ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אותה טונה – פער הזוי במחירים: הגיע הזמן לצאת למרד צרכנים

סטארקיסט וטעמן מיוצרות מאותו דג, באותו מפעל בתאילנד - אך הראשונה תהיה בקרוב יקרה ב-60% מהשניה. חברת דיפלומט, היבואנית של סטארקיסט, מעריכה כי הסיכויים למרד אזרחים נגד יוקר המחיה נמוכים. הגיע הזמן שנחרים את מי שמוכר לנו ביוקר - וגם נשמע מהמפלגות המתמודדות בבחירות כיצד ילחמו במונופולים שעושקים אותנו

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

היבואנית מעריכה - הסיכוי למרד צרכנים נמוך. טונה סטארקיסט

מחוז סאמוט סאקון בתאילנד נחשב למעוז הדגים של המדינה האסייתית. לאורך הכבישים פזורים דוכני דגים מיובשים, ובאזור התעשייה פועלים עשרות מפעלים המייצרים דגים מכל הסוגים. העובדה שהנמל ממוקם במרכזו של המחוז, ממש בנהר הצ'ין שחוצה אותו, הופכת את המפעלים האלו לאטרקטיביים במיוחד גם לדייגים שמביאים את הדגים הישר מהים וגם לייצוא הדגים לכל העולם. אתם מכירים אותם בקופסאות השימורים של טונה "סטארקיסט", מוצר שמקבל מקום של כבוד על מדפי הסופרים בישראל.

טונה סטארקיסט נחשבת לאחד ממוצרי הדגל של "דיפלומט", ששולטת בכ-40% משוק הטונה שמגלגל כ-630 מיליון שקלים בשנה. החברה היא היבואנית הגדולה בארץ. היא מייבאת לכאן את פמפרס, ג'ילט, אבקות הכביסה אריאל וטייד וגם את אוראו, לוטוס, פנטן, מילקה ועוד רשימה ארוכה של מוצרים. 

בקרוב הטונה של דיפלומט, כמו שורה של מוצרים נוספים, עתידה להתייקר: החודש הכריזה דיפלומט שוב על העלאת מחירים

דיפלומט מרשה לעצמה להעלות מחירים עכשיו, כי כנראה בעיניה הקהל הישראלי נחשב לנבון פחות מבחינה צרכנית. הדבר בא לידי ביטוי גם בדוחות הפנימיים של החברה: בעת ההנפקה במרץ 2021 החשיבה החברה את "יוקר המחיה" כגורם סיכון נמוך מאוד. זאת לעומת גורמים אחרים כמו מתקפות סייבר, נזקי אחסון וכך הלאה. בדוחות של השנה, אחרי מרד הפסטה, העלתה דיפלומט את רמת הסיכון לבינונית, עדיין לא פקטור משמעותי עבורה.

העלאת המחירים הצפוייה מגיעה אחרי שמתחילת שנה שעברה חילקה החברה 195 מיליון שקלים כדיבידנדים לבעלי המניות שלה, ואחרי שנעם וימן, הבעלים שלה, הכניס לכיסו האישי בשנה שעברה 46 מיליון שקלים (21 מיליון בתנאי שכר, 25 מיליון דיבידנד).

אותה טונה נחותה – מחיר כפול

התחלתי לחפור קצת על מפעל דאימונד שממנו מגיעה הטונה. ביום חמישי שוחחתי עם סוכנת של המפעל בבקשה לייבא טונה לארץ. "הישראלים אוהבים סטארקיסט, אז אני רוצה שזה יהיה באותה האיכות", אמרתי. היא מיד אישרה: "המפעל שאני עובדת איתו הוא המפעל שמייצא את סטארקיסט, אז זה יהיה באותה האיכות". 

במהלך השיחה סיפרה לי הסוכנת שעוד יבואן ישראלי מייבא מאותו מפעל – חברת טעמן, אחת החברות הגדולות בארץ בתחום המזון הכשר. 

האם שתי היבואניות הישראליות, מייבאות את אותה הטונה? תאמינו או לא, סטארקיסט, הקרם דה לה קרם של הטונה בארץ שחולשת על כ-300 מיליון שקלים מהשוק, ו"טונה טעמן", טונה שנמכרת רק לחרדים במחירי רצפה – מיוצרות באותו מפעל בתאילנד. רק שסטארקיסט נמכרת ב-4.36 שקלים ל-100 גרם (ממוצע ברשתות הגדולות) ואילו טעמן נמכרת ב-2.94 שקלים למאה גרם. עליית המחירים הצפויה תהפוך את סטארקיסט ליקרה ב-60% מאותה פחית טונה עטופה בצבע אחר, זו של טעמן.

ואגב, הטונה החביבה על הישראלים רחוקה מלהיות איכותית. במפעל דאימונד יש שלושה סוגי טונה. שתי היבואניות הישראליות, טעמן ודיפלומט, מייבאות את אותו הסוג, הנחות והזול ביותר שיש למפעל להציע. הסקיפג'ק – או בשמו העברי, אטונס שחור קווים. הדג הזה קטן מהטונה המפוארת, אורכו 80 סנטימטרים ולעיתים הוא משמש כטרף לטונה עצמה. 

אז למה הטונה של סטארקיסט נמכרת לציבור הישראלי הכללי במחיר יקר בהרבה מאשר טונה טעמן נמכרת לחרדים? אולי בגלל שבטעמן אין דיבידנדים של מאות מיליונים כמו בדיפלומט והמנכ"ל לא קיבל 46 מיליון שקלים בשנה האחרונה. תשובה נוספת ולא פחות נכונה – כי אנחנו פראיירים.

להסתכל על האותיות הקטנות

בחודש ינואר התחלנו ב"צינור" את "מרד הפסטה". הוא התחיל כשחברת אסם הודיעה כי בכוונתה להעלות מחירים ובעקבותיה הודיעו גם יבואניות הענק דיפלומט ושסטוביץ' על כוונתן לעלות על הגל. הגזירות האלו הובילו למרד צרכנים שהחל בעקבות פוסט אחד בדף הפייסבוק של תוכנית "הצינור". עשרות אלפי שיתופים הצליחו לעצור את העליות. 

הפעם כדאי שכולנו נקדיש עוד כמה דקות בזמן הקניות כדי להסתכל על האותיות הקטנות. על המחיר למאה גרם. על מחיר יחידה. על מדינת הייצור. עוד עשרים דקות בכל קניה יחסכו לכם אלפי שקלים בשנה ויראו למונופולים שאנחנו לא מוכנים לקבל את תכתיבי המותגים שלהם. 

הריכוזיות בשוק המזון

זו גם הזדמנות לבקש מהרגולטורים שלנו תשובות ברורות לגבי הפיקוח הצפוי על מונופולים לאחר הבחירות. לא ייתכן שבמדינה קטנה כל כך יהיה רק יבואן אחד של ג'ילט, של סטארקיסט, של פמפרס. זה מונע תחרות וגורם לכולנו לשלם הון תועפות בעבור אותם מוצרים, שנמכרים בחו"ל בהרבה פחות. 

הגיע הזמן שיוקר המחיה יהיה פקטור אמיתי בבחירות הקרובות, ולא סתם סיסמאות. תראו לנו תוכנית אמיתית לשבור את המונופולים – ונצביע בשבילכם.

מדיפלומט נמסר בתגובה: "אנו מייצרים מק"ט אחד בלבד מתוך עשרות מק"טים במפעל המדובר ומוודאים שאיכות המוצר המכיל נתחי טונה מושלמים תהיה ללא דופי כיאה למותג הטונה המוביל בישראל.

"דיפלומט מייבאת את מוצריה מיצרנים בינלאומיים הקובעים לנו את מחירי הקנייה. כחברה ציבורית הנתונים הכספיים שלנו חשופים לעיני כל, ורווחיותנו התפעולית לאורך שנים – סביב 5% מהמחזור, מעידה על כך שרווחיות החברה אינה מוגזמת ואינה באה על חשבון הציבור.

"התייקרות התשומות הגלובלית בשנתיים האחרונות גורמת ליצרנים הבינלאומיים להעלות לנו את מחירי הקנייה ואין ביכולתנו לספוג עלייה זו. אין מקום לטענתכם כי חלוקת דיבידנדים קשורה להעלאת המחירים המהווה אילוץ מבחינתנו. נהפוך הוא, לאחר ההנפקה לציבור חילקה החברה חלק מרווחיה שנצברו במשך עשרות שנים, לכל בעלי מניותיה כולל מהציבור. 

"דיפלומט מביאה לצרכן הישראלי את מיטב המותגים הבינלאומיים, ופועלת באחריות ובשקיפות מלאה, לשמירה על איתנות כלכלית לטובת עובדיה וציבור המשקיעים והחוסכים".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

8 תגובות

  1. צר לי שעדיין כל הבכיינים קונים ובוכים אני ממזמן אמרתי לעשות חרם על חזירות אגב החזירות באוכל העממי שזה חומוס פול פלאפל נהיה רק לעשירים בשביל זה כף רגלי לא תידרוך שם כל עוד החזירות שחוגגת בגדול כולל בתי קפה עם חזירות גדולה צריך לעשות חרם

  2. תגובת דיפלומט כרגיל אינה מתייחסת לתוכן הכתבה:
    " שאיכות המוצר המכיל נתחי טונה מושלמים תהיה ללא דופי כיאה למותג הטונה המוביל בישראל." נאמר בכתבה שלמעשה אין מדובר האומה אלא הדג אחר.
    "ורווחיותנו התפעולית לאורך שנים – סביב 5% מהמחזור, מעידה על כך שרווחיות החברה אינה מוגזמת ואינה באה על חשבון הציבור." , המנכל מרוויח 46 מיליון שח לשנה ובטח בכירים נוספים מקבלים סכומים נאים גם כן. חצופים. אני לא קונה סטארקיסט יותר.

  3. מי אותם אלה שממשיכים לקנות סטרקיסט במחיר המופקע הזה?
    הזוי שלאנשים אין מודעות צרכנית, או שלא איכפט להם.

    1. כל ההדור בכניים של קקות קונים ובוכים צריך לעשות חרם חברתי פשוט לא קונים יקר יקר זה חזירות

  4. נשמח לדעת איך לקבל טונה פחות נחותה, איפה אפשר למצוא ותחת איזה יבואו/מותג?

    1. עד שהצרכן הישראלי לא ישנה את הגלי הצריכה השמרנים שלו ,היבואנים יחגגו
      השבוע ניכנסתי לסופרפארם לקנות ויטמנים בדקתי את כל הסוגים ומאתי פער של100% בין ויטמנים זהים
      רק לבדוק ולהשוות

      1. צודק צריך לעשות חרם חברתי בכל הרשתות של בית טבע אורגני פשוט חזירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,855 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!