ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

גם השנה: משרד הבריאות מייצר מצג שווא על כמות המעשנים בישראל

הבדיקה האחרונה שערך משרד הבריאות במסגרת דוח העישון השנתי הייתה ב-2019, אך זו השנה השלישית ברצף שהמשרד טוען כי אחוז המעשנים בישראל דורך במקום. בזמן זה הוחמרה החקיקה נגד שיווק והצגה של מוצרי עישון, אלא שתוצאותיה אינן משתקפות בדוח. בינתיים, ענקית הטבק פיליפ מוריס נשענת על הנתון המטעה שהדהד שר הבריאות ארבל, כדי לדרוש שינוי מדיניות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מיסוי על סיגריות הוא אחד מהצעדים האפקטיביים ביותר במאבק בעישון. תמונת אילוסטרציה (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

דוח שר הבריאות על עישון לשנת 2022 נשען על נתון לא מעודכן באשר לכמות המעשנים בישראל. הדוח, שפורסם השבוע (שלישי) באיחור של חצי שנה, נפתח בדברי השר משה ארבל הכוללים טענה לפיה "אחוז המעשנים בישראל עומד כבר מספר שנים על כ-20%". בפועל, במשרד הבריאות לא יודעים מה אחוז המעשנים מאז 2019, אז נערך הסקר האחרון, שבו הוא אמנם עמד על 20.1%. 

השר ארבל אינו היחיד שמתבסס על נתון לא מעודכן. בדיקת "שקוף" העלתה כי גם שני דוחות העישון הקודמים שפורסמו כללו ציטוטים של מ"מ שר הבריאות, יואב בן צור, ולפניו השר ניצן הורוביץ, לפיהם אחוז המעשנים נותר בישראל ללא שינוי.

לפניית "שקוף", גורמים במשרד הבריאות הסבירו את היעדרו של נתון מעשנים מעודכן במאבק המתמשך של המשרד במגפת הקורונה, שמנעה לדבריהם היתכנות לקיום הסקר של המרכז הלאומי לבקרת מחלות (המלב"ם), האחראי לביצוע הסקר כל שנתיים. לאור הקשיים של משרד הבריאות לאייש תקן הנוגע לריכוז המאבק בעישון, את הדוח ריכזה ד"ר אפרת אפללו, מנהלת המחלקה לחינוך וקידום הבריאות, שהתגייסה לאיסוף הנתונים. 

אלא שתשובת משרד הבריאות אינה מסבירה מדוע תרם למצג השווא לפיו אחוז המעשנים דורך במקום מאז 2020, במקום להודות שאין בידיו מידע חדש בנושא. 

צילום מסך מתוך האתר של פיליפ מוריס

השקפת תמונת המציאות המלאה חיונית למאבק בנזקי העישון. ב-2018 וב-2022, הוחמרה החקיקה המגבילה את השיווק והפרסום של מוצרי עישון. בהיעדר נתונים עדכניים מאז 2020, קשה לדעת עד כמה אפקטיבית המדיניות בה נוקטת המדינה.

מי שמרוויחה בינתיים ממצג השווא הזה היא ענקית הטבק פיליפ מוריס המגייסת את "הדריכה במקום" כדי להתנגד למדיניות המאבק בעישון. "המדינה מנסה במשך שנים להתמודד עם הנושא ומתמקדת בחקיקת חוקים, בהגבלות ואיסורים כמו איסור עישון במקומות ציבוריים, איסור שיווק ופרסום, חפיסות אחידות, העלאות מיסים ועוד", כתבה ענקית הסיגריות באתר הישראלי שלה, "אך במבחן התוצאה אחוז המעשנים נותר ללא שינוי כבר שנים רבות. אולי הגיע הזמן לעדכן מדיניות?".

במשרד הבריאות בחרו שלא להגיב לטענות.

הנתונים הנעדרים: הוצאות פרסום, מעשנים בצה"ל

אחוז המעשנים העדכני בישראל אינו הנתון היחיד החסר בדוח שפורסם. במשרד הבריאות בחרו לא לפרסם, זה הדוח השני ברציפות, את הוצאות הפרסום השנתיות של חברות הטבק. מדובר בנתון חשוב המסייע להבנת תהליכים ומדיניות בחברות הטבק. מאז 2007 ועד 2020 נתון זה פורסם בקביעות בדוח. לאור העובדה שהמידע נעדר גם מהדוח הקודם, היה מצופה שהנוכחי יכיל נתונים משנת 2021 ו-2022. 

הדוח הנוכחי לא כולל גם נתון משמעותי נוסף: אחוז המעשנים השנתי בקרב חיילים וחיילות. אף שהדוח כולל פרק על תופעת העישון בצה"ל, הוא אינו כולל נתונים רלוונטיים לשנת 2022 – או בכלל. יצויין כי הגורם האחראי לפרסום הנתון הוא צה"ל המעביר מדי שנה את הנתונים למשרד הבריאות. השנה, משום מה, בחרו בצה"ל שלא להעביר את הנתון למחברת הדוח. 

הנתונים המעניינים: עלייה בקנסות, ירידה בטבק לגלגול

לצד הלקויות בדוח, נאספו הפעם גם נתונים חשובים בנוגע למגמות העישון בישראל. הנתונים העדכניים ל-2022 הגיעו משלושה גורמים: רשות המיסים במשרד האוצר, קופות החולים והרשויות המקומיות. 

מנתונים שהגיעו מהרשויות המקומיות עולה כי בשנת 2022 ניתנו 10,115 דוחות וקנסות ברשויות בגין עישון במרחב הציבורי, לעומת 8,189 שהוענקו בשנת 2021 – עלייה של 24%. 28 רשויות דיווחו השנה על הנתון בסך הכל, לעומת 36 רשויות שדיווחו בשנה שעברה. בין הרשויות הנעדרות הפעם גם עיריית חיפה.

מהנתונים שיש עולה כי הערים המובילות בחלוקת קנסות הן ירושלים עם 2,907 דוחות, תל אביב עם 2,007, באר שבע עם 1,438 ופתח תקווה עם 786. אולם כאשר משווים בין מספר הפקחים בתל אביב (280) לעומת ירושלים (50), עולה כי בעוד שבתל אביב כל פקח חילק בממוצע שבעה דוחות בשנה על עישון במרחב הציבורי, בירושלים חילק כל פקח 58 דוחות בממוצע.

עוד נתון מעניין שעולה מהדוח נוגע לשימוש בטבק לגלגול. הדוח העדכני מצביע על כך שמגמת הירידה ברכישת טבק לגלגול נמשכת: הייבוא עמד ב-2022 על 415 טון, לעומת 473 טון שנה לפני כן ו-873 טון ב-2018. באשר לסיגריות אלקטרוניות מצוין כי בשנת 2021 נרשם שיא יבוא של 12.5 מיליון יחידות. עם זאת, הדוח לא כולל נתון של שנת 2022 כך שלא ניתן לדעת אם מדובר במגמת עלייה.

תומך בקידום שני חוקים חשובים למאבק בעישון. משה ארבל (צילום: דוברות הכנסת)

מקום לשיפור

מוצרי טבק הם גורם התמותה מספר אחת בישראל. גם השנה מתו בישראל 8,000 בני אדם כתוצאה מנזקי העישון – פי 20 מקורבנות תאונות הדרכים. החל משנת 2000, משרד הבריאות מחויב על פי חוק לפרסם מדי שנה את דוח השר על העישון בישראל. המאבק בעישון זקוק לדוח מקיף הכולל נתונים מעודכנים בנוגע לכמות המעשנים בישראל בכלל, כמות המעשנים החיילים ובני הנוער בפרט, והוצאות הפרסום של חברות הטבק. מספרים אלה הם לב לבו של הדוח.

נראה כי המאבק בחברות הטבק חשוב לשר ארבל, שבימים אלה מאייש את משרד הבריאות. ארבל מגיע מסיעה מרכזית בקואליציה, ועשוי להתברר כקבלן שינוע יעיל ליוזמות הנדרשות לרענון המאבק בעישון. השר תומך כרגע בקידום שני חוקים חשובים למאבק בעישון. יהיה קשה להעריך את מידת האפקטיביות שלהם בעתיד אם לא תושקע מחשבה גם על איסוף נתוני המעשנים בישראל. נתונים אלה צריכים להתפרסם על בסיס שנתי, כפי שקורה במדינות כמו ארה"ב, צרפת, וקנדה

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

4 תגובות

  1. יהיה מעניין ב-20 השנים הקרובות לראות מה קורה בניו זילנד שמנסה ליצור דורות שלא יעשנו בכלל.

    בתקווה שגם לישראל זה יגיע מתישהו.

  2. כתבה מעולה ואתה צודק. אני מעשן לשעבר והיום משתמש בחלופות. הן הצילו אותי ולכן אין לאסור אותם אלא למנוע מצעירים לרכשם.

  3. דרוש איסור מוחלט וגורף של כל סוגי העישון והאידוי (סיגריות אלקטרוניות), ולא רק במרחב הציבורי, אלא בכל מקום, כולל בתי מגורים.

    מי שסבל פעם משכן מעשן, יודע שמדובר בפגיעה אנושה באיכות החיים, בתוך בתיהם של אנשים, שאיתרע מזלם להיות שכנים של מעשן.

    כל אלה שרוצים להרעיל את עצמם, יוכלו להמשיך לעשות את זה בדרכים שלא מפיצות את הרעל לסביבתם.
    עדיף שיסניפו, יבלעו, ידביקו מדבקות או יזריקו – – כל אלה לא מרעילים את אלה שעוברים או גרים לידם.

    1. כמה שאתה צודק! מי שבוחר להרעיל את עצמו שיעשה זאת ככה שאחרים לא נפגעים ושיהיה לו לבריאות. פשוט נמאס, המדינה לא לוקחת אחריות על בריאות הציבור לא בשטח הציבורי ולא בשטח הפרטי ששם זה הפקר מהסוג הגרוע ביותר. חיה מסביב לשכנים מעשנים שמסריחים את כל הבית, הסביבה ולאף אחד לא אכפת, אין תרבות אין הגנה על אזרח שרוצה לחיות בבריאות ושלווה. מה גם הם זורקים את הבדלים מהבית שלהם למרחב השכונתי והמקום נראה כמו פח אשפה ומאפרה ולא כניסה לבנין. צריך חוקים, כנסות ולהתחיל ליצור כאן רמת חיים בריאה ונאותה והגיע הזמן שהמדינה הזאת תיקח אחריות על המחדל הזה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!