ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מדוע דואר ישראל משחירה את פירוט הכנסותיה בדו"חות הכספיים?

בעשר השנים האחרונות, פירוטים מרכזיים בדו"חות הכספיים של דואר ישראל מושחרים | מדוע מידע זה מוסתר? ולמה החברה מסרבת להגיב לדברים? | הדואר היא חברה ממשלתית, כלומר היא שייכת לכולנו.
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

עברנו על הדו"חות הכספיים של הדואר מהשנים האחרונות (2012, 2014, 2015, 2016; הדו"ח של 2013 לא פורסם בפומבי) ומצאנו כי בכל אחד מהדו"חות הללו הבאור (פירוט) בעבור מספר סעיפים הושחר: "זכאים ויתרות זכות", "הכנסות ממכירות ומתן שירותים" ו- "הכנסות אחרות, נטו".

וזה לא הכל: בדו"חות של 2012 ו- 2014 הושחר פירוט אחד נרחב במיוחד העוסק ב- "התחייבויות תלויות והתקשרויות". בדו"חות של 2015 ו- 2016 הבאור הזה פשוט נעלם לחלוטין מהדו"ח שפורסם (חסרים 15 עמודים! המסמך קופץ ישירות מעמוד 61 ל- 77).

ב- 2012 פרסם סיון איזסקו בדה-מרקר (בהתייחס לדו"חות החברה לשנת 2011) כי הסיבה להשחרה בזמנו הייתה חובות בגובה 64 מיליון ש"ח לעובדי קבלן – אותן הדואר קיווה שלא לשלם בזכות התיישנות הדרגתית על זכות התביעה של העובדים: https://www.themarker.com/markets/1.1691882

השערה זו מזעזעת בפני עצמה, אך לא בטוח שהיא מסבירה את מלוא היקף ההשחרות בדו"חות שפורסמו בחמש השנים שחלפו מאז.

בדואר בחרו שלא להעביר תגובה לפנייתנו בנושא (למרות 4 מיילים ו- 2 שיחות טלפון). בנקודה זו שווה להזכיר: דואר ישראל היא חברה ממשלתית, כלומר היא שייכת לכולנו – הציבור.

מרשות החברות הממשלתיות נמסר: "בהתאם לדין הקיים, החברות הממשלתיות אינן מחויבות בפרסום הדוחות הכספיים לציבור. עם זאת פעלה הרשות מול הדירקטוריונים של החברות על מנת לפרסם את הדוחות הכספיים לציבור, וזאת לשם הגברת השקיפות. הדוחות האמורים מפורסמים באתר הרשות. פרסום הדוחות הינו באחריות ובאישור הדירקטוריון של החברה וכחלק מהפרסום, לחברות קיימת זכות להשמיט מידע בהתאם לחוק חופש המידע (סעיף 9) מסיבות מגוונות ולא רק משקולי ביטחון המדינה כפי שציינת במכתבך. החברה השמיטה את המידע מסיבות מסחריות. ככל שנדרשים נימוקים פרטניים, יש לפנות ישירות לחברה".

האם אתם יודעים מה הדואר מסתיר בסעיפי ההכנסות המושחרים? כתבו לנו: contact@shakuf.press
אם יש ברשותכם מידע קונקרטי, תוכלו גם להשתמש בתיבת ההדלפות הסופר-מאובטחת שלנו בכדי להעבירו: https://keren.press/leaks

לצפייה בדו"חות המלאים של הדואר: http://mof.gov.il/GCA/Reports/Pages/SearchReport.aspx

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת ניר בן-צבי

ניר בן-צבי
מייסד-שותף, מנכ"ל נולדתי בנגב, גדלתי בגליל המערבי. בוגר 8200, פריק של עיתונות, טכנולוגיה, סדר ותהליכים. נשוי לרעות, אבא לנעמי. לפני שקוף עבדתי כעשר שנים בעולם ההייטק (בישראל ובקליפורניה) – מרביתן בסטרטאפ בתחום אבטחת המידע – במהלכם ניהלתי צוותים של בדיקות תוכנה, אוטומציה, תמיכה טכנית, הטמעות, פיתוח עסקי וניהול מוצר. ב-2018 הקמתי עם תומר אביטל את "שקוף" – סטארטאפ חברתי, מתוך מטרה לבנות כלי תקשורת רחב היקף ומשנה מציאות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,933 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!