ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

יו"ר ועדת הכספים – תקן את מחטף המס של מיקי זוהר

אף שיו"ר ועדת הכספים הקודם הצהיר שיקדם נוהל להפרדת האישי מהציבורי בהוצאות מעון רה"מ - זה לא קרה • הפטור שסידר מיקי זוהר לרה"מ לשעבר נתניהו ממס על הוצאות המעון הפרטי מותיר פתח לאי סדרים גם בהוצאות מעון רה"מ הנוכחי • היו"ר הנוכחי אלכס קושניר: "אלמד את הנושא ואחליט לפי הנתונים"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אפשר לתקן את המחטף (צילום: פלאש 90)

עשרות מיליוני שקלים הושקעו עד כה בהתאמת הבית הפרטי של ראש הממשלה נפתלי בנט ברעננה לשיכונו שם עד שיסתיימו השיפוצים במעון הרשמי ברחוב בלפור בירושלים. כך נטען בתחקיר של איילה חסון שפורסם בשבוע שעבר. על הסכומים שנזרקו לחלל האוויר לא כדאי לסמוך וכך גם על שאר הטענות שנשמעו בכתבה, אבל זה הזכיר לנו משהו חשוב: אף שבנימין נתניהו כבר לא ראש הממשלה, בכנסת טרם בחנו מחדש את הפטור ממס שניתן לראשי ממשלה בשנת 2018 – פטור שניתן עד אז רק לנשיאים. פנינו ליו"ר ועדת הכספים כדי להסדיר את הנושא.

זוכרים את המחטף ההוא? בחודש יולי 2018 ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) הצליח להעניק לרה"מ דאז נתניהו פטור ממס לכל ההוצאות הנלוות שלו בבית הפרטי. כשעבר החוק, אמר זוהר במליאת הכנסת כי "ראש הממשלה, יש לו בית בקיסריה במקרה הזה, שבסופו של דבר אין ביכולתו הכלכלית, יחסית לשכר שהוא מקבל, להחזיק את הבית הזה". ולפני כמעט שנתיים, בשיא מגיפת הקורונה, נלחם זוהר שוב בוועדת הכספים כדי לפטור אותו גם משומת המס שהוצאה לו עד למועד אישור החוק. חברי האופוזיציה, ביניהם מי שהיה אז ח"כ והיום הוא יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר (ישראל ביתנו), התנגדו. קושניר הציע באותו הדיון להגביל את תקרת ההוצאה על הבית הפרטי.

מטבח חדש זה פרטי או ציבורי?

עצם המימון של המדינה את הוצאות ראש הממשלה במעונו הרשמי איננו הבעיה. זה דבר הגיוני. יותר מכך, אם ראש הממשלה מעוניין לבלות את סופי השבוע בביתו הפרטי, במקרה הזה ברעננה, טוב שהמדינה תתאים ותממן סידורי אבטחה לבית ואולי אפילו תשלם הוצאות מסוימות הנגזרות מהיותו רה"מ. 

נתניהו במעון ראש הממשלה בבלפור (צילום: משה שי, פלאש 90)

הבעיה החלה כשנתניהו דרש (וקיבל) שהציבור יממן לו את כלל ההוצאות, ללא הפרדה בין הוצאות פרטיות לאלו הציבוריות שנגזרות מתפקידו. כך, במשך שנים ספגנו על חשבוננו גם את הוצאות הבריכה בקיסריה, שיפוצים שונים בבית הפרטי ועוד. במשרד רה"מ הודו בעבר שהם לא יודעים להפריד בין האישי לציבורי ולא הציגו נוהל סדור לכך.

מעון ראש הממשלה נפתלי בנט ברעננה (צילום מתוך גוגל מפות)

אותו סיפור יכול לחזור על עצמו גם היום, עם הווילה הפרטית של בנט ברעננה. הפתרון, אז כמו היום, הוא מסמך הבנות ברור שמפריד בין הציבורי לפרטי. כזה שמאושר בוועדת הכספים ומפוקח על ידי הוועדה. רוצה השב"כ להגביה את חומת הגינה כדי שלא יראו את החצר? – שיגביה. אין סיבה שראש הממשלה ישלם על זה מס כשגורמי הביטחון דרשו זאת. זאת אף שהשיפוץ נעשה בביתו הפרטי. ירצה למלא את הבריכה, להחליף שנדליר, לבנות מטבח חדש או לרכוש ריהוט לגינה – זה פרטי והמדינה לא צריכה לממן זאת. אין לנו עדויות (או טענה) שזה מה שקורה היום אבל זה לא אומר שזה לא יקרה שוב בעתיד.

ח"כ קושניר – זה בכוחך

וכך אפשר לתקן את המצב, במהלך יחסית פשוט: כשח"כ משה גפני (יהדות התורה) היה יו"ר ועדת הכספים הוא הצהיר – כנראה כדי להרגיע את הרוחות ולהפיג קצת מהמבוכה – שידון בנושא ויקיים דיון על הנוהל שבו מופרדות ההוצאות האישיות מהפרטיות. האם האוכל לשימוש משפחתו של רה"מ נרכש מכספו או מכספי המדינה? זו שאלה טובה שצריך להסדיר בנוהל ברור שצריך להיות מאושר ומדווח לוועדת הכספים. בסופו של דבר נוהל כזה מעולם לא אושר. 

הצהיר – אבל לא קיים. גפני בדיון בוועדת הכספים (צילום ארכיון: נועם מושקוביץ)

פנינו לח"כ אלכס קושניר, יו"ר ועדת הכספים הנוכחי שיכול להסדיר את הנושא. "אני בעד שקיפות בכל ההוצאות של נבחרי הציבור, וחושב שזה ראוי ונכון", מסר לנו קושניר. "בכל הקשור להוצאות רה"מ, הנושא לא הגיע לשולחני עד כה, אלמד אותו לעומק ואחליט לפי הנתונים". נעקוב.

המדינה אולי לא תפשוט את הרגל מהוצאות בית רה"מ והנשיא, אבל הקווים חייבים להיות ברורים – ראש הממשלה הוא ראשון בין שווים. הוא איננו מלך ואנחנו איננו נתינים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

3 תגובות

  1. רה״מ בנט רחוק מביבי, כרחוק מזרח ממערב.

    בנט היה איש עסקים מצליח, הרבה לפני שהיה בפוליטיקה. ביבי מעולם, אבל ממש מעולם, לא היה איש עסקים מצליח. להיפך, ישנן עדויות, גם של ביבי בעצמו, כיצד קיבל במשך כל חייו הבוגרים, אלפי דולרים בכל חודש מבן דודו המיליונר, כיצד קיבל חולצות, חליפות, גרביים ומוצרי יוקרה שונים, בדיוק מהסיבה שהתמיד היה איש עסקיםצכושל ביותר ומשרת-ציבור מושחת ביותר.

    ועל כך, בין השאר, ביבי גם עומד למשפט. ואני מעריך שמחכים עוד לפחות כ-10 משפטים נוספים, לכאורה, נגד ביבי, בגין פשעיו נגד מדינת ישראל.

    1. חרטא אחי. ביבי היה סוחר רהיטים ונואם מצויין, ואח"כ שגריר ישראל באו"ם אחד מהיותר מוצלחים.
      ולגבי בנט, הוא אף פעם לא קרע את התחת אז לעולם הוא לא באמת יבין את העסקים הקטנים

  2. מעון ראש הממשלה בבלפור ירושלים , אין אחר . ניתן להבין שמחירי הדיור , הכלכלה, הדלק , באים
    לכסות על הוצאות מעון ראש הממשלה בנט . זאת ממשלה בזבזנית על חשבון הציבור .
    מי שרוצה להיות ראש ממשלה עובר לבלפור אחרת יתכבד וישב בבית ללא התואר הנכסף .
    בנוסף להוצאות סובלים השכנים של בנט . מכאן אני למד . . ביבי ובנט חד הם , רודפי כבוד וכוח
    על חשבוננו .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!