ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

כמעט הפילה חוק אקלים היסטורי: סנאטורית בארה"ב נלחמה בשיניים עבור תורמיה המיליארדרים

המחוקקת האמריקנית קיבלה בשנה האחרונה סכומי שיא בתרומות מחברות השקעות, שנהנו מהתיקון שדחפה בחסות הרוב הקטן בסנאט • וכיצד ניצלו בעלי עניין ולוביסטים בישראל את המצב הפוליטי הרעוע לטובתם?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

"נשכבה על הגדר" בשביל קרנות הגידור. סינמה (צילום: Gage-Skidmore)

הסנאטורית הדמוקרטית מאריזונה שבארה"ב, קירסטן סינמה, קיבלה כמעט מיליון דולר בשנה האחרונה מאנשי מקצוע בתחום ההשקעות הפרטיות, מנהלי קרנות גידור ומשקיעי הון סיכון. ונראה שההשקעה שלהם השתלמה – לאחרונה כפתה סינמה על המפלגה הדמוקרטית תיקון לרפורמת המסים על בעלי ההון, שהיטיבה איתם מאוד. והמקרה הזה לא ייחודי לארה"ב: בישראל ראינו כיצד לוביסטים ובעלי עניין יודעים לנצל מצב פוליטי רעוע לטובת קידום לקוחותיהם.

במשך עשורים מבטיחה המפלגה הדמוקרטית לבוחריה להעלות מסים על חברות גדולות ועל בעלי ההון שמשלמים שיעורי מס נמוכים לעומת האוכלוסייה הכללית. ב-7 באוגוסט הצליחו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וחברי מפלגתו בסנאט להעביר חקיקה היסטורית לטובת המאבק בשינוי האקלים ובאינפלציה הגוברת בארה"ב. העברת החוק נחשבת לניצחון נדיר אפילו על לוביסטים של חברות הפארמה הגדולות שכשלו בטרפוד הרפורמה להורדת מחירי התרופות בארה"ב.

לוביסטים בכנסת (צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90)

אבל היכן שהם כשלו, ובעזרת הסנאטורית סינמה, חבריהם מקרנות הגידור, ענף ההשקעות הפרטיות והשקעות ההון-סיכון, זכו לניצחון גדול על האינטרס הציבורי.

התעשיות הללו תמיד נמנו על התורמים החשובים של סינמה למימון קמפיין הבחירות שלה לאורך השנים. מאז שנבחרה לראשונה כמעט לפני עשור הם תרמו לה כ-1.5 מיליון דולר, אולם הפרט המעניין הוא שכמעט מיליון מהם (983 אלף דולר) נתרמו בשנה האחרונה, סכום כפול מסכום התרומות שהעניקו לה במשך עשור. התרומות הגדולות הללו הפכו אותה לאחת המחוקקות שהתעשייה הזו תרמה להן את סכומי הכסף הגדולים ביותר. 

35 מיליארד דולר יישארו בידי בעלי ההון

וכיצד כפתה סינמה את התיקון? היא ניצלה את הרוב הדחוק של הדמוקרטים בסנאט (50-50, כשקולה של סגנית הנשיא קמאלה האריס מכריע) ואיימה שתפיל את החוק אם לא יוכנסו בו השינויים שדרשה. 

"סינמה אמרה שלא תצביע בעד החוק אם לא נאפשר את התיקונים", הסביר הסנאטור צ'אק שומר, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט. "לא הייתה לנו כל ברירה". לפי ההערכות, התיקונים האלה יעלו כ-35 מיליארד דולר – שלא יגיעו לקופה הציבורית ויישארו בכיסם של בעלי ההון. 

רוב דחוק של ממשלות בפרלמנטים הוא שעת כושר ללוביסטים מטעם קבוצות לחץ. ישראל איננה שונה בנושא מארה"ב, וגם כאן ראינו בשנה האחרונה כיצד לוביסטים של תעשיות שונות מנצלות את מצב הקואליציה בכנסת כדי לטרפד רפורמות שהממשלה מנסה לקדם. 

כך היה עם הלובי החקלאי שטרפד חלק ניכר מהרפורמה שתוכננה בייבוא מוצרי חקלאות, והרפורמות בייבוא מזון ותמרוקים. השיטה הייתה למצוא מתנגדים מתוך הממשלה או בכנסת, כיוון שמספיק היה למצוא אחד או שניים מחברי הכנסת כדי לאיים על יכולת העברת החקיקה. 

היועצים שעברו בדלת המסתובבת

ועל אילו שינויים אנחנו מדברים בדיוק? סינמה התנגדה לצמצום הטבת המס המעוותת שממנה נהנים מנהלי קרנות השקעה פרטיות ומנהלי קרנות גידור, הטבת מס שהמיליארדר וורן באפט הביא בעבר כדוגמה לעיוות הנטל במסים לטובת האלפיון העליון. סינמה גם דרשה, וקיבלה יצירת פטור לניכוי מס פחת – דרישה של לוביסטים מטעם חברות הייצור במדינה.

מאז האירוע, גופי התקשורת הפרו-דמוקרטיים תקפו בחריפות את סינמה ופרסמו ידיעות על קשריה עם לוביסטים וטורי דעה קטלניים מטעם בכירי הפרשנים. למשימה התגייסו CNN, פייננשל טיימס, ניו-יורק טיימס, ניוזוויק, וושינגטון פוסט, בלומברג, הגארדיאן ועוד. 

הרפורמה בייבוא טורפדה. ארכיון (צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90)

בין היתר פורסם כי סינמה קיבלה מיליון דולר רק השנה מהגורמים שיצאו נשכרים מהאולטימטום שלה, שלוביסטים תרמו לקמפיין האחרון שלה 400 אלף דולר, וגם דיווחים על שני עוזרים שלה לשעבר שעברו ב"דלת המסתובבת" ללובי ומייצגים חברות ענק שאיתן היו בקשרים ענפים בעבר. סינמה טוענת שהבהירה בשנה האחרונה כי תתמוך ברפורמה של ביידן רק אם לא תפגע בצמיחה במדינת אריזונה. 

לסינמה נותרו שנתיים עד שתתמודד פעם נוספת על מושבה בסנאט, אולם לאור המהלך האחרון והקמפיין התקשורתי נגדה שמגיע מלב-ליבם של כלי התקשורת המרכזיים שצורכים מצביעי הדמוקרטים, המשימה להיבחר שוב מטעם המפלגה הדמוקרטית נראית עבורה על סף הבלתי-אפשרית. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!