ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בדרך לתביעה ייצוגית: תושבי דרום ת"א נגד נצבא וחברות האוטובוסים

תושבי השכונה הסמוכה לתחנה המרכזית יצאו בקמפיין גיוס המונים לצורך תביעה ייצוגית נגד חברת נצבא המפעילה את התחנה וחברות האוטובוסים הפועלות בה, על נזקי זיהום האוויר והנזקים הבריאותיים שנגרמו להם. בתביעה דומה בירושלים זכו התובעים לפיצויים בגובה 12 מיליון שקל. תושב השכונה: "נגמרו הזמנים בהם חברות ענק דרכו על האזרחים"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

התחנה המרכזית בתל אביב (צילום: מתניה טאוסיג, פלאש 90)

תושבי דרום תל אביב מנהלים בימים אלו קמפיין מימון המונים לטובת תביעה ייצוגית נגד חברת נצבא המחזיקה בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב, ונגד חברות האוטובוסים הפועלות בתחנה, על נזקי זיהום האוויר החריגים שנגרמים מהפעילות התחבורתית בה.

״יחד נסיר את הכפפות ונשיב מלחמה מול החברות שאחראיות למפגע זיהום האוויר החמור בישראל״, נכתב בדף גיוס הכספים של הקמפיין, שהושק בכנס תושבים בשבוע שעבר. ״זו הולכת להיות תביעה ייצוגית, גדולה, על מיליונים, כזו שתכאב להם בכיס ותגרום להם להבין שיש לנו כח, שאי אפשר להתעלם מאיתנו ושנגמרו הזמנים בהם חברות ענק דרכו על האזרחים״, מבטיח עמוד הקמפיין. 

התחנה המרכזית בתל אביב במפת המזהמים של "שקוף"

לאחר שבמרץ 2022 עמותת "אדם טבע ודין" עתרה לבג״ץ, הכריז המשרד להגנת הסביבה, לראשונה, על אזור התחנה המרכזית כאזור נפגע זיהום אוויר. הגדרה כזאת, מכוח חוק אוויר נקי, היא כרגע בעיקר סימבולית וחייבה את עיריית תל אביב להגיש תוך חצי שנה תוכנית להפחת מפגע זיהום האוויר במקום. 

לטענת העירייה, מרבית מחוללי הזיהום, ובמרכזם פעילות האוטובוסים בתחנה המרכזית החדשה, נמצאים באחריות משרד התחבורה, החתום מול חברת נצבא על הסכם הפעלת התחנה במקום. 

עובדים דרך הכיס

לאחר שנקטו הליכים מינהליים מול עיריית תל אביב, ועתירה לבג״ץ נגד משרד התחבורה, כעת התושבים מבקשים שהחברות הפרטיות ישאו גם הן במחיר על הפגיעה בבריאותם ובנכסיהם. לטענתם, התביעה מוגשת בגין ״קיום מפגע סביבתי של זיהום ושל רעש״, כפי שכתבו בפרסום שהפיצו לתושבים. ״נצבא וחברות האוטובוסים יודעות שפעילות האוטובוסים בתחנה המרכזית מייצרת זיהום אוויר כבד ומפגעים נוספים, אבל אינן עושות דבר כדי למנוע אותם״. 

״כבר הצלחנו לאסוף 19 אלף שקל מתוך יעד של 150 אלף שקל, ונותרו עוד עשרה ימים לקמפיין״, מספר גדי טונס, אחד ממובילי המהלך. ״בכסף אנחנו רוצים להזמין חוות דעת של יועצי ומומחי סביבה וגם דוח שמאי, שיבהירו את המשמעויות של הזיהום על בריאות התושבים ועל ירידת הערך של הדירות. 

הפגנה אזרחית לפינוי התחנה המרכזית החדשה בתל אביב (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

״כל מה שניסינו מול הרשויות נכשל, ובינתיים כל דקה שעוברת קובי מימון (בעל השליטה בחברת איירפורט סיטי המחזיקה בנצבא. ד"ז) ממשיך עם הנזק לתושבים. הבנו שזה עובד רק דרך הכיס. כיום מימון מקבל ממשרד התחבורה ומהכנסות משוכרים בתחנה 40 מיליון שקל כל שנה, ואנחנו נתקענו באמצע בין הפטיש לסדן״.

טונס נכח לאחרונה בדיון בבג״ץ, שבו הודיע משרד התחבורה על שהוא נסוג מכוונתו להקים את המסוף החלופי "פנורמה", ובכך סתם את הגולל על הפתרון שלו ייחלו תושבי השכונה. כעת אין חלופה ממשית לתחנה המרכזית הקיימת וזו צפוייה להשאר במבנה הנוכחי, בלב שכונות המגורים של דרום תל אביב. 

 ״מימון צריך להבין: המזהם – משלם", אומר טונס. "נגיש את התביעה, כפי שמאפשר החוק, על נזקים שנגרמו בשבע השנים האחרונות והנזק הכלכלי שלו יהיה אדיר. אנחנו מקווים שנייצר הרתעה רלוונטית למזהמים שפוגעים בציבור בכל המדינה״.  

על הקמפיין חתומים גם תנועת "עומדים ביחד", "זזים", "מגמה ירוקה", תנועת "אחותי", סיעת "אנחנו העיר" שמהווה את האופוזיציה לחולדאי במועצת עיריית תל אביב, ו"תנועה ישראלית". עורכי הדין שיטפלו בתיק הם שחר בן מאיר ויצחק אבירם. 

נאבקים בכל החזיתות

תביעה ייצוגית דומה שהוגשה ב-2018 בתחנה המרכזית בירושלים נגד חברת נצבא ומפעילות האוטובוסים על ידי שבעה משתמשי התחבורה הציבורית בבירה, הסתיימה בפיצוי תקדימי של 12 מיליון שקל. הסכום שימש לשיפוץ התחנה לטובת משתמשי התחבורה הציבורית, ואולם מצבה של התחנה המרכזית בירושלים נותר ירוד תחת מדיניות ההזנחה המכוונת של נצבא בכלל התחנות המרכזיות בהן היא מחזיקה.

״ב-1989 הקמנו ועד פעולה נגד התחנה המרכזית החדשה ואחד המאפיינים של המאבק עוד מאז הוא גם מאבק שטח, ולצד זה מאבק משפטי״, מספרת שולה קשת, תושבת השכונה וממובילות המאבק. ״מישהו צריך לשלם על הנזק שאנחנו עדיין סופגים. פיצויים הם לא המטרה, המטרה היא הוצאה של המפגע הזה. אם מירי רגב ורון חולדאי לא רוצים את מסוף פנורמה – שיביאו פתרונות חלופיים״. 

"המאבק נגד התחנה המרכזית הוא לא רק צודק, הוא גם הגיע להרבה הישגים", אומר איתמר אבנרי מתנועת עומדים ביחד. "לפעמים הוא יכול לייאש, במיוחד כשכבר היה נדמה שהוא עומד להסתיים בניצחון, אבל חשוב לזכור שאם זה היה תלוי בכוחות שנגדם אנחנו נלחמים, אף אחד לא היה מדבר בכלל על התחנה ואף אחד לא היה יודע כמה זיהום והרס היא זורעת. 

"התביעה הייצוגית היא עוד שלב במאבק שנועד גם להביא קצת צדק לתושבים, וגם לקדם אותנו אל המטרה הגדולה – פינוי התחנה המרכזית והשקעה מאסיבית בשכונות דרום תל-אביב, למען כל תושביהן".

עדי אסף, מנהלת קמפיינים במגמה ירוקה, ממטה המאבק לפינוי התחנה המרכזית, דיברה בפתח אירוע השקת הקמפיין. "סיבוב אחד בתחנה המרכזית ובשכונות הוותיקות מראה את הפוטנציאל האנושי, התרבותי והעירוני שחי סביבה למרות הזיהום והמפגע. מגיעים לתושבים ולתושבות חיים של בריאות, ביטחון ורווחה", אמרה. "חובה לפנות את התחנה המרכזית, שנמצאת בלב השכונות והפכה למפגע הזיהום התחבורתי הגדול בישראל. הגיע הזמן שנצבא וחברות האוטובוסים ישלמו את מחיר הפגיעה בתושבים".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!