ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

6 שנים אחרי תחקיר הפרוות: הממשלה אסרה על סחר בהן לצרכי אופנה

רגע לפני שהיא מפנה את משרדה חתמה השרה גילה גמליאל על התקנות החשובות שיגבילו את הסחר בפרוות • השטריימלים עדיין מוחרגים אך מדובר גם באיתות חשוב לתעשייה העולמית
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

"יש מהלכים שהפומביות מזיקה להם". גילה גמליאל בתקופת כהונתה כשרה להגנת הסביבה (צילום: אתר הכנסת)

הלחץ עבד: השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל חתמה אתמול (רביעי) על תקנות לאיסור סחר בפרוות חיות הבר, חרף לחצים כבדים מתעשיית הפרוות העולמית. ב-2015 פרסמנו יחד עם העיתונאית טל מיכאל מ"מבט שני" תחקיר שחשף את המהלכים מאחורי הקלעים של תעשיית הפרוות והלוביסטים נגד איסור סחר. 

עוד ב"שקוף":

התחקיר חשף שבמסגרת המהלכים לבלימת חקיקת האיסור, הוטסו ארבעה ח"כים לדנמרק בתנאי פאר. לוועדת האתיקה של הכנסת נמסר מידע מוטעה על מימון נסיעתם על ידי הקהילה היהודית המקומית, כשבפועל המימון בוצע על ידי תעשיית הפרוות. 

ב-2019 חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה פשטו על משרדי חברת הלובינג "גלעד" וחקרו בכירים בה בחשד לתיווך לשוחד.

סימן חשוב לתעשייה העולמית

גמליאל פרסמה את התקנות לפני כשמונה חודשים אולם הן נשארו על השולחן. פנינו ב"שקוף" שוב ושוב לשרה וללשכת רה"מ ותהינו מדוע התקנות מעוכבות. כעת גמליאל, רגע לפני עזיבתה הצפויה את המשרד עקב חילופי השלטון, הכריעה סופית – וחתמה על התקנות.

ומה המשמעות בפועל? התקנות החדשות יגבילו את סמכותו של מנהל רשות הטבע והגנים לתת היתר לסחר בפרוות חיית בר או במוצר הכולל פרווה, אלא אם כן הפרווה או המוצר משמשים לצורכי דת או מסורת דתית, למחקר מדעי, לחינוך או להוראה, למטרות פיקוח ואכיפה או לצורך ייבוא או ייצוא של פריט אישי שהועבר בירושה למבקש ההיתר. התקנות ייכנסו לתוקף בדצמבר השנה.

במילים אחרות, השטריימלים הוחרגו. אלא שכעת יהיה ניתן להפעיל לחץ ממוקד לביטול ההחרגה הזו או להגיש עתירה לבג"ץ נגדה. כך או אחרת, זו התחלה חשובה ואיתות עולמי לתעשייה שמתה מפחד מהתקנות האלו. דמיין למשל שיגישו בג"ץ ובעתירה יתהו מה ההצדקה להחרגה הזו

הדרך המייסרת של בעלי החיים שהופכים למעילים

שירה הרצנו דוברת "אנימלס" – שלהם מניות משמעותיות בקידום התקנות – מסבירה: "אכן רוב הישראלים תומכים בהוצאה של תעשיית הפרוות מחוץ לחוק ולא לובשים פרוות. לצד זאת, עבור כל מעיל פרווה שנמכר כמוצר אופנה ראוותני, מתעללים והורגים בין עשרות למאות בעלי חיים, שחייהם יינצלו בזכות האיסור". 

"לאיסור יש גם ערך משמעותי ברמה העולמית, והוא מהווה עוד מסמר בארון הקבורה של התעשייה רודפת הבצע", המשיכה הרצנו. "האינטרסנטים בתעשיית הפרוות יודעים את זה, בכל זאת הלוביסטים שלהם נחקרו בחשד לתיווך לשוחד, כך שניכר שהם מוכנים ללכת רחוק כדי לבלום כל מהלך לאיסור פרוות גם בישראל".

לפי "אנימלס", תעשיית הפרוות כולאת בעלי חיים בחוות תעשייתיות, בהן הם מוחזקים בכלובים צרים ומומתים באלימות. לעתים הפרווה, יחד עם העור, מופשטת מגופם של בעלי החיים בעודם בחיים. "כשמדובר בבעלי חיים שאינם מוחזקים בשבי, לרוב הם נלכדים במלכודות רגל", מסבירים בעמותה. "לעתים הם מכרסמים את רגליהם בניסיון להשתחרר. לא פעם, כדי לשמור על הפרווה שלמה, הציידים מכים את בעל החיים למוות במוט או דורכים עליו כדי לחנוק אותו או לרסק את אבריו הפנימיים". כל מעיל פרווה גובה קורבנות רבים: עבור מעיל אחד מומתים בין עשרות למאות בעלי חיים: כ-200 צי'נצ'ילות, כ-70 חורפנים (מינקים) וכ-20 שועלים הם מחיר הדמים של מעיל אחד.

"תעשיית הפרוות גורמת להרג של מאות מיליוני בעלי חיים בעולם, וכרוכה באכזריות ובסבל שלא יתוארו", אמרה השרה גמליאל. "ניצול עורן ופרוותן של חיות הבר לתעשיית האופנה אינו מוסרי ובטח שאינו הכרחי. מעילי פרוות החיות לא יכולים לכסות על תעשיית הרצח האכזרית שעומדת מאחוריהם. החתימה על התקנות תהפוך את שוק האופנה הישראלי לסביבתי יותר ותעשה חסד עם בעלי החיים".

יועצת רה"מ לזכויות בעלי חיים, טל גלבוע, הוסיפה כי היא גאה ונרגשת לחיות בתקופה שבה מדינת ישראל מתקדמת לאיסור סחר בפרוות בעלי חיים. "מדובר על פרקטיקה אכזרית ונהנתנית שאין לה מקום בעולמנו", אמרה. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

2 תגובות

  1. הרבה רוח על שום כלום. בארץ אף אחד לא משתמש בפרוות למעט אולי איזה זרם חרדי, שמשתמש בהם בתור "כובע" בחגים. והחוק החדש הוציא אותם מהכלל. לכן כל הפסטיבל הזה – בוקי סרוקי חסר חשיבות.
    אגב, אני זוכר כשיוצאי ברית המועצות הגיעו לארץ הם הביאו איתם חליפות פרווה מפוארות. כמעט אף אחד לא השתמש בזה מעולם. ישראל מדינה חמה. בקיצור חוק חסר כל חשיבות. כמה חיות יחסך מהם מוות כתוצאה מהחוק הישראלי: קרוב לאפס חיות. בישראל אין ביקוש ולכן מעולם לא היתה תעשיה. וכמה מינקים בדנמרק ישארו בחיים מתוך עשרות המיליונים שנשחטים כל שנה למען התעשיה הבינלאומית בעקבות החוק בישראל? אפס…. מי שהרוויחה בעיקר מהחוק הזה היא גילה גמליאל שקבלה קצת קרדיט וכמה ארגונים למען בעלי חיים, שאולי יקבלו עקב כך, עוד תקציבים מאיזה בעל הון, שמחפש קצת יחסי ציבור לתאגיד שלו.
    אגב נראה את גילה גמליאל מריצה חוקים, שפוגעים ביחסי הון שלטון, ומטיבים עם כלל הציבור במקום חוק שלא משפיע על אף אחד, ולא פוגע בכיס של אף בעל הון. הרי כל המשרד שהיא ממונה עליו זה הון שלטון רקוב אחד גדול.

  2. תכלס הכל בזכות טל גלבוע הזיזה הרים לקדם מלא דברים למען החיות
    גם הקופים מחוות מזור שוחררו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!