ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"ארגוני הסביבה לא צריכים להתערב במינוי שרים – זה עלול לייצר יחסי קח-תן"

בתנועה הסביבתית נשמעת ביקורת קשה על המכתב שנשלח לנתניהו מטעם חלק מהארגונים בבקשה שימנה את גילה גמליאל לשרה להגנת הסביבה • פרופ' עדי וולפסון: "לא כל מי שמכיר ועשה והצהיר הוא מי שיפעל בשטח" • עמותת "שומרי הבית": "ארגוני סביבה לא צריכים לעסוק בזהות השרים" • תגובת הארגונים: "גמליאל בעלת ניסיון, יש צורך בשרה שתפעל בזריזות אל מול האתגרים"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

"יש מהלכים שהפומביות מזיקה להם". גילה גמליאל בתקופת כהונתה כשרה להגנת הסביבה (צילום: אתר הכנסת)

בשעה שהדיונים הקואליציונים בשיאם, בתנועה הסביבתית עולה ביקורת פנימית קשה על הנסיון של חלק מארגוני הסביבה להתערב במינוי תפקיד השר או השרה להגנת הסביבה. 

לפני שבועיים פרסמנו כי ארגוני סביבה בולטים שיגרו מכתב ליו"ר תנועת הליכוד, בנימין נתניהו, ובו בקשה שימנה לתפקיד את חברת מפלגתו, גילה גמליאל, שכיהנה בו בעבר. המכתב, שעליו חתומים הארגונים "מגמה ירוקה", "מחאת הנוער למען האקלים", "צלול", "הורים למען האקלים", "SDGIsrael", ו"אדם טבע ודין", הופץ בפורומים שונים בתנועה הסביבתית ערב שיגורו לנתניהו. 

לאחר הפרסום ב"שקוף", פעילי סביבה קבלו על המכתב ואופיו. הטענה המרכזית שחזרה בכל השיחות הייתה כי ניסיון התערבות של ארגוני חברה אזרחית במינוי פוליטי פסול מיסודו.

בתגובה לביקורת, אמרו בארגונים החתומים על המכתב כי "התנועה הסביבתית היא תנועה פלורליסטית, ולכן מטבע הדברים לא תמיד יהיו הסכמות בין כלל הארגונים. זהו מצב תקין המעיד על חברה אזרחית תוססת ובריאה" (יתר התגובה בסיום הכתבה). 

שומרי הבית וגרינפיס בחוץ

ברשימת הארגונים החתומים על המכתב לנתניהו, בלטה בחסרונה עמותת "שומרי הבית". יו"ר העמותה, יוני ספיר, איש סביבה ותיק, הסביר ל"שקוף" מדוע לא חתם על המכתב. "אינני סבור שארגוני סביבה צריכים לעסוק בזהות השרים, אלא להסתפק בלנסות לרתום אותם לעשייה מקדמת, לאחר מינויים", אמר. "יתר על כן, יש מהלכים שהפומביות מזיקה להם. לא חסרים גורמים המנסים לטרפד מהלכים שמובילים ארגוני סביבה, בהחזיקם בתפיסת עולם שונה, או בשל חרדה מהשלכות המהלכים הללו ומהשינויים שיביאו עמם".

גם בגרינפיס לא לקחו חלק במכתב. "גרינפיס בארץ ובעולם הוא ארגון עצמאי ובלתי תלוי, וככזה נמנע מקבלת תרומות מגופים ממשלתיים ומסחריים ונמנע מתמיכה במפלגות ובמועמדים פוליטיים", הבהיר דובר הארגון בישראל, אודי אבני, בתגובה ל"שקוף". "לגרינפיס אין יריבים או שותפים קבועים והארגון בוחן גופים וגורמים פוליטיים לא לפי המילים אלא לפי המעשים שלהם", הוסיף. "במידה שגורם כלשהו פגע בעבר בסביבה ומחליט לשנות את דרכיו אנחנו נשמח לשתף עימו פעולה, אך היחס יכול להיות גם הפוך".

יחד עם זאת, אבני ציין כי הקדנציה של גמליאל הייתה חיובית והתאפיינה בשיתוף פעולה עם ארגוני הסביבה. הוא "אין הדבר ערובה שכך יהיה גם בעתיד", הבהיר. "לכן בגרינפיס לא נתמוך במועמד כזה או אחר ונברך כל מועמד שייבחר לעמוד בראשות המשרד להגנת הסביבה, בתקווה שייפעל למען שמירה וקידום האינטרס הציבורי".

יחסי קח-תן

"ארגוני סביבה לא צריכים להתערב באופן הזה בסדרי ממשל", אמר פרופ' עדי וולפסון, מומחה לקיימות מהמכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון, בין הקולות הבולטים בתנועה הסביבתית. וולפסון אינו חלק מעמותה או ארגון, אך שותף למאבקים סביבתיים רבים ונמצא בקשר עם פעילים, עיתונאים ומול הרגולטור.

לטענתו, אם המהלך היה מתרחש בשדה אחר, העיוות היה ברור, והיה לו מחיר ציבורי כבד. "כמו שלא היינו רוצים שאיגוד התעשיינים יפנה לראש הממשלה כדי למנות את שר הכלכלה, או ארגון חברות הגז ידרוש מינוי בראש משרד האנרגיה – כך זה לא נכון שהתנועה הסביבתית תתערב במינוי השר להגנת הסביבה", הוא מבהיר.

מעבר לבעיית הנראות, וולפסון מסביר שהמכתב עלול לייצר נזק של ממש. "זה עלול לייצר יחסי קח-תן, במקרה שגמליאל תיבחר. ואם היא לא תיבחר ומישהו אחר ימונה לתפקיד, זה עלול לייצר עוינות. הארגונים לא צריכים להיות במקום הזה", אמר. 

מבלי שהתייחס לפוליטיקאי כזה או אחר, וולפסון הסביר כי הניסיון לבדו אינו מדד להצלחה. "אני מבין את הרצון והצורך במינוי שר שכבר מכיר את המשרד ויש לו ניסיון בשטח", אמר, "אבל חשוב לציין שלא תמיד זה מהווה יתרון. לא כל מי שמכיר ועשה והצהיר, הוא מי שיפעל בשטח. לפעמים דווקא להפך. אולי זה יהיה דווקא יתרון אם בראש המשרד יכהן מישהו חדש שהארגונים יעבדו מולו, והוא יניע את הדברים. כך או כך, ארגוני הסביבה לא צריכים לעסוק בכך, בטח שלא באופן פומבי".

המטרה: סביבה בריאה ונקייה

הרעיון לשלוח מכתב לנתניהו צמח מתוך קואליציית הארגונים "לבחור ירוק", קואליציית ארגוני סביבה ובריאות למען השפעה סביבתית על כל הקשת הפוליטית. מאיה יעקבס, מנכלית ארגון צלול לשעבר, וממובילות "לבחור ירוק", הסבירה בשיחה עם "שקוף" כי המטרה היתה חיובית. "המכתב נכתב מתוך רצון לשרת באופן הטוב ביותר את האינטרס הציבורי לסביבה בריאה ונקייה", הסבירה.

בתגובה לביקורת שנשמעה על המכתב, נשלחה תגובה מכל הארגונים החתומים עליו (הרשימה המלאה בתחילת הכתבה), שבו הובהר כי לתפישתם "חברת הכנסת גילה גמליאל, שכיהנה בתפקיד השרה להגנת הסביבה, היא בעלת ניסיון בעבודת המשרד ואף הובילה מהלכים חשובים לקידום המדיניות הסביבתית והגדלת השפעתו של המשרד להגנת הסביבה". עוד נכתב כי "תקופת הממשלה הבאה מזמנת לנו אתגרים עצומים. אנו מאמינים שכדי לעמוד בהם, יש צורך בשר או שרה שיפעלו בזריזות ובנחישות ומתוך ניסיון עשיר במשרד להגנת הסביבה".

הארגונים הבהירו כי ימשיכו לעבוד מול כל מועמד שייבחר: "אתגרי השעה מחייבים אותנו לעבוד שעה-שעה, מדי יום ובאופן צמוד עם כלל הגורמים במערכת הפוליטית ללא שיוך מפלגתי כזה או אחר". 

המכתב המקורי שנשלח מטעם ארגוני הסביבה:

גמליאל

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

3 תגובות

  1. צודקים הארגונים ופרופסור עדי וולפסון בנימוקיהם שהתנגדו למשלוח המכתב והבקשה.
    ארגוני הסביבה האזרחיים צריכים להיות מחוץ לפוליטיקה הזאת

    1. החשש ברור – שר איכות סביבה מאחת המפלגות הדתיות (חרדיות או לאומיות) לא יעשה נזק במקרה הטוב בלבד. איסור על חד פעמי בחופים ובשמורות טבע? הגבלת או מניעת בניה כדי לשמור על ערכי טבע? מעבר לפתרונות אנרגיה יקרים אך ידידותיים לסביבה? כל אלה לא ברשימת הערכים של מי מהמפלגות הדתיות. וכדי לחתום את העסקה, בארגונים החברתיים יש רוב נשי ברור (ומבורך). כמה דלתות זה יפתח אצל שר ממפלגה דתית?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!