ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בדיקה: למה ההסתדרות מסתירה את דו"חות המבקר הפנימי השנתיים?

לאחר שהדו"ח מוגש לנבחרי ההסתדרות, הוא הופך לנחלת הציבור. אלא שבפועל - הדוחות אינם מפורסמים באתר, וניתן להשיגם על ידי רכישתם בלבד
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לאחרונה הגיע לידינו דו"ח המבקר הפנימי, אשר הונח על שולחנם של בכירי ההסתדרות ב-2015. הדו"ח הצביע על שורה ארוכה של ליקויים בארגון: הלוואות ותרומות שלא כדין, אי-קיום בחירות לוועדים, ומגוון כשלים נוספים אותם סיכמנו כאן בשבוע שעבר.

בדיעבד מסתבר שלא היינו זקוקים למדליף. לפי אתר לשכת המבקר הפנימי, לאחר שהדו"ח מוגש לנבחרי ההסתדרות, הוא "הופך לנחלת הציבור".

באתר המבקר, מובטח שהדו"חות הופכים לנחלת הכלל. האמנם?

אלא שמסתבר שזה לא כל כך פשוט. בפועל, אף דו"ח שנתי לא מפורסם באתר ההסתדרות. באתר נטען שאפשר לרכוש את המסמכים במזכירות לשכת המבקר, כפי שניתן להתרשם מתצלום המסך המצורף. אם זו הפרשנות של הארגון למונח "נחלת הציבור", אזי שמצב השקיפות באיגוד המקצועי הגדול בישראל איננו מן המשופרים.

בעקבות הכתוב באתר, החלטנו לבדוק איך והאם הרכישה יוצאת לפועל כאשר יוצרים קשר עם ההסתדרות. צלצלנו ללשכת המבקר כדי לרכוש את הדו"חות. "אנחנו לא מוכרים את הדו"חות", הבהירו לנו בלשכה והפנו אותנו לדובר ההסתדרות, אשר התחמק מלהגיב עד עתה.

בדיקתנו מעלה תמיהות באשר לטענות ההסתדרות:

  • כאשר באתר ההסתדרות נכתב שהדו"חות הופכים ל"נחלת הציבור", למה כוונתם? בשנת 2017 ניתן היה לצפות שהדו"חות יעלו באופן מסודר לרשת, אבל הארגון מערים קשיים על האזרח הסקרן ומציע לכל היותר "לרכוש תקליטור" הכולל את הדו"חות בלשכת המבקר. אולי כדאי גם לשאול אם מישהו עדיין משתמש היום בתקליטורים.
  • תמוהה עוד יותר העובדה שבפנייתנו הישירה ללשכת המבקר, נאמר לנו על-ידי הנציגה כי הדו"חות כלל לא נמכרים. להזכירכם, לפי אתר המבקר, רכישת הדו"חות היא הדרך היחידה לעיין בהם.

הדו"חות השנתיים של המבקר הפנימי כוללים מידע בעל ערך, החושף ליקויים מהותיים בהסתדרות. ולמרות שישנם גופים בתוך הארגון אשר זוכים באופן עקבי להגנת המבקר, ניתן להעריך מדוע ההסתדרות מטילה מסך עשן כבד ולא מחילה את כללי השקיפות שהיא עצמה קבעה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,911 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!