חופש מידע כדי לקבל לידינו את ההסכמים עם הנספחים החסרים ונטולי השחרות.

מנכ"לי משרדי ממשלה שפרסמו הסכם ניגוד עניינים חלקי:

שםתפקידמה צורף להסכם ניגוד הענייניםהאם פורסם נספח?האם הנספח הושחר?סטטוס בקשה
אבי כהן סקלימנכ"ל משרד התפוצותרשימת לקוחות להם נתן ייעוץ בחברה שבבעלותו לאלא רלוונטימחכים לתשובת חופש מידע
אילן כהןמנכ"ל משרד המודיעיןלקוחות חברה אמריקאית לנדל"ן מסחרי בארה"בלאלא רלוונטימחכים לתשובת חופש מידע
גד אריאלימנכ"ל משרד החדשנות המדע והטכנולוגיהרשימת לקוחות סטראט-אפ בחברה בה עבדכןבמקור כןחשפנו את כל 10 הלקוחות המושחרים ושם החברה בה בנו מועסק
יעקב בליטשטייןמנכ"ל משרד האנרגיהלקוחות עיקריים של האגודה השיתופית משגב דבאין נספחלקוחות מושחריםמחכים לתשובת חופש מידע
משה בר סימן טובמנכ"ל משרד הבריאותלקוחות להם ייעץאין נספחלקוחות מושחריםמחכים לתשובת חופש מידע
רונן לוימנכ"ל משרד החוץרשימת דירקטורים של חברות להם נתן ייעוץ אסטרטגילאלא רלוונטימחכים לתשובת חופש מידע
שלומי הייזלרמנכ"ל משרד האוצרלקוחות החברה של אחיו "הייזלר פתרונות" שמעניקה שירותי ייעוץ, אחזקה ופיקוחלאלא רלוונטימחכים לתשובת חופש מידע
אברהם מנחם מאירמנכ"ל משרד ההתיישבותשני סעיפים שלמים מושחריםלאלא רלוונטימחכים לתשובת חופש מידע
משה בן זקןמנכ"ל משרד התחבורהרשימת לקוחותכןלקוחות מושחריםמחכים לתשובת חופש מידע
מירב שטרןמנכ"לית המשרד לקידום מעמד האישהחסר נספח הלקוחותלאלא רלוונטימחכים לתשובת חופש מידע
יוסי פוקסמזכיר הממשלהלקוחות משרד עו"ד י. פוקס ושות'אין נספחלקוחות מושחריםמחכים לתשובת חופש מידע

שרים וסגני שרים מחויבים לחתום על הסכם ניגוד עניינים מתוקף תקנת "כללים למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים" שהתקבלה בהחלטת ממשלה מ-2002. מנכ"לי משרדי ממשלה ופקידות ציבורית מחויבים לחתום הסכם ניגוד עניינים מתוקף "נוהל עריכת הסדרים למניעת ניגוד עניינים" של נציבות שירות המדינה משנת 2006. 

העיקרון העומד מאחורי ההנחיות הוא דומה: לעובד ציבור חל איסור להימצא אפילו במצב של חשד לניגוד עניינים בין עבודתו הציבורית לבין עבודתו בעבר או קשריו האישיים. מטרת ההסדרים היא למנוע את ניגוד העניינים עוד בטרם התרחש.

למרות המחויבות לחתום על הסכם, אין בישראל חובה חוקית לפרסם אותו ברבים. ואף על פי כן, יועצים משפטיים מחויבים להמליץ לשרים ולמנכ"לים על פרסום ההסכם באתר משרד המשפטים. בנוסף, קיימת חובה להעביר את ההסכם לידי המבקשים אותו במסגרת בקשת חופש מידע. 

השקפת פרטי ההסכם לציבור חיונית כדי לפקח שהוא אמנם מיושם. נכון להיום, אין במשרדי הממשלה גורם מפקח על יישום הסכמי ניגודי העניינים. הנוהל הקיים יוצא מתוך הנחה תמימה שמרגע שבעל התפקיד חתם על ההסכם – הוא עצמו יימנע ממעשה הנגוע בניגוד עניינים. 

בהיעדר גורם רשמי מפקח, חשוב לפתוח את ההסכמים לציבור, כך שהפיקוח והבקרה יבוצעו על ידי כלי התקשורת ואזרחים מן השורה. יידוע הציבור על כל פרטי ההסכם חשוב משני טעמים עיקריים: ראשית, הביקורת על תוכן ההסכמים תתאפשר רק אם ההסכם גלוי לגמרי; והפרסום המלא מהווה בעצמו כלי הרתעה כלפי החותם שיהיה מודע לכך שעינו של הציבור פקוחה. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,898 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!