ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מילצ'ן נוצל? הקשרים של מיליארדרים עם בעלי כוח הם סמל סטטוס עבורם

קל להקשיב לעדות של הדס קליין על מכונת המתנות לכאורה שהעבירו המיליארדרים מילצ'ן ופאקר למשפחת נתניהו, להתבלבל ולחשוב שהם אולי מסכנים. אבל כדאי להתעכב גם על המשמעות של קשר קרוב וחברי עם ראש ממשלה או פוליטיקאי בכיר אחר עבור אדם שמוכן לשלם הרבה עבור היכולת ללחוש על אוזנו של בעל הכוח
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לא הצד המנוצל. מילצ'ן ונתניהו (צילום: פלאש 90)

לאחרונה השתתפתי באירוע בביתו של אדם אמיד מאד. לא דיברתי איתו ארוכות אבל בדקות המעטות שבהן החלפנו כמה מילים הוא דאג לציין בפני כדרך אגב את הקשרים שלו עם כמה מהפוליטיקאים המוכרים בישראל – משמאל ומימין. על משמעות הקשרים הללו עבורו ועבור בעלי ממון אחרים חשבתי שוב השבוע, עם השמעת עדותה של הדס קליין במשפט תיק 1000.

כל אדם מן היישוב היה מתפעל מזריקת השמות הללו לחלל האוויר. לאיש שפגשתי יש הכל ולמרות זאת נראה שסמל הסטטוס החשוב לו מכל הוא הקשר שלו עם מוקדי הכוח. אני לא חושב שהוא רצה להשיג מטרה ספציפית בקשרים האלה, אלא בעיקר את חברתם. 

הדס קליין בעדותה בבית המשפט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

נסו רגע להיכנס לנעליו של אותו אדם. דמיינו את ארוחת שבת הקרובה, כשכולם מדברים על הבחירות ומצקצקים בלשון, ואתם זורקים בשיחה: "כן, בדיוק שוחחתי השבוע עם יאיר (לפיד, ע.ב) על הנושא…" תארו לכם את השקט שישרור בחדר, ואיך כולם יסיטו את תשומת הלב שלהם אליכם. 

זה לא כל כך שונה ממכונית למבורגיני או כרטיס טיסה במחלקה ראשונה. קשר עם מוקדי כוח הוא סמל סטטוס בדיוק כמו כל אחד מהם. וככל שמוקד הכוח בכיר יותר, כך היוקרה שלכם תהיה גבוהה יותר. וזה לא קשר אינסטרומנטלי, שבמסגרתו אתם מבקשים עזרה. הדבר שבו אתם מעוניינים הוא הקשר ה"חברי". כלומר, היכולת לכלות זמן יקר אחד של השני ללא תכלית ממשית – ארוחות משותפות, חופשות ועוד… 

סיגרים, שמפניות ושירותי מזווה

ולא חסרות דוגמאות. דוגמה אחת שחקוקה במיוחד בזכרוני כשמדברים על קשרי הון-שלטון היא של נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה גולש יחד עם חבר לרגל תום כהונתו כנשיא. ה"חבר" – המיליארדר ריצ'רד ברנסון. היא בולטת אולי על רקע התדמית של אובמה כאדם שמתרחק מקשרים מהסוג הזה. דוגמה נוספת מוכרת, שנחשפה לציבור רק בגלל ההסתבכות הפלילית של אותו מיליארדר, היא של ג'פרי אפשטיין שהיה בקשרי חברות עם בית המלוכה הבריטי, נשיאים וראשי ממשלה. גם ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק היה איתו בקשר חברי (זה לא משנה אם לפני שידע על המנהגים שלו או אחרי). יכול להיות שבלי ההסתבכות הפלילית של אפשטיין בכלל לא היינו ערים לקשרים שלו עם מוקדי הכוח. וגם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו טס מיד עם סיום כהונתו לחופשה באי פרטי בבעלות לארי אליסון. ומי ידע שבין נתניהו לאליסון יש קשר קרוב שכזה.

מהשנים האחרונות היה אפשר לראות כי חיבתו של נתניהו למיליארדרים, והם אליו, הייתה רבה. חלק מהם נחשפים בימים אלו בעדות של קליין, העוזרת האישית של ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר. קליין, כך עולה מהעדות והחקירות, הייתה מעין קניינית של מתנות למשפחת נתניהו. מתנות שעל פי כתב האישום מגיעות לסך של לפחות 700 אלף שקלים. 

למרות התדמית – גם הוא התקרב למיליארדרים. אובמה (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)

הנה קטע מעדותה של כפי שתוארה באתר העין השביעית: "נתניהו דרש שירכשו עבורו סיגרים מתוצרת חברת קוהיבה". וקליין אכן רכשה סיגרים של קוהיבה, אבל לא מהסוג הספציפי שבו חשק נתניהו – "קוהיבה סיגלו 56", שאת החבק הירוק שלהם נתן לה פעם במפגש חברתי כדי שתדע מה לרכוש. 

"ארנון אמר לי: 'את לא נתת לי את הסיגר הנכון, את נתת לי את ה-54 (780 שקל לסיגר, ע.ב) ולא את ה- 56 (כ-850 שקל לסיגר, ע.ב), נתניהו כועס'" העידה קליין. "אמרתי לו: 'תשמע, אין להשיג את ה-56, ואנחנו משתדלים כמה שניתן – זה מה יש. תסביר לו שאין'". 

עוד בעדות היה אפשר ללמוד כי לאורך השנים מילצ'ן נדרש לספק למשפחת נתניהו גם מתנות שלא נכללות בכתב האישום: מקופסאות אוכל שהשפית של מילצ'ן הכינה מראש עבורם ועד מעילים ותכשיטים. בכמה מקרים, מלבד שמפניה סופקו גם ליקר קוואנטרו, שבו נתניהו אהב לטבול את הסיגרים שעישן, ובקבוק או שניים של קוניאק: "היה מקרה בודד שבו ארנון נתן לשרה לטעום טקילה. היא אהבה, אז הוא נתן לה את הבקבוק".

ומה פאקר נתן? לפי עדותה של קליין, הוא סיפק שירותי מזווה וקאנטרי פרטיים למשפחת נתניהו. הוא רכש את הווילה הסמוכה לבית המשפחה בקיסריה וזו הפכה, לדבריה, "למעין מזווה של בני משפחת נתניהו, שהיו נכנסים לשם באופן קבוע, שוחים בבריכה וצופים בטלוויזיה, ובדרך חזרה הביתה לקחו איתם ארגזי שמפניה". קליין תיארה בעדותה כי "בקיסריה היה חדר כושר, מילאנו שם ארגזים של שמפניות וסיגרים, וזה היה מאוד בולט. בני הזוג נתניהו ידעו בדיוק איפה הדברים נמצאים, וגם אם לא היינו שם, הם ידעו לקחת – ולקחו".

ללחוש על אוזנו של בעל הכוח

קל להתבלבל ולחשוב: "איזה ניצול של מילצ'ן ופאקר, לא מאמין שבן אדם מתנהג ככה". אז נכון, קשה להאמין. אבל רצוי שלא להתבלבל, מילצ'ן ופאקר לא מסכנים והם עדיין – למרות הרכישות הסיטונאיות של הסיגרים – מיליארדרים. יכול להיות שהמתנות היו ברף הפלילי ויכול להיות שזה היה בתמורה להטבות כאלו ואחרות כדוגמת סיוע במתן ויזה  – זה יתברר בבית המשפט. 

סיפק שירותי מזווה למשפחת נתניהו? פאקר (צילום מסך)

אבל עם כל הכבוד, שניהם בכל שלב היו יכולים לנתק את אספקת המתנות. כמו שנתניהו טען שמותר לתת מתנות וככה אמר לו עו"ד שלו, מילצ'ן היה יכול היה לומר בדיוק הפוך. 

מילצ'ן ופאקר בקיאים ברזי ההון-שלטון הרבה יותר ממני. הם לא מטומטמים. הם ידעו שהרצון של נתניהו בקרבתם נובע מחשבון הבנק שלהם. נתניהו, אדם חכם בעצמו, ידע גם הוא שאלו רוצים בקרבתו בגלל הכוח והמעמד שלו. במילים אחרות: סמל סטטוס למיליארדרים שמוכנים לשלם. שחוץ מלנקר עיניים בארוחת השבת הם יכולים גם ללחוש על אוזנו של האדם בעל הכוח ואפילו לסדר לעצמם ויזה, מה שקשה לעשות עם הלמבורגיני החדשה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

2 תגובות

  1. לדעתי קצת נאיבי לחשוב שהסיבה לכך שמיליארדרים רוצים את הקשר הזה בשביל ניים דרופינג או בשביל להיות חברים של הפוליטיקאי. מספיק לשמוע את עדות קליין בשביל להבין זאת. למיטב הבנתי, הקשר הזה במקרה הטוב הוא בבחינת "שלח לחמך" ובמקרה הרע, שוחד פשוט.

  2. חוק מלצין = אי תשלום מס ובעיקר אי דיווח. החוק הזה בצירוף הויזה האמריקאית איפשרו למלצין לעשות עסקים בארהב ולא לשלם עליהם מס (וכניראה שמדובר במליונים). בסידור הויזה האמריקאית למלצין ביבי היה מעורב אישית. את חוק מלצין ביבי ניסה להאריך לעוד עשר שנים אבל לפיד סרב בתוקף. אבל החמור הוא שחוק מלצין גורם נזק לישראל כי הוא מאפשר לפושעים להלבין הון. בלי קשר למלצין ובלי לרמוז עליו כלום – יש כאן מוטיבציה חזקה לפושעים לעלות לישראל ולהלבין הון. עכשיו אם משהו טוען שאנחנו מקבלים בזרועות פתוחות כל יהודי, גם פושע – לפושע אין שום בעיה לזייף תעודות לפיהן הסבא שלו יהודי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!