ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הכותרת הראשית ב"וואלה": פרסומת סמויה

כתבה לא חתומה על פרויקט מסחרי של מפעל הפיס ו"וואלה" הגיעה לכותרת הראשית באתר • עורך באתר: "שפל שלא חשבנו שאפשר להגיע אליו" • עורך "וואלה", ערן טיפנברון, סירב להגיב
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ערן טיפנברון צילום אורן פרסיקו
ערן טיפנברון. צילום: אורן פרסיקו

במקום השמור לכתבה הראשית בדף הבית של אתר "וואלה" התנוססה אתמול (ג') כותרת שאינה מפנה לכתבה עיתונאית, אלא לתוכן שיווקי במימון "מפעל הפיס". מדובר בעליית מדרגה במקום שתופס הפרסום הסמוי באתר, הניצב בצמרת אתרי החדשות בישראל מבחינת היקף החשיפה. את משבצת הכתבה הראשית תופסת לרוב הפנייה לכתבה החשובה ביותר, העדכנית והרלוונטית מבין הדיווחים היומיים.

על הטקסט שקודם למשבצת הכתבה הראשית לא היה חתום עיתונאי או עיתונאית. בתיבת הקרדיט נכתב רק "בשיתוף מפעל הפיס", הביטוי המכובס המקובל בעיתונות הישראלית לתוכן ממומן שמתחזה לכתבה עיתונאית. הכתבה עסקה במיזם משותף של "וואלה" ו"מפעל הפיס" שנועד לשלב אוכלוסייה מבוגרת בשוק התעסוקה. על הדרך, היא קידמה את יו"ר מפעל הפיס, אביגדור יצחקי, שצוטט בכתבה ותמונתו שולבה בה באופן בולט.

בעוד שכתבות אחרות עליהן שילמו גופים מסחריים מסומנות ברקע בצבע שונה (אפור במקום לבן) ותוך שילוב המילה "בשיתוף [הגוף המשלם]", הכתבה הפרסומית שהגיעה אתמול לכותרת הראשית של "וואלה" לא סומנה. הכותרת הראשית קראה "המשק מפסיד מיליארדים והאזרחים הוותיקים נפגעים. עכשיו יש אפשרויות נוספות", ועוצבה ככותרת עיתונאית לכל דבר. 

מחקרים הוכיחו כי לא מספיק להבחין את הפרסום הסמוי בצבע נבדל ובמילה "בשיתוף", וכי יש לציין באופן מפורש כי מדובר ב"תוכן ממומן" או חיווי מעין זה כדי שהקורא הסביר יבין שמדובר במודעה. במקרה זה, כאמור, לא סיפקו ב"וואלה" אפילו את הגילוי הבלתי נאות המקובל. לכן, קוראי האתר הוטעו באופן חמור יותר מכרגיל.

"זה שפל חדש שלא חשבנו שאפשר להגיע אליו", אמר ל"שקוף" עורך ב"וואלה", שהעדיף להישאר בעילום שם. "תוכן שיווקי, ועוד ממפעל הפיס שמעודד התמכרות להימורים, עולה כידיעה ראשית לאתר שמתיימר להיות אתר חדשות, ואפילו ללא גילוי נאות. האתר איבד כל מראית עין שעוד נותרה לו כאתר רציני ומקצועי".

עורך "וואלה", ערן טיפנברון, סירב להגיב.

התוסף שיסייע לכם לא ליפול בפח

הפרסום הסמוי, כלומר פרסום שמתחזה לתוכן עיתונאי, הוא כיום אחת התופעות הנפוצות וההרסניות ביותר בתקשורת הישראלית. הוא מפורר את ההפרדה בין החלק המסחרי והעיתונאי של כלי תקשורת – הפרדה שעליה מבוסס חלק גדול מהאתיקה העיתונאית. הוא מייצר קשר ישיר ויחסי תלות בין מפרסמים בעלי אינטרס לבין אנשי המערכת העיתונאית, שנאלצים לעסוק לצד עבודתם העיתונאית גם בפרסום ושיווק.

כיוון שאתרי החדשות משתמטים מסימון בולט של תוכן ממומן, לפני כשנה השקנו ב"שקוף" ו"העין השביעית" דרך חדשנית להתמודדות עם התופעה: תוסף לדפדפן כרום שיזהה פרסום סמוי אפשרי ויתריע בפני המשתמשים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת נעמי נידם

נעמי נידם
העורכת הראשית של אתר "שקוף". עיתונאית, גרה במצפה רמון. עברתי בתקשורת המיינסטרים וגם בעצמאית, מהעיתון הצבאי "במחנה", דרך עריכה ב"מקור ראשון", באתר החדשות nrg, ובהמשך כתחקירנית ב"עושים סדר" וככתבת ב"שיחה מקומית".בשנים האלה למדתי על בשרי כמה כוח יש למילים. הוא יכול להיות הרסני, והוא יכול להיות מהפכני. מאושרת מכך שבחרתי לנטוש את הרייטינג, את הדיווח המהיר והשטחי של אתרי החדשות - וליצור ב"שקוף" עיתונות חוקרת שמשנה את המציאות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!