ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

תעלומת הקלסרים במשרד רה"מ: לאן נעלמו תיקי החפיפה?

תמונה שהעלה ראש הממשלה לשעבר לפיד ביום חילופי השלטון של מסמכי החפיפה שהושארו לנתניהו ולמנכ"ל משרדו, הביאה את עמותת "הצלחה" לבקש לקבל את התיקים לצורך פרסומם לציבור. במשרד רה"מ טענו כי נתניהו לא קיבל תיקי חפיפה מקודמו וכי אלה הועברו רק בין גורמי המקצוע, אך הם טרם אותרו
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הקלסרים שהושארו בלשכת נתניהו על ידי לפיד ואנשיו, דצמבר 2022

ב-29 בדצמבר 2022 נערכה ישראל לחילופי שלטון. ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד פינה את מקומו לראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר שהאחרון ניצח בבחירות והרכיב ממשלה בראשותו. ביום שעזב את לשכת ראש הממשלה פרסם לפיד בטוויטר תמונה ובה קלסרי חפיפה וכתב: "אנחנו מעבירים לכם מדינה במצב מצויין. תשתדלו לא להרוס את זה, אנחנו תיכף חוזרים. תיקי החפיפה מוכנים". 

בתמונה מופיעים בין היתר קלסר החפיפה של המטה לביטחון לאומי עבור ראש הממשלה הנכנס ועל כריכתו מפורטים נושאים כמו: "הערכת הביטחון הלאומי לשנת 2022" ו"נושאים מרכזיים לטיפול". בנוסף, מצורף קלסר חפיפה המיועד למנכ"ל משרד ראש הממשלה.

אחרי הציוץ של ראש הממשלה לשעבר לפיד פנתה עמותת "הצלחה", מיד עם הקמת הממשלה, לכל משרדי הממשלה וביקשה את תיקי החפיפה שהועברו בין השרים וראשי הממשלה בשתי הממשלות האחרונות, כולל אלו שהועברו בין ממשלת נתניהו הקודמת לראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט. בחודש שעבר השיב משרד רה"מ על הפניה עם תשובה מוזרה: נתניהו לא קיבל תיק חפיפה מקודמו, "לכן אין בידינו מידע רלוונטי לבקשתכם". לאן נעלמו הקלסרים שבתמונה?

בעמותת "הצלחה" פנו שוב למשרד ראש הממשלה עם צילומי הקלסרים שהושארו בלשכה, אך משרד ראש הממשלה ממשיך לטעון שלא הועברו תיקי חפיפה בין ראשי הממשלות, אלא רק בין גורמים מקצועיים. 

נתניהו ולפיד (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

כעת, בעמותה ביקשו לקבל את תיקי החפיפה שהוחלפו בין הגורמים המקצועיים. "מדובר בבקשה שהוגשה לכלל משרדי הממשלה באופן רוחבי לגבי שתי הממשלות האחרונות כדי לבחון את האופן שבו הועברה האחריות למשרדי הממשלה עם חילופי השלטון", אמר עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של "הצלחה". לדבריו, "קיימת חשיבות רבה להעברת מקל מסודרת בתקופה רגישה של החלפת שלטון. חשיבות זו באה לידי ביטוי גם באמצעות מתן פומביות למסמכי העברה. נקודת זמן זו היא נקודת זמן טובה לבצע הערכה לגבי התכנון הממשלתי, תמונת המצב, וסדר העדיפויות המוצגים במסמכים אלה".

את הדגש ששם לפיד לצילום תיקי חפיפה שהעביר, אפשר לראות כתגובה לחילופי השלטון הקודמים: לפי פרסומים, כשנתניהו העביר את ניהול המדינה לבנט, פגישת החפיפה ערכה חצי שעה בלבד, ללא תיק כתוב ומסודר. 

ממשרד רה"מ נמסר בתגובה:

כל תיקי החפיפה התקבלו עם חילופי הממשלה והגורמים הרלוונטיים עברו עליהם.

משלכת ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה יאיר לפיד נמסר:

לקראת סיום כהונת ראש הממשלה לפיד, הנחה רה״מ את כלל בעלי התפקידים להכין תיקי חפיפה מסודרים, עם סקירה מפורטת ונושאים פתוחים לטיפול.

מלבד פגישת חפיפה מסודרת ועניינית שהתקיימה בין רה״מ לשעבר יאיר לפיד לרה״מ נתניהו, התקיימו גם פגישות חפיפה מקצועיות בין גורמי המטה ולהם הועברו תיקי החפיפה עם החומרים הרגישים.

כך למשל פעלה מנכ״לית משרד רה״מ היוצאת, נעמה שולץ, אשר העבירה בפגישה מסודרת את קלסר החפיפה שלה למנכ״ל משרד רה״מ הנוכחי יוסי שלי. ראש המל״ל לשעבר אייל חולתא אשר עבר על תוכן תיק החפיפה עם ראש הממשלה נתניהו, השר לעניינים אסטרטגים רון דרמר וראש המל״ל הנוכחי צחי הנגבי שגם מחזיק בתיק, מזכיר הממשלה, שלום שלמה מול אנשי מזכירות הממשלה.

אחרי יותר מחצי שנה ניתן לראות שלשכת נתניהו התעלמה או העלימה את תיקי החפיפה. כל מה שעשתה בנתיים ממשלת נתניהו – זה בטוח לא מתיקי החפיפה שהושארו להם.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יאיר טאובר

Picture of יאיר טאובר
תל אביבי זה מכבר, אבא של עמליה נשוי לטל וירוק בנשמה. עבדתי במשך שנים במגוון תפקידים בתקשורת המיינסטרים (ידיעות אחרונות, וואלה), שם הכרתי לעומק את התקשורת הממוסדת, על מעלותיה ומגבלותיה. מאמין בכוח של עיתונות ביקורתית, הגונה וישרה להביא לשינוי ומכיר באחריות הגדולה שיש לנו כעיתונאים לכל מילה ומילה.

3 תגובות

  1. גם אם לא מפתיע וצפוי הרי זה מעורר דאגה. מאפייני ההתנהגות של ביבי וממשלת החורבן שלו פשוט שמים ללעג כל התנהלות נאותה ופוגעים גם בביטחון ישראל.
    בעבר צוין שבנט ולפיד כהנו כראשי ממשלה הם הופתעו שאין תוכנית מגירה לגבי אירן והם התחילו די מאפס לגבש עם גורמי הבטחון והגורמים המדינאים מה שנקרא Plan B למקרה שהשיחות תתפוצצנה.
    בפועל מה שקרא עם השבעת הממשלה הנוכחית, כל התוכניות הושמו בצד ופועלים לפי מתווה קהלת שהכין תוכניות והצעות חוק כמעט בכל תחום. חשיבות עצומה יש לעובדה שהמחאה פשוט שבשה את "תוכנית העבודה" של קהלת וזו האחרונה נלחצה ונסוגה מהתוכנית להפיכה השלטונית
    (אסור להירדם – רק דחו את היישום אבל עדיין זוממים לבצעה בשעת הכושר).

  2. שלום יאיר,

    מה אומרים על כך מבקר המדינה ויו"ר ועדת הביקורת של הכנסת ?
    האם ועדת הביקורת של הכנסת קיימה דיון בנושא, זימנה את הגורמים הרלוונטיים, וקבלה החלטות ???

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,896 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!