ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

פיצוי רב קו לתקופת הקורונה: מאות שקלים של סטודנטים ירדו לטמיון

אלפי סטודנטים שילמו מראש לנסיעה חופשית בתחבורה ציבורית - אך הלימודים עברו לשלט רחוק והנסיעות הפכו מיותרות ● הפיצוי של משרד התחבורה לרב קו אינו מכסה את הפער ומאות שקלים יורדים לטמיון ● משרד התחבורה: "החוזים המוזלים משמשים לכל נסיעה - לא רק ללימודים"

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

משרד התחבורה מחלק בימים אלו פיצוי כספי למשתמשי רב-קו עקב השבתת התחבורה הציבורית בתקופת הקורונה. אך סטודנטים שרכשו חוזי סטודנט עבור סמסטר של או שנה שלמה, מגלים כעת כי איבדו מאות שקלים. זאת, כיוון שהפיצוי שמשרד התחבורה מציע לציבור הסטודנטים אינו מתחשב בביטול סמסטר ב' ובמעבר ללמידה מקוונת, שהפך את הצורך בנסיעות תכופות למיותר.

שני מסלולי פיצוי לא רלוונטיים

בחודש מרץ האחרון צומצמה מאוד פעילות התחבורה הציבורית עקב הקורונה. לכן, משרד התחבורה יצא בחודש שעבר בהודעה משמחת לכאורה, לפיה יחלק פיצוי לנוסעי התחבורה הציבורית שרכשו חוזי נסיעה תקופתיים ולא היו יכולים להשתמש בהם. המשרד גם הכין מסלול ייעודי לפיצוי לסטודנטים – שלימודיהם עברו להיות מקוונים.

עוד באותו נושא:

אך בדיקת "שקוף" מגלה כי הפיצוי שמציע משרד התחבורה לסטודנטים לא מתאים לצורכיהם וגורם להם לאבד מאות שקלים. המשרד מאפשר לסטודנטים לבחור בין שתי אפשרויות פיצוי בעייתיות:

  1. הארכה של חודשיים עבור החוזה השנתי/סמסטריאלי שרכשו:

סטודנטים יכולים לקבל הארכה של חודשיים בחוזה הנסיעה שלהם. אך הארכה הזו אינה מספיקה – הם לא משתמשים ברב-קו כבר ארבעה חודשים מפני שעברו ללמוד באופן מקוון. כמו כן, הפיצוי מהווה החזר רק על חודשיים. המשמעות: כל הסטודנטים מאבדים כסף ששילמו על חודשיים של נסיעות, בעלות של מאות שקלים.

הדשא ריק כל סמסטר ב', אך התשלום על הרב קו לא הוחזר לכל התקופה (צילום: הדס פרוש פלאש 90)

זאת ועוד, הפתרון הזה כלל לא משתלם לסטודנטים שרכשו חוזה סמסטריאלי לסמסטר ב': ההארכה שמציע משרד התחבורה לרוכשי חוזה זה נופלת על החודשים ספטמבר ואוגוסט – בהם כלל לא מתקיימים לימודים או מבחנים. לסטודנטים אין כל צורך ברב-קו בחודשים אלה.

  1. החזר בשווי חודש אחד מהחוזה, שיכנס ל"ערך הצבור":

הסטודנטים יכולים לקבל החזר ל"ערך הצבור" ברב-קו, בשווי חודש אחד מהחוזה שרכשו. גם פתרון זה אינו משתלם: כאמור, הסטודנטים לא נוסעים ללימודים כבר ארבעה חודשים, וההחזר הוא עבור חודש אחד בלבד. לכן, מי שיבחרו בפתרון זה יאבדו גם הם מאות רבות של שקלים. 

בנוסף, לא ניתן לרכוש באמצעות הכסף ב"ערך הצבור" חוזים ארוכי טווח ומשתלמים (כמו חופשי חודשי, למשל), אלא הוא כסף "כלוא" שניתן לשלם באמצעותו עבור נסיעה בודדת בלבד. הכסף ב"ערך הצבור" מאבד מערכו – אם היה ניתן לרכוש באמצעותו חוזה נסיעה ארוך טווח, הוא היה שווה יותר נסיעות.

האם יהיה ניתן לשנות את ההחלטה? לא בטוח

סטודנטים ורוכשי חוזי חופשי חודשי שנתקלו בפרסומי רב קו לקבלת הפיצוי, החלו לממש את זכותם. לדברי שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון "15 דקות" לשיפור התחבורה הציבורית בישראל, בשל המימוש יהיה קשה להחזיר את הגלגל אחורה.

שמרית נוטמן, מנכ"לית 15 דקות. "יש להקים ועדת חריגים"

"לצד זאת, אנחנו מאמינים כי על משרד התחבורה או על משרד האוצר להקים ועדת חריגים עבור הסטודנטים שעבורם הפיצוי הוא לא מידתי", הציעה נוטמן. "לדוגמה – עבור סטודנטים ששילמו מעל אלף ש"ח, אך יכלו לנצל את ההסדר רק למספר נסיעות חד ספרתי בשל הקורונה וסגירת מוסדות הלימוד האקדמיים".

יו״ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, שלומי יחיאב, שפעל לקידום מתווה משרד התחבורה שהוצע, מסר כי "לאור ההחלטת הקבינט לקיום המבחנים בתצורה מקוונת והפתרונות החלקיים המצויים במתווה הקיים, אנו נעביר פניה מחודשת לשרת התחבורה מירי רגב בנושא".

י"ור התאחדות הסטודנטים. נעביר פניה למירי רגב (צילום התאחדות הסטודנטים)

ממשרד התחבורה נמסר:

"החוזים המיועדים לסטודנטים הינם חוזים מוזלים באופן משמעותי, המאפשרים שימוש לטווח ארוך, במהלך תקופת הלימודים ואחריהם. חוזים אלה, הכוללים הטבה ייחודית, מאפשרים לסטודנטים שימוש חופשי בתחבורה הציבורית לכל סוגי הנסיעות ואינם משמשים רק לנסיעה ללימודים.

בנוסף לכך, לסטודנטים עומדת האפשרות לרכוש בערך צבור נסיעות בהנחה של 50%. משרד התחבורה האריך את משך החוזה בחודשיים נוספים ללא עלות. לחילופין יכולים הסטודנטים לקבל פיצוי השווה לחודש אחד באמצעות ערך צבור". 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת מאיה קרול

Picture of מאיה קרול
במקור מתל אביב והיום חיה בקהילה שיתופית בבאר שבע.כנערה וכחיילת עסקתי רבות בהדרכת בני נוער. תמיד נמשכתי לפעילות לשינוי חברתי, ובכל מסגרת בה לקחתי חלק ניסיתי לפעול למען מה שצודק ונכון בעיניי.לפני שנה וחצי נחשפתי לפעילות של "שקוף", וגיליתי גוף תקשורת בו מגישים תקשורת נקייה, עקשנית ובועטת – ובאותו הזמן גם נגישה לכל ופתוחה לביקורת. כל אלו גרמו לי להרגיש שגם אני יכולה וצריכה לקחת חלק ביוזמה האדירה הזו, ואני שמחה שזכיתי להצטרף.מאמינה בבני אדם, פמיניסטית, מאזינה ליותר מידי פודקאסטים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,853 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק.
בשקוף אין פרסומות.
בתקופה בה הממשלה מתנגחת בתקשורת החופשית, זה הזמן לתמוך בעיתונות, שהם לא יצליחו להביס

ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק