ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הצעד הבא במאבק: ועדת השרים תדון באיסור שיווק מוצרי עישון עם טעם וריח

בשבוע הבא תדון ועדת השרים לחקיקה בחוק של ח"כ בועז ביסמוט העתיד לאסור ייצור ושיווק מוצרי עישון עם טעמים וריח. מדובר במוצרים כמו סיגריות אלקטרוניות וטבק לנרגילה, הפונים בעיקר לבני נוער ומהווים שער כניסה לעולם העישון. בנוסף, תדון הוועדה בחוק של ח"כ אושר שקלים שיחייב פרסום תמונות של נזקי העישון על חפיסות סיגריות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ועדת השרים לענייני חקיקה תדון ביום ראשון בהצעת החוק של ח"כ בועז ביסמוט (הליכוד) שמטרתה לאסור ייצור ושיווק של מוצרי עישון בטעמים ובריחות מובחנים. בעשורים האחרונים חברות הטבק משווקות סיגריות בשלל טעמים וריחות, שמטרתן לשוות למוצר הקטלני דימוי מטעה, ולהגדיל את מכירתו שסובלת מהתקדמות החקיקה נגד שיווקו והפצתו.

נכון להיום, כ-40 מדינות בעולם אוסרות ייצור ושיווק מוצרי עישון בטעמים וריחות. מדובר במוצרים אטרקטיביים לבני נוער ולמתמכרים חדשים, בהם טבק בטעמים לנרגילה וטבק בסיגריות אלקטרוניות. לפי הערכות, כ-38 מיליון בני נוער ברחבי העולם בגילאי 13-15 מעשנים סיגריות, כשרבים מהם נכנסו למעגל המתמכרים באמצעות שימוש בסיגריות בטעמים וריחות.  

יו"ר הוועדה למאבק בסמים ח"כ בועז ביסמוט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ח"כ בועז ביסמוט. מגיש הצעת החוק נגד סיגריות בטעמים וריחות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ביום ראשון תדון ועדת השרים גם בחוק שהונח על שולחן הכנסת ב-19 ביוני 2023, אותו הגיש ח"כ אושר שקלים (הליכוד). הצעת חוק משותפת עם ח"כ אופיר כץ וח"כ בועז ביסמוט, והיא עתידה לקדם שיווק חפיסות סיגריות שלצד האזהרות הגרפיות, משובצות בהן תמונות הממחישות את נזקי העישון. לפי מחקרים מדובר במהלך בעל יעילות והשפעה תודעתית על צרכני הסיגריות, שמרתיע חלק מהם לצרוך את המוצר ומגביר את רצונם להיגמל ממנו. 

במשך שנים גורמי המקצוע בתחום ניסו לקדם פרסום תמונות שכאלה על חפיסות הסיגריות, אולם מי שמנע זאת לאורך שנים היה שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן, שטען ש"לא צריך לכער את המדינה עם תמונות", וכינה את המהלך כ"לא אסתטי". הערכות הן ששני החוקים יזכו לתמיכת ועדת השרים לחקיקה ויחזרו לכנסת לצורך העלאתם לקריאה טרומית במליאה, בתמיכת הקואליציה. 

האם איסור על טעמים מפחית עישון?

עישון סיגריות הוא גורם התמותה מספר אחת בישראל. לפי נתוני משרד הבריאות, מדי שנה מתים 8,000 ישראלים כתוצאה מעישון, כ-800 מהם מתים מעישון פסיבי של גורם איתו הם חיים. בהסבר להצעת החוק מציין מגיש החוק כי "על פי מחקרים מהעולם, מוצרי עישון בטעמים תורמים לפיתוח ההתמכרות לעישון, ומושכים מעשנים רבים, בעיקר בני נוער וצעירים, להשתמש בהם. לפי מחקר שפורסם על ידי המכונים הלאומיים לבריאות של ארצות הברית בשנת 2018, יותר מ-80% מהצעירים ובני הנוער המעשנים דיווחו כי הם משתמשים במוצרי עישון בטעמים".

ח"כ אושר שקלים. מקדם הצעת חוק להוספת תמונות על חפיסות הסיגריות (צילום: דוברות הכנסת)

כמו כן, מחקר מקנדה מצא שאחוז הנגמלים לחלוטין עומד על 20%, כש-60% עוברים לעשן סיגריות רגילות ועוד -20% ממשיכים לעשן סיגריות בטעמים שהם משיגים ממדינות שמותר השימוש בהן. לכן גם חברות הטבק מתגייסות במדינות שונות כדי לטרפד חקיקה לאיסור ייצור ושיווק מוצרי עישון עם טעמים וריחות.

יתכן וחברות הטבק בישראל ינסו לטעון כי האיסור המקודם לא תורם למאבק בעישון, שכן זו אכן הצעת חוק נקודתית. יש לזכור כי מדובר בגופים שהורשעו בהונאת המונים בארה"ב וממשיכים להשתמש במידע מטעה גם בימנו. בשנת 2021 פורסם מחקר המצביע על כך שבטענתן בארה"ב כי האיסור איננו מועיל למאבק בעישון בקרב הנוער, ואפילו תורם לעלייה בעישון, חברות הטבק הטעו את הציבור והשתמשו בנתונים שקדמו לכניסת החוק לתוקף. 

בשנת 2003 הייתה ישראל אחת המדינות הראשונות שחתמה על אמנת המסגרת לפיקוח על הטבק (FCTC) של ארגון הבריאות העולמי באו"ם, ובשנת 2005 אשררה ישראל את חתימתה על האמנה. בשנת 2010 אימצו המדינות החתומות על האמנה, בכללן ישראל, שורה של קווים-מנחים התומכים בהגבלה ואיסור ייצור ושיווק סיגריות בטעמים וריחות. קווים מנחים נוספים בנושא אומצו גם בשנת 2012. אימוץ המדיניות החדשה הובילה לקידום חקיקה ורגולציה הנדרשים בקרב המדינות החתומות. 

בשנת 2018, במסגרת הליך החקיקה להגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק, ועדת הכלכלה קיבלה את המלצת משרד הבריאות לאסור על הייצור והשיווק של מוצרי עישון בטעמים, אולם הסעיף הוסר לבסוף כיוון שהוכרז עליו "נושא חדש" והמתנה להכללתו הייתה עשויה לטרפד את החקיקה כולה. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,883 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!