ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"מרגע שהפכתי לשליחת ציבור ויתרתי על חלק מהפרטיות שלי": מירב כהן פרסמה הצהרת הון

השרה לשוויון חברתי פרסמה את ההצהרה מיוזמתה • בראיון ל"שקוף" היא מסבירה מדוע התנגדה יחד עם מפלגתה לחוק שיחייב פוליטיקאים אחרים לנהוג כמוה • "אני חושבת שדברים שנעשים בצורה וולונטרית יש להם יופי", היא אומרת ומדגישה: "אני מכילה את הקוד הזה על עצמי, אין לי שום דבר להסתיר"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

"אחד האתגרים הכי גדולים שלנו כנבחרי ציבור זה לזכות באמון". השרה לשוויון חברתי מירב כהן (צילום: אתר הכנסת)

בצהרי יום ראשון באמצע חודש יוני עלתה לוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק לפיה נבחרי ציבור מסוימים, בהם ראשי מפלגות, שרים וסגני שרים, חייבים בפרסום הצהרות הון. למרות הבטחות "ממשלת השינוי" להיאבק בשחיתות, ההצעה בסופו של דבר נפלה. רק שני שרים הצביעו בעד – גדעון סער ותמר זנדברג. כל היתר התנגדו או נעדרו מהישיבה (כלומר התנגדו, הלכה למעשה). 

אחת מהן הייתה השרה לשוויון חברתי מירב כהן (יש עתיד). אך חרף התנגדותה לקבוע זאת בחוק, כהן היא השרה היחידה שמפרסמת עכשיו מיוזמתה את הצהרת ההון שלה. האם הבקשה לפרסם הצהרת הון היא בקשה מציצנית (כפי שאמרו בזמנו השרים בוועדה)? לא אם תשאלו את כהן. "אחד האתגרים הכי גדולים שלנו כנבחרי ציבור זה לזכות באמון, ואני חושבת ששקיפות זו דרך טובה לעשות זאת", היא אומרת בשיחה עם "שקוף".

לפי הצהרת ההון שהוגשה למבקר המדינה, לכהן יש דירה בבעלותה בירושלים שרכשה בשנת 2012 בעלות של כ-1.3 מיליון שקל ואוטו יונדאי I-30 משנת 2012. מעבר לקרנות ההשתלמות והפנסיה, לכהן כ-180 אלף שקל בעובר ושב ותיק מניות בנאמנות עיוורת בסך של כ-51 אלף שקלים. מהצהרת ההון של כהן אפשר ללמוד שהשכר הנטו שלה עומד על כ-22 אלף שקל. 

"קוד של כבוד הדדי"

"אני הרבה פעמים נתקלת, בצדק, בתגובות של אנשים שכבר לא מאמינים למה שאומרים להם וחוו אכזבות", אומרת כהן. "אני חושבת שכדי שתהיה לנו דמוקרטיה טובה, אנחנו צריכים לבנות את מערכת היחסים הזו בצורה טובה, על בסיס של אמון הדדי ושקיפות זה חלק מזה". 

"דבר שני מרגע שהפכתי להיות שליחת ציבור בזאת ויתרתי במודע על חלק מהפרטיות שלי כי זה חלק מהתפקיד", היא מבהירה. 

אז למה בכל זאת, התנגדה יחד עם מפלגתה לחוק שיעגן הצהרות ההון של פוליטיקאים בחוק? "אני חושבת שדברים שנעשים בצורה וולונטרית יש להם יופי", היא אומרת. "זה כמו שלא מחייבים לא לנסוע ביום כיפור, אבל אנשים עושים את זה כי זה הקוד שלנו. זה קוד של מסורת של כבוד הדדי אז גם פה אני".

"זו שאלה לגיטימית וצריך ללמוד את זה, לקיים על זה דיון, להבין את השלכות ולראות מה קורה במדינות אחרות", היא אומרת. "אני מכילה את הקוד הזה על עצמי, אין לי שום דבר להסתיר וגם אני מאמינה בזה שזה בונה אמון. אמון זה אולי הדבר הכי נדיר שיש לנו כרגע במערכת הפוליטית. כל דבר שיכול להגביר אמון אני אנקוט בו". 

"השקיפות מאפשרת לי חופש מסוים". מירב כהן במליאת הכנסת בחודש יוני (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"קל לי שהכל שקוף"

בתגובה לבירור שקוף, כהן אומרת כי היא אינה חוששת מהמצקצקים שיגידו "הנה, יש לך 180 אלף שקל בעו"ש". "נו, זה מה שיש לי ואם למישהו יש על זה ביקורת זה בסדר גמור", היא אומרת ומספרת כי הסכום הזה אמור להיות זמין לה ולבן זוגה, יובל, שמעוניינים לעבור לדירה מרווחת יותר. "אבל שוב שכל אחד ישאל מה שהוא רוצה. הכל פתוח. אני נבחרת ציבור ונתונה לביקורת".

האם ניסו למנוע ממנה את פרסום הצהרת ההון? "לא התייעצתי ולא דיברתי על זה עם אף אחד", מדגישה השרה. "אבל זכותו של נבחר ציבור אחר לחשוב אחרת. אני מכבדת גם את דעתו. לי זה יותר קל שהכל שקוף. אני אוהבת שהיומן שלי שקוף".כהן היא לא רק השרה היחידה שמפרסמת את הצהרת ההון שלה, אלא גם היחידה שמפרסמת את היומן שלה לציבור באופן שוטף. "הייתה אליי פעם פנייה שאמרה לי תתחייבי שלא תפגשי עם לוביסטים", היא מספרת. "עכשיו זה לא בדיוק האידיאולוגיה שלי, כי אני חושבת שכשמקדמים חקיקה או החלטת ממשלה דווקא חשוב לשמוע את בעלי העניין שמושפעים ממנה. גם אם הם בעלי עניין כלכלי, זה בסדר גמור. בעלי עסקים הם חשובים ולגיטימיים שצריך וחשוב לשמוע את דעתם. היומן השקוף מאפשר לי לפתור את זה. אני אומרת להם 'אתם תדעו עם מי נפגשתי ומתי נפגשתי, ותשפטו את ההחלטות שלי אחר כך'. השקיפות מאפשרת לי חופש מסוים".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

8 תגובות

  1. כשניתן להחמיא, לעתים רצוי לעשות כן – אני מאחל לנו כציבור את מרב כהן במוקד קבלת ההחלטות בשירות הציבורי. אדם ערכי ומקצועי. יישר כוח.
    אע"פ כן, אני מסכים שקיימת גם לי ביקורת כבדה על ההתנהלות של המפלגה בה הייתה חברה. בין היתר על היעדר קיום הבטחות מרכזיות, ואי קידום סוגיות חברתיות-כלכליות חשובות בשנה שבה היו בממשלה.

  2. מירב כהן כשרה וח"כית היא בסדר גמור, אבל ההתנגדות של מפלגתה ובכלל מפלגות הקואליציה שהיא היתה שותפה אליה לשקיפות חבריה היא יריקה בעין של הציבור ושל הדמוקרטיה. מבחינתי הם חלק מהקונספירציה לדחוף את מחירי הדיור למעלה.

  3. שרה מצויינת שעשתה מהפיכה בתחומים שעליהם היא מופקדת.
    *תיקון קטן שעושה הבדל גדול:
    מחילה את הקוד על עצמי
    ולא
    מכילה את הקוד על עצמי

  4. מירב היא אחד האנשים הערכיים והיא מונעת לעשייה מהמקומות הנכונים. יישר כח וכן יירבו.

  5. מירב שרה לתפארת המצויינות אצלה ראשון במעלה אשת עשיה עובדת קשה ולא מרפה , אשת ציבור לתפארת מדינת ישראל שדואגת למוחלשים חשוב להגיד אין אצלה צל בדמות אדם , שפו ענק והערכה ממני ולכל צוות משרדה .

  6. מירב כהן חברת כנסת מצוינת והייתה שרה מצטיינת. מאוד אוהבת אותה ואת העשייה שלה. לעוד שנים רבות של עשיה ציבורית טובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!