ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

רוטמן דרש הצבעה ברגע האחרון, ולא נתן למציאות לקלקל את מסיבת הסיום שלו

אחרי לילה של מחאה חסרת תקדים ברחבי הארץ, ועדת החוקה התכנסה כהרגלה להצבעה על אישור החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. שמונה חברי הוועדה הצביעו לבסוף בעד השינוי, אבל גם היו"ר ששלט עד כה בוועדה ביד רמה, לא הצליח לחסום את הדלתות בפני הידיעות על גסיסת מפעל חייו
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

רוטמן בהצבעה בוועדה, הבוקר (צילום נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ועדת החוקה התכנסה הבוקר (שני) כדי להצביע, הפעם באופן סופי, על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן הודיע חגיגית: "בעזרת השם נצביע היום על חוק יסוד: השפיטה וחוק בתי המשפט". עצם כינוס הוועדה לא התקבל כמובן מאליו, לאחר לילה של הפגנות נגד המהפכה המשפטית ברחבי הארץ ובעיקר ברקע השמועות על כוונת נתניהו לעצור את הרפורמה. ואולם, רוטמן הפגין כדרכו דבקות במשימה ולא נתן לרעשים, מחוץ ומתוך חדר הוועדה, להפריע לו.

בניגוד לפעם הקודמת, לפני ההצבעות ניתנה לח"כים הזדמנות לומר הצהרות בפתיחת הדיון. ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) אמר בפתח הדיון "הובלתם את המדינה למקומות שהזהרנו מהם שוב ושוב. אמרנו שזה מה שיהיה, הכול היה כתוב על הקיר אבל רמת הניתוק וההתנשאות לא השאירה לאף אחד מקום לתת קרדיט כאילו אתם מתכוונים לטובת המדינה. לא נשכח מה שעשיתם למדינה אבל כן נסלח".

ח"כ קארין אלהרר התפרצה לדבריו: "לא אנחנו גם לא נסלח".

"וככל שתודו בקטסטרופה כן ייטב לכולנו", המשיך ח"כ שטרן, "אני מקווה שאחרי ההצהרה תעצרו הכול". 

רוטמן מודה: בית המשפט לא יוכל לבקר חוקים שפוגעים בחופש הביטוי ובזכות לשוויון

ח"כ עופר כסיף (חד"ש-תע"ל) שיבח את ההפגנות שנערכו אתמול בלילה: "מברך את מאות האלפים ואת המיליונים בקרוב, שאמורים להגיע מול הכנסת ומצדיע להמונים המוחים במשך חודשים. מה שהביא אתכם לכאן הוא חטא ההיבריס, הגאוותנות, היהירות והזחיחות משכרון הכוח". 

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) קראה: "ממשלה שמביאה אותנו לאבדון אינה לגיטימית. ראש ממשלה הפועל רק מאינטרסים אישיים הוא לא לגיטימי. הגענו לערב יום הכיפורים ותהיה פה ועדת חקירה. כל מי שנתן יד להרס הזה ישלם מחירים". 

"הסיפור הוא לא הרפורמה", הבהיר מנגד ח"כ חנוך מלביצקי (הליכוד), "אלא שאנחנו צריכים לבנות מחדש את ההגדרה של מהי חברה ישראלית. אנו רואים את הקרעים העמוקים שקיימים שנים רבות ואנחנו חוזים בהתפרצות של זה בתקופה האחרונה. לחשוב שזה ייפתר עם הזמן זו טעות. ראש הממשלה יחליט מה יעלה בגורל החקיקה ואת זה אנחנו מחויבים לעשות. אני עוקב בדאגה אחר ההתבטאויות מן הצד השני המדברות על העמדות לדין. זה לא ירתיע אף אחד".  

חוק-יסוד-השפיטה-וחוק-בתי-המשפט-נוסח-הצבעות

ח"כ יצחק קרויזר (עוצמה יהודית) חיזק את ח"כ רוטמן: "אני רוצה מפה לחזק את ידיך רוטמן ואת ידי השר לוין. עומדים מאחורינו 2.5 מיליון אזרחים. אני מקווה שעל אף האימה שאתם מנסים להלך על 64 מנדטים במדינת ישראל נצא חזקים ומחוזקים". 

ההודעה של עמית סגל טרפה את הקלפים

לפתע באמצע הדיון הודיעה ח"כ מירב בן ארי: "עמית סגל הודיע שנתניהו מודיע על עצירה". בהתייחסה לפרסום שהתקבל באותן שניות ספורות, לפיהן ראש הממשלה החליט להודיע על הקפאת החקיקה. "תחזרו למחלקת הדגים הקפואים", קראה מירב בן ארי, "יש שם מקום לכל חברי הקואליציה, תודה שבאתם".

באותם הרגעים, החליט לפתע רוטמן והודיע על יציאה להפסקה (מהלך שנהוג בוועדת חוקה א"א) וחזרה להצבעה לאחר מכן: "אנחנו יוצאים להפסקה ונתכנס בשעה 8:45 להצבעה על הרביזיה, תודה רבה". האופוזיציה בתגובה צעקה :"זה נגמר, זה נגמר".

בזמן ההפסקה הטיחו חברי הכנסת האחד בשני קריאות ועלבונות.

חברת הכנסת מירב בן ארי הגיעה למקומו של היו"ר שהיה לא מאוייש נטלה את המיקרופון וקראה: "חברים האירוע נגמר תודה שבאתם".

"האירוע נגמר תודה שבאתם". ח"כ בן ארי (צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)

ח"כ גלעד קריב (העבודה) שנשאר פסימי החליט להזהיר את האופוזיציה: "חברים זאת חבורה מניפולטיבית נתניהו בשעה תשע יאמר 'הידברות' והוא רוטמן ימשיך את החקיקה".

ואמנם כעבור מספר דקות חזר רוטמן והודיע כי ההצבעה תימשך כרגיל.

"למה אתה מבזה את עצמך?", נשמעו צעקות מהאופוזיציה.

ואולם רוטמן התעקש להמשיך כרגיל וביקש מהיועץ המשפטי לוועדה לקרוא את נוסח החוק הסופי. לאחר הקריאה ביקש להצביע על ההצעה, לתדהמתם של חברי האופוזיציה וחברי הקואליציה גם יחד. הקואליציה בהלם מהבשורה על הקפאת החקיקה של נתניהו והאופוזיציה בהלם על המשך ההצבעה.

ח"כ קריב מניף את דגל ישראל במהלך הדיון בוועדה (צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)

בזמן ההצבעה וגם במהלך קריאתו של רוטמן על כך שהחוק עובר למליאה לקריאה שנייה ושלישית בקושי נשמעה בתוך בליל הצעקות של האופוזיציה. הם צעקו "בושה", הוצאו (וחזרו מהוועדה), אולם לבסוף ההצעה אושרה ברוב של שמונה מול שבעה. 

בזמן שמצד אחד ח"כ קריב הניף דגל ישראל וקרא: "ביריון. נפנה אותך מהבית הלא חוקי שלך", נשמעו מצד שני מחיאות כפיים של הקואליציה לשמע הבשורה. ואולם אף אחד מהצדדים, עד עתה, לא באמת יודע מה יעלה בגורלה.

שמונה ח"כים תמכו בחוק: היו"ר ח"כ שמחה רוטמן והח"כים חנוך מלביצקי, משה סעדה, אריאל קלנר (הליכוד), ארז מלולף, יונתן משריקי (ש"ס), יצחק פינדרוס (יהדות התורה), יצחק קרויזר (עוצמה יהודית).

שבעה ח"כים התנגדו: קארין אלהרר, יואב סגלוביץ' (יש עתיד), מנסור עבאס (רע"ם), מתן כהנא (המחנה הממלכתי), יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), עופר כסיף (חד"ש תע"ל), גלעד קריב (העבודה).

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

תגובה אחת

  1. האם ידוע לך שביום 27.3.23 התפרסם ברשומות חוק הנבצרות?
    האם הנשיא חותם אוטומטית, או שיש לו שיקול דעת?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!