ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

גם בשיא המחלוקת על הקורונה – היינו צריכים לכתוב יותר על חוק הסמכויות

המדינה ניסחה את גבולות הכוח שלה מול הכנסת והאזרחים בעת התפרצות מגיפה - היה ראוי שנסקר את התהליך הזה. אמנם השיח על הקורונה היה על סף פיצוץ, אבל תקשורת חופשית יודעת להתעלות גם מעל למחנאות. מבט לאחור - נעמי נידם בטור עורכת ליום הכיפורים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

קריב בתפקידו כיו"ר ועדת חוקה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

מה אתם יודעים על חוק הסמכויות? מדובר באחד התהליכים הדמוקרטיים המהותיים שהתרחשו פה: זו הייתה דרכה של מדינת ישראל לנסח את הגבולות שבין חירויות הפרט לבין הצורך להגן על האוכלוסיה ממגיפה. בין אם אתם חושבים שנגיף הקורונה אכן סיכן את האוכלוסיה באופן שחייב פעולות חריפות, ובין אם אתם מאמינים שהוא לא מסוכן יותר משפעת – אין ספק שהדיונים על ניסוח החוק בוועדת החוקה היו אירוע דמוקרטי מהותי, שמעלה דילמות רלוונטיות לחיי היומיום שלנו ולתרחישים דומים בעתיד.

תוצאות החיפוש בגוגל מלמדות שבשנה האחרונה היה ביקוש למידע על חוק הסמכויות. אנשים נתקלו בצמד המילים, ורצו לדעת יותר. חלקם אולי נחשפו לנושא סביב ההפגנות שהתקיימו נגד החוק. הרבה מהם הגיעו (ועדיין מגיעים) לכתבה אחת מקיפה מ-2020 שפורסמה אצלנו בשקוף. מלבדה אין כמעט זכר לעיסוק עיתונאי רציני בנושא. אך גם אין כתבות המשך אצלנו.

בפועל, מי שהתעניינו בחוק הם מי שהתנגדו בזמן אמת לתו הירוק. עבור כל היתר, "חוק הסמכויות" הפך לשם נרדף לעולם אסוציאציות שכולל הכחשת מדע, הפצת קונספירציות ופייק ניוז. השיח על הקורונה היה לזירה מחנאית – או שאת מאלה שמאמינים שההתמודדות עם הקורונה מגלמת מניפולציה של השלטון לחזק את אחיזת המדינה באזרחים, או שאת מאמינה שהמדינה חייבת להגן על האזרחים בכל דרך מפני התפשטות המגיפה.

דיון בוועדת החוקה על חוק הסמכויות, 23.1.22 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בפועל היו סיבות מספיק טובות להיות שם בדיונים ולסקר את החוק, למתוח ביקורת ולהשפיע על עיצובו. חברי הכנסת דנו ביחס בין הממשלה שמבקשת סמכויות חירום, לבין הכנסת שמבקשת לפקח עליה, לוודא שתעשה שימוש מידתי בכוח שלה. נושאים כמו איסור הפגנות והתקהלויות עלו בדיונים. היינו צריכים להיות שם, כי תקשורת המיינסטרים לא עשתה זאת. לעיתונאים שמחוייבים למכונת הרייטינג אין זמן לרדת לעומק הסעיפים. הכתבים הפוליטיים מגיעים לוועדת החוקה רק כשיש אירוע רעיל שמספק קליקבייט. 

אבל לנו, כעיתונות עצמאית, יש יכולת להעמיק. לראיה, עשינו את זה במעקב צמוד אחרי הפעלת הכלי של השב"כ באיתור נדבקים פוטנציאליים. ככה גילינו את המחדל של משרד הבריאות שנכשל בהקמת אפליקציה שהייתה יכול להחליף את השב"כ, והעדיף כנראה שכוחות הביטחון יעשו לו את העבודה. הכוח של הסיקור היה במעקב הצמוד של עידן בנימין, שלא פספס אף דיון בנושא. חוק הסמכויות היה ראוי לסיקור דומה ועקבי. 

הפגנה נגד חוק הסמכויות מול הכנסת, 14.2.22 (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

מדוע לא עשינו זאת? בחשבון הנפש שלי עם עצמי אני יודעת שהמשאבים המוגבלים שלנו הם לא העניין היחיד. אולי רציתי להגן על הצוות שלי וגם על קהילת התומכים, מפני מחלוקת עזה שהייתה יכולה להתעורר סביב הנושא הזה. ידעתי שהחלוקה החברתית ל"הם" ו"אנחנו" חזקה כל כך, אולי אף יותר מיכולות הקשב של כולנו בשיא הקורונה. 

ברור לי שנקודת מבט נייטרלית הייתה הופכת מיד למושא לביקורת משני הקצוות – אלה שחושבים שבעת הזו חשוב לחזק את השלטון מול קונספירטורים, או מי שעבורם יש להילחם עד זוב דם באמצעים הכוחניים שהמדינה מפעילה. אך אל מול אותם תיוגים, שהיו טעונים בזעם חברתי שעמד על סף פיצוץ, היינו יכולים להדגים את הפתרון שאנחנו מציעים כשאנחנו מדברים על תקשורת חופשית. לא רק חופשית מבעלי הון, מהתקשורת, מפוליטיקאים – משוחררת גם מתיאטרון הדימויים שמייצר את אותה מחנאות, זו שלעיתים קרובות משרתת את הנבזיים שבבעלי האינטרסים.

בהסתכלות קדימה, אני לוקחת על עצמי לזהות בפעמים הבאות את הנושאים שנמצאים בליבת העיסוק שלנו אך עמוסים בחומרי נפץ חברתיים – ולהביא אותם לשולחן ישיבות הצוות. מעבר לכך, גם להתייעץ יותר עם התומכים והתומכות שלנו, שבשמם אנחנו פועלים. אני סומכת עלינו שנשכיל להתפלמס היטב – וכמו שקורה במקרים רבים אחרים, להוליד מהפולמוס את המשובחות שבתובנות העיתונאיות שלנו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת נעמי נידם

נעמי נידם
העורכת הראשית של אתר "שקוף". עיתונאית, גרה במצפה רמון. עברתי בתקשורת המיינסטרים וגם בעצמאית, מהעיתון הצבאי "במחנה", דרך עריכה ב"מקור ראשון", באתר החדשות nrg, ובהמשך כתחקירנית ב"עושים סדר" וככתבת ב"שיחה מקומית".בשנים האלה למדתי על בשרי כמה כוח יש למילים. הוא יכול להיות הרסני, והוא יכול להיות מהפכני. מאושרת מכך שבחרתי לנטוש את הרייטינג, את הדיווח המהיר והשטחי של אתרי החדשות - וליצור ב"שקוף" עיתונות חוקרת שמשנה את המציאות.

18 תגובות

  1. כל כך דומה לרפורמה המשפטית. פגיעה בהפרדת רשויות. אבל כשממשלת השינוי האריכה את חוק הסמכויות וחוקקה חוקים אנטי דמוקרטים שתקתם כמו דג. אז מה המסקנה? אם ביבי לא בשלטון אין תקשורת בועטת, אם אין ביבי אין באמת דמוקרטיה. זאת האמת הלכה למעשה. אתם שוב ושוב משכנעים אותי שהגיע הזמן להצחיל להצביע לנתניהו.

  2. כתבתם :" היינו צריכים לכתוב יותר על חוק הסמכויות"
    האריכו שוב את חוק הסמכויות לפני כמה ימים.
    אז הנה עכשיו ההזדמנות שלכם לדבר שוב על חוק הסמכויות! קדימה! שיהיה בהצלחה.

  3. אין כאן שום איזון.
    כשנתניהו חוק את החוק הכותרת שלכם לכתבה הייתה: "חקיקה בשעת חירום: כך דרסה הממשלה את הכנסת".
    על אותו המשקל כותרת הכתבה שלכם צריכה להיות:: "כך דרסה ממשלת השינוי את יסודות הדמוקרטיה באמצעות חוק הסמכויות".

    שימו לב שנעשה שימוש בחוק הסמכויות לחוקק חוקים שמחייבים להפלות מעל מליון איש למרות שגורמים בממשלה הצהירו שידוע שהחיסון לא מונע הדבקה. הם אמרו בפרוש שעשו זאת כדי שאנשים יתחסנו. כפיית צריכה של מוצר של חברה מסחרית באמצעות חוקים אנטי דמוקרטים.
    אגב, מותר ניסיוני שפורסם לא מעט על תופעות הלוואי שלו. אבל כאן בעכור דממה!

    עד שלא תתקמו את דרככם הנלוזות נראה שמדובר בעיתון שיש לו אג'נדה ברורה לקדם את גוש השמאל בישראל, גם אם זה על חשבון פגיעה קשה הדמוקרטיה, גם אם נדרסו זכויתהם של מעל מליון איש בישראל, אין לזה שום משמעות בעכור, העיקר זה לדאוג שלא תהיה פגיעה בגוש השמאל.

    החדשות הטובות זה שאתם יכולים לתקן!
    אני מאמין שיש לכם רצון טוב ופשוט טעיתם ולכן אני רושם תגובות.

    אנא תקנו את דרככם היו שקופים.

    א.

  4. זה לא מספיק!
    רוצים לתקן? תתחילו לדווח על כל המחדלים שהיו במשבר הקורונה.
    * אגב, כמליון איש לא קבלו בוסטר ולכן לא קבלו את התו ירוק המהולל, והיו "מטרה" של החוק המהולל הזה.
    * בנוסף פייזר תרמה מליונים למוסדות בריאות שמהם יצאו קובעי מדיניות, ואפילו לפרסום. וזה כתוב באתר של משרד הבריאות. אבל עכור לא מדווחים על זה.
    * יש דווחים על תופעות לוואי.
    * נגודי אנטרסים שזועקים לשמיים – קובעי החלטות במשרד הבריאות שפרסמו ביחד עם פייזר מאמרים על החיסון. איפה אתם עכור?
    * קשרי הון שלטון שזועקים לשמיים.

  5. בכל מה שקשור למדיניות הקורונה והשלכותיה שרוף הפך לעכור.
    תקשורת המיינסטרים הפכה ככל הנראה לכלי שמשרת בעלי אינטרסים.
    ציבור יותר ויותר גדול חושד בזה.

  6. בכירי העיתונאים וגם העמותה לחופש המידע בטוחים שחוק הסמכויות בוטל והם לא יודעים שהוא הוארך עד סוף השנה.
    מציגים להם סרטון שהודלף מישיבה עם משרד הבריאות שבו מדברים על תופעות לואי קשות של החיסון שהוסתרו מהציבור, והם לא מבינים מה הבעיה בזה.
    אז כן, נכשלתם בתפקיד שלכם.
    ולא, חשבון נפש לא יעזור אם תמשיכו להתעלם מהפיל שבחדר.

    1. מגיב בתור מול לשעבר בשקוף-
      העלמת העין והשתיקה מכל מה שקשור לחוסר השקיפות המתריס מצד הממשלה לגבי תהליך קבלת ההחלטות בשיתוף פעולה אגרסיבי עם תאגידי תרופות ודחיפה לניסוי על בני אדם תוך כדי סימון כל מי שהביע ספק ושאל שאלות עד לרמת אויב מבית , מצד עיתון שקורא לעצמו שקוף..
      החרטה הזו נשמעת סמנטית וכסתחית.. מחזק את כל המגיבים מלפני

  7. זכויות אדם נרמסו. אזרחים נפגעו בסגרים בימי התו הירוק. השלטון בגד בהם והסית נגד מי שבחר לא להשתתף בניסוי. לא הייתה שקיפות עם הסכמי פייזר. לחצו על ילדים להתחסן. האמון נשבר. הייתם חייבים להיות שם.

  8. יש לכם עבודה רבה שאתם יכולים לעשות כדי שחשבון הנפש יהיה אמיתי ולא הצהרה ריקה מתוכן שזמנה עבר. יש הדלפות מישיבות בכירי משרד הבריאות ומהן עולה שהם ידעו שתופעות הלוואי לא קלות ולא חולפות ובמקום לעצור את החיסונים הם מתעסקים בהגנה המשפטית של הישבנים שלהם מפני תביעות עתידיות. אף אמצעי תקשורת לא מסכים לגעת בחומר הזה.

  9. הכתבה הזו היא צעד חשוב בתיקון האמון בכם כגוף שחורט על דגלו שקיפות ועיתונאות אמיתית.
    המבחן האמיתי יהיה האופן בו תנהגו מעתה ואילך לנוכח פעולות שהמדינה עושה באותו הסגנון.

    הטרור שהפעילה המדינה כנגד כל מי שמתנגד לנרטיב שלה צריך להילמד לדורי דורות.
    אותו הטרור הוא הסיבה שאנשים פחדו לשאול, פחדו לסקר, פחדו לאתגר, פחדו לסרב.
    זו הכפיה שנכפתה עלינו בזמנו. "אתם לא חייבים להזריק אבל אם לא תעשו מה שנגיד תאבדו את כל מה שיש לכם בחיים ותנודו חברתית".

    יש פה חתך עצום באוכלוסיה שחי כיום בפוסט טראומה שאף אחד לא מכיר בה.
    אנשים מסתכלים על מי שעדיין מתעסק בפשעים ובטראומות שנוצרו בתקופה הזו כטרחנים.
    גודל הכאב, חוסר האמון בהכל, הריחוק ממי שלקח חלק בפשעים הללו (ולו בשתיקתו) ותחושת הנרדפות שנוצרו בתקופה הזו עדיין חיים בנו, אנשי המחנה "המתנגד", כל יום.

    נזכור ולא נשכח.
    פושעי הקורונה לדין.

  10. בנושא הזה פשוט נכשלתם לגמרי.
    עלה תאנה קטן של כתבה אחת שהצגתם על חוק הסמכויות..
    התנהגתם ופעלתם כמו פחדנים
    איפה הייתם שנתיים כשהפחדות לא מבוססות ושקרים בוטים פומפמו ע"י הממשלה דרך כל אמצעי התקשורת( אולי תעמולה זו מלה מדוייקת יותר.. )
    אז עכשיו,
    מוטב מאוחר מלעולם לא,
    כנסו לעובי הקורה וחשפו באמת מה קרה
    איך מחלה אשר בשנתיים הרגה ( לכאורה.. כן.. ) מספר דומה של אנשים שמתים מנזקי העישון בשנה..!
    הצליחה ליצור פניקה אמיתית בציבור אשר הסכים למעצרי בית המוניים,
    שלילת חירות גורפת, שלילת תנועה ופרנסה, הסתה של אזרחים כנגד אזרחים
    ועוד עשרות עוולות נוראיות.
    בואו נראה אתכם באמת הופכים את החומר הזה לשקוף.
    גם אתם. וגם חבריכם בעין השביעית.
    אני תומך בכם בתשלום חודשי,
    זה הכרחי שתהיו קיימים.
    אבל לגמרי נכשלתם!

    יש טונות של חומרים להתחיל מחקר אמיתי.
    תתחילו עם מחצ תתקדמו לפייסבוק
    יש לכם חומר למגזין שלם.
    אולי אם תתפכחו,
    אנשים נוספים יפקחו את העיניים
    ויפסיקו להסתכל על הקורונה
    מהזווית שטופת המוח והחרדה.
    ממליץ:
    תתחילו בלבהות בנתוני התמותה הרב שנתיים… חפשו את המגפה…

  11. איך יתכן שאתם, כגוף שלוקח על עצמו לשקף את השלטון ואת מעלליו – לא שאלתם שאלות מהותיות כמו: למה ישראל נבחרה להוביל את ניסוי החיסונים ולמה השלטון פה הסכים?
    למה פייזר קיבלה בלעדיות על הספקת החיסונים לישראל?
    והכי חשוב – מדובר בעסקאות בשווי עשרות מיליארדים. מאיפה הכסף?

    כל זה בתקופת בחירות.

    איך אתם לא שואלים שאלה משמעותית כזו. איך אין כסף למכשירי MRI בישראל, אין כסף לרופאים, למתמחים אבל כן היה כסף לטרלול הזה שעדיין לא נגמר שהוא חיסון כל האוכלוסיה בישראל.

    על "שעת שכנוע" שכוללת פרסומות בפריים טיים, הפעלת מאות צייצנים ומובילי דעה שישכנעו ישראלים להתחסן, יכלו לשפר את מערכת הבריאות, להוסיף תקנים, צוותי אקמו, צוותי הנשמה, ציוד רפואי – name it. מקום זה הכסף הלך לשכנע ילדים בני 21 שילכו להתחסן כשכבר היה ידוע שהחיסונים לא מונעים הדבקה, ואותם ילדים רחוקים שנות אור מקבוצות הסיכון.

    מה שאת מעלה כאן בכתבה אמנם צעד ראשון, אבל קטן מאד. עברנו תקופה מטורפת בה כסף עצום עבר ידיים ונעצר במלא מקומות, בלי דין ובלי דיין. ועוד לא דיברנו על הבריאות עצמה. על הצורך. על החוזים המושחרים והפרוטוקלים הנעולים. עצוב.

    1. מסכימה עם המגיבים מעליי,
      ונעמי – מעריכה את העובדה שאת כותבת על כך בחשבון הנפש העיתונאי. זה הורגש שיש המנעות מעיסוק בנושא נפיץ, למרות שאם מורידים את המילה "קורונה" מבינים כמה הנושאים ורמת השליטה שדנו בה בחוק הזה מחייבת את כלבי השמירה.
      בתור מו"לית, הייתי צריכה לדרוש מכם יותר בנושא.

      1. ההתנצלות הטובה ביותר היא שינוי התנהגות. חוק הסמכויות עדיין כאן, ועכשיו כשבתקשורת המיינסטרים מועבר המסר ש"הקורונה נגמרה", הסיכוי שחוק הסמכויות יישכח ויירד מהדיון הציבורי עולה עוד יותר.

        לדעתי כדאי להתחיל משיחה עם עו"ד אורן פסטרנק ממחאת הריבון שנמצא באופן קבוע בדיוני הוועדות בכנסת ועם חברי מח"צ שדעותיהם בנושא מתוקשרות בבירור ובפירוט.

  12. זאת עת של חשבון נפש והכתבה אכן עושה זאת בפרספקטיבה הצרה של חוק הסמכויות. כולי תקווה שגם פרספקטיבות נוספות כגון כמות הפייק ניוז שפרסם משרד ממשלתי בשנתיים האחרונות ללא בקורת, והדוגמאות הן רבות. החל מהמלצות שאין מאחוריהן מחקר מדעי וכלה בהמלצות שהמחקר שלהן מוטה, בוסרי והוכח כשגוי תוך פחות משנה. כל זאת תוך רדיפה של צמרת הרפואה בארץ והסטה מתמשכת בעיתונות, בפוליטיקה וברשתות. דוגמא קטנה, סרט שיצא נגד הסגרים ומה נכתב עליו. היום פרופ זרקא טוען שאם היינו יודעים לא היינו עושים סגר. הוא לא ידע, לפחות שייתנצל, כי המומחים כולל תוכניות המגרה היו בפירוש נגד סגר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!