ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

שרי "ממשלת השינוי" – הִפכו את הליך החקיקה לשקוף, ועכשיו

עוד שבוע בו ועדת השרים לחקיקה דחתה שורת הצעות שיכולות להיטיב איתך - משיקולים לא ברורים • הליך החקיקה האמיתי בישראל מתנהל באפלה - כמו במרתפי השב"כ • רוצים לפעול איתנו לשנות את המצב? רדו לסוף הכתבה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

להשקיף את הליך החקיקה. שקד וסער, ארכיון (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

בכל יום ראשון מחליטה ועדת השרים לחקיקה "להרוג" הצעות חוק שחלקן יכולות להיטיב עם החיים שלך. הנה כמה מההצעות שהיא דחתה אמש: חוק שנועד לציין לצד האזהרות המופיעות על אריזות המכילות רעלים – את מספר הטלפון של המכון הארצי למידע בהרעלות (ח"כ אורי מקלב, יהדות תורה); חוק שנועד להסמיך רבני ערים לבצע גיורים (ח"כ משה טור-פז, יש עתיד); חוק שיטיל תשלום ארנונה על מפעל לייצור נשק, שכיום היא אפסית (ח"כ מיקי זוהר, הליכוד); חוק לכינון "יום אחדות לאומי" לזכרם של שלושת הנערים שנחטפו ונרצחו בקיץ 2014 (יוזם: ניר ברקת מהליכוד לצד עשרות ח"כים מהאופוזיציה ומהקואליציה).

מעקב "שקוף" אחר ועדת השרים לחקיקה

אלו רק ארבע מתוך 22 הצעות שהוועדה החליטה אמש להפיל או לדחות לפרק זמן מסוים, חלק בהסכמה וחלק בתהליך חד צדדי. התהליך כולו התנהל, כרגיל, באפס שקיפות. אנחנו אפילו לא יודעים למה. 

האם לא מגיע לאזרחי ישראל לדעת, למשל, מדוע אין זה ראוי להפנות את הצרכנים למרכז העוסק בהרעלות?

ניתן לחשוב על טיעונים הגיוניים לשני הצדדים: אולי עדיף לא לגרום למשווקים הוצאה כספית גדולה בהדפסת תוויות חדשות למוצרים. מנגד, ייתכן שהעלות בטלה בשישים לעומת הנזק של הרעלות בשוגג. ציון מספר אף יימנע פניות מיותרות לבתי החולים ובכך יצמצם את העומס על הרפואה הציבורית. 

מה אמרו אנשי המקצוע במשרדי הממשלה? כיצד התקבלה ההחלטה? אין לדעת. הוועדה מתנהלת כמרתף אפל במשרדי השב"כ – ללא פרוטוקולים. אפילו לח"כים שהגישו את הצעות החוק אסור להיכנס. 

הח"כים הפכו לרובוטים

אם לא הכרת עד כה – ועדת השרים לחקיקה היא המקום שבו מכריעים השרים האם הצעת חוק חדשה תקודם בכנסת או תופל ותיגנז. הוועדה יושבת במשרד רה"מ (הרשות המבצעת) וקובעת מה יקרה ברשות המחוקקת (הכנסת).

לח"כים ולעיתונאים אין אליה כניסה. אין לה פרוטוקולים (לא במקרה, בכוונה גמורה). מ-1954 היא הופכת את הח"כים לרובוטים לפי שיקולים פרסונליים. במליאה הקואליציה תצביע כאיש אחד לפי מה שהוועדה תורה לח"כים.

הח"כים הופכים לרובוטים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ההצעות שעולות בוועדה קובעות איך תיראה המציאות שלנו, ולמרות זאת היא פועלת בחשכה מוחלטת. אין לציבור דרך לדעת אילו שרים הצביעו בעד ואילו נגד, מה היו חוות הדעת שהוגשו מטעם כל משרד ממשלתי, ומדוע חוקים הופלו בוועדה.

אחרי חצי שנה שבה פעילה ממשלה שהבטיחה להביא לחיזוק הדמוקרטיה הישראלית, הגיעה העת שוב לדרוש מהשרים בכל הכוח – החילו עכשיו שקיפות בוועדת השרים לחקיקה.

המצב אבסורדי במיוחד כיום משום שחברי כנסת ושרים מהממשלה הנוכחית תמכו בהשקפת הוועדה בעבר, כשהיו באופוזיציה. לאחרונה הם דחו את החוק עליו חתמו – הצעה פשוטה לפרסום חוות הדעת הממשלתיות המוגשות לוועדה.

שימו לב: ח"כים כמו שמחה רוטמן (הציונות הדתית), מרב מיכאלי (העבודה), תמר זנדברג (מרצ), בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתעת), איילת שקד (ימינה) וניצן הורוביץ (מרצ)  – כל אלו תומכים בהשקפת הוועדה וחתומים על הצעות בנושא, אך הם מקדמים אותן רק כשהם באופוזיציה.

איך לגרום לזה לקרות?

למה השלטון מעדיף לשמר את הוועדה בצללים? כי כך אפשר לקבוע מה קורה בכנסת בלי צורך לנמק. בלי צורך להסביר. התוצאה: החלטות שמקדמות אינטרסים צרים. כל דיון אורך כדקה וחצי ומושפע בעיקר מלחצים פוליטיים והתחשבנויות (כמו בסיפור הזה), ולא מעמדות מקצועיות. 

השרים כרגע מתעלמים מהנושא כי הם חושבים שהוא מסובך מדי ולא משמעותי לציבור. בגלל שהמהדורות לא מסקרות אותו, הם מאמינים שאפשר להנציח את המחדל המקומם הזה. אך יחד נוכל לשנות את המצב. בשלב ראשון אנחנו קוראים  לכולם יחד עם עמותת "אנו" לשגר מכתב *בקליק אחד* אל שרי הממשלה: "הבטחתם – תקיימו". הגיע הזמן לשקיפות בוועדת השרים לענייני חקיקה! איך שולחים? https://bityl.co/AJaL

בנימה אישית, אני מסקר את הוועדה הזו כבר יותר מעשור, ומרגע הקמת "שקוף" לפני כשלוש שנים. הצלחנו להוביל לדיונים בכנסת בנושא, להגשת בג"ץ, לשילוב ידיים של שמאל-ימין כדי להפוך את הוועדה לשקופה. זה לא הספיק. הגיעה העת לשינוי אמיתי. כתבו לשרים מה אתם ואתן חושבים, וגם הצטרפו לסיירת השקיפות שתפעל בהמשך לתיקון העוולה הדמוקרטית.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

5 תגובות

  1. נכון שבלי שקיפות המצב של ההליך הדמוקרטי ישחק (כמו עד היום)
    אבל אנחנו יודעים שקיים פה עוד אלמנט והוא המשחק הפוליטי ,אפשר להתעלם ממנו אבל הוא קיים.

  2. היי תומר,
    ניסיתי ללחוץ על הקישורים ששמת והדפדפן התריע על אזהרה. ממליץ שתנסה לעדכן את הקישורים או שתכתוב את הכתובת המפורשת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!