ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

תמרור עצור: יריב לוין שולח איתות סמוי לבגץ – התקשורת תשתף פעולה?

שר המשפטים יריב לוין מכנס מסיבת עיתונאים דחופה ערב הדיון בבג"ץ דרעי, במה שנראה כאיום מכוון על השופטים • האם התקשורת תשתף פעולה או תחשוף את האיתות הסמוי?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יריב לוין, שר המשפטים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בשעות האחרונות דיווחו עמודי הטלגרם של הכתבים הפוליטיים על אירוע חגיגי: שר המשפטים הנכנס יריב לוין מכנס מסיבת עיתונאים רשמית כדי להכריז על הרפורמה במערכת המשפט. האג'נדה המשפטית של לוין ברורה למדי: שליטה של הממשלה במינוי השופטים והיועצים המשפטיים של המשרדים, ופסקת התגברות ברוב צר. העוקץ הוא לא בתוכן, אלא בתזמון.

ההודעה הבהולה היום איננה מכוונת לציבור היושב בבית. היא מיועדת ל-11 אנשים שישבו מחר בירושלים – שופטי בית המשפט העליון שידונו בהרכב מורחב במינוי של אריה דרעי לשר ובתיקון הפרסונלי לחוק יסוד הממשלה שאפשר זאת. לוין מעוניין להזיז מהדרך את מכשול בג"ץ, זה שעשוי להפתיע מחר בבוקר ולאותת כי בכוונתו לפסול את מינוי דרעי.

לוין זכור בעקבות ההתבטאות הבוטה שלו כנגד נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, לאחר שבג"ץ קבע שיו"ר הכנסת לשעבר יולי אדלשטיין לא יכול למנוע את רצונם של רוב הח"כים לבחירה של יו"ר חדש במקומו. "אם הנשיאה חיות רוצה לשים עצמה מעל הכנסת, היא מוזמנת להגיע לבניין עם משמר בתי המשפט ולפתוח את ישיבת המליאה בעצמה. כך יהיה ברור שמדובר בהפיכה שלטונית של קומץ שופטים הבוחרים את עצמם בחדרי חדרים", אמר לוין במרץ 2020. מעין קדימון להפיכה השלטונית שהוא עצמו מתכנן.

יהיה זה נאיבי לחשוב שהערב נגלה משהו חדש ממשנתו האנטי דמוקרטית של יריב לוין, שנכנס לתפקידו רק בשבוע שעבר. העיתוי שבו בחר לכנס מסיבת עיתונאים, ערב הדיון בבג"ץ על מינוי דרעי לשר, הוא ה"ניוז". עיתוי בוטה, שנראה כאילו נועד להלך אימים על השופטים. 

כעת עיני הציבור נשואות לכתבים הפוליטיים, מגישי החדשות והפרשנים באולפנים, שיתווכו את המאורע. עליהם להניח בפני הציבור את המורכבות של ההודעה הבהולה הזו. יהיה ראוי שיתייחסו לרפורמות של השר לוין ולהשלכותיהן על הדמוקרטיה בישראל ולא יתעצלו ויאמרו "רפורמות שנויות במחלוקת". 

אסור שהדיווחים יפסחו על ההקשר, ערב הדיון בבג"ץ על מינוי דרעי, אות הקלון של הכנסת ה-25, שממחיש את כוחו העודף של השלטון, את חולשתה האיומה של הכנסת – ואת נחיצותו של בית משפט עליון שהוא חלק ממה שמגדיר מדינה כדמוקרטית.

מעניין באופן מיוחד מה יעשו במחלקת החדשות של כאן 11, השידור הציבורי שאינו נשלט על ידי בעלי אינטרסים. הכתבים והעורכות הרי מכירים היטב את שיטת ההפחדות: רק לפני כמה שבועות קיבלו מסר מתוחכם כאשר דווח על כוונת הליכוד לסגור עליהם את השאלטר. הם כבר יודעים שלא תמיד צריך לממש, מספיק לכנס מסיבת עיתונאים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

  1. להבנתי, הרפורמה כוללת מינוי של שופט לכל החיים ולכן אין לשופטים הבוחנים את דרעי ממה לחשוש. בעיני אגב נכון שיפסל ורק בגלל שישב בכלא על לקחית שוחד (גם) בתקופת כהונתו כשר הפנים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,904 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!