ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

שופטים קנדים מתנערים מההשוואה של רוטמן: "בישראל יש ריכוזיות קיצונית של הכוח הפוליטי"

יו"ר ועדת החוקה משתמש בדוגמאות מדמוקרטיות מערביות, בהן קנדה, כדי להצדיק את המהפכה המשפטית. אלא שעשרות משפטנים בכירים במדינה הזהירו ממהלכי החקיקה המשפטית ודחו את ההשוואה של רוטמן: "טיעון מסולף, החקיקה מסכנת את שלטון החוק"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו"ר הוועדה שמחה רוטמן, (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במהלך הדיונים המתמשכים בוועדת החוקה על המהפכה המשפטית, טען יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן לא פעם, נגד כל מי שביקר את הרפורמה שדמוקרטיות רבות מסביב לעולם מנהיגות שיטות דומות להצעותיו. כך לדבריו, בקנדה יש פסקת התגברות, בבריטניה בית המשפט לא יכול לפסול חוקים, ובארצות הברית הפוליטיקאים ממנים את השופטים. "בקנדה, באירלנד, בשבדיה, באוסטרליה וברוב מדינות אירופה, נציגי העם בוחרים את השופטים", טען רוטמן בשידור חי בפייסבוק לצד שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. "אין שום סיבה שמדינת ישראל לא תעבוד ככה. כל מה שעשינו זה לשנות את הרכב ועדת מינוי השופטים".

אבל עצומה קנדית עליה חתומים שופטי בית משפט עליון לשעבר ומומחים למשפט במדינה מצביעה על מציאות שונה. העצומה שפורסמה דרך אוניברסיטת טורנטו שבקנדה, הזהירה כי "השינוי שמובילה ממשלת ישראל מהווה צעד אחורה, שמסכן את ההגנה המשפטית על כבוד האדם בישראל".

לדברי המומחים החתומים על העצומה, "התומכים בשינויים אלה מצביעים על קנדה ועל דמוקרטיות אחרות כדי להוכיח ששינויים כמו אלה הממוצעים הם דבר שבשגרה. זהו טיעון מסלף. שיטת הממשלה הנהוגה בישראל שונה מזו של דמוקרטיות אחרות, בכללן קנדה, בריכוזיות יוצאת דופן של הכוח הפוליטי.  בדמוקרטיות אחרות קיימת מערכת של מנגנונים המבזרים את הכוח הפוליטי או ממתנים אותו".

פרופסור אריאל כץ, מיוזמי העצומה הקנדית, סיפר ל"שקוף" "כי כמו הרבה ישראלים אני מוטרד מממה שהממשלה מתכננת לעשות. אני אזרח קנדי ב-8 שנים האחרונות, אבל גדלתי בישראל וכל המשפחה שלי שם, אכפת לי מהמדינה". הוא מוסיף כי "הטענה של רוטמן שיש אלמנטים דומים בין המדינות נכונה – אבל מטעה. נורמה חוקתית היא מכלול של כל הכללים ובחינה של איך הם פועלים במסגרת של תרבות פוליטית מסויימת. זה נכון בכל משפט השוואתי. להסתכל על נקודה אחת ולהגיד זה כמו בארץ אחרת יכול להיות מטעה ביותר".

פרופ' כץ טוען כי "גם בקנדה יש מה לשפר. אגב כשעלו רצונות לעשות שינויים היו לוקחים את מערכת המשפט של ישראל כדוגמה לשבח. אני לא חושב שלוין, רוטמן או נתניהו יקראו את העצומה ויודו בטעות, אבל אנחנו מכוונים לדעת הקהל בישראל. גילויי הדעת שבאים מבחוץ בסוף הם חלק מדעת הקהל והקשרים של ישראל עם העולם חיוניים. לכל הדברים האלה ביחד יש השפעה, גם מבחינה מורלית על מי שבארץ, להרגיש שהם לא לבד".

בעצומה ניתנו דוגמאות לאיזונים ובלמים שקיימים במדינות האחרות, ובכללן קנדה, בין היתר הוזכר קיומה של חוקה פרומלית שהליך החקיקה הרגיל לא יכול לשנות, מגילת זכויות מקיפה המגנה על הכבוד, החרות והשוויון על ידי אכיפה שיפוטית של זכויות פוליטיות, משפטיות, חברתיות וזכויות אדם, האפשרות לפנות לבית דין בינלאומי לזכויות אדם לבחינת פעולות הממשלה, ופרלמנט בעל שני בתים המאפשר לבית העליון לדון בהצעות החקיקה המגיעות מנציגי הבית התחתון.

העצומה סיכמה את קריאתה בכך ש"כל מערכת שיפוטית, כולל זו של ישראל, ניתנת לשיפור. אבל רפורמה לגיטימית לא יכולה ללבוש צורה של חקיקה מפלגתית ונמהרת של שינויים מוסדיים רחבי היקף המסכנים את זכויות האדם, מערערים את העצמאות השיפוטית ומסכנים את שלטון החוק".

קריאה נוספת יצאה החודש גם מהנציבות האירופית, שישראל חברה בה מאז שנת 2008, שקראה להגן על בתי המשפט מהתערבות פוליטית, בעיקר בכל הנוגע להרכבם. בהמשך המליצה הנציבות לכבד את העקרונות הדמוקרטיים ולהגיע להסכמה רחבה ככל הניתן.

חברת הכנסת אורית פרקש כהן (המחנה הממלכתי), חברה בוועדת החוקה, התייחסה לשני המסמכים בדיון שנערך ביום רביעי האחרון,  וביקשה לקחת את שני המסמכים האלה בחשבון בדיון על הרפורמה המשפטית. היו"ר רוטמן לא הגיב לדברים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

5 תגובות

  1. ממש מעניין את הקואליציה הזו של דרעי המורשע , החרדים המשתמטים והמתנחלים מה קורה בעולם המתקדם או מה אומרים המומחים. הגיע הזמן שנבין שאין טעם לדברי הגיון (למה, ראיתם חרדים מתגייסים כי זה הגיוני להגן על המדינה? ראיתם נוער גבעות מהסס לגזול קרקעות של ערבי בשטחים?) ויש להתארגן לפעילות אינטליגנטית יותר: ניתוק מיידי מהאוכלוסיות הללו: התנערות מכל מגע איתם , החרמתם במישורים החברתיים והתארגנות למערכת הבחירות הבאה שבה יש סיכוי שחלק מאנשי הימין שבאמת מעורבים בחיי המדינה וקיומה יבינו שהם מעדיפים לחיות עם מערכת משפט "שמאלנית" מאשר לחיות תחת שילוב כאוטי של חוקי תורה ומושגי שלטון מרוקאים ויאפשרו שינוי ביחסי הכוחות בכנסת – ואז זה יהיה הרגע לתיקון החקיקה ויצירת חוקה. חלק מהמצב הוא אשמת "השמאל" שלא השכיל להקים כאן חוקה מתוך "התחשבות" בכך שיש לנו אוכלוסיות שונוצ. טוב, האוכלוסיה השונה כבר עברה לשטחים, אפשר בהחלט להחליט שהחוקה לא תחול על השטחים שמהם הגיע הזמן שנצא. לייבוביץ צדק, וההתבהמות מפניה הזהיר כבר כאן בועדת החוקה.יסף הנמגר

    1. כרגיל, יש את אלה שפשוט "יודעים" מה נכון עבור כולם, ויש את אלה שמתנהלים בצורה דמוקרטית וקשובים לרחשי הלב של האזרחים. מדבריך משתמע שאתה שייך לסוג הראשון.

    1. אני אומר שיש לבחור שופטים במאוזן ושבתי מישפט לא התערבו בענייני הכנסת שהממשלה ולא במשטרה והצבא ולא שופט חבר מביא חבר מה זה קופת חולים זה סלקום אין כאן זכויות אדם תיראו אריתראים כבשו את דרום תל אביב כתשו אותה ולשופטים לא אכפת מי שגנב את הגבול להחזיר אותו חזרה לארץ מולדתו מי שגרם לכל הבעיות במדינה זה אהרון ברק שלא מצא שופטים מזרחיים 30 שנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!