ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

משרד המשפטים מסתיר גורמים שנפגשו עם לוין ופורום קהלת

מעקב "שקוף": בשלושה באוגוסט, יממה לפני הפרסום כי המיליארדר ארתור דנצ'יק מפסיק לתרום לפורום קהלת, שר המשפטים נפגש ביוזמתו בפעם ה-13 עם נציגי קהלת אביעד בקשי ועו"ד דוד פטר לצורך "היערכות תקשורתית". בפגישה השתתפו גורמים נוספים שהשר מסרב לחשוף את זהותם בשל "פגיעה בפרטיות"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שר המשפטים יריב לוין, 4 בינואר 2023 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
שר המשפטים יריב לוין, 4 בינואר 2023 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

משרד המשפטים מסרב לחשוף את זהות כלל משתתפי פגישה שבה לקחו חלק שר המשפטים יריב לוין ובכירים בפורום קהלת. במסגרת תשובה לבקשת חוק חופש המידע נוספת של "שקוף", משרד המשפטים סיפק מידע על המפגש ה-13 במספר של שר המשפטים עם נציגי הפורום, בשלושה באוגוסט בשעה 16:00 בלשכת השר בתל אביב. 

בפגישה, שנערכה ביוזמת לוין ועסקה ב"היערכות תקשורתית", כך על פי תשובת המשרד, השתתפו ד"ר אביעד בקשי ועו"ד דוד פטר. עם זאת, לראשונה נתקלנו בסירוב חד-משמעי לחשוף זהות של משתתפים נוספים, "הריני לדחות בקשתך לקבלת שמות כלל המשתתפים בפגישה, לפי סעיף 9(א)(3) לחוק חופש המידע, שכן יתר המשתתפים אינם חברים או נציגים מטעם פורום קהלת, ומסירת שמותיהם עולה כדי פגיעה בפרטיותם". 

עבור ד"ר אביעד בקשי זו הפגישה העשירית עם שר המשפטים בשמונה וחצי החודשים מאז שנכנס לתפקידו, ועבור עו"ד דוד פטר זו הפגישה הראשונה. במסגרת פרויקט חשיפת מפגשי שרים עם נציגי פורום קהלת, פרסמנו בעבר על 11 פגישותיו של שר המשפטים יריב לוין עם נציגי פורום קהלת מאז נכנס לתפקידו, כשאחת הפגישות התקיימה שעות בודדות לפני הצגתו בתקשורת של קובץ החקיקה המקדם הפיכה משטרית בישראל. 

ב-24 ביולי פרסמנו על "הפגישה המרתונית", הפגישה ה-12 של לוין וקהלת שלא נכללה בתשובת השר לוין לבקשות חופש המידע שהגשנו אולם תועדה ביומני שר האוצר שפורסמו. בפגישה השתתפו בקשי, ד"ר רפי ביטון – מועמדו של השר לוין לבית המשפט העליון וחבר בדירקטוריון העיתון גלובס, שר המשפטים לשעבר חיים רמון, הפרסומאי גיל סמסונוב, ושרה העצני-הכהן – יו"ר תנועת "ישראל שלי".

ד"ר אביעד בקשי בדיון בוועדת החוקה (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
ד"ר אביעד בקשי בדיון בוועדת החוקה (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

העובדה שלשכת השר עומדת מאחורי יוזמת קיום הפגישה, כמו גם שנושא הפגישה הוא היערכות תקשורתית, מעידה על מרכזיות הפורום בתהליך קבלת ההחלטות בלשכת השר. בעבר נציגי פורום קהלת השתתפו בפגישות שמטרתן הייתה תקשורת והסברה הנוגעת לקידום קובץ החקיקות המהווה ניסיון הפיכה משטרית בישראל. הפעם לשכת השר לא חושפת את נושא ההיערכות התקשורתית, והסתרת פרטי זהות הנוכחים הנוספים בפגישה מעלה סימני שאלה לגבי סיבת זימונה על ידי השר. 

פחות מיממה אחרי קיום הפגישה פורסם בתקשורת כי המיליארדר ארתור דנצ'יק שמממן את הפורום במשך שנים רבות, מפסיק את המימון לארגון כשלטענתו הסיבה לכך היא "כשהחברה מפולגת באופן שמסכן את הדמוקרטיה, צו השעה הוא להתמקד בקירוב לבבות ובתיקון הקרעים שנפערו בלכידות החברתית". בשנת 2022 הגיע תקציב הפורום לשיא של למעלה מ-31 מיליון שקל, כאשר 95% ממנו מגיע מתרומות מחו"ל. לא מצוין אם כל הסכום או רובו הוא תרומה של דנצ'יק. 

סמיכות הזמנים מעלה את השאלות האם הפרסום על המשבר בפורום קהלת עמד במרכז הפגישה, והאם הסירוב לחשוף את כלל המשתתפים בה נועד להגן על גורם חיצוני הקשור לפעילות הפורום. עתירה לחשיפת המידע נמצאת בשלבי הכנה ותוגש על ידנו בקרוב.  

הפגישות עם קהלת בנוכחות גורמים נוספים 

מבקשות חופש המידע הקודמות ומפרסום יומני שר המשפטים, עולה כי מדובר בפגישה הרביעית בלבד בה השר פוגש את הפורום יחד עם גורמים נוספים. יתר תשע פגישות השר התקיימו רק עם נציגי פורום קהלת כששבע מהן עם ד"ר בקשי, ושתיים עם יו"ר הפורום, פרופ' משה קופל. 

ב-24 בינואר נפגש השר לוין עם נציג פורום קהלת –  בקשי, בפגישה שהתקיימה במשרד האוצר עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ובנושא שהוגדר ביומנו של לוין כ"ישיבת הסברה – רפורמת המשילות", וביומנו של שר האוצר כ"הרפורמה המשפטית עם ארגונים אזרחיים". לטענת משרד האוצר ומשרד המשפטים רשימת הנוכחית בפגישה אינה זכורה להם לאור שלא תועדה. 

מייסד ויו"ר פורום קהלת, פרופ' משה קופל (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

בשמונה בפברואר נפגש השר עם בקשי, ד"ר רפי ביטון – מועמדו של השר לוין לבית המשפט העליון וחבר בדירקטוריון העיתון גלובס, שר המשפטים לשעבר חיים רמון, הפרסומאי גיל סמסונוב, ושרה העצני-הכהן – יו"ר תנועת "ישראל שלי" שעסקה לאחר מכן בשיווק המהפכה במשפטי, בנושא שהוגדר "הסברה". 

בשמונה במרץ נפגש השר לוין שוב עם בקשי כשהפעם המשתתפים הנוספים בפגישה הם השר סמוטריץ' וח"כ שמחה רוטמן – יו"ר ועדת החוקה חוק ומשפט. הנושא הוגדר ביומני שר האוצר כ"התייעצות רפורמה", וביומניו של השר לוין כ"פגישה עם השר בצלאל סמוטריץ'". 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

3 תגובות

  1. שבי גטניו אתה עושה עבודת קודש. תודה לך תמשיך כך למרות הקשיים המידע שאתה חושף לא יבולע בפז ובוודאי מסייע לתומכי הדמוקרטיה ולמיעוטים במדינת ישראל.

  2. פחד אלוהים מאלו המחבלים בקיום מדינת ישראל כפי שהייתה עד היום , ללא מדינה יצרנית וליבראלית אין תקומה למדינת ישראל , נהפוך לאירן או נושמד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,904 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!