ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
שננית שעובדת במרפאת שיניים של קופת חולים כללית בירושלים מעבירה מידע על מטופלים שלה לחברת מוצרי טיפוח השיניים אורל בי, לאחר שהיא ממליצה למטופלים להשתמש במוצרי החברה. החברה מנצלת את המידע כדי ליצור קשר ישיר ולנסות למכור למטופלים מברשת שיניים חשמלית. משיחה מוקלטת שהגיעה לידי "שקוף" עולה החשש כי מדובר בשיטה. בקופת חולים כללית וב"אורל בי" מותג של חברת "פרוקטר אנד גמבל", טוענים כי השיננית פעלה על דעת עצמה.
יום לאחר הביקור התקופתי אצל השננית במרפאת השיניים של קופת חולים כללית בה היא חברה, קיבלה אפרת (שם בדוי) טלפון מנציגת מכירות של מותג מוצרי ההגיינה לחלל הפה, החניכיים והשיניים ״אורל בי״. מהעבר השני של הטלפון הסביר הקול כי ״השננית שלך ביקשה לדבר איתך לגבי מברשת שיניים חשמלית״. הנציגה הסבירה לאפרת כי "השננית שלחה לנו הודעה עם הטלפון שלך וביקשה לחזור אלייך". הנציגה המליצה גם על דגם ספציפי לרכישה, "800".
אפרת המופתעת נזכרה כי יום לפני כן זכתה לניסיון מכירות אגרסיבי מן השננית עצמה שבתום הטיפול המליצה לה על אותה מברשת שיניים ואף שלחה אותה לדרכה מבולבלת עם עלון ביד. אפרת הקליטה את השיחה והעבירה אותה לידי "שקוף".
מן השיחה המוקלטת עולה כי לא מדובר במקרה חד פעמי. אפרת התעשתה והמשיכה לדובב את הנציגה מן העבר השני וגילתה כי מדובר בשיטת עבודה. מטופלים שמגיעים למרפאה מקבלים המלצה מהשיננית לקנות מוצר של חברה מסחרית ספציפיתֿ אורל בי. זמן קצר אחר כך השיננית מעבירה את פרטי הקשר שלהם לאותה חברה מסחרית שמיד מכה על הברזל החם ושולחת נציגת מכירות כדי לנסות לסגור עסקה. לא ברור אם השננית מעדכנת את המטופלים בדרך כלל.
אפרת: "היא שולחת הרבה מספרים?"
נציגת מכירות: "כן אנחנו עובדים עם מרפאות, מוזר שאת לא יודעת מזה. היא בדרך כלל ממליצה. אומרים למטופל שהוא צריך מברשת ועל מה היא ממליצה".
אפרת: "ואז יום למחר אתם מתקשרים?"
נציגה: "יום למחרת, באותו יום, ויש כאלו שהם מתקשרים כשהמרפאות נותנות את הטלפון שלנו״.
אפרת: "זה רק השננית או כל המרפאה (של כללית)?"
הנציגה: "לא, לא, כללית, אנחנו עובדים עם מרפאות שיניים – לא קשור לכללית".
אפרת: "אבל זו הייתה מרפאה של כללית".
הנציגה: " אני זה אני לא יודעת, אנחנו עובדים מלא מרפאות, גם של מאוחדת, גם של מכבי, גם של כללית וגם מרפאות פרטיות".
על פניו נראה כי ההתנהלות של השיננית מהווה עבירה על חוק זכויות החולה. החוק קובע כי "מטפל או עובד מוסד רפואי, ישמרו בסוד כל מידע הנוגע למטופל, שהגיע אליהם תוך כדי מילוי תפקידם או במהלך עבודתם". ניתן להעביר את פרטי החולה לגורם אחר רק אם "המטופל מסר את הסכמתו למסירת המידע הרפואי".
במקרה שלנו אפרת לא נתנה את הסכמתה למסור עליה מידע כמו שם, טלפון, ופרטים רפואיים על טיפול שעברה לחברה מסחרית. ההתנהלות של השננית פגעה בפרטיות שלה, וניסתה לנצל את האמון שאפרת רכשה לה כגורם רפואי מוסמך לצורך עשיית רווחים מהצד.
פנינו לקופת חולים כללית וביקשנו לדעת אם יש לה הסכמים לשיתוף פעולה עם חברת אורל בי. שלחנו גם את הקלטת השיחה. מכללית נמסר בתגובה כי: "לכללית סמייל אין כל שיתוף פעולה ולא העברת נתונים לחברת אורל בי. מבדיקה שערכנו עלה כי השיננית פעלה על דעת עצמה ובניגוד לנהלי החברה. בשיחה שערכנו עמה הובהר לה כי התנהלות זו אינה מקובלת ואינה עולה בקנה אחד עם ההנחיות".
נציין כי הטענה של קופת חולים כללית כי מדובר באירוע נקודתי לא מתיישב עם טענת הנציגה כי החברה עובדת עם שורה רחבה של מרפאות שיניים ובקופות חולים שונות.
שלחנו את הקלטת השיחה גם לדוברות המותג אורל בי וביקשנו את התייחסותם. בתגובה נמסר כי: "המותג אורל בי עובד לפי נהלים בינלאומיים מחמירים מאוד תוך הקפדה על אתיקה מקצועית ועל כללי הגנת הפרטיות. שנניות ממליצות על מוצרים שונים, של מותגים שונים, מרשתות שיווק שונות לשיפור בריאות הפה. צר לנו שדווקא במקרה זה שמנו נקשר בעניין.
"כפי ששמענו בהקלטה, השננית מסרה את פרטי המטופלת שלה למוקד שירות הלקוחות ככל הנראה שלא באישורה. שננית זו פעלה על דעת עצמה בלבד. מקרה זה אינו מוכר לנו ואף חמור בעיננו, אך לא בשליטתנו. המותג אורל בי [עומד] בקשר עם רופאים ושינניות לצורך חלוקת דוגמיות למטופלים כמקובל בענף – אך אין למותג אפשרות העברת מידע וכן אין למותג תכנית שיתוף פעולה עם קופות החולים".
פנינו למשרד הבריאות וביקשנו תגובה על הסיפור. שאלנו כיצד הם מתכוונים לטפל בו. אולם עד לרגע פרסום הכתבה לא התקבלה תגובה.
(איך זה משפיע עליך)
כשאנחנו מגיעים כדי לקבל טיפול רפואי אנחנו צריכים לדעת שהמטפל, ולא משנה מי הוא, פועל רק לטובת הבריאות שלנו ובהתאם לרצוננו. זו זכות בסיסית. אם המטפל רואה בנו מקור להכנסה צדדיתֿ, או שדעתו מוטה בגלל שחברה מסויימת משווקת דרכו מוצר, זה פוגע באופן יסודי באמון וביחסים בינינו.
על מטפל חלה חובת סודיות רפואית. המערכת אמורה לוודא שאף אחד לא אוסף פרטים אישיים עלינו ועל מצבנו הרפואי במטרה להרוויח מהם כסף, בין אם מדובר ב״יוזמה מקומית״ של שננית ובין אם במקרים מאורגנים.
(מה עושים כדי שיתוקן)
נשמח לקבל עוד מידע ועדויות על מקרים שבהם שווקו לכם מוצרים רפואיים במסגרת טיפול רפואי שקיבלתם, אם מדובר בשיטה, כפי שמציינת נציגת השירות חשוב לוודא שמשרד הבריאות יבהיר את ההנחיות. כתבו לנו.
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק
תגובה אחת
אינני עו"ד אולם לפי מיטב הבנתי המקרה אינו עבירה על חוק זכויות החולה שכן בחק יש הגדרה מפורטת של נותני הטיפול המחויבים לו ושיננית אינה נכללת בהם. למרות זאת יתכן שהיא נכללת תחת ההגדרה המעורפלת של "מטפל בשירותי הבריאות" אבל אי אפשר לדעת. וגם…. שיננית זה לא טיפול רפואי וספק עם החק חל עליו. לסיכון מקרה שלא צריך לקרות שלגביו החוק שמגדיר זכויות (כרגיל במקומותינו עבודה רשלנית) כנראה ואינו מכסה. בניגוד לחוקים שמעגנים חובות (תשלום מיסים) ואיסורים (למשל איסור הפגנות נגד השליט).