ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ח"כים בקריאה לסילמן: מנעי רישום חברות גז ונפט לוועידת האקלים הבינ"ל 

לאחר הפרסום בשקוף, השדולה הסביבתית בכנסת דורשת מהשרה להגנת הסביבה לאסור כניסת חברות אנרגיה לוועידה של האו"ם תחת הרישום המדינתי של ישראל. "יש לאפשר זאת רק לגופים ציבוריים המקדמים אנרגיה מתחדשת ופתרונות ברי-קיימא", נכתב בפנייה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

חברות האנרגיה הן תורמות עיקריות למשבר האקלים. שריפת יער ליד ירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ח"כ יוראי להב-הרצנו (יש עתיד) פנה היום (רביעי) לאור הפרסום ב"שקוף" לשרה להגנת הסביבה עידית סילמן, בשם השדולה הסביבתית בכנסת, בדרישה לאסור השנה רישום חברות גז ונפט לוועידת האקלים בדובאי (COP28) באמצעות מערכת הרישום המדינתית. אם השרה סילמן תיעתר לבקשתו תהפוך ישראל למדינה הראשונה בעולם המונעת מחברות גז ונפט אפשרות לנצל את הפלטפורמה המדינתית כדי לזכות באישורי כניסה לאזור הכחול בוועידה, אזור בו מצויים מקבלי ההחלטות הבכירים. בשנה שעברה פורסם כי ברשימת החברות מטעם מדינת ישראל שהשתתפות בוועידה בשארם א-שייח שבמצרים, ניתן היה למצוא חברות גז ונפט כמו רציו חיפושי נפט ותאגיד הגז והנפט הבינלאומי שברון. 

"אנו, ראשי השדולה הסביבתית, פונים אליך בדרישה שלא לאפשר רישום חברות הנפט והגז באמצעות רשימות מדינת ישראל הנשלחות לוועידת האקלים, ולאפשר רישום מטעם המדינה רק לגופים ציבוריים וחברות או עמותות המקדמות אנרגיה מתחדשת ופתרונות טכנולוגיים ברי-קיימא", נכתב בפניית השדולה הסביבתית בכנסת, עליה חתומים ח"כ יוראי להב (יש עתיד), ח"כ נעמה לזימי (העבודה) וח"כ מטי צרפתי-הרכבי (יש עתיד). 

בוועידת האקלים של האו"ם (COP) ישנם שני אזורים אליהם מותרת הכניסה. לאזור הירוק מותרת כניסת כל אדם או גורם שחפץ בכך, ולאזור הכחול מותרת רק כניסתם של גופים שנרשמו לוועידה מטעם מדינות. מטבע הדברים האזור הנחשק יותר לכניסה הוא הכחול, שם שוהים מקבלי ההחלטות והאישים והגופים רבי ההשפעה אותם מעוניינים לוביסטים מחברות הגז והנפט לפגוש ולנסות להשפיע עליהם במהלך הוועידה. 

ח"כ יוראי להב הרצנו (צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90)

לאחרונה פורסם ב"שקוף" כי מתגובה משותפת שהתקבלה מהמשרד להגנת הסביבה וממשרד החוץ, עולה כי גם השנה בכוונת ישראל לאפשר רישום של חברות גז ונפט לוועידת האקלים הבינ"ל (COP28) באמצעות הרישום המדינת. הרישום עתיד להקנות להן אפשרות להיכנס לאזור הכחול בוועידה ולעסוק בפעילות לובינג שמטרתה לטרפד, למוסס או לדחות יישום החלטות הפוגעות בהכנסותיהן, כלומר לפגוע במטרות הוועידה. מבחינה טכנית הרישום לוועידה מתבצע בלעדית על ידו, הסמכות לאסור רישום כזה מצויה בידי המשרד להגנת הסביבה. 

קריאות הולכות וגוברות בעולם

לאור הפרסומים מהשנה שעברה בוועידת COP27 לפיהם בוועידה השתתפו יותר מ-600 לוביסטים מתעשיות הגז והנפט, החל גל ביקורת עולמי הנוגע להתרת השתתפותם בוועידה באמצעות רישום מטעם המדינות. חלק הולך וגדל מהמבקרים דורשים לאסור כליל את השתתפות הגורמים הבאים לוועידה, זאת לאור המידע החד-משמעי הנוגע להתערבות תעשיות הגז והנפט במטרה לטרפד עמידה ביעדי צמצום פליטת גזי החממה שהמדינות התחייבו לעמוד בהן. 

ועידת האקלים הקרבה בדובאי ספגה ביקורת גם בצל העובדה כי יו"ר הוועידה, סולטאן אל-ג'אבר, הוא מנכ"ל חברת הגז והנפט ADNOC, חברה הממוקמת במקום ה-12 בעולם בכמות ייצור נפט. מינויו ליו"ר הוועידה זכה לביקורת קשה ולדרישה להחלפתו, דרישה שאיחוד האמירות דחתה על הסף. הביקורות הנוגעות להתערבות תעשיות הגז והנפט בוועידה הובילו את האו"ם לאמץ צעד ראשון, אמנם מינורי, לפיו מהוועידה הנוכחית תחול חובת שקיפות על נציגי חברות גז ונפט הנרשמים לוועידה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!