ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

העמותה ששימשה צינור כספים לקהלת מתנערת: "כבר לא עושים דברים כאלה"

"הפדרציה הציונית דרום אפריקה" העבירה תרומה אנונימית בסך מאות אלפים למימון תכנית של ח"כ ניר ברקת עם מכון המחקר פורום קהלת - להעצמת מפעל ההתנחלויות בשטחים. יעדי הפדרציה שונים לגמרי. בעקבות הפרסום ב"שקוף" מתנערים מנהליה: "אנחנו ארגון א-פוליטי, הפסקנו להשתמש במנגנון הזה"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ניר ברקת. עמותה ששימשה צינור העברת כספים לתוכניתו - מתנערת מהתרומה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

"הפדרציה הציונית דרום אפריקה" מתנערת מתרומתה למכון המחקר "פורום קהלת" – לאחר פרסום "שקוף" כי הכספים מימנו תוכנית של המכון עם ח"כ ניר ברקת לפיתוח מפעל ההתנחלויות בשטחים. העברתם של מאות אלפי השקלים עוררה תמיהה נוכח יעדי הארגון, שעוסק בעידוד עליה וקליטה מדרום אפריקה.

לדברי סגן יו"ר הפדרציה, רובי הילקוביץ, הפדרציה שימשה כפלטפורמה שהקלה על מעבר הכספים מתורם אנונימי מדרום אפריקה לקהלת. "אנחנו לא עושים דברים כאלה יותר", הדגיש. לדבריו, הארגון הוא א-פוליטי ולכן אין לו כוונה לתרום בעתיד בדרך זו.

להגדיל את האוכלוסייה היהודית בשטחים

"תוכנית ברקת" שיצאה לדרך ב-2018 בשיתוף קהלת היא פרויקט שאפתני שכלל מיפוי מקיף של הגדה המערבית ותכנון פרטני כיצד להגדיל את כמות היהודים בה מכמה מאות אלפים לשני מיליון עד לשנת 2048. על הפרויקט חתומים ראשי המועצות המקומיות בהתנחלויות והוא זכה גם לשם "פרויקט פורטר" – על שם פרופסור מייקל פורטר – כלכלן מהרווארד וחסיד של נתניהו שפרס את חסותו על המיזם.

עוד באותו נושא:

כפי שפרסמנו לאחרונה, קהלת גייסו 3.2 מיליון שקלים לפרויקט במהלך 2019-2018. ברקת סיפר בעבר לדה מרקר שהוא עצמו גייס לטובת מיזם "ישראל צומחת" של קהלת כמיליון דולר. חלק מהכסף עבר לקהלת באמצעות "הפדרציה הציונית דרום אפריקה" – על אף שיעדיה כלל אינם נוגעים למדיניות ישראל בשטחים.

משה קופל, יו"ר פורום קהלת. (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

לדברי דורון קליין, מנכ"ל הפדרציה, המטרות של הארגון הן להכין עולים מדרום אפריקה ואוסטרליה לקראת עלייתם ולעזור בקליטתם. "אנחנו מעניקים תמיכה כלכלית ונפשית לנזקקים, יעוץ תעסוקתי, מלגות לימודים לסטודנטים, דיור בשכירות מסובסדת, אירועים חברתיים ועוד", אמר.

"אני לא שמח מהמנגנון הזה – לכן הפסקנו"

מנגנון העברת הכספים פעל כך שהפדרציה לא התערבה במהות השימוש בכסף, אלא רק שימשה כפלטפורמה מתווכת. "זו הייתה תרומה ייעודית שעברה דרכנו", הסביר ל"שקוף" סגן יו"ר הפדרציה, רובי הילקוביץ.

אבל תמכתם בקהלת באמצעות התרומה שהעברתם.

"החובה שלנו הייתה לראות שיש לקהלת  'אישור ניהול תקין' והמטרות של הפדרציה ושל קהלת לא מתנגשות. בזמנו הן לא התנגשו".

מי התורם?

"אנחנו מחוייבים לשמור על הפרטיות שלו אבל רק סייענו לו. אנחנו כבר לא עושים דברים כאלה".

אז למה התורם היה זקוק לכם ולא העביר את הכסף בעצמו?

"קשה להעביר תרומות מדרום אפריקה לארץ. גם הסוכנות היהודית עושה דברים מהסוג הזה –  עוזרת בהבאת תרומות לישראל. זאת הייתה תרומה ייעודית. הפדרציה מתעסקת בעיקר בסיוע לעולים".

הקשר של ברקת עם הפדרציה, לדבריהם, נגע לקליטת עולים מדרום אפריקה בירושלים (צילום: פלאש 90)

אני מבין, אבל אתם בעצם מסתירים את העקבות של התורם. 

"זאת לא המטרה. ככה עובד המנגנון. אני לא שמח מהאופן שהוא פועל, לכן אז הפסקנו אותו. זה שהפסקנו צריך להגיד לך משהו. אנחנו ארגון א-פוליטי. חשוב לנו לעזור לעולים".

בפדרציה הבהירו שאינם בקשר עם ניר ברקת מאז 2016, אז כיהן כראש העיר ירושלים. בזמנו הקשר עמו נגע, לדבריהם, לקליטת עולים סטודנטים מדרום אפריקה בעיר ירושלים.

בוחשים מרחוק בפוליטיקה – מתחת לרדאר

במילים אחרות: תרומות של אנשי עסקים לעמותות – גם במטרה לייצר רווח פוליטי – נכנסו תחת גלימת האפלה, הפעם בחסות הפדרציה.

עמותות מחויבות בשקיפות יותר מדוכן הפלאפל ליד הבית שלך. הסיבה? אלו גופים ללא מטרות רווח, שנשענים על תרומות (ממך ומהמדינה). הם פועלים למען מטרות ציבוריות, לכן ראוי שהמידע הפיננסי שלהן – במיוחד של עמותות עם השפעה פוליטית – יהיה פומבי. 

חשוב להדגיש: חשאיות יכולה להתקבל על הדעת במקרים מסוימים, כמו תרומה לעמותת רווחה על ידי נדבן צנוע. אלא שבעידודה של שרת המשפטים לשעבר איילת שקד כלל העמותות, לרבות הפוליטיות – יכולות לעבות את תקציבן מתחת לרדאר.

מקהלת נמסר בתגובה:  "מדובר בעניין פנימי של ארגון אחר. התרומה התקבלה כדין".

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

גם אם זה עדיין חוקי – ארגונים בישראל שמשפיעים על הציבור מתוקצבים בדרכים עקלקלות ולא שקופות. התרומה המדוברת משמשת ח"כ בכיר אך נעשתה בצורה לא שקופה תוך כדי טשטוש עקבות. מי בדרום אפריקה בוחש בענייניה הפנימיים של מדינת ישראל? זכותנו לדעת.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

כשאיילת שקד כיהנה כשרת משפטים – היא הקלה על טייקונים להעביר כספים בסתר לעמותות. על שר המשפטים הבא לבטל את החיסיון על תרומות לעמותות עם גוון פוליטי, וגם לחייב אותן בחשיפת שמות התורמים במקרה ומדובר בתרומה ייעודית שעברה דרך גוף אחר ששימש כ"צינור".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

4 תגובות

  1. בבקשה לחזור אליי.
    ייתכן ונשאר מעט זמן,
    כדי לספר ולכתב.
    את מחשבותיי
    עליי לנסח היטב,
    חובה להיזכר ולכתב,
    בסיוע אדם מתמצא
    ב-local arachnoid web.
    המשימה הגדולה עליי.
    בבקשה לחזור אליי.

  2. יש הרבה שחיתות בנושא התרומות. בקטנה אני ממש מתלבטת בכל תרומה. בגדול – צריך ללמוד את הנושא ולראות איך מתקנים.

  3. עם כל הכבוד לסיפור, מדובר בגרושים, רוב הכסף הזר לעמותות מגיע בצורה מפופקת הרבה יותר (כולל הסתרה ממשלמי המיסים ומהפרלמנט האירופי) מהאיחוד האירופי והמדינות החברות בו. מתי נראה כתבה על התהליך הזה שלפי האיחוד האירופי עצמו לפני חמש שנים כלל כמעט 100 מיליארד שקל מאז הסכמי אוסלו (רובם לכאורה לפלסטינים אבל עברו תחת פיקוח של עמותות ישראליות)?

    1. יש בכלל עמותות גדולות (מחזור מעל מליון שקל, למשל) שאין להן "גוון" פוליטי? תומר אביטל, אתה יכול לומר בוודאות שלאגודה למלחמה בסרטן אין גוון פוליטי? לתקציבים שלה ולאג'נדה שלה אין השפעה על משרד הבריאות למשל?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!