ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

נתניהו טוען שהוא נלחם למען זכויות בעלי החיים. המציאות מעידה ההיפך

חוק קאיה בכלל לא עבר. המשלוחים החיים התגברו. הסמכויות של המשרד להגנת הסביבה עדיין תקועות במשרד החקלאות. לאור הפוסט הוויראלי בו רה"מ בנימין נתניהו פרגן לפעילותו למען זכויות בעלי החיים, בדקנו - מה נעשה למענם בפועל?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לאחרונה תועד תושב בת ים כשהוא מתעלל בכלבו. התיעוד החריד המוני אזרחים, וגם אותי.
אפילו ראש הממשלה בנימין נתניהו הפגין זעזוע. בפוסט ויראלי כתב רה"מ בין היתר: "אני רואה בחומרה רבה התעללות בחסרי ישע – בני אדם ובעלי חיים כאחד. לכן… פנינו ליו״ר הקואליציה מיקי זוהר כדי לקבוע רף סף ענישה מינימלי כדי למצות את הדין עם המתעללים… בשנה האחרונה קידמנו את תיקון פקודת חוק הכלבת (חוק קאיה), במטרה לאפשר הסגר ביתי לאחר נשיכה.. אסרנו מכירת פרוות לצורכי אופנה… על הפרק עוד נושאים רבים לטיפול כמו הפסקת המשלוחים החיים, איסור מלכודות דבק, רפורמת לולי מעוף, הוצאת המכמורות מהים למניעת נזק אקולוגי ועוד. נמשיך לעבוד ולהביא הישגים רבים גם בתחום זה".

נתניהו וקאיה ז"ל

הפוסט של נתניהו זכה לחמישים אלף לייקים, וכמעט גם ללייק שלי. אבל אז עצרתי לרגע וחשבתי. איך יכול להיות שכמעט כל מה שנתניהו כותב – זה בלשון עתיד, אם הוא משמש כרה"מ כבר 15 שנה?!

נתניהו משיג מה שהוא רוצה – אז האם הוא בכלל רוצה?

נתניהו בעצמו אמר ב-2015: "כשאני רוצה משהו אני משיג אותו". הוא ציין זאת לגבי מתווה הגז – ואכן השיג אותו במהירות שיא, נגד עמדות רגולטורים, אנשי מקצוע ומי לא.
יודעים מה עוד קרה ב-2015? קאיה נשכה את נתניהו. 
כתוצאה, נתניהו הכריז בן לילה על חוק קאיה והחל לקדמו. אלא שבניגוד למתווה הגז, חוק קאיה – אף שנתניהו התגאה בו בפוסט – לא עבר… עד היום. 2020. הכלבים נובחים והשיירה עוברת (סליחה).

שוחחתי עם עמותות הפעילות בתחום, וגיליתי שלא מדובר רק בחוק קאיה:
◽ עצירת המשלוחים החיים: יש דיבורים על זה לכל אורך הקדנציות של נתניהו. הצעת חוק של ח״כ מיקי זוהר להפסקה הדרגתית של משלוחי בעלי החיים מעבר לים אפילו אושרה בטרומית בנובמבר 2018. ואז? החוק נתקע. על שולחן היום שוכבות שש הצעות כאלו. כולן תקועות. נתניהו? כותב שהם עובדים על זה. אגב, אפשר לעצור את המשלוחים החיים גם בלי הכנסת – בהחלטת ממשלה, או בביטול הפטור ממכס על העגלים. אבל נתניהו מעדיף לפרגן לעצמו במקום לעשות. התוצאה: בשנים האחרונות נשברו שיאים מטורפים בהיקף המשלוחים ובסבל בעלי החיים.  

◽ לולי התרנגולים: חרף מגמה עולמית להפסקת השימוש בכלובים, כמעט כל התרנגולות בתעשיית הביצים בארץ כלואות בלולי כלובים ישנים משנות החמישים והשישים. ואם זה לא מספיק, לאחרונה משרד החקלאות אישר הקמה והפעלה של לול כלובים בתת-תנאים לתרנגולים גם בתעשיית הבשר. לא רק שממשל נתניהו לא מסייע במקרה הזה לבע"ח, אלא הוא אף רושם נסיגה לאחור.
◽ כפי שנתניהו בעצמו כותב, גם שאר ההבטחות – עדיין לא קויימו. הדבר היחיד שהוא כתב בלשון עבר  – "אסרנו מכירת פרוות לצורכי אופנה" – נמצא בכלל בשלב טיוטת תקנות, וגם הוחרגו מהאיסור שימוש דתי ומחקרי בפרוות. למרות זאת, זה בהחלט צעד נהדר. חד משמעית. אבל זה עדיין לא צעד – כי זה לא קרה. מה גם שלכל אורך העשור האחרון עלו הצעות דומות, אולם ממשל נתניהו טרפד את כולן (מוזמנים לקרוא את התחקיר של טל מיכאל ושלנו שחשף כיצד הלוביסטים והכסף הגדול הפילו את הצעות החוק למען בעלי החיים).

התליין אחראי על זכויות הנידונים למוות

◽ ואולי הכי חמור, במקום לנסות (ולהיכשל) בהנחת פלסטרים, נתניהו יכול לעשות ניתוח אחד – שינוי מקרו – שהיה מונע המון סבל. על מה אני מדבר? משרד רה"מ מסרב בעיקשות להעביר את האחריות על חוק צער בעלי חיים ממשרד החקלאות ← אל המשרד להגנת הסביבה. 

היום התליין (משרד החקלאות) אחראי על זכויות הנידונים למוות (בעלי החיים). זאת חרף סתירה מובנית בין הצורך לדאוג לחקלאים לבין דאגה לזכויות בעלי החיים. התוצאה? העדפת האינטרס החקלאי ואכיפה עלובה נגד הפוגעים בחיות. אך נתניהו מסרב לשנות את המצב (הנה תחקיר רחב שלי בנושא).
*
לא רק נתניהו אשם. ברור. שר החקלאות כיום הוא אלון שוסטר מכחול לבן, לוביסט של החקלאים. במשמרת שלו העניינים מתדרדרים. ועדיין, האחריות היא של רה"מ שיודע להשיג משהו אם הוא באמת רוצה. זמן, לא היה חסר – 15 שנה בשלטון. אז כיצד זה שהדברים האלו לא קודמו עד כה? 
נתניהו ומשרד רה"מ סירבו להגיב לכתבה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

4 תגובות

  1. כתבה שקרית . חוק הפרוות עבר וחוק קאיה עבר . מינוי פעילה מספר אחד טבעונית אקטיביסטית בפעילות הממשלה רק מוכיח שהוא פועל למען החיות .

  2. נתניהו מממש את סמכותו וכוחו הפוליטי אך ורק לטובתו האישית. בעניין זה הוא אמר את האמת רק לא את כל האמת.
    נראה לי שטור שבועי שיציג את האמירות של נתניהו והפער בינן לבין העובדות ישיג תוצאה משמעותית מאשר אמירות 'מפוזרות'.
    השבוע התפרסם פוסט מבהיל ומשכנע, שמנה אחד אחר השני, את עלילות השקר של נתניהו, ביחס למי שהוא, מסמן כיריב.
    רצח אופי ורצח פיזי של רבין היא הסתה שעלתה בדם.
    הצילום בראש הכתבה מוכיח עד כמה כל אמירה וכל תנועה של נתניהו מחושבת מבחינה תדמיתית.
    הליטוף של הכלבה קאיה – תדמית של איש משפחה רגשי, חם, ואוהב בעלי חיים
    הספר הבולט בממדיו הפתוח לפניו, והמשקפיים המעידות שזה עתה עיין בו – תדמית של איש ספר ואינטלקטואל.
    מעורר גיחוך.

  3. כרגע התמונה של נתניהו הולך עם הכלב היא ככ חביבה וחיובית שאפילו אני (שמפגינה נגדו קבוע) חייכתי אליו חזרה – הייתי משנה את תמונת הכותרת לספליט סקרין – צד אחד נתניהו מלטף את הכלב, צד שני תרנגולות דחוסות במשאית

  4. האם יש עוד מישהו שמאמין לשקרן,?
    כדאי לבדוק כמה חברי מרכז הליכוד עוסקים ביבוא וגידול בעלי חיים ומכאן תגיע התשובה מדוע חוקים נתקעים ולא ממומשים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
בשקוף אין פרסומות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור. 

בשקוף אין פרסומות.

משוחררים מאינטרסים זרים, אנחנו עושים עיתונות עצמאית, נקייה ומשנה מציאות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור.

תמיכה חודשית קבועה בכל סכום (!) תאפשר לנו להמשיך.