ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

השמות נמחקו: בכירי כיל חומקים מאחריות לאסון אשלים

לא נכנסו לכלא, לא שילמו קנס, וקיבלו פטור מכתם בגוגל • בשבוע שעבר תאגיד הכימיקלים חתם על פשרה וישלם 115 מיליון ש"ח - בתמורה נמחקו תביעות אישיות נגד המנכ"לים וחברי הדירקטוריון • במקביל, הליך פלילי שפתח המשרד להגנת הסביבה נגד דרג המנהלים נמרח כמעט שש שנים • המשרד בתגובה: "פעולות החקירה המיוחדות בחו"ל התעכבו"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אשר גרינבאום, ממלא מקום מנכ"ל כיל בזמן האסון (צילום: עופר וקנין, TheMarker)

בכירי כיל (ICL) חומקים מאחריות לאסון אשלים: התביעות האישיות נגד מנכ"לים וחברי הדירקטוריון של תאגיד הכימיקלים יימחקו. החקירה הפלילית נגד המנהלים הבכירים נמרחת כבר שש שנים.

ביוני 2017 קרסה דופן בריכה במפעל כיל-רותם. כ-200 אלף קוב של תמיסה חומצית, כמות השווה לכ-50 בריכות אולימפיות, זרמה במשך 48 שעות לאורך 20 קילומטר בנחל אשלים וסביבתו. הזיהום מחק חלק גדול מאוכלוסיית היעלים בשטח, וגרם לאחד מהאסונות הסביבתיים החמורים בישראל. "הנחל הוצף לכל אורכו בנוזלים חומציים", נכתב בהודעה לתקשורת של המשרד להגנת הסביבה בשבוע שעבר, "הנחשול שהציף את הנחל גרם לפגיעה אקולוגית קיצונית, להרג רב בחי ובצומח, פגע בזמינות המזון לבעלי-החיים לאורך הזמן ולפגיעה חמורה בתפקוד האקולוגי של הנחל".

קבוצת תושבים ניהלה מאבק נגד התאגיד על מנת שלא יחמוק משיקום הנזק הרב שגרם. ההליכים המשפטיים בהם פתחו, יחד עם רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה, הסתיימו בשבוע שעבר בפשרה: כיל תשלם קנס שיושקע בפיתוח ושיקום הסביבה. אך מי שקיבלו את ההחלטות יחמקו מעונש אישי. במסגרת הפשרה, נמחקו התביעות נגד בכירי כיל.

זרימת נחשול של רעל ממפעלי רותם אמפרט לתוך נחל אשלים ב-2017 (צילום: יחידת חילוץ ערד)

במקביל מתנהל כבר שנים הליך פלילי מול דרג מנהלים אחר בחברה, בשל אחריותם לכאורה לאסון. עברו כמעט שש שנים מאז נפתח ההליך, ותוצאות – אין. המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה עדיין בוחנת הגשת כתבי אישום נגד בכירי החברה על חלקם באסון אשלים.

ואלה שמות

הסכם הפשרה בין כיל לבין המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים ופעילי הסביבה נחתם בשבוע שעבר, והביא לסיום שורה של בקשות לתביעה ייצוגית נגד כיל וחברת הבת שלה רותם אמפרט. ההסכם מחייב את החברה לשלם 115 מיליון שקל בגין זיהום שכיל גרמה לו לפני כמעט שש שנים. מדובר בסכום זניח עבור תאגיד הענק, שצפוי להרוויח השנה כ-4 מיליארד דולר. ובכל זאת, הישג.

זו היתה גם רוח הדיווחים בקרב רוב אתרי החדשות, שחגגו את חיוב החברה בפיצוי על הנזק שגרמה. רק פרט אחד נשמט מהדיווחים: ההסכם פוטר את הבכירים ביותר בחברה מאחריות לאסון. יש לציין כי שני אשכנזי מכלכליסט, דווקא ציינה את הימשכות ההליך הפלילי ושמו של המנכ"ל המחליף בעת האירוע.

"תפקידיו של אשר גרינבאום מעידים היטב על כך שהוא היה מודע הן למפגעים שנוצרו בשל פעילות החברה, לסיכונים הנובעים מהתנהלות המשיבה רותם אמפרט והן לחשיבות מניעת התממשותם, שכן הוא כיהן כיו"ר הוועדה לאיכות הסביבה בהתאחדות התעשיינים בישראל וכן היה חבר בוועד המנהל של החברה הישראלית לכימיה ויו"ר איגוד הכימיה", נכתב בכתב הבקשה לתביעה הייצוגית.

גרינבאום היה מ"מ מנכ"ל כיל במשך שנים. יחד איתו נכללו בכתב התביעה מי שהיה המשנה למנכ"ל כיל, אלי עמית, וחברי הדירקטוריון ברותם אמפרט, מפעלי ים המלח וחברות בנות אחרות של כיל – אברהם דויטשמן, יעקב אלטמן ויחזקאל ישראל. כולם יצאו בלא כלום.

תחת הכותרת "דחיית התביעה נגד הדירקטורים ונושאי המשרה בכיל", הודיעה כיל כי נדחו התביעות "נגד הדירקטורים ונושאי המשרה האחרים של רותם או ICL שנתבעו באיזה מההליכים והדחיה תהווה מעשה בין דין".

גם המנהלים הבכירים האחראיים לתשתיות המפעל, לבריכות האידוי ותפעול המתקנים – לא נתנו את הדין. ימים ספורים לאחר האסון, המשרד להגנת הסביבה זימן לשימוע ארבעה בכירים ברותם אמפרט: סמנכ"ל חומצות ואנרגיה, נדב טורנר; נשיא חטיבת מינרליים חיוניים, עופר ליפשיץ; סמנכ"ל בכיר לתפעול, גיל אליקים ומנהל יחידה עסקית בחברה, יעקב כחלון.

ארבעת הבכירים שזומנו לשימוע לבירור אסון אשלים (צילומי מסך מתוך אתר לינקדאין)

בסיום השימוע הודיע המשרד כי הוא פותח בחקירה פלילית נגד מנהלי חברת רותם אמפרט והחברה-האם כימיקלים לישראל: "המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה תנהל את החקירה, שתכלול שורת פעולות חקירה כנגד בעלי תפקידים בתאגיד". 

בהודעה נוספת שפרסם המשרד זמן קצר לאחר האירוע נכתב כי עלה חשש "שבמהלך אירוע הדליפה עצמו החברה לא נקטה את כל האמצעים הדרושים להפסקתו". ההודעה הזכירה כי "העונש המרבי הצפוי למי שמפר תקנות אלה הוא מאסר בפועל של שנה או קנס של 392 אלף שקל".

 "בשל נסיבות שאינן תלויות או קשורות במשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה, פעולות החקירה המיוחדות בחו"ל התעכבו", טענו במשרד ולא סיפקו הסבר נוסף. 

תגובות

מפעל רותם אמפרט מסר בתגובה: "מדובר באירוע קשה ומצער אשר לקחנו עליו אחריות מלאה. מיד עם קרות האירוע ב-2017 החברה פעלה באופן מהיר וללא תנאים לשיקומו המיידי של האזור עד לפתיחתו מחדש למטיילים לפני כשנתיים וחצי, זאת תוך העמדת כל המשאבים הנדרשים לכך ובתיאום מלא עם הגופים הציבוריים, הרשויות המקומיות והמשרדים הממשלתיים. בשנים האחרונות עשינו ככל יכולתנו ללמוד ולהפיק ממנו לקחים. אנו רואים בהסכם הפשרה, במסגרתו הגענו להבנות באשר לפיצוי משמעותי וראוי, צעד אחראי ומתבקש כלפי הציבור, יתר מחזיקי העניין ובוודאי עבורנו כחברה".

המשרד להגנת הסביבה מסר: "חקירת אירוע הקריסה הוא אירוע מורכב ביותר. יחד עם זאת, החקירה בוצעה במקצועיות ובמהירות תוך ליווי כלל גורמי המקצוע הרלוונטיים. בשל מורכבות האירוע וייחודיותו, החקירה נדרשה לעזרה משפטית מגורמי אכיפה בחו"ל.

"בשל נסיבות שאינן תלויות או קשורות במשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה, פעולות החקירה המיוחדות בחו"ל התעכבו. המשטרה הירוקה של המשרד פועלת כל הזמן למיצוי החקירה בהקדם האפשרי על מנת להגיע לחקר האמת".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!