ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מנכ"ל שיבא לשעבר: ההודעה על מצב נתניהו פגעה באמינות בית החולים

פרופ' זאב רוטשטיין, מתח ביקורת קשה על התנהלות ביה"ח שהודיע לפני כשבוע כי סיבת אשפוזו הייתה התייבשות, ואילו אמש הושתל בלבו קוצב. לטענתו יתכן שאנשי שיבא לא שיקרו בהודעה הראשונה על ההליך הרפואי, אך לא סיפרו את הכול: "בעדות בבית המשפט אנחנו לא רק נתבעים לומר את אמת אלא נשבעים להגיד את כל האמת"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מנכ"ל שיבא לשעבר פרופ' זאב רוטשטיין (צילום: פלאש 90)
מנכ"ל שיבא לשעבר פרופ' זאב רוטשטיין (צילום: פלאש 90)

הבוקר (ראשון) התעוררו אזרחי ישראל לידיעה לפיה במהלך הלילה הושתל בניתוח קוצב לב לראש הממשלה בנימין נתניהו. מדובר בשיאו של משבר בריאותי שפקד את נתניהו ביום שבת שעבר, בעת שהובהל לבית החולים שיבא כשהוא לא חש בטוב לאחר ששהה בטיול בכנרת. מאז אותו אירוע החלו להתפרסם ידיעות הכוללת את תגובות שיבא, שבצילן החל לרחף סימן שאלה לגבי אמינות ההודעות ואמינות בית החולים.

 במהלך השבת שעברה יצאה הודעה מלשכת נתניהו לפיה "הבדיקות של ראש הממשלה יצאו תקינות", ומהמרכז הרפואי בשיבא מסרו ש"סיבת האשפוז – התייבשות". אלא שמנכ"ל בית החולים לשעבר, פרופ' זאב רוטשטיין, רואה בחומרה את הודעת בית החולים, שהסתירה חלק מן האמת לגבי מצבו של נתניהו.

בהודעה מפורטת יותר נמסרו בשבוע שעבר בשם בית החולים הדברים הבאים: "ראש הממשלה נתניהו סיים סדרת בדיקות ונמצא במצב מצוין. אבחנתנו, בסיומן של כלל הבדיקות שבוצעו, כולל בדיקות המעבדה, שסיבת האשפוז היא התייבשות. ליבו תקין לחלוטין, ללא שום ממצא. הצוות הרפואי החליט לבצע סדרת בדיקות מקיפות ושגרתיות שמתבצעות בהכרה מלאה, כולל בדיקה חשמלית של הלב, שכולן יצאו תקינות לחלוטין. בשום שלב לא אובחנה הפרעה כלשהי בקצב הלב. לצורך המשך מעקב שגרתי החלטנו להשתמש בהולטר תת-עורי, כפי שנהוג, כדי לאפשר לצוות המקצועי הרפואי הצמוד של ראש הממשלה להמשיך במעקב שוטף". 

"לבו תקין לחלוטין". ההודעה שפרסם בית החולים בשבוע שעבר

פרופ' רוטשטיין, מנהל בית החולים לשעבר וקרדיולוג במקצועו למעלה מ-40 שנה, אמר ל"שקוף" כי "כאזרח היה לי קשה עם ההודעה הזו, וזאת האמת. לא הייתי נותן להודעה שלא מניחה את דעתו של אזרח לצאת החוצה, מבלי לנסות להגיע להסכמה שההודעה הזו תהיה שקופה, אמיתית, נכונה במאה אחוז ואין בה את הטעיית הציבור".

"אני רוצה להדגיש. במקרים של התייבשות לא נהוג להשתיל רוויל (מכשיר מזערי, א.ק.ג. תת עורי ש"ג). זו פעולה פולשנית, ונוהגים להשתיל את הרוויל רק במקרים של חשד קליני להפרעה בקצב שרוצים להוכיח אותה, ולא מצאנו אותה". לשאלתנו האם מדובר בהודעה שקרית מבהיר פרופ' רוטשטיין כי לא מתחייב שההודעה של  שיבא הייתה שקרית, אולם יתכן והיא לא הייתה אמירת כל האמת. 

"כדי להשתיל את אותו הולטר, צריך להיות חשד מסוים. אתה לא משתיל לכל אחד שהולך ברחוב. לכל דבר שאנחנו עושים צריך להיות משמעות רפואית. אם יש תלונות מסוימות ומצטייר בתמונה קלינית מסוימת, שיכול להיות שלא הצלחנו להוכיח אותה אבל היא נשארת ברמת חשש או ברמת חשד, אז יש מקום להמשך בירור. לכן החלטה על השתלה מהסוג הזה חייבת להתבסס על ממצאים קליניים ומחשבה קלינית". 

במקרה של נתניהו, לטענות פרופ' רוטשטיין, "נוצר קונפליקט מסוים לגבי מה שנקרא 'זכות הציבור לדעת' לעומת 'הזכות לפרטיות' של ראש הממשלה. אז או שאנחנו מוצאים מקום של פשרה, שמנהל בית החולים יכול בשקיפות מלאה, ובלי לפגוע באמינות בית החולים, להסכים להודעה משותפת. או לחילופין הייתי מחזיר בחזרה את כל עניין הדוברות ללשכת רה"מ, שהם ידבררו, ואם היו שואלים אותי הייתי אומר שכיוון שלא הגענו להסכמה עם הלשכה – הלשכה היא זו המדבררת". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

בכל מקרה, פרופ' רוטשטיין מדגיש כי לא היה מסכים לתת את שמו להודעה שיש בה משום הטעיית הציבור ושלוקה בחוסר אמינות או חוסר אמת. "יש את הביטוי בעברית 'מכסה טפח', אז אנחנו כשעולים לעדות בבית משפט אנחנו לא רק נתבעים לומר את אמת אלא נשבעים להגיד את כל האמת. אז יכול להיות שיש בדברים חוסרים. בכל מקרה זה מוריד מהאמינות של מי שהוציא את ההודעה".

העבר הרפואי הנסתר של נתניהו

בריאות ראשי מדינות בעולם היא נושא טעון, ובצדק. מדובר באדם המרכז את הכוח הרב ביותר במדינות, ולאי-כשירותו הרפואית יש משמעויות מרחיקות לכת. בישראל קיים נוהל ממשלתי שהתקבל לאחר שרה"מ אריאל שרון נכנס לתרדמת שלא יצא ממנה, לפיו אחת לשנה אמור רה"מ בישראל לבצע בדיקות מקיפות, שלאחריהן יפורסם מצבו הרפואי. אולם הנוהל סובל מהעדר קביעת פרמטרים קבועים המחויבים בדיווח לציבור, ומהיעדר גורם חיצוני ובלתי תלוי שיפקח על הדיווחים. 

במענה לעו"ד אלעד מן מעמותת "הצלחה", שהתקבל ב-12 ביולי 2023, עולה שהבדיקה הרפואית הנדרשת מרה"מ נתניהו התבצעה כתיקונה לאחרונה בשנת 2016, וגם אז הדיווח על תוצאות הבדיקות סובל מהיעדר אינפורמציה פרטנית. בווינט דוווח כי הפעם האחרונה שבה התפרסם מידע רשמי על בריאות נתניהו הייתה ב-2016, אולם הכתבה נמחקה מהאתר ללא כל סיבה נראית לעין.

לשכת רה"מ הוסיפה לתשובתה גם קישורים לבדיקות שהתבצעו לאור מצב חירום רפואי של נתניהו, כגון בדיקה שהוגדרה "שגרתית" במערכת העיכול בשנת 2017 שהוסרו בה שני פוליפים, עוד בדיקה שהוגדרה "שגרתית" במערכת העיכול בשנת 2018, ועוד בדיקה שהוגדרה "שגרתית" במערכת העיכול שהוסרו בה פוליפים, בשנת 2020.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

18 תגובות

    1. ראש ממשלה שקרן פתלוגי , אז למה מצפים ? זמנו קרוב לוין אורב והקבר שורק

    2. תתביישו, ועוד איך מנכ"ל שיבה האמינות שלכם נפגעה…תתבישו…איך הסכמתם ליפול לרשת התחמנית של הביבי…הרופא שלו היה צריך לשקר לתקשורת…הוא רגיל לזה…הדובר שלו….אבל איך אתם נפלתם לזה? תתבישו

  1. בית החולים היה צריך להכניס את ביבי לתור הרגיל ולטפל בו רק כשיגיע תורו!!!! שיבין המפונק הפריבילג הזה;!!….
    אגב.. הוא כבר לא ראש ממשלה… הוא סמרטוט בממשלה.. סמרטוט של בן גביר וסמוקטריץ .

  2. יש לקבוע נוהל מחייב,פרסום מצב רפואי של רהמ פעם בשנה בחודש x. כדאי וחשוב להזכיר שיש חובה של שריםואולי גם חכים למסור נתונים על הונם,מעטים מקיימים חובה זו.יש לקבוע סנקציות בנושאים אלה של שקיפות !!!

  3. זכותו של נתניהו לשמור על פרטיות.
    ותפסיקו לבלבל את המח.
    מה שלא יהיה ויעשה תמיד ימצאו סיבה לשינאה ..השינאה תשרוף לכם את החב די עזבו אותו אתם סתם מוסתים ומטורללים ע"י ברק המטורף

    1. מי מדבר… זה שזרק מלא רופאים מבית חולים הדסה עין כרם???? וממש דובר אמת בליבו.. או או או יאלללללההה

      1. הוא אמר שזריקות פייזר מצויינות, ואין להם תופעות לוואי,
        מדוע לא יוצא נגד הזריקות של פייזר!!
        והיה פרזנטור כרופא מה קרה לזכויות האזרח לדעת!!

      2. שנזכה להרבות באהבת חינם
        כן יהי רצון ונאמר אמן!!!!!!!!

  4. אמינות בית החולים נפגעה כשהרופאים החליטו במי הם כן מטפלים ובמי הם לא, על בסיס עמדתו הפוליטית של המטופל. יש שווים יותר יש שווים פחות.
    אפילו כאן פרופסור רוטשטיין דואג לטפל, לנראות של בית החולים? סירייסלי?? מצחיק שלא היה מסכים לתת את שמו שם, אבל לכתבה המביכה הזאת כן הסכים.

    1. פשוט פייק, לא יאמן לאיפה תידרדרו עם הזבל והקיפוח, 10 שנות שלטון ביבי, הביאו אותנו לסוף המדינה, ואתם עם סיפורי הרעל המוצרים.

    1. על מה המהומה ?
      ראש ממשלה ושרים שקרנים.
      לשקר בארץ הקודש זה בסדר.
      אז שיבא לא אמרו אמת.
      אז מה..?
      כולם משקרים כל הזמן !!!

    1. עדיף היה באמת להעביר את הדיווח ללשכת ראש הממשלה ולא להתבזות בדיווח כזה שיקרי ולא אמין!! אפשר לכבד את זכות החולה , אעפ שזכות העם לדעת מה מצב העומד בראשו, אבל לא לשקר במצח נחושה!! זה לא נקרא; לא לדווח את האמת!! ההפך לבמרי!! וזה לא מכבד בלשון המעטה!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,905 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!