ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בלעדי: חברות לובי סירבו לייצג את יצרנית הסיגריות "פיליפ מוריס"

אחרי שיוצגה 30 שנה על ידי חברת "פוליסי" הוותיקה בבעלות בוריס קרסני - שפרש לאחר חקירה פלילית במשרדיו - חברת הטבק נאלצה להתפשר על "ברדוגו יועצים" • ל"שקוף" נודע כי חברות לובי גדולות יותר סירבו לייצג את חברת הטבק בשל הדה-לגיטימציה הציבורית, מסיבות אתיות ומתוך החשש מהברחת לקוחות מתחום הבריאות • הלוביסטית בהירה ברדוגו, שהסכימה לייצג את "פיליפ מוריס", ניסתה בעבר להיבחר לכנסת מטעם מפלגת העבודה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בהירה ברדוגו, בעלת חברת הלובי שתייצג את חברת הטבק "פיליפ מוריס"

חברות הטבק מאבדות לגיטימציה – גם בקרב לוביסטים? חברת "פיליפ מוריס" שכרה את שירותיה של חברת לובי הנחשבת לקטנה בגודלה – "ברדוגו יועצים" – לטובת קידום ענייניה בכנסת ובממשלה. גורמים בענף הלובי סיפרו ל"שקוף" כי חברת הטבק פנתה למספר חברות, אך אלו סירבו לצרף אותה כלקוחה חרף הסכום הגבוה שהציעה עבור השירות. הסיבות לדבריהם הן הפיכתן של חברות הטבק ל"סדין אדום" שמושך ביקורת ציבורית עזה ואף מבריח לקוחות קיימים מתחום הבריאות, כמו גם סיבות אתיות.

אתמול (שני) נרשמה "פיליפ מוריס" באתר הכנסת כלקוחה של הלוביסטית בהירה ברדוגו, שניסתה בעבר להיכנס לכנסת כח"כית מטעם מפלגת העבודה. חברת הטבק עזבה ביולי 2021 את חברת הלובינג "פוליסי" שבבעלות בוריס קרסני, על רקע מעצרו וחקירתו של מנכ"ל החברה ארז גילהר בפרשת שחיתות. אחרי שנחשבה שנים לחברת הלובינג הוותיקה והחזקה בישראל, בשבוע שעבר הודיע קרסני כי הוא סוגר את מחלקת הלובי של החברה ופורש מהתחום.

קראו עוד על לוביסטים ב"שקוף":

"פיליפ מוריס" נעזרה בשירותיה של "פוליסי" כמעט שלושים שנה – ככל הנראה מדובר היה בהתקשרות הלקוחות הארוכה ביותר בתולדות ענף הלובינג בישראל. חזרתה לכנסת על ידי חברת לובינג קטנה, ולא אחת השחקניות הגדולות בתחום, היא מהלך מפתיע שעשוי להעיד על שינוי ביחס לחברות הטבק.

בוריס קרסני (משמאל). ייצג את חברת הטבק

נוספת לכך העובדה ש"פיליפ מוריס" היא חברת הטבק היחידה שנרשמה באופן רשמי כמיוצגת על ידי חברת לובי בכנסת. מדובר בירידה בכמות ובעוצמת הייצוג של חברות הטבק במשכן בהשוואה לכנסות קודמות.

בהירה ברדוגו בתחקיר "שקוף": "צריך להביא לח"כים הכול לעוס"

חברת "ברדוגו יועצים" היא אחת החברות הוותיקות בכנסת, על אף שבימנו היא נחשבת לחברת לובינג קטנה. ברדוגו עצמה החלה לפעול כלוביסטית ב-1996 בחברה משותפת עם רותי פרמינגר בשם "תקשורת פלוס", ממנה התפצלה בהמשך.

בתחקיר "שקוף" של תומר אביטל וגיא מרגלית בשיתוף הצינור, נחשפה עבודתה של ברדוגו, ששפכה אור על עולם הלובי. "לחברי כנסת יש מעט מאוד עובדים ואין להם יכולת לשבת ולנסח הצעת חוק. צריך להביא להם לעוס ומוכן וארוז", אמרה בשיחה שהוקלטה עם לקוחה.

בין היתר נחשף המחירון של ברדוגו נכון לאותם ימים: 120 אלף שקל סך הכול עבור לקוחה עצמאית, בתוספת בונוס של 30 אלף שקל תמורת חוק בספר החוקים של ישראל. חברות טבק משלמות יותר מאחרות, בשל התדמית השלילית בקרב הציבור – ל"שקוף" נודע כי הסכום שהציעה "פיליפ מוריס" לחברות שסירבו לקבלה עמד על כמה עשרות אלפי שקלים לחודש.

כמו רוב הלוביסטים, גם ברדוגו הגיעה מרקע של עשייה פוליטית מרכזית. בעברה הרחוק הייתה יועצת התקשורת של שמעון פרס, בעת שהיה יו"ר אופוזיציה וכשר חוץ, ודוברת סיעת העבודה בכנסת. "אני מאמינה שחברה הוגנת חייבת לסייע לאלה שלא שפר עליהם גורלם, ולכן אני פועלת לקידום של ערכים של צדק חברתי, הוגנות ושוויון הזדמנויות", צוטטה באתר 'Supersonas'. יצויין כי מלבד הפגיעה בבריאות ובנפש, חברות הטבק מוזכרות לא פעם כגורם הפוגע יותר בשכבות החלשות

ברדוגו ניסתה בעבר לעבור בדלת המסותבבת למסדרונות השלטון והתמודדה בעברה על מקום ברשימת מפלגת העבודה, כששובצה במקום ה-31 לבחירות לכנסת ה-20 תחת מפלגת המחנה הציוני. היא הייתה עשויה להפוך ללוביסטית הראשונה שמכהנת בכנסת – אך לא נבחרה. מי ש"זכתה" בתואר היא ח"כ קרן ברק מהליכוד, שנבחרה בכנסת ה-21 ומכהנת גם היום. 

ניסתה בעבר להתמודד כח"כית במפלגת העבודה. האם תצליח לקדם דרך המפלגה את ענייני יצרנית הסיגריות?

בשנת 2018 נכחה ברדוגו בדיוני ועדת הכלכלה על חוק איסור שיווק ופרסום מוצרי טבק, כשהלקוח אותו ייצגה היה Consumer Choice Center בניהולו של מר ג'ף סטיינר. על פי פרסומים נטען לגבי הגוף המיוצג כי חברות טבק גדולות וגורמים מהימין בארה"ב עומדים מאחוריו, כשהוא מקדם מאבק ברגולציה במוסדות האיחוד האירופי. 

כך פעל הלחץ הציבורי

תהליך הכרסום בלגיטימיות של ייצוג חברות הטבק על ידי לוביסטים החל בסוף שנת 2016. בדצמבר 2016 קיימה ועדת הבריאות בכנסת דיון בנושא חברות לובינג שייצגו במקביל חברות טבק וגופי בריאות. 

יו"ר הוועדה בזמנו, ח"כ אלי אלאלוף, התבטא באופן קיצוני בחריפותו נגד התופעה: "זה ציני שמצד אחד נלחמים כדי שאנשים יהיו בריאים, מצד שני מוכרים את הרעל כדי שימותו. אין מילים אחרות. אנחנו יודעים שזה הורג, אתם יודעים שזה הורג, ראינו את זה במשפחות שלנו". היה זה סימון ברור לחברות לובינג וגופי בריאות כי המשך התופעה לא מקובל על נבחרי הציבור. 

יש לציין כי בישראל מתים מדי שנה 8,000 בני אדם בישראל כתוצאה מעישון. לפי הערכה של גורם מקצועי בתחום, הנזקים הכלכליים המצרפיים בשנה מתעשיית הטבק למשק הישראלי, עומדים על 12.5 מיליארד שקל, אומדן הכולל עלויות למערכת הבריאות, אובדן הכנסות ממסים כתוצאה מתחלואה ותמותה, תשלומי קצבאות נכות ואובדן כושר עבודה ואף שריפות.

ח"כ אלי אלאלוף. נלחם בייצוג חברות הטבק במקביל לגופי בריאות (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

לאחר הדיון הסוער בכנסת וקמפיין ציבורי מתמשך נגד חברות הטבק, ביוני 2017 חברת הלובינג גלעד יחסי ממשל ולובינג בחרה להיפטר מלקוח הטבק – "חטיבת יצרני הסיגריות באיגוד לשכות המסחר". היא עשתה זאת כדי לשמור על לקוח אחר,"הר"י – הסתדרות הרופאים בישראל', שהציב לה אולטימטום ודרש שתיפרד מחברת הטבק. באוקטובר 2018 גם קופ"ח מכבי נכנעה ללחצים המתמשכים ועזבה את חברת הלובינג 'פוליסי', שסירבה להפסיק ולייצג את חברת "פיליפ מוריס". 

מפחדים להסתכסך עם קופות החולים?

כפי הנראה, חברות לובי נרתעות מצירוף חברת טבק לרשימת הלקוחות בשל החשש מעזיבתם של גופי בריאות שונים. גופי בריאות הם אחד המנועים הכלכליים הראשיים בתעשיית הלובינג – חברות תרופות, קופות חולים, איגודי עובדים ועוד. 

בארה"ב לדוגמה, מדובר בגורם מספר 1 בהוצאות הלובינג, בהפרש גדול מאוד מכל שאר הגורמים. בשנת 2020 הוצאו בארה"ב למעלה מ-3.5 מיליארד דולר על פעילות לובינג, כמעט עשירית מהסכום (312 מיליון דולר) הוצא על ידי חברות תרופות ומוצרי בריאות. מדובר בסכום הכפול מהסכום שהוציאו תעשיות המדורגות במקום השני ומטה. על כן סביר כי חברות לובינג גדולות יזהרו מאוד לפני התקשרות עם חברות טבק.

"בעולם הלובינג החדש חברות סיגריות לא נמצאות" (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

גורם בענף שקידם בעבר חוקים להגבלת עישון טענו מנגד כי "זה יפה שחברות גדולות סירבו לייצג אותם, אבל לדעתי לא בגלל אהבת מרדכי, קרי אהבת הבריאות. בטח יש ניגודי עניינים (מול גופי בריאות, ש"ג). פיליפ מוריס הוא לקוח שאני בטוח שחברות גדולות רוצות". 

גורמים אחרים מהענף הוסיפו כי "יש שחקנים ותיקים בענף המנסים בכל מחיר לקבע דפוסי התנהגות של העולם הישן שמכתימים ענף שלם. בעולם הלובינג החדש חברות סיגריות לא נמצאות, אפילו לא אלקטרוניות".

ברדוגו סירבה להגיב לידיעה והפנתה אותנו לדוברות חברת 'פיליפ מוריס'. מדובר החברה, טל נחום, נמסר כי: "פיליפ מוריס בע״מ פועלת על פי חוק, ומקבלת ייעוץ מקצועי באופן גלוי, שקוף ומדווח. מעבר לזה, החברה מקפידה לנהל את יחסיה עם ספקיה ישירות מולם".

*

הכותב הוא מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

תגובה אחת

  1. עכשיו צריך לתקן נזק של חמש השנים האחרונות שליצמן הפסיק את המאבק בעישון והמון ילדים בתחילו לעשן אחרי שהמגמה כבר היתה בירידה.
    לזכרו של אבי, נחום בליזובסקי ז"ל שהיה מעשן כבד ומת מסרטן ריאות בשנת 1993 בגיל 63.
    את המעט שיכולתי לעזור בדה לגיטימציה של חברות הטבק עשיתי בכתבות על מחקרים מדעיים בתחום הסרטן באתר הידען. כמו כן, בהזדמנות אחת, כשעבדתי ב"אנשים ומחשבים" וקיבלתי הודעה לעיתונות מצד חברת מיחשוב מסויימת שעשתה פרויקט בחברת אלישר המפיצה את הרעל, הקדשתי טור ובו הוקעתי את החברה על כך שהיא מייעלת את הרעלת הציבור. נוסף על זה ירדתי על הכתובת שלה – רח' מרטין גהל בפ"ת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!