ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ש"ס התנגדו, חילונים פחדו מכפייה: כך הצליח שר התרבות לפתוח מוזיאונים בשבת

חילי טרופר קידם מימון לפתיחת מוזיאונים בשבת - ואפשרות לתקציב הנגשת המבנה לשומרי מצוות • הוא מספר בראיון ל"שקוף": "השבת הפכה למוקד מריבה. החרדים והחילונים התנגדו, אך הפחדים התמוססו" • מנהל מוזיאון לשעבר: "פחדנו שזה יתחיל בשעון שבת וייגמר בהתערבות באומנות. התבדינו" • בחירות 2022 - מעשים במקום דיבורים: שאלנו שרים בממשלה - מה ההישג שאתם הכי גאים בו?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

דרמה גדולה התחוללה במאי 2021 במוזיאון "אוצרות בחומה" בחומות העיר העתיקה בעכו. לאחר שנאבק על קיומו, כמו מוסדות תרבות רבים, במשך כל תקופת הקורונה, המהומות שפרצו בעיר באותו החודש שיתקו אותו לחלוטין. בזמן שעולם התרבות החל להתחדש, להבריא ולהשתקם, זרם התיירים לעכו כמעט פסק לחלוטין ואיש לא התעניין באוצרות שהאתר מחביא.

"כשפתחנו אחרי הקורונה, עשינו כל מה שאפשר בשביל שתיירים יבואו, וזה היה לא קל, אלא שאז פרצו המהומות בעיר וזו היתה סטירת לחי אמתית", מספרת מנהלת המוזיאון בפועל, סיסי רודן. "אנשים החרימו את עכו ולא הגיעו לפה יותר", היא נזכרת בכאב. בהנהלה הבינו שאם לא יתרחש שינוי כלשהו, ימיו של המקום ספורים, על עשרות המוצגים, האוספים וההיסטוריה המרהיבה שהוא אוצר. בנקודה זו, מיואשים ושבורים, הם קיבלו חבל הצלה מכיון בלתי צפוי: אפשרות לפתוח את המקום בחינם בסופי שבוע באופן קבוע, במימון מלא של משרד התרבות.

השינוי המיוחל התרחש ברגע וסופי השבוע במוזיאון הצפוני נראים היום אחרת לחלוטין. "אם בעבר בקושי הצלחנו לממן את העובדים שלנו, היום אנחנו צריכים להוסיף מתנדבים לצוות הקבוע בסופי השבוע כדי לענות על הביקושים". למרות שזה נראה כאילו נס התרחש בין חומות העיר העתיקה, לא מדובר ביוזמה מקרית. פתיחת המוזיאון בסוף השבוע בחינם היא חלק ממיזם רחב יריעה, מתוכנן וסדור של משרד התרבות – "שבת ישראלית".

סיור בשבת במוזיאון אוצרות בחומה בעכו (צילום: סיסי רודן)

כדי להעמיק במעשים ולא בהבטחות – שאלנו לקראת הבחירות שרים ממפלגות שונות באיזה מהלך הם מתגאים יותר מכל בקדנציה הנוכחית. שר התרבות, חילי טרופר, (אז "כחול לבן", היום "המחנה הממלכתי") בחר במיזם "שבת ישראלית" שפותח מוזיאונים ואתרי מורשת בשבת ובחינם לקהל הרחב ומקדם פעילויות תרבות ביום השבתון בפריפריה. הפרויקט יצא לדרך בחודש מרץ 2021 בתמיכת משרד התרבות. 

"זה רעיון שקיים בעולם ומדינות אירופה, לפתוח ביום השבתון את מוסדות התרבות בחינם", הסביר השר טרופר בשיחה עם "שקוף". "זה ביטוי לחשיבות שרואים בתרבות – להנגיש אותה ביום השבתון לכולם".

גם פתוח וגם כשר

לא רק העניין הכלכלי הוביל את הפרויקט, אלא לשיטת השר, כל תפיסת השבת בישראל. בראיון עם "שקוף" הוא מדבר בכנות על ההתנגדויות משני הצדדים ועל החזון שלו ליום המנוחה.

"שבת בישראל הפכה ברבות השנים למוקד של חיכוך ומריבה", הוא אומר. "חשבתי שיהיה יפה שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה – ילך ברגל לבית כנסת, או יסע לטייל – אבל כולם, דתיים וחילונים, יכולים להיפגש במוסדות תרבות ומורשת. מדובר במקומות בתוך ערים שאפשר ללכת אליהם ברגל". 

"שבת בישראל הפכה למוקד מריבה. חשבתי שיהיה יפה שכולם, דתיים וחילונים, יוכלו להיפגש במוסדות תרבות ומורשת, מקומות שאפשר ללכת אליהם ברגל"

שר התרבות, חילי טרופר

השר טרופר מספר על מוזיאון ראשון לציון למשל, שהמיזם הציל אותו כלכלית והיום הוא פתוח בחינם בשבת ומונגש גם לקהל הדתי. "המוזיאון נמצא ממש מול בית כנסת, מעברו השני של הכביש, ובסיום התפילה מתפללים חוצים את הכביש עם הטלית ונכנסים", הוא מספר בסיפוק.

התקציב שהשיג לרפורמה בתחילת דרך, כ-12 מיליון שקל, מחצית למוזיאונים ומחצית לאתרי מורשת, נועד להציע למוסדות מימון של הפעילות בשבת, ולאפשר למוסד שירצה בכך תקציב ייעודי להנגשת המקום לשומרי מסורת. כדי לקדם את הנגשה הקימו קרן ייעודית לדבר. "אם אתר מחליט שהוא רוצה להנגיש את המקום, כמו לבטל פתיחה אוטומטית של דלת או להפעיל מזגנים על שעון שבת, הוא יכול לקבל תמיכה לזה. ההנגשה היא וולנטרית, תוך אפס התערבות בתוכן", הוא מקפיד לציין.

טרופר טוען כי לתקציב ההנגשה היה ביקוש באתרים חילוניים רבים, כמו למשל בקיבוצים. "הם אומרים ששווה להם ונכון להם בשביל הקהל הדתי שמתארח בצימרים בסוף השבוע", הסביר. עוד הוא ביקש לציין כי ועדת ההיגוי שהוקמה בשביל הפרויקט, לא כללה במכוון אומנים "אלא אנשי מעשה ישראלים".

פתיחה בשבת היא "ביטוי לחשיבות שרואים בתרבות". אילוסטרציה: המדיטק בחולון (צילום: פלאש 90)

שותפים מרכזיים להתנעת המהלך היו המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, ארגון גג לכ-200 אתרים ברחבי הארץ. במועצה מספרים שלפני הפרויקט כ-30 אתרים בלבד היו פתוחים לקהל הרחב בשבת. השאר, התקיימו מקבוצות תלמידים וסיורים מאורגנים כמעט ללא נגישות למשפחות. כיום, 93 אתרים פתוחים לקהל הרחב, ללא עלות ומאז שהחל המיזם ביקרו באתרים ברחבי הארץ בסופי השבוע כ-400 אלף משתתפים. ובמועצה מבטיחים שהמספרים עוד יגדלו כיוון שאתרים נוספים מבקשים להצטרף.

"זה סטארט-אפ בכל קנה מידה", אומר מנכ"ל המועצה, עמרי שלמון. "זה יצירתי ואחר וזה הגיע מהכיוון של שר שהוא דתי ושומר מסורת. זו חשיבה נועזת אל מול סדר היום של החברה הישראלית". במועצה התחילו בפיילוט של ארבעה אתרים תוך שנבדקה האפשרות להנגיש את חלקם לשומרי מסורת. 

"פחדנו מהתערבות באמנות עצמה"

למרות האידיליה שהשר מתאר, בתעשיית האומנות הפרויקט נתקל בהתנגדות. בניגוד לאתרי המורשת שעובדים תחת המועצה לשימור אתרים שמרכזת את הפרויקט ומקדמת אותו, למוזיאונים לאומנות אין ארגון גג כלכלי וכל מוזיאון מתנהל באופן עצמאי מול משרד התרבות. מבין המרואיינים אליהם פנינו, איש לא הסכים לדבר בשמו בשל העובדה כי "מדובר בתעשייה קטנה רווית יצרים". אך אותו הסבר חזר על עצמו: כדי להיות חלק מהמיזם, יש לגשת למכרז שנתי. כרגע אמנם אין בו שום דרישה להתאים את המוזיאון לקהל הדתי, לא בצד הטכני ולא בתוכן – אך עלה חשש ממדרון חלקלק בהמשך, שיוביל לכפיה בצד הטכני או בתכנים.    

"בתחילת הדרך לא הבנו את האינטרס והיתה לנו תחושה שרוצים להכשיר את המוזיאונים", מספר אדם שעומד בראש מוזיאון בארץ. "היו לו (לשר התרבות, י"ג) אנשים נהדרים, אבל לא מישהו שמבין במוזיאונים", הוא אמר. "ואז התחילו לדבר איתנו על כספים כדי להפוך את המוזיאון לכשר כשדתיים יבואו – זה אומר מעלית שבת ושעון שבת. אנחנו פחדנו שזה יגיע גם לאומנות עצמה ולא הבנו איפה זה יגמר". 

"דיברו איתנו על כספים שנועדו להפוך את המוזיאון לכשר כשדתיים יבואו. פחדנו שזה יגיע גם לאומנות עצמה. החששות התבדו"

מנהל מוזיאון לשעבר

אלא שהמכרז כאמור לא מציב כל תנאי לעמידה בכשרות. לראיה, מי שמבקש להכשיר את האתר או המוזיאון, נדרש להגיש בקשה נוספת כדי לקבל מימון להכשרת המקום. "ניהלנו הרבה מאוד שיחות ובעיקר פחדנו. היום אפשר להגיד שבינתיים עיקר החששות התבדו", אומר המרואיין. "מי שהצטרף לפרויקט, מספר שהוא נפלא. לא שמעתי עוד על שום ניסיון להתערב בתכנים". 

"אני לא מתערב לעולם התרבות ביצירה" תערוכה בשבוע הגאווה במוזיאון ת"א (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

לצד המילים היפות, החשדנות של מנהלי האתרים ביחס לרפורמה עודנה קיימת. טרופר מבקש להרגיע ומבטיח שיהיה קשה משפטית להתערב בתוכן – גם אם יגיע שר אחר. "אני לא מתערב לעולם התרבות ביצירה וכשיש חופש יצירה קורים דברים טובים. השיח הוא לא על התוכן, אלא עקרוני וניהולי", הוא מדגיש. "אני נותן את הפלטפורמה לפתוח בחינם בשבת, אני מממן על בסיס כמה אנשים באים ומה צפי הכניסה – ומעביר תשלום. וכל הפרויקט, כמו כל דבר, הוא בהתייעצות מהשטח". 

ההתנגדות מש"ס התמוססה

מאחורי הקלעים התחולל מאבק פוליטי. כדי להוביל את הפרויקט השר הצליח לגייס תמיכה דרך הסכמים קואליציונים עוד בממשלה הקודמת תחת כהונתו של בנימין נתניהו. אלא שזה לא הספיק וטרופר נזקק לוועדת הכספים ולהסכמה מצד שותפים נוספים לקואליציה.

"כשהתחלנו החרדים התנגדו כי זה חילול שבת", טרופר משתף. "אבל לא רק הם, בקצה החילוני היה מי שחשש שהנה 'השר מנסה לכפות עלינו את תפיסת עולמו'. אבל החששות התמוססו. עבדנו בשקט מבחינה קואליציונית ובלי כותרות. זה היה די מדהים שהפחדים של כולם נעלמו ואפשר היה להגיע להסכמות. עדיף בלי כותרות גדולות אלא מעשים". 

"היום חלק מהאתרים בוחרים להנגיש את המקום לקהל הדתי, חלק לא. הבעיה שהחברה הישראלית מתנהלת מתוך החרדות והפחדים. אני לא מתנהל ככה"

שר התרבות, חילי טרופר

ההצעה לתקצב את המיזם עברה לבסוף את אישורה של ועדת הכספים בלי מהומות מיוחדות לדבריו. "חבר הכנסת משה אבוטבול מש"ס היה בין המתנגדים, אבל הוא הבין יחד עם אחרים שזה לא ניסיון לכפות אג'נדה", מוסיף טרופר. "מי שרוצה לקחת בזה חלק, מוזמן להיכנס. היום למשל, חלק בוחרים להנגיש את המקום לקהל הדתי, חלק לא. הבעיה היא שהחברה הישראלית מתנהלת פעמים רבות מתוך החרדות והפחדים. אני לא מתנהל ככה".

"הזדמנות להכניס תוכן ורוח"

טרופר קיבל ליווי לפרויקט מתנועת "פנימה", שפועלת לקדם פתרונות לסוגיות מחלוקת בלב החברה הישראלית. נשיא התנועה, שר החינוך לשעבר מ"יש עתיד" שי פירון, היה שותף משמעותי לדברי השר – יחד עם כלת פרס ישראל ומייסדת המכללה החרדית, עדינה בר שלום. "הם ליוו את זה רעיונית, תוך שאנחנו רואים את התוכן והרוח מעל היומיום וכהזדמנות", הוא מסביר. "יש פה אמירה ערכית שתרבות ומורשת נגישים לכולם ואין מחסום כספי".

עדינה בר שלום. ליוותה את הפרויקט עם "פנימה" ושי פירון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

 ומה החזון להמשך? בניגוד לקודמיו, השר היה שמח להישאר במשרדו גם לאחר הבחירות. בקדנציה האחרונה הוא הצליח להרחיב את הפרויקט משמעותית, ולהכפיל כמעט את התקציב שעומד כעת על 23 מיליון שקלים ולהכניס חלק מהעלות שלו לבסיס התקציב. קמפיין טלווזיוני אמנם עדיין אין משיקולים כלכליים, אך בינתיים החלו תשדירים ברדיו. הוא מתגאה שבמקומות רבים ההרשמה סגורה מראש שבועות קדימה בשבת. ובימים אלה, מוזיאונים חדשים ונוספים נגשים למכרז בעבור השנה הבאה. 

"המעמד של שבת ישראלית נועד לחזק את התרבות בארץ", הוא מסכם. "הצלחנו להוביל לגידול של 20% בתקציב התרבות והייתי רוצה לחזק את הדבר הזה, בהרחבה של יצירת שבת ישראלית. שבת יכולה להיות הזדמנות להכניס תוכן ורוח לחיים שלנו, למשל מתנ"סים שיהיו פתוחים ותיאטראות. כמו שביאליק היה מדבר על השבת, זה חיבור לשורשים שלנו ולמורשת הישראלית ויעשה טוב לכולנו". 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

2 תגובות

  1. יוזמה ברוכה נראה מה הממשלה החדשה תשאיר ממנה.
    למוזאון אוצרות בחומה היתה בעיה נוספת. כמעט אף אחד לא שמע עליו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,917 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!