ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

שיא של לקוחות: פעילות הלובינג המסחרי בכנסת מתעצמת 

מדד הלוביסטים החדש מציג עלייה בכמות הלקוחות שהגיעה ל-588, והמגמה של צמיחה בששת החודשים האחרונים נמשכת • השיא מעיד על כך שיותר ויותר גורמים במשק הסבורים ששכירת שירותי שדלנות תגדיל את סיכויי האינטרסים שלהם להתקבל בקרב מקבלי ההחלטות בכנסת • בנוסף, כמות הלוביסטים בכנסת עלתה ב-20%
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ישיבת הפתיחה של הכנסת ה-25 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

תעשיית הלובינג המסחרי בכנסת נמצאת במגמת עלייה בפעילות במשך שישה חודשים ברציפות. נכון לשלישי ביולי, מספר לקוחות הלוביסטים בכנסת עומד על 588 ומהווה שיא הלקוחות אי פעם, כשהשיא הקודם של 581 לקוחות נרשם באוקטובר 2021. 

במדד הלוביסטים אנחנו עוקבים אחר פעילות הלוביסטים בכנסת – האנשים שנמצאים במקום ובזמן הנכון כדי להשפיע וללחוש על אוזנם של נבחרי הציבור בהחלטות שמשפיעות על חיינו, עבור לקוחותיהם ששכרו את שירותם. עלייה בכמות לקוחות הלוביסטים בכנסת מעידה על כך שיותר ויותר גורמים במשק ובחברה הישראלית סבורים ששכירת שירותי לובינג מקצועי תגדיל את סיכויי האינטרסים שלהם להתקבל בקרב מקבלי ההחלטות בכנסת. מבחינת ההתנהלות הדמוקרטית, מדובר במידה לא מבוטלת בהבעת אי אמון כלפי ערך השוויון של מערכת קבלת ההחלטות בכנסת, ובהנחה שהמערכת מוטה לטובת הנעזרים בגורמים מקצועיים בעלי קשרים וידע במוקדי קבלת ההחלטות. 

מנתוני שלוש הכנסות האחרונות, ניתן לראות כי מרגע הקמת ממשלות בישראל מתחילה תקופת עלייה של חצי שנה בכמות לקוחות הלוביסטים בכנסת. בכנסת ה-23 תקופת העלייה התרחשה מחודש יוני ועד דצמבר 2020, בכנסת ה-24 היה זה מאפריל ועד אוקטובר 2021, ובכנסת הנוכחית העלייה נמשכת מינואר ועד יולי 2023, כשהיד עוד נטויה. בחודשים הללו עלה מספר הלקוחות בכנסת הנוכחית ב-12%.

בשלושה ביולי 2023 נשבר שיא הלקוחות אי פעם. מספר הלקוחות עמד באותו יום על 588 לקוחות, שבעה לקוחות מעל השיא הקודם שנרשם באוקטובר 2021. הנתון לא נכלל בטבלאות שאנו מציגים לאור זאת שבפרויקט מדד הלוביסטים ולקוחותיהם אנו דוגמים רק נתונים מהתאריך הראשון בכל חודש, כשלאורך כל החודש אנו מתעדכנים מדי יום בנתונים העולים ויורדים ללא הרף. נתון השיא נרשם שלא ביום הראשון בחודש, ועל כן אינו מופיע כנתון בטבלה. גם בחודש יוני 2023 נשבר השיא הקודם, כשב-22 ביוני נרשמה כמות של 584 לקוחות. רמת הפעילות של ענף הלובינג מרמזת על כך שחציית מחסום 600 הלקוחות נמצאת קרובה מתמיד.  

נתון השיא של מדד יולי 2023 לא מציג חריגה נקודתית. מבדיקת ממוצע הלקוחות החודשי של כל אחת מהכנסות מאז הכנסת ה-20 עולה שנתוני החודשים האחרונים מעלים את הכנסת ה-25 לכנסת בעלת הממוצע הגבוה ביותר של לקוחות לוביסטים אי פעם. כבר עכשיו ממוצע הלקוחות בכנסת ה-25 עומד על 544, מדובר בשבירת שיא ממוצע הלקוחות שנקבע בכנסת ה-24 ועמד על 543. הצפי הוא שבחודשים הקרובים ממוצע הלקוחות בכנסת הנוכחי ימשיך לעלות.

לקוחות בולטים 

ענקית המדיה החברתית הסינית, חברת TIKTOK, החליפה בחודשים האחרונים את חברת הלובינג שלה. בעבר דיווחנו שהחברה שכרה את שירותי הלובינג של חברת כהן-רימון-כהן, אולם בחודשים האחרונים עברה החברה לייצוג על ידי חברת הלובינג נהלה שבראשות חלק מפורשי חברת פוליסי שבגרה שעריה. TIKTOK עומדת בפני אתגרים גלובליים כאשר מדינות רבות מגבילות את השימוש באפליקציה בשל חשש מריגול סיני. 

חברת הביטוח הפניקס שבבעלות הפניקס אחזקות, הנשלטת על ידי קבוצת דלק שבבעלות יצחק תשובה, החלה לשכור את שירותי חברת הלובינג ריפבליק. לפני חודש דווח שהחברה הפכה לחברת הביטוח הראשונה הזוכה לדירוג מצד מודיס, חברת הדירוג הבינ"ל. 

רשת המרכולים שופרסל החלה לשכור את שירותי הלובינג של חברת אימפקט. בעבר יוצגה רשת שופרסל על ידי חברת הלובינג הקבינט. לאחרונה פורסם כי שופרסל מקימה לראשונה מותג פרטי לשוק המוסדי כדי להתחרות ברמי לוי ויצרניות גדולות. כמו כן, לאחרונה פנתה שופרסל לשר החקלאות על מנת שיאפשר לה לייבא חלב, זאת לאור הפחתת הייצור בישראל שלטענת היצרנים איננו משתלם כלכלית. 

חברת או.פי.סי (OPC) חדרה, שבבעלות עידן עופר, שכרה את שירותיה של חברת הלובינג הקבינט. החברה החלה להפעיל לאחרונה את תחת הכוח צומת, הסמוכה לצומת פלוגות, שהוקמה בהשקעה של 1.5 מיליארד שקל. החברה מפעילה בארץ עוד שלוש תחנות כוח – רותם, חדרה וגת. בהקשר זה נזכיר שההתנגדות להקמת תחנת כוח נוספת בחדרה התגברה בשנה האחרונה, כמו גם המאבק נגד הקמת תחנת כוח ליד ראש העין. 

חברת שברון מידיטריניאן לימיטד, שחברת נובל אנרג'י התמזגה איתה, היא אחת מחברות האנרגיה המובילות בעולם. החברה הצטרפה לאחרונה לרשימת הלקוחות של הלוביסטים בכנסת, ומיוצגת על ידי הלוביסטית דניאל רימון. לאחרונה דווח כי חברת שברון מבקשת להכליל מתקני ייצוא גז כתשתית לאומית. 

ארגון גרינפיס החל לשכור את שירותיו של הלוביסט גידי זאגא. שמו של הארגון עלה לאחרונה כשהתנגד למחזור פלסטיק, שלטענתו הופך אותו לרעיל יותר, וכשעתר לבית המשפט העליון נגד כוונות המדינה להמשיך ולחפש גז בים התיכון. 

חברת הקבינט החלה לייצג את הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל, עמותה שתקציבה השנתי עומד על 40 מיליון שקל, ושמנכ"ל העמותה שכהן עד ינואר 2023, משה בן זקן, מונה לתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה.  

מי שנגרע מהמאגר הוא מפעל הפיס שיוצג על ידי כהן-רימון-כהן, וכרגע בכנסת לא מיוצג יותר. 

כמות הלוביסטים

מאז נתון מדד הלוביסטים האחרון שפורסם (מרץ 2023) עלתה כמות הלוביסטים בכנסת ב-20% והיא עומדת כעת על 126 לוביסטים רשומים. הנתון מחזק את נתוני מדד הלקוחות ומצביע על צמיחה בפעילות הלובינג בכנסת בחצי השנה האחרונה. אולם יש להדגיש שכשמודדים את השינוי בפעילות הלובינג המסחרי בכנסת, נתון כמות הלוביסטים הוא נתון משני לעומת נתון הלקוחות המהווה נתון משמעותי יותר. 

גם אחרי שבכנסת ה-25 נרשמה עלייה מסוימת בכמות הלוביסטים בכנסת, זו איננה מתקרב כלל לכמות הלוביסטים שנרשמה במחצית השנייה של פעילות הכנסת ה-20, כשהכמות חצתה את ה-200 לוביסטים. הסיבה לכך היא המאבק הממושך בנגיף הקורונה, שלאורו הוגבלו מאוד הפעילות בכנסת ובוועדות, ושבמהלכו התרגלו חלק מהלוביסטים לבצע את עבודתם באופן שלא מצריך הגעה לכנסת. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!