ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חרף פרשיות השחיתות – דוד ביטן מונה לתפקיד מפתח בכלכלה הישראלית

הוועדה שמנהלת בפועל את המשק הישראלי תעבור לידיו של חבר הכנסת שניהל לכאורה מפעל שחיתות רחב היקף. ח"כ בועז טופורובסקי ממפלגת יש עתיד הצביע עם הקואליציה, בעד המינוי
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

דוד ביטן (צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90)

ועדת הכלכלה הצביעה היום (שלישי) פה אחד בעד מינוי הנאשם ח"כ דוד ביטן (הליכוד) ליושב הראש שלה, וזאת בצל העמדתו לדין בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים. ההצבעה עברה פה אחד, כאשר מרבית חברי האופוזיציה נעדרו. ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) הצביע עם הקואליציה, בעד המינוי.

ועדת הכלכלה היא הוועדה שמנהלת את המשק הישראלי, ולפי אתר הכנסת, עוסקת כמעט בכל תחום שקשור לחיים ולכיס שלנו. 

"תחבורה יבשתית (כולל בטיחות בדרכים, תחבורה ציבורית, רכבת ארצית ומקומית, מערכות הכבישים לרבות כבישי אגרה, ביטוח רכב מנועי וכן תחבורה ימית וטיס), תקשורת ובכלל זה שידורי רדיו וטלוויזיה, טלפוניה נייחת וניידת, דואר, צרכנות, הגבלים עסקיים, היבטים צרכניים ושירות ללקוח בענפי הביטוח הבנקאות, ובכלל זה עמלות ומתן אשראי למשקי בית ולעסקים קטנים, זכויות יוצרים, פיתוח הנגב והגליל, אנרגיה – חשמל, דלק, גז, משאבי טבע (כגון מכרות, ים מלח ועוד), התייעלות אנרגטית ואנרגיה מתחדשת, תיירות, רשות מקרקעי ישראל, דיור ציבורי, מכר דירות, פיקדון על מכלי משקה ועוד…", וכל הטוב הזה נמצא תחת אחריות הפיקוח והחקיקה של האדם שצריך להתייצב במקביל למשפט פלילי. 

לביטן עומדת חזקת החפות. אבל גם אם לא יעברו מעשיו את הרף הפלילי, האירועים הללו והסדרי הטיעון הנחתמים סביבם מעידים על נסיגה מדאיגה בתחום השחיתות השלטונית.כתב האישום נגד ביטן מראה, לכאורה, כיצד נבחר ציבור יכול לבקש שוחד תוך ניצול הכוח השלטוני שלו ועוד להוציא על זה חשבונית – כאילו היה עסק לגיטימי לכל דבר. 

יכול להיות שביטן שינה את דרכו והתנהגתו עקב כתב האישום אבל זה קצת מאוחר מדי. ביטן נהג לכאורה כאחרון המעאכרים בתפקידיו הציבוריים ובטח לא לקבל תפקיד חשוב שכזה. אם ינהג בתפקיד יו"ר הכלכלה כשהוא ממשיך להתייחס לכוח שניתן לו כמכשיר לטובות הנאה, הוא עלול לקבל החלטות שיפגעו בכלכלה ובכיס של אחד ואחת מאיתנו.

מפעל השחיתות של ביטן

ביטן מואשם כיום בשבעה סעיפים מתחום השחיתות השלטונית. עסקיו הפליליים נפרשו על פני שורה של רשויות במרכז הארץ: הוד השרון, נתניה, תל אביב, ראשון לציון ועמק לוד. רק לפני פחות מחודש נחתם הסדר טיעון עם חבר מועצת העיר תל אביב ארנון גלעדי באחת הפרשות בהן מואשם ח"כ דוד ביטן. על גלעדי נגזרו שמונה חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס בסך 35 אלף שקל. גלעדי הודה שהוא ניצל את תפקידו והשפעתו בעירייה, כדי להיענות במשך שנים לבקשות של ביטן ושל עד המדינה בתיק, לקידום ופתרון בעיות בשלושה פרויקטים נדל"ניים בתחום שיפוטה של תל אביב. 

מחירון השחיתות של ביטן (תמונת מקור: פלאש 90)

שבוע אחרי נחתם הסדר טיעון נוסף עם אבי דוידוב, שעסק בליווי מיזמי נדל"ן. לפי הודעת הפרקליטות, דוידוב יודה כי היה מודע לכך שח"כ ביטן לקח שוחד מעד המדינה עבור סיוע בפתרון בעיות המתעוררות בקידום פרויקטים. ובנוסף לכל אלה, רשת "חצי חינם" ומנהלת הסניף בראשון לציון הודו כי העבירו כספים לעמותה בראשה עמד דוד ביטן בתמורה לסיוע להסדרת חניות בסמוך לסניף והנחה בהיטל השבחה. 

מעבר לכך ביטן עומד למשפט בעוד פרשיות שונות במה שנראה לכאורה כמו מפעל שחיתות. למרות הכול ביטן ימונה היום לתפקיד יו"ר ועדת הכלכלה. בקואליציה לא ימצמצו במינוי של ביטן לתפקיד.

בטרם הדיון, פנינו לחברי האופוזיציה החברים בוועדה שלרוב באופן מסורתי לא מתנגדים למינוי של יו"ר ועדות. חמישה חברי אופוזיציה חברים בוועדה: אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו), אלון שוסטר וזאב אלקין (המחנה הממלכתי), עופר כסיף (חדש- תעל), רון כץ (יש עתיד) . כסיף ואלקין לא צפויים להגיע להצבעה. כץ טען שהוא לא ידע את מי ממנים ושוסטר וליברמן לא מסרו התייחסות.

שאר חברי הוועדה הם: דן אילוז, אלי דלל, שלום דנינו, אליהו רביבו ואריאל קלנר (הליכוד); אוריאל בוסו (ש"ס); אברהם בצלאל, אוהד טל (הציונות הדתית). מביטן לא נמסרה תגובה עד מועד פרסום הכתבה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

  1. כשראש הממשלה עומד לדין פלילי ועסוק בבעיה איך למנות לממלא מקומו את דרעי שהורשע כבר 3 פעמים בפלילי, מה לא בסדר בכך שראש ועדה בכנסת יכהן מי שתלויים נגדו אישומים בשוחד. מאז שמדינת ישראל אימצה את הסטנדרטים הציבוריים של מרוקו ושאר מדינות צפון אפריקה, זה הכל גם חוקיץ צריך רק להכניס כמה נציגים לבית המשפט העליון (למחוזי ולשלום כבר נכנסו) ונשתלב במרחב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!