ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לפני הבחירות המוניציפליות: ביהמ״ש שם קו אדום לניסיון להשפיע על התוצאות במוצקין

צבי אבישר שהתמודד ב-2018 לראשות עיריית קריית מוצקין ועבר מסע הכפשות ברשתות החברתיות, יפוצה בסכום של מיליון שקל. על פי פסק הדין, יוסי דואק, בעלים של משרד פרסום ומקומון שסיפק שירותים לעירייה, ניסה להשפיע על תוצאות הבחירות בין היתר באמצעות פוסטים ממומנים שנועדו להכפשת שמו הטוב וביזויו ברבים של אבישר
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ניצחון לצבי אבישר, מתמודד לראשות עיריית קריית מוצקין, בתביעת לשון הרע נגד העורך של המקומון ״חדשות הקריות״ ובעליו של משרד פרסום מקומי, יוסי דואק. שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, מנחם רניאל, חייב את דואק לשלם לאבישר 30 אלף שקל על כל פרסום מכפיש שהופץ נגדו ברשתות החברתיות, וסך הכל סכום של כמיליון שקל על 35 פרסומים שנועדו, כך לפי פסק הדין, לפגוע בהתמודדותו של אבישר בבחירות מול ראש העיר חיים צורי ב-2018. 

לפי כתב התביעה, שפורסם לראשונה בשנה שעברה ב״המקום הכי חם״, מסע ההכפשה כלל עשרות פרסומים בפייסבוק, חלקם אף קודמו בתשלום. הפוסטים טענו כי אבישר, שעבד כמנהל אגף תקשוב והסברה בעירייה, גונב ממקום העבודה, נחקר ביאח"ה וכללו גם התקפות על חייו הפרטיים: פרסומים בעלי רמיזות מיניות בוטות וכאלו הנוגעים לחיי הנישואים שלו.

הפרסומים הופצו בפייסבוק באמצעות עשרות פרופילים מזוייפים שהחלו לפעול ב-2016, סמוך למועד שבו הקים אבישר את תנועת "רוח חדשה" והפסיקו להתבטא נגד אבישר מיד עם סיום מערכת הבחירות. גם הקבוצות בהן התפרסמו ההכפשות, נפתחו בעיתוי ובאופן מחשיד, כך על פי כתב התביעה. 

דואק באותה תקופה היה עורך של המקומון "חדשות הקריות", במקביל היה בבעלותו גם משרד פרסום. לפי כתב התביעה, דואק מכר שטחי פרסום לעירייה במקומון שברשותו וסיפק לעירייה שירותים באמצעות משרד הפרסום שלו. 

הנתבע השני בכתב התביעה, שי לנדמן, היה אז בעלים של עסק מחשבים שסיפק שירותים לדואק, ומאוחר יותר התמנה למנהל המחשוב של העירייה. בכתב התביעה נטען כי כבעלים ומנהל של הקבוצה "שהשיח היחיד בה היה האדרת חיים צורי והכפשת התובע", לנדמן "היה ער לפרסומים המכפישים" ויכול היה להסיר אותם ולחסום את הפרופילים הפיקטיביים. בפסק הדין השופט רניאל קבע כי לנדמן אינו חב בגין הפרסומים שפורסמו בה ודחה את התביעה. 

"מסכת פרסומי לשון הרע נמשכה במשך שנתיים", נכתב בכתב התביעה שהגיש אבישר. "אין מדובר בהתלהטות יצרים שהביאה להתבטאות אומללה כזו או אחרת, אלא במסע הכפשה מתוכנן, פעמים רבות ממומן, אשר כלל עשרות פרסומים שכל אחד מהם עומד בפני עצמו וכאשר הם מצטברים ביחד, כל אחד מעצים את משנהו. פתיחת מספר רב של פרופילים פיקטיביים, יצירת דפים מתחזים וקבוצות שישמשו כר פעילות לפרופילים הפיקטיביים, כולם מעידים על תכנון מחושב ומוקפד ובכך יש ללמד על התנהלות מכוונת של דואק בכוונה לפגוע". 

דואק, מצידו, הכחיש כל קשר לאותם פרופילים פיקטיביים, והגיש תביעה נגדית על סך של לא פחות מ-3 מיליון שקלים, בה הוא טען כי אבישר הוא זה שהוציא את דיבתו כשפירסם בפומבי שדואק עומד מאחורי קמפיין ההכפשה נגדו. דואק טען כי "לא כתב מילה וחצי מילה ברשתות החברתיות נגד התובע או נגד כל אדם אחר בשמות בדויים על ידי אנשים פיקטיביים", וכי אין לו "חוש טכני למדיה הדיגיטלית… ובגילו המופלג לא נראה שיתחבר לזה". 

בכתב ההגנה טען דואק כי ככל שיקבע כי הוא קשור לפרסומים, עומדת לו ההגנה כי הפרסומים היו בגדר הבעת דעה. "הואיל והפרסומים שקבעתי שדואק אחראי לפרסומם נעשו באמצעות פרופילים פיקטיביים, לא ניתן לקבל את הטענה שהם נעשו על ידו כהבעת דעה בתום לב", כתב השופט. "חופש הביטוי נועד לעודד שיח פורה במרחב הציבורי. 

"תום לב אין כאן"

"לפרופילים פיקטיביים אין חופש ביטוי. הם לא שחקנים לגיטימיים במרחב הציבורי. אין מה להתווכח אתם ואין אפשרות לשכנע אותם בצדקת דרכך. אדם המפרסם את דעותיו באמצעות פרופילים פיקטיביים מעיד על עצמו שהוא רואה לנכון שלא לעמוד מאחורי עמדותיו במרחב הציבורי אלא להסתתר. מי שנוקט פעולות הסתרה מבין שמה שהוא עושה מוטב להסתיר, משום שאינו לגיטימי. תום לב אין כאן".

השופט הבהיר כי גם בעניינים ציבוריים שנכתבו בזמן תקופת הבחירות על אבישר כדמות ציבורית, אין לתת הגנה לכל ביטוי תחת צמד המילים "חופש הביטוי". לדבריו תוכן הפרסומים חרג מדברי ביקורת או הבעת דעה על אבישר כדמות ציבורית ומטרתם היתה הכפשת שמו הטוב וביזויו ברבים. 

לפי סעיף 7 (א) לחוק איסור לשון הרע, במשפט שבו הוכח שלשון הרע פורסמה במטרה לפגוע, רשאי בית המשפט לחייב את הנתבע לשלם לנפגע פיצוי של עד 50 אלף שקל.   

"שמו הטוב של איש ציבור הוא הנכס העיקרי העומד לזכותו בפעילותו הציבורית", כתב השופט רניאל בפסק דינו. "ללא שמו הטוב, נשמט הבסיס למעמדו, פעילותו וסיכויו להנהיג או לקחת חלק בפעילותה של קבוצה פוליטית". השופט קבע כי 35 מתוך 46 הפרסומים שהוגשו במסגרת כתב התביעה הינם בגדר לשון הרע, ומשכך קבע את הפיצויים. מנגד, קיבל השופט רניאל את טענת דואק לגבי שני פרסומים שפרסם נגדו אבישר וקבע כי הם בגדר לשון הרע, וחייב את אבישר ב-60 אלף שקל. 

כיום משמש אבישר כיו"ר האופוזיציה של קריית מוצקין ומתמודד על ראשות העיר בבחירות שיתקיימו בסוף אוקטובר. צורי הושעה מתפקידו בחודש יוני האחרון, לאחר שהוגש נגדו כתב אישום בגין לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, פגיעה בפרטיות, קבלת דבר במרמה ושיבוש מהלכי משפט. 

"פסק הדין אולי תקדימי, אבל נעשתה עבודה סזיפית באיסוף גרגר על גרגר, כפאזל של אלפי חלקים", אומר אבישר בראיון ל"המקום הכי חם". "המטרה היתה לייצר מסה אדירה של ראיות וזה היה הליך שקשה לנהל. הושקעו בו כרבע מיליון שקל עבור מומחים ואיסוף נתונים והוא נגע בתמצית תעשיית הפרופילים הפיקטיביים. הייתי דרוך לקראת פסק הדין, במשך שנתיים אני ומשפחתי היינו קורבנות של הסיפור הזה". הסקרים מראים כי לאבישר סיכוי לנצח את הבחירות הקרובות. "אני מסרב לוותר", הוא אומר. כיום מכהן כראש עיר עדי שטנברג, שהתמודד ב-2018 על הבחירות לרמלה, הפסיד והגיע במהלך שהוביל צורי לכהן כסגן ראש עיר בשכר ולאחר מכן, משהושעה צורי, לכהן כראש העיר. האופוזיציה עתרה אז על המינוי של שטנברג וביקשה צו ביניים, אך בית המשפט דחה את הבקשה בטענה שמשרד הפנים אישר את המינוי. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!