ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

 הכנסת אישרה: שוטר יוכל לערוך חיפוש אחר נשק בלתי חוקי ללא צו שופט

הוראת השעה תאפשר לשוטרים להיכנס לבתים פרטיים לצורך החרמת נשק, או "תיעוד או מצלמה שעלולים לשמש כראייה לביצוע עבירת אלימות". המטרה היא להילחם בפשיעה בחברה הערבית, כאשר מנגד עלו חששות לפגיעה לא מידתית בזכויות אדם
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

איש משטרה (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

הכנסת אישרה היום (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שתאפשר למשטרה לערוך חיפוש בביתו של אדם, גם ללא צו של שופט, אם התעורר חשד להימצאות נשק בלתי חוקי במקום. על פי ההצעה, שיזם ח"כ יצחק קרויזר (עוצמה יהודית), מוצע לקבוע, כהוראת שעה למשך 12 חודשים, "עילה מיוחדת לחיפוש נשק בלתי חוקי או לחיפוש מיידי לשם תפיסת תיעוד או מצלמה שעלולים לשמש כראייה לביצוע עבירת אלימות מסוג פשע או לעבירות נשק מסויימות. וזאת, ללא צורך בצו חיפוש". ההצעה אושרה ברוב של 20 חברי כנסת שתמכו בה מול שישה שהתנגדו.

ב-2022 נרצחו 106 אזרחים ערבים, זאת כשהם מהווים 21 אחוז מהאוכלוסיה הכללית. במגזר היהודי, המהווה 74 אחוז מהאוכלוסייה, נרצחו באותה שנה 34 אזרחים. ההערכה היא שבמגזר מוחזקים עשרות אלפי כלי נשק לא חוקיים, שבהם נעשה שימוש בסכסוכים בין עבריינים, סכסוכי שכנים וסכסוכים משפחתיים. 

לצד הצורך לייצר כלים במאבק בפשיעה במגזר הערבי בישראל, ביטול הצורך בצו שופט כדי לפרוץ לביתו הפרטי של אדם העלתה ביקורת הנוגעת לפגיעהבזכויות הקניין, עקיפת את הרשות השופטת והעברת סמכויות יתר למשטרת ישראל. החשש הוא כי צעד כזה, המזכיר את החקיקה שקודמה בחסות משבר הקורונה, עשוי לשמש מעבר למאבק נגד עבריינים ונשק בלתי חוקי.  

ביקורת זו הביאה גם את הליכוד לבקר את החוק במתכונתו הקודמת, כאשר היו חלק מהאופוזיציה. אך בתגובה ל"שקוף" טענו בחודשים האחרונים כי החוק צומצם לחיפוש כלי נשק בלתי חוקיים בלבד, בכך מצטמצם החשש לחיפוש שווא בבתים פרטיים, במקרים הגולשים מעבר למאבק בפשיעה.

(צילום: זוזנה ג'נקו, פלאש 90)

הצעה נוספת שלא קודמה, היא לקצר את הליך בקשת האישור משופט, ולייעל אותו לכדי שיחה טלפונית, שלא תפגע בצרכי המשטרה המידיים אך תשאיר את צו השופט כמנגנון בקרה. ח"כ לשעבר גבי לסקי הסבירה בעבר כי  "אני מציעה שיהיה שופט תורן ארצי אחד, שזה יהיה התפקיד שלו, ששוטרים יוכלו לעלות מולו בזום, כדי שיהיה צו של שופט. לא צריך לשנות פה את החוק, יש פתרון".  

המצב בעולם

בדיוני ועדת חוקה, חוק ומשפט בשנת 2022, הלשכה המשפטית פרסמה לבקשת יו"ר הוועדה, גלעד קריב, סקירה משווה למקומות שונים בעולם. מהסקירה עולה שסוגיית חיפושי שוטרים בבתים ונכסים פרטיים מעסיקה פרלמנטים בכל העולם. 

באוסטריה לדוגמה, התרת החיפושים היא רק בצו בית משפט, למעט במקרים של "סכנה מיידית", שבהם רשות החקירה הפלילית יכולה באופן זמני לבצע חיפוש ללא הוראה מרשות התביעה ומבית המשפט. 

בארה"ב התיקון הרביעי לחוקה דורש הוצאת צו חיפוש לפני חיפוש ראיות בבית או בחצר. אולם בית המשפט העליון קבע מספר חריגים של מקרים המצדיקים חיפוש ללא צו, שנראה כי בפועל רוב החיפושים נערכים לאורם ללא צו. 

על-פי החקיקה בבלגיה, רשויות השיפוט רשאיות לחפש בבית ובחצר של אדם שאינו חשוד, במהלך היום או הלילה, ללא צו בית משפט, בתנאי שמדובר בבית או בחצר שבהם מבוצעת העבירה או שבהם היא בוצעה זה עתה. 

ביוון, קוד סדר הדין הפלילי מאפשר חיפוש בבתים רק במקרה של אנשים שהם במעמד חשוד או נאשם, וכעיקרון נדרש צו של התביעה או שופט-חוקר. פורטוגל מתנהלת לפי העיקרון שאין לחלל את ביתו של אדם, אולם רשות שיפוטית מוסמכת רשאית להורות על כניסה לביתו של אזרח בניגוד לרצונו במצבים של אישור משפטי או עבירה שבוצעה זה עתה – לרוב פשע אלים במיוחד, פשע מאורגן, טרור וכו'. 

בשבדיה ניתן למשטרה לקיים חיפושים בחצר של אדם (לא בביתו) ללא צו שופט, אם יש סיבה חריגה להאמין שהחיפושים יובילו למציאת פריטים שניתן להחרים או יועיל לחקירת העבירה. מעבר לכך נדרש צו שופט לצורך ביצוע חיפוש.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יאיר טאובר

יאיר טאובר
תל אביבי זה מכבר, אבא של עמליה נשוי לטל וירוק בנשמה. עבדתי במשך שנים במגוון תפקידים בתקשורת המיינסטרים (ידיעות אחרונות, וואלה), שם הכרתי לעומק את התקשורת הממוסדת, על מעלותיה ומגבלותיה. מאמין בכוח של עיתונות ביקורתית, הגונה וישרה להביא לשינוי ומכיר באחריות הגדולה שיש לנו כעיתונאים לכל מילה ומילה.

2 תגובות

  1. 20 בעד 6 נגד
    הוכחה חותכת לזלזול של 94 חברי כנסת באחריותם לשמירת זכויות בוחריהם

  2. מצויין, עוד ניצחון לדמוקרטיה. מה הלאה? מחנות? רכבות? כיתות יורים? אני מבין את הבעיה, אך הפתרון הקל של קיצוץ זכויות אדם בסיסיות לא נראה לי. השוטרים אינם בדיוק קדושים וטהורים, מה יפריע להם לנצל לרעה את היכולת חיפוש? חושדים במשהו, יאללה חיפוש בבית, נגיד חיפשנו נשק. עיצבנת שוטר? חיפוש בבית! הסיוט של חדירה לביתו של האדם, מצב נוראי ביותר והדרישה לצו שופט באה למנוע מקרים כאלה בלי צורך אמיתי. עכשיו השיקול בידיים של שוטר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!