ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ביסמוט ממשיך לקדם את הצעת החוק נגד תחקירים עיתונאיים

למרות הביקורת מימין ומשמאל, חבר הכנסת והעיתונאי לשעבר בועז ביסמוט יביא את הצעת החוק שלו לאיסור פרסום הקלטות לאישור בוועדת השרים לחקיקה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בועז ביסמוט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בועז ביסמוט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

הביקורת מימין ומשמאל לא מרתיעה את חבר הכנסת בועז ביסמוט, לשעבר העורך הראשי של "ישראל היום", שממשיך לקדם את הצעת החוק שלו שתחבל בעבודה העיתונאית ותקשה על פרסום תחקירים עיתונאיים. ביסמוט מעוניין לשנות את חוק הגנת הפרטיות כך שיאסור על פרסום הקלטה של אדם ללא הסכמתו.

זוהי הצעת החוק הראשונה של חבר הכנסת הטרי, עיתונאי לשעבר שבחר לפתוח את הקריירה הפרלמנטרית שלו דווקא במתקפה על העיתונות. עם פרסום ההצעה היא ספגה ביקורת קשה מעיתונאים. "הצעת חוק שנועדה לפגוע בעיקר בעיתונות שעוסקת בתחקירים", הגיב אורן אהרוני, ראש דסק התחקירים בתאגיד וחתן פרס אריה אבנרי. "בושה, לא להאמין שהאיש הזה היה עיתונאי", צייץ ברוך קרא, הכתב המשפטי הוותיק של חדשות 13 (לשעבר חדשות 10). גם אברהם בלוך, לשעבר כתב המשפט של ערוץ 14 וכיום באתר "סרוגים", כינה את הצעת החוק "מבישה". אפילו ב"ישראל היום", מקום עבודתו הקודם של ביסמוט, תהו: "פגיעה בעיתונות היא ערך ימני?".

גם ארגון העיתונאים והעיתונאיות התנגד בתוקף להצעת החוק וטען שהיא מגבילה את חופש העיתונות ופוגעת בציבור הרחב: "חלק מעבודתנו הוא פרסום הקלטות שלעיתים חושפות את מה שגורמים שונים מעדיפים שיישאר בחדרי חדרים  – מעסקאות אפלות ומושחתות ועד עוולות שנעשות כלפי חלשים – ילדים, קשישים ואוכלוסיות מוחלשות אחרות. מסירת הזכות לאישור, או איסור ההקלטה, בידי המוקלט היא מתן פרס למושחתים ולמחוללי עוולות. העובדה כי זו היא הצעת החוק הראשונה שמגיש מי שהיה עיתונאי שנים רבות ועורך ראשי של עיתון רב תפוצה היא מדהימה ולא תאומן".

ועדת השרים לחקיקה תדון ביום ראשון הקרוב בהצעת החוק, הקובעת עונש מאסר של עד 5 שנים למפרסם הקלטה, ומאפשרת גם לתבוע אותו בתביעה אזרחית. היכולת להקליט שיחות, טוען ביסמוט, צריכה לשמש בעיקר "לשימור מידע לצרכים אישיים, ולא לשם פרסומה ברבים". בפועל, הצעת החוק תשמש להשתקה של קהילה ספציפית: מי שמפרסמים הקלטות ללא הסכמת המוקלט כחלק מעבודתם הם עיתונאים. מדובר בפרפקטיקה שגרתית שעומדת במרכז חשיפות עיתונאיות רבות, שלעיתים מזומנות מי שעומדים במרכזן הם נבחרי ציבור.

ממשיך לשרת את נתניהו מהכנסת

ביסמוט, שהיה מקורבו של נתניהו ושירת אותו כשהיה עיתונאי, כעורך "ישראל היום" ופאנליסט בחדשות 12, ממשיך לעשות זאת גם בכנסת, אליה נבחר בברכתו של נתניהו. ראש הממשלה כבר ניסה בעבר, ישירות או בעקיפין, להגביל את היכולת של עיתונאים להשתמש בהקלטות. ב-2018 היו אלה חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ודודי אמסלם שהציעו לאסור על הקלטת נבחרי ציבור ובני משפחותיהם. הצעת החוק כונתה בתקשורת "חוק יאיר נתניהו", שכן אז נחשפה ההקלטה של יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, כשהוא מבלה עם חבריו ברכב שרד מאובטח המסיע אותם בין מועדוני חשפנות.

שנתיים קודם לכן, ב-2016, נתניהו ביקש להגיש בעצמו הצעת חוק שתאסור כליל הקלטת אדם ללא ידיעתו. מעט אחר כך נחשף כי באותו זמן הקלטת שיחות השוחד לכאורה של נתניהו עם מוזס כבר היו בידי המשטרה.

בתגובה לביקורת העזה, אמר ביסמוט: "למי שהיה ספק, חשוב לי להבהיר כי החוק אינו מכוון לעיתונאים, אינו מכליל עוולות ציבוריות שיש להן עניין ציבורי ואינו מכליל עוולות שחשוב שישמעו מתוקף זכות הציבור לדעת". קשה להבין למה בדיוק התכוון ביסמוט, משום שהסייגים שפירט אינם מופיעים בהצעת החוק שהגיש.

משפטנים שהתייחסו לנוסח הצעת החוק ציינו כי היא מנוסחת ברישול, וממילא אינה משנה את האיזונים הקבועים בחוק ביחס לפרסום, אולם כך או כך, להחמרה נוספת בחוק הגנת הפרטיות, גם אם משקלה הסגולי נמוך, עלול להיות אפקט מצנן על העבודה העיתונאית.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

תגובה אחת

  1. הרבה מושחתים ישמחו להצעה.
    היכן יש רשימה מסודרת של כל הצעות החוק של ממשלת הזדון?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,898 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!