ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

דו"ח המבקר בגובה העיניים – והפעם: מערך הפיקוח על הכשרות

מפענחים את דו"חות מבקר המדינה ■ מעת לעת נצלול אל פרק בדו"ח מבקר המדינה שפורסם לאחרונה ■ נביא לכם ממנו חלקים חשובים ומעצבנים במיוחד, ובשפת בני אדם ■ והפעם: הפרק על מערך הפיקוח על הכשרות.
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

| אייל גוהר |

בשנים האחרונות קשה מתמיד להצליח בשוק המסעדנות הישראלי. רציתם לפתוח מסעדה משלכם? 33% מעסקי המסעדנות בישראל נסגרים בשנה הראשונה להקמתם, 50% נסגרים לאחר שנתיים ו-80% נסגרים עד השנה החמישית. למרות המחירים הגבוהים, אותם אנו מרגישים בכיס שלנו, העסקים הללו נסגרים. אז למה זה קורה? ישנן כמה סיבות, ואנחנו נתמקד הפעם באחת מהן, הפיקוח על הכשרות.

חלק ניכר מהציבור היהודי במדינת ישראל מקפיד על צריכת מזון כשר. לכן, מערך הפיקוח על הכשרות צריך להיות אמין, מקצועי ויעיל בכדי לעמוד ב-2 העקרונות המרכזיים:
1. למנוע פגיעה באורח חייו של הציבור המקפיד על כשרות מזונו .
2. להבטיח שעלות הכשרות תהיה קטנה ככל הניתן, לעסק ולצרכן.

דו"ח המבקר בחן את מערך הפיקוח על הכשרות. הנה כמה מהממצאים המרכזיים שלו:

  • המשגיחים מקבלים את שכרם ישירות מבתי העסק עליהם הם מפקחים. זה יוצר תלות גדולה של המשגיח במושגח (ושורה של ניגוד עניינים). במצב הזה, אנחנו לא יכולים לסמוך על רמת הפיקוח. כמה מופרך לחשוב שהמשגיחים נותנים הקלות בכשרות לבתי העסק שמעסיקים אותם ועליהם הם אמורים לפקח?
  • במקרים רבים המשגיחים מקבלים את שכרם במזומן, ללא תלוש משכורת וללא רישום: בדיקה אקראית של משגיחי כשרות העלתה כי 42% מבתי העסק משלמים להם במזומן ללא תלוש משכורת (מה שמעלה חשש לביצוע עבירות בתחום המס)
  • רק ל-35%% מהמשגיחים יש תעודת הסמכה. דמיינו לכם מה היה קורה אילו זה היה הסטנדרט בענף הבריאות? או בענף הבנייה?
  • "לא ישובץ אדם למשרת משגיח כשרות מטעם מועצה דתית במידה שקרוב משפחתו מכהן בה" – האמנם? ב-20 המועצות הדתיות שנבדקו נמצאו 26 בעלי תפקידים ולהם קרבה משפחתית למשגיחים הפועלים בתחומן! זה אסור. אז מה?
  • לא תאמינו כמה חרוצים המשגיחים: לפי הדו"ח, יש משגיחים העובדים בין 20-24 שעות ביום, ובודדים אפילו עובדים בממוצע 27 שעות ביום (!). המשגיחים מקבלים אחריות על כמות בתי-עסק בלתי הגיונית, כך שיוצא בהכרח שהרבה מסעדות לא מפוקחות כהלכה, אם הן בכלל מפוקחות. את החשבון אתם בכל מקרה משלמים.

ואם זה לא מספיק, כמעט עשור עבר מדו"ח המבקר הקודם על פיקוח הכשרות שמצא שורת עבירות, ומה נשתנה? כמעט כלום. אנחנו האזרחים משלמים על כך ביוקר: מערך הכשרות הלא-יעיל מעלה יוקר המחיה ופוגע בסיכויי הצלחתם של העסקים, הנדרשים לשלם אלפי שקלים בחודש בכדי לקבל תעודת כשרות (נזכור שזה רק פסיק מהביורוקרטיה שהם נאלצים להתמודד איתה).

בנוסף, האזרחים המקפידים על צריכת מזון כשר, נותנים את אמונם בגוף, שעל פי המבקר, אינו עושה את עבדותו נאמנה, אם בכלל.

מי אחראי? בשנת 2009 הוקם מחדש המשרד לשירותי דת אשר בסמכויותיו להנהיג רפורמה בתחומי דת ומדינה. ראוי ונכון שהשר לשירותי דת, דוד אזולאי, יפעיל את הסמכות המוענקת לו בחוק ויפעל ללא דיחוי להפעלת רפורמה מקיפה במערך הפיקוח על הכשרות למען כולנו.

נקודת אור לבינתיים: שמעתם על השגחה פרטית – כשרות קהילתית? זהו ארגון המפקח על הכשרות בבתי העסק, במחירים הגיוניים ובסטנדרטים גבוהים. זו אלטרנטיבה להתנהלות המונופוליסטית והמבישה של מערך הפיקוח על הכשרות.


פרקים קודמים בסדרת "המבקר לטיפשונים":

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!