ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

החוק רוכך: בן גביר ויתר על הסעיפים הבעייתיים בתיקון פקודת המשטרה

המפכ"ל לא יהיה כפוף למרותו של השר לביטחון פנים אלא יישאר כפוף לממשלה. בן-גביר: "בשיחות עם היעוץ המשפטי של הכנסת שוכנעתי שניתן להביא את הסעיפים הללו מאוחר יותר"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בן גביר בדיון בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איתמר בן גביר, בדיון בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

התיקון לפקודת המשטרה רוכך והסעיפים הבעייתים הוצאו ממנו. המפכ"ל לא יהיה כפוף למרות השר, כפי שביקש ח"כ איתמר בן גביר בתחילה, אלא יישאר כפוף לממשלה. השר לביטחון פנים לא יקבל דריסת רגל במדיניות החקירות. "כפי שראיתם הייתי בדיונים ושמעתי בקשב רב", אמר היום (חמישי) בוועדה בן-גביר. הוא ציין כי בכוונתו להמשיך ולהביאם בפני הכנסת בלוח זמנים שמאפשר דיון עומק, ולא בלחץ הזמנים עד הקמת הממשלה.

"היו לי היום שיחות עם הייעוץ המשפטי של הכנסת, עו"ד שגית אפק והמשנה ליועמ"ש של הכנסת, עו"ד מירי פרנקל-שור. "שוכנעתי שניתן להביא את הסעיפים הללו במועד מאוחר יותר לדיון והצבעה. מה שחשוב לי זה התווית המדיניות ואני חושב שחברי האופוזיציה העתידית יצביעו בעד הצעת החוק", הוסיף.

מה שנשאר עכשיו מהצעת החוק הוא בעיקר עיגון המצב הקיים, שבו המשטרה כפופה לממשלת ישראל ושר ממונה מטעמה על המשטרה, ושבכוחו להתוות מדיניות. בנוסף יישאר סעיף שמחייב את המפכ"ל לפרסם את פקודיותיו ברשומות שבהן מתפרסמות החלטות הממשלה – ולא רק באתר המשטרה הפומבי – שינוי שולי. אמר בן גביר, השר המיועד לתפקיד, לוועדה שדנה ימים ולילות בחוק שהיה עשוי להכניס דריסת רגל פוליטית עמוקה במשטרה כולל מעורבות במדיניות החקירות.

אמש סגר איתמר בן גביר את הדיון בוועדה שדנה בתיקון לפקודת המשטרה באמירה שהחוק יוגש לקריאה שניה ושלישית כפי שעבר בקריאה ראשונה. על כך אמר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה גיל לימון: "הנוסח שמונח בפני הוועדה לא מאזן כראוי בין סמכויות השר לבין העצמאות המקצועית של המשטרה ולכן הוא לא מתיישב עם עקרונות היסוד של משטר דמוקרטי. יש פה חשש אמיתי מפני השפעה של שיקולים פוליטיים על פעילות המשטרה בתחומים הרגישים ביותר".

היום התכנסה הוועדה שוב בשעה שמונה בבוקר כדי לדון בהסתייגויות של חברי הכנסת מהחוק. לא היה בדברים שנאמרו בפומבי כל חידוש – אך ככל הנראה בשיחות סגורות בן-גביר שוכנע לסגת. השיחות ככל הנראה התקיימו אל מול הייעוץ המשפטי של הכנסת, שם גם הביעו הוא התנגדות לסעיפים שהוצאו, וסביר שגם אל מול רה"מ העתידי בנימין נתניהו. 

ח"כ יואב סגלוביץ' ומירב בן ארי. "אמרתי לשרים, אתם תהיו בובות על חוט" (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

זה לא היה קורה אלמלא האופוזיציה הייתה מצליחה להציף את כל הבעיות הקשות שעולות מהחוק. היום הגיע סגן השר לביטחון פנים, יואב סגלוביץ' לוועדה ואמר כי "החיבור שעושים פה בין שר פוליטי לבין האפשרות להשפיע לחקירה – התבלבלתם", אמר לחברי הוועדה מהקואליציה. "אנחנו מאפשרים לשר לקבוע מדיניות בדין. אין שום אפשרות חוק שעוסק בזכויות אזרחיות שמאפשר בחקיקה להכניס מדיניות. ולמרות העובדה הזו זה נכנס פנימה. למרות האזהרות. אני אומר לחבריי השרים המיועדים: אתם הולכים להיות בובות על חוט במקרה הטוב, כי על חוט אתם עוד יכולים להזיז את עצמכם, אל מול מדיניות שיכול לקבוע שר אחד. אבל האחריות היא אחריות משותפת".

ח"כים רבים השתתפו בדיונים כדי להשפיע על החקיקה: מירב בן ארי, אורנה ברביבאי, מאיר כהן קינלי טור פז, נאור שירי ורון כץ (יש עתיד); עופר כסיף (תעל-רעם); גדי אייזנקוט ואורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי); גלעד קריב ואפרת רייטן (העבודה); יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו).

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

פוליטיזציה במשטרה הייתה יכולה להחליש את כוחות השיטור, לפגוע בחקירות שחיתות ולהרע משמעותית את חיי האזרחים. תיקון מהותי כזה בלוח זמנים שלא מאפשר דיון מסרס את היכולת להביא לשולחן את המשמעויות הנרחבות.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

במהלך הדיון היום הפעלנו גם את סיירת השקיפות שפנתה לשורת חברי כנסת מהליכוד בבקשה להביע את דעתם בחדרים הסגורים כנגד החוק. מוזמנים להצטרף.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!