ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

שני צלמים הותקפו בידי שוטרים כשסיקרו את המחאה: "אמרתי שאני עיתונאי ונדחפתי"

צלם "הארץ" רמי שלוש הוכה ועוכב על ידי שוטרי מג"ב בחיפה, מספר שעות לאחר מכן נעצר צלם ynet גיל נחושתן • כתב "וואלה" יואב איתיאל ששהה במקום: "אלימות בלתי מוסברת כלפי מי שמזוהה כעיתונאי" • ארגון העיתונאים קרא למפכ"ל "להבהיר לכל השוטרים כי העיתונאים מבצעים את שליחותם הציבורית"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תיעוד מעצרו של רמי שלוש בהפגנה נגד ההפיכה המשטרית בחיפה (צילום: יואב איתיאל, וואלה)
תיעוד מעצרו של רמי שלוש בהפגנה נגד ההפיכה המשטרית בחיפה (צילום: יואב איתיאל, וואלה)

ההסלמה באלימות המשטרתית בשבוע ה-28 למחאה נגד המהפכה המשפטית, לא פסחה הפעם על העיתונות: שוטרים תקפו שני צלמי עיתונות בחיפה ועצרו אחד מהם.

בשבוע שעבר התפטר מפקד מחוז תל אביב במשטרה, עמי אשד, שהעיד כי שר המשטרה, איתמר בן גביר, איש הימין הקיצוני, לחץ על המשטרה שתפעל באלימות כלפי המפגינים: "נתקלתי במציאות הזויה שבה שקט וסדר הם לא ההישג הנדרש ממני אלא בדיוק ההפך". לפני יומיים הוקדשה ישיבת הממשלה למתקפה על היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, בדרישה להכבדת האכיפה נגד המפגינים.

אתמול יצאו המוני מפגינים לרחובות במחאה על האישור בכנסת בקריאה ראשונה של החוק המבטל את עילת הסבירות, אחד מסדרת חוקים המהווה את "הרפורמה המשפטית" של ממשלת נתניהו, שנועדה להחליש את מערכת המשפט. במהלך ההפגנות הותקף ועוכב צלם "הארץ" רמי שלוש בשעה שתיעד פינוי מפגינים ברחוב העצמאות בחיפה. כמה שעות לאחר מכן נעצר באלימות צלם ynet גיל נחושתן.

"צילמתי את הפינוי של הכביש ברחוב העצמאות כשמספר מג"בניקים ניגשו אלי ורצו שאתפנה", מתאר שלוש בשיחה עם "העין השביעית", "אמרתי להם שאני עיתונאי כמה פעמים, הם לא התייחסו והתחילו בדחיפות ואז גם תקפו אותי. אחד סטר לי, אחר בעט תוך כדי שהם דחפו אותי, ואחד תפס אותי מאחורה והטיח אותי לרצפה. ואז הם עיכבו אותי".

במשטרה פרסמו מאוחר יותר תיעוד של התקרית שבה נראה שלוש מתעמת לכאורה עם שוטר, אך לדברי כתב "וואלה" יואב איתיאל שתיעד את האירוע ושוחח עם "העין השביעית", התוקפנות היתה חד-צדדית: "שלוש לא עשה שום דבר רע, כל הזמן הדגשתי לשוטרים שאנחנו עיתונאים וגם על הצוואר הייתה לי תעודת עיתונאי, שהתחלתי לקחת לאירועים כאלה כדי שלא תהיה שום טענה שלא זיהו אותנו.

"רמי עמד לידי ואולי זז שמאלה כדי לשפר זווית אבל לא היה שם שום דבר תוקפני, פשוט תנועה של צלם שמשפר מיקום, והם החליטו שהם קופצים עליו. כפי שאפשר לראות בסרטון זו אלימות בלתי מוסברת, לא נחוצה בכלל, כלפי מישהו נורמטיבי שמזוהה כעיתונאי ושברור כי הוא עושה את העבודה שלו".

"זה היה מיותר לחלוטין, האלימות הזאת כלפיו", הוסיף איתיאל, "והאימה הזאת, אני מתאר לעצמי, כשאתה על הרצפה ואתה לא יודע איך זה ייגמר. זה מסוכן". לדבריו, אם במשטרה היו מעוניינים למנוע אלימות כזו כלפי עיתונאים, היו מחדדים את הנהלים או מבקשים שהעיתונאים יענדו סימן זיהוי, "לצערי כנראה זה לא מספיק בסדר העדיפויות שלהם".

בארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל קראו למפכ"ל המשטרה "להבהיר לכל השוטרים כי העיתונאים הנמצאים במוקדי ההפגנות ומסקרים אותן, מבצעים את שליחותם הציבורית". "תמונות של עיתונאים מעוכבים, עצורים ומוטחים לארץ באלימות, הן בלתי נסבלות. אנו מצפים מהשוטרים לפעול באופן כזה שהעיתונאים יוכלו להמשיך לבצע את עבודתם", נמסר מהארגון.

יו"ר הארגון, נורית קנטי, הוסיפה בשיחה עם "העין השביעית" כי הארגון פועל מול המשטרה וכי "טוב תעשה המשטרה אם ראשית תשחרר את הצלם שעצור כבר כמה שעות בחיפה, ושנית, שכל השוטרים יתודרכו על חשיבות חופש העיתונות דווקא באירועים כאלה".

מעצר באחת ההפגנות נגד המהפכה המשפטית (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

מהמשטרה נמסר בתגובה: "במהלך הפרת סדר שהתקיימה הבוקר בקרית הממשלה בחיפה בהשתתפות מאות מפגינים, צלם עיתונות חסם את הכביש ועל כן השוטרים ביקשו ממנו לסור הצידה. מאחר וזה סירב להוראת השוטרים, החל להתפרע ולצעוק מי אתם בכלל, נהדף לעבר המדרכה. לאחר שהגיב בדחיפת השוטרים הם נאלצו להשתמש בכוח על מנת להזיזו מהמקום והוא שוחרר לדרכו מיד לאחר מכן. ככל שעולות טענות כלפי התנהלות השוטרים, ראוי שאלה יבדקו על ידי הגורמים הרלוונטיים".

קודם לכן הפיצה המשטרה הודעה לפיה " במהלך פעילות שוטרי משטרת ישראל להשבת הסדר במקום תקף צלם עיתונות באגרוף שוטר שביצע את תפקידו. הצלם נעצר לחקירה".

מפגינים הפריעו לכתב ערוץ 14

בתוך כך, בתל אביב, מפגינים הפריעו לכתב ערוץ 14 עתי שלו לסקר את ההפגנה. בערוץ דיווחו כי הכתב "הותקף באלימות", אולם בתיעוד ששודר על-ידי הערוץ נראים מפגינים המתגודדים סביב הכתב, קוראים קריאות רמות וחוצצים בינו לבין המצלמה. בערוץ טענו גם כי ציוד צילום של הערוץ ניזוק וכי חלק של מצלמה נגנב.

בארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל התייחסו גם לתקרית זו ומסרו כי "פגיעה בשידור של צוות ערוץ 14, ובכלל גנבה וחבלה בציוד על ידי המפגינים בתל אביב, היא בלתי נסבלת ואנו קוראים למפגינים ולשוטרים לתת לעיתונאים מכל כלי התקשורת לבצע את תפקידם נאמנה".

"אני כועסת ומתבאסת מכל אירוע שבו צוות תקשורת לא מרגיש בטוח לעבוד בשטח. לא משנה מאיזה צד, לא משנה מי ומול מי עומדים", הוסיפה על כך יו"ר הארגון קנטי, "לא משטרה ולא מפגינים צריכים לתקוף או להפריע לצוות תקשורת והציוד שלהם אמור להיות מחוץ לתחום".

בערוץ 14 ציטטו את שר התקשורת שלמה קרעי, שניצל את התקרית כדי להשתלח במפגינים ("אנרכיסטים") ובאופוזיציה ("מופקרת"). ב"ישראל היום" הגיבו לכך וכתבו על "המוסר הכפול של קרעי: תקף את המפגינים, והתעלם מאלימות משטרתית נגד עיתונאים".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שירי בלומברג

שירי בלומברג
עורכת משנה. קיבוצניקית מעמק יזרעאל במקור, ולכאן גם חזרתי אחרי 12 שנים במרכז. את דרכי העיתונאית התחלתי כעורכת באתר חדשות 2. בשנים האחרונות הייתי ראש דסק במחלקת הדיגיטל של כאן חדשות. הבנתי במהלך השנים, במסגרת תפקידיי בתוך מערכות חדשות גדולות, שאני נסחפת עם האירועים. הרבה פעמים, גם כשרציתי, לא הצלחתי לעצור ולתפוס את הגודל, את המשמעות ואת ההשפעה של האירועים שסיקרתי על חיי ועל חייהם של יתר האזרחים במדינה. מאמינה שבתוך עולם התקשורת הכאוטי צריך שיהיו גם מי שיעצרו, יחפרו ויתעקשו שוב ושוב על אותם נושאים - כדי ליצור שינוי. זה מה שאני רוצה לעשות עכשיו.

3 תגובות

  1. מעניין למה המילים הותקף באלימות מוקפות בגרשיים. האם אתם מתכוונים שערוץ 14 שקרן? למה
    הסיפור של הארץ ו YNET מוצג כאמת שאין לערער אחריה ואילו של ערוץ 14 מוצג כטענה בעלמא. אלימות נגד עיתונאים מגונה משני הצדדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!