ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

עיריית הרצליה מאיימת בתביעת לשון הרע כנגד אזרח שחשף אי-סדרים

עמית מרלה, תושב הרצליה ופעיל אופוזיציה בעיר, חשף קבלת כספים בעייתית של חבר מועצה | מספר ימים לאחר מכן ואחרי שהתבטא אודות "ניקוי השחיתות", קיבל מכתב התראה מן העירייה | עדכון: בראשית מרץ, האיום הפך לתביעה בפועל על סך 282 אלף ש"ח.
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לאחר שסייע לחשוף כי חבר מועצת עיריית הרצליה, אבי ברדה, הצביע בעד מתן תמיכה ציבורית של מאות אלפי שקלים לעמותה ממנה הוא מקבל מלגה, שלח עמית מרלה, תושב הרצליה ופעיל אופוזיציה בעיר, מייל לחברי צוות חופש המידע בעירייה: מרלה הודה להם על ביצוע עבודתם שעזרה בחשיפת הפרטים והוסיף כי בזכותם "תנוקה השחיתות מעיריית הרצליה". בנוסף, שיתף גם את חבריו בפייסבוק בדבר החשיפה וחתם את הפוסט עם ההאשטאג "מנקים_את_השחיתות_מהרצליה".

לא חלפו שלושה ימים ובתיבת הדואר של מרלה נחת מסמך מודפס על נייר מכתבים של משרד עורכי דין "גיא ממן". המכתב הרשמי מתריע כי אותן התבטאויות "מגיעות כדי לשון הרע" כלפי עיריית הרצליה וכי על מרלה לפרסם התנצלות בתוך 4 ימים בנוסח שיוכתב בידי העירייה. המסמך נחתם בהבהרה: "מרשתי שוקלת את אופן נקיטת צעדיה והאפשרויות המשפטיות העומדות בפניה […] לרבות […] תביעת פיצויים".

האיום הלא ייאמן הזה בתביעת דיבה על אמירות כה פשוטות לא עומד בחלל ריק – הוא חלק ממגמה מטרידה ומדאיגה בה אנשי ציבור ומוסדות בעלי כוח מנסים להשתיק גורמי פיקוח אזרחיים, עיתונאים וחושפי שחיתויות באמצעות איומים משפטיים. המתנדב גיא זומר והמתנדב אנדי וורמס, מפתח מיזם תולעת המשפט, אספו לאחרונה נתונים בנושא ומצאו כי מספר תביעות לשון הרע המוגשות בישראל עלה ב- 82% בשבע השנים האחרונות. ב- 2017 לבדה הוגשו בישראל כמעט 1000 תביעות שכאלה.

דוגמאות עדכניות כוללות את תביעת מיליון השקל של ח"כ אורן חזן נגד עמית סגל ותביעת ההשתקה שהגיש מנהל מחוז צפון במשרד להגנת הסביבה כנגד פעילת הסביבה ליאורה אמיתי. פעילים ועיתונאים עצמאיים הם טרף קל במיוחד: כנגד העיתונאית שרון שפורר עומדות שלוש תביעות דיבה בשל תחקירים שונים שפרסמה. סגן ראש עיריית חיפה לשעבר, שמואל גלבהרט, אוים אף הוא בתביעה משפטית בידי חברת בז"ן, זאת לאחר שהעז לומר בדיון ציבורי "לא נכון" כלפי נתונים אודות השקעת החברה בהפחתת זיהום אוויר (התביעה לבסוף לא הוגשה בזכות פרסום הדברים).

חזרה להרצליה, שם ממשיך מרלה לרדוף אחר חשיפת התנהלות לא תקינה ובין היתר בודק קשרים בעייתיים נוספים בין חברי מועצה לעמותות הנתמכות בכספי העיר. התמודדות עם תביעת דיבה היא יקרה מאוד ותובענית, עד שלעתים קרובות המאבק בה עלול להתיש את הנתבע עד כדי וויתור מוחלט. האם זה ראוי שעירייה תאיים בתביעת דיבה כלפי אזרח פרטי על פוסט שזכה ל"26 סימוני לייק ולשני שיתופים" (כדבר המכתב המשפטי)? מרלה עצמו אומר כי הוא "דווקא מרגיש מחוזק מן האיום, כי הוא גרם לי להבין שאני בכיוון הנכון".

עמית מרלה (צילום: עמוד הפייסבוק של עמית מרלה)

ופה נשאלת השאלה: האם מטרת העירייה הוא אכן שיקום שמה הטוב או שמא שאיפתה האמיתית היא הסרת "מטרד" המפקח על תחומים שלא תמיד נוחים לבעלי תפקידים בעירייה?

מעיריית הרצליה נמסר: "המכתב מדבר בעד עצמו".

*

עדכון (12 במרץ, 2018): עיריית הרצליה הגישה את תביעת לשון הרע כנגד עמית מרלה ודורשת מעט יותר מ- 282 אלף ש"ח במסגרתה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת ניר בן-צבי

ניר בן-צבי
מייסד-שותף, מנכ"ל נולדתי בנגב, גדלתי בגליל המערבי. בוגר 8200, פריק של עיתונות, טכנולוגיה, סדר ותהליכים. נשוי לרעות, אבא לנעמי. לפני שקוף עבדתי כעשר שנים בעולם ההייטק (בישראל ובקליפורניה) – מרביתן בסטרטאפ בתחום אבטחת המידע – במהלכם ניהלתי צוותים של בדיקות תוכנה, אוטומציה, תמיכה טכנית, הטמעות, פיתוח עסקי וניהול מוצר. ב-2018 הקמתי עם תומר אביטל את "שקוף" – סטארטאפ חברתי, מתוך מטרה לבנות כלי תקשורת רחב היקף ומשנה מציאות.

תגובה אחת

  1. אכן מדבר בעד עצמו. עצם התביעה מעיד נגד עיריית הרצליה, ותומך בטענת האזרח הנתבע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!