ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

התפקיד שחלמה עליו: עידית סילמן יכולה להציל את הבריאות שלנו לא פחות מדרעי

סילמן כיוונה למשרד הבריאות בעוד שהמציאות הפוליטית הכתיבה לה תוצאה פחות אטרקטיבית במשרד הגנת הסביבה • אך יש לה הזדמנות לעשות היסטוריה - הכישורים שרכשה לאורך הדרך והקשרים במשרד הבריאות יכולים לסייע לה להילחם בזיהום האוויר ולהציל רבים ממוות • פרשנות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

עידית סילמן, השרה החדשה להגנת הסביבה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

בשבועות האחרונים בורסת השמות לתפקיד השר להגנת הסביבה כללה בעיקר אדם אחד: ח"כ גילה גמליאל (הליכוד). ארגוני הסביבה ביקשו אותה, גמליאל עצמה רצתה בכך ומיטב הכתבים והפרשנים הניחו שככל שיש חבר כנסת שמעוניין במשרד דל התקציבים וההשפעה, סביר שהוא יזכה בו.

זהו משרד כפוי טובה, כל מטרתו לייצר רגולציה שתטיב עם האדם והטבע, תמנע מחלות וזיהום אך תוך מחיר פוליטי גבוה: עימות תמידי עם מוקדי כוח, תעשייה כבדה, תאגידי מחזור, בעלי הון ואינטרסים. אין כאן סרטים אדומים מעל מחלפים או תמונות ניצחון עם ידוענים. ועדיין גמליאל ביקשה לחזור לכסאה. אלא שנתניהו העניק את המשרד לעידית סילמן, על שהיתה לשון המאזנים בהפלת הממשלה. סילמן, שקרנה זרחה בקרב חוגי הימין ותומכי נתניהו, עשוי כעת לדעוך במהירות וכמו קודמיה, לגלות שבמשרד להגנת הסביבה נמצאת גם הדלת אל מחוץ לחיים הפוליטיים, מחיר המאבק בתעשיות הנפט והקולה.

מפעלי בזן בחיפה. בראש רשימת המזהמים (צילום: מאיר ועקנין פלאש 90)

אלא שבניגוד לקודמיה, לסילמן יש אפשרות לשנות את הנרטיב או לכל הפחות את הכלים לכך: לשרה להגנת הסביבה החדשה יש הזדמנות להגן על בריאות תושבי ישראל לא פחות מאשר לשר הבריאות הנכנס אריה דרעי. זה היה התפקיד שחלמה עליו, להפוך לשרת הבריאות. עכשיו נפלה בידה הזדמנות לעשות את זה – מכיוון אחר.

הנה פרט שאסור לשכוח: לפי נתוני ה-OECD, בשנת 2019 לבדה מתו בישראל כ-2,400 בני אדם בגלל זיהום אוויר. לשם ההשוואה, באותה השנה נהרגו בתאונות דרכים במדינה 355 בני אדם. סילמן עשויה להיות האישה הנכונה למשימה החשובה – צמצום בהול של זיהום האוויר שחונק את תושבי ישראל. היא צמחה במערכת הבריאות, עמדה בראש הוועדה שעסקה בכך ואף כיהנה לתקופה קצרה כראש תחום בריאות ב"מנהיגות אזרחית", ארגון הגג המייצג כ-15,000 עמותות בישראל. סילמן, שלרגעים נדמה היה שבאמת תקבל את תיק הבריאות, שימשה בקדנציה הקצרה הקודמת בתפקידים נוספים כמו יו"ר השדולה למען צמצום הפערים בבריאות, חברה בשדולה למען חולים ומחלימים צעירים מסרטן ובשדולה לקידום בריאות הנשים בישראל. 

היא לא זקוקה לארגוני הסביבה וליועצים כדי להבין את השלכות הזיהום ומשבר האקלים על האדם, היא ראתה אותם במו עיניה ואם תבחר בכך, היא יכולה היא יכולה לראשונה בתולדות המשרד לגייס את הידע הרב שצברה ולהגן על הסביבה והבריאות שלנו בכרטיס אחד. 

בעוד שבועות ספורים המשרד להגנת הסביבה יפרסם את רשימת החברות הממשלתיות והמפעלים הציבוריים שפוגעים בסביבה. סילמן יכולה למנף את הרגע ולהילחם לצד הציבור. היא יכולה לפעול ביד קשה שטרם נראה כמותה נגד חברת החשמל שעדיין מפעילה את תחנת הכוח בחדרה על בסיס פחם. היא יכולה להורות לכפופים לה במשרד להגביר את הפיקוח על מפעל "נשר" ולהאיץ את השימועים שנערכים נגדו. היא אף יכולה ליצור פה תקדים שיירשם בספרי ההיסטוריה – להוביל לכתבי אישום אישיים או לקנסות בסדר גודל שבאמת יזיז משהו לתאגידים רבי העוצמה.

יכולה ליצור פה תקדים שיירשם בספרי ההיסטוריה – להוביל לכתבי אישום אישיים או לקנסות בסדר גודל שבאמת יזיז משהו לתאגידים רבי העוצמה

סילמן יכולה בנוסף להידרש גם למשימה חשובה לא פחות – למנף את הקשרים שצברה במשרד הבריאות כדי לייצר דיאלוג בין המשרדים. לא סביר שאין במשרד הבריאות מערכת שמסתנכרת עם המשרד להגנת הסביבה וסדר יום משותף. לא הגיוני שביד אחת השרה מכריזה על התחנה המרכזית כאזור נפגע זיהום אוויר, לראשונה בתולדות המדינה, וביד השנייה משרד הבריאות לא נדרך לבדוק מיד נתונים כמו כמות חולי הסרטן, מספר האשפוזים, מומים בעוברים, הפלות, מחלות לב, מוות מוקדם ועוד ועוד ועוד. 

הפגנה אזרחית לפינוי התחנה המרכזית החדשה בתל אביב (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

ולא רק בתחנה המרכזית, בכל מוקד שהמשרד להגנת הסביבה מטפל בו או מציג מידע דרמטי על אודותיו – במשרד הבריאות צריכים לפעול כדי לחקור את הנושא ולהסיק מסקנות, זו לא צריכה להיות יוזמה של פקיד, או דרישה של פעילים, זו צריכה להיות חובה ממשלתית. 

אם במשרד הבריאות איש לא דואג לכך, זוהי שעתה היפה של סילמן להפגין את יכולותיה. אם תצליח להראות בשנות כהונתה ירידה במספרים, אם כישוריה וקשריה בעולמות הבריאות יצליחו להפחית את התמותה והתחלואה – לא רק שחסכה כסף, אז הרי שהמלחמה במוקדי הכוח עשויה להתבטל אל מול החיסכון בחיי אדם. היא יכולה לשאול את נתניהו על כך. החיסונים שהצליח לגייס, השמיים שסגר והפעולות המהירות – שימשו אותו היטב במשך שלוש מערכות בחירות. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

9 תגובות

  1. ההשוואה שלה מול דרעי באמת נכונה במקרה הזה. הוא כבר הרשע פעמיים, לה היה מזל שמשום מה לא נפתחה חקירה על מה שהיא עשתה כדי לקבל שיריון בליכוד…..

  2. כל פעילות פרלמנטרית של סילמן תלוייה בכך שלא נמצא פגם בהליך מינוייה. לכאורה תיק קל: יש הוכחות מוקלטות שהוצא לה תפקיד במשלה שתקום לאחר שתפיל את ממשלת השינוי. די ברור שיש כאן שוחד.
    תהיה בושה אם לא יוגש בג"צ ע"י התנועה לאיכות השלטון.

  3. עידית סילמן אישה משוקצת שתצטרך לעבוד כפול , לצאת מהסטיגמה הבוגדנית שדבקה בה וגם לעשות למשרדה . אני ורבים כמוני איננו מאמינים לה ומוטב היתה אילו נעלמה מחיינו .

  4. עידית סילמן אישה משוקצת שתצטרך לעבוד כפול , לצאת מהסטיגמה הבוגדנית שדבקה בה וגם לעשות למשרדה . אני ורבים כמוני איננו מאמינים לה ומוטב היתה אילו נעלמה מחיינו .

  5. בואו , תכלס, מה ניראה לכם , הנתנייהוס ייתנו לה לשנות מציאות מול טייקונים? !
    היא תשתול עצים בשטחים הכבושים.
    וזה היא תנפנף לציבור הדתי השמרני.

  6. נתניהו בחר שרה חסרת כח בליכוד, שרה שהראתה שקשה לה לעמוד מול לחצים. ומעל הכל חייבת לו את המינוי. כלומר עושת דברו וזה לא יהיה לטובת הסביבה.
    הלוואי שאני טועה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,904 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!