ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
משרד התחבורה מחלק בימים אלו פיצוי כספי למשתמשי רב-קו עקב השבתת התחבורה הציבורית בתקופת הקורונה. אך סטודנטים שרכשו חוזי סטודנט עבור סמסטר של או שנה שלמה, מגלים כעת כי איבדו מאות שקלים. זאת, כיוון שהפיצוי שמשרד התחבורה מציע לציבור הסטודנטים אינו מתחשב בביטול סמסטר ב' ובמעבר ללמידה מקוונת, שהפך את הצורך בנסיעות תכופות למיותר.
בחודש מרץ האחרון צומצמה מאוד פעילות התחבורה הציבורית עקב הקורונה. לכן, משרד התחבורה יצא בחודש שעבר בהודעה משמחת לכאורה, לפיה יחלק פיצוי לנוסעי התחבורה הציבורית שרכשו חוזי נסיעה תקופתיים ולא היו יכולים להשתמש בהם. המשרד גם הכין מסלול ייעודי לפיצוי לסטודנטים – שלימודיהם עברו להיות מקוונים.
עוד באותו נושא:
אך בדיקת "שקוף" מגלה כי הפיצוי שמציע משרד התחבורה לסטודנטים לא מתאים לצורכיהם וגורם להם לאבד מאות שקלים. המשרד מאפשר לסטודנטים לבחור בין שתי אפשרויות פיצוי בעייתיות:
סטודנטים יכולים לקבל הארכה של חודשיים בחוזה הנסיעה שלהם. אך הארכה הזו אינה מספיקה – הם לא משתמשים ברב-קו כבר ארבעה חודשים מפני שעברו ללמוד באופן מקוון. כמו כן, הפיצוי מהווה החזר רק על חודשיים. המשמעות: כל הסטודנטים מאבדים כסף ששילמו על חודשיים של נסיעות, בעלות של מאות שקלים.
זאת ועוד, הפתרון הזה כלל לא משתלם לסטודנטים שרכשו חוזה סמסטריאלי לסמסטר ב': ההארכה שמציע משרד התחבורה לרוכשי חוזה זה נופלת על החודשים ספטמבר ואוגוסט – בהם כלל לא מתקיימים לימודים או מבחנים. לסטודנטים אין כל צורך ברב-קו בחודשים אלה.
הסטודנטים יכולים לקבל החזר ל"ערך הצבור" ברב-קו, בשווי חודש אחד מהחוזה שרכשו. גם פתרון זה אינו משתלם: כאמור, הסטודנטים לא נוסעים ללימודים כבר ארבעה חודשים, וההחזר הוא עבור חודש אחד בלבד. לכן, מי שיבחרו בפתרון זה יאבדו גם הם מאות רבות של שקלים.
בנוסף, לא ניתן לרכוש באמצעות הכסף ב"ערך הצבור" חוזים ארוכי טווח ומשתלמים (כמו חופשי חודשי, למשל), אלא הוא כסף "כלוא" שניתן לשלם באמצעותו עבור נסיעה בודדת בלבד. הכסף ב"ערך הצבור" מאבד מערכו – אם היה ניתן לרכוש באמצעותו חוזה נסיעה ארוך טווח, הוא היה שווה יותר נסיעות.
סטודנטים ורוכשי חוזי חופשי חודשי שנתקלו בפרסומי רב קו לקבלת הפיצוי, החלו לממש את זכותם. לדברי שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון "15 דקות" לשיפור התחבורה הציבורית בישראל, בשל המימוש יהיה קשה להחזיר את הגלגל אחורה.
"לצד זאת, אנחנו מאמינים כי על משרד התחבורה או על משרד האוצר להקים ועדת חריגים עבור הסטודנטים שעבורם הפיצוי הוא לא מידתי", הציעה נוטמן. "לדוגמה – עבור סטודנטים ששילמו מעל אלף ש"ח, אך יכלו לנצל את ההסדר רק למספר נסיעות חד ספרתי בשל הקורונה וסגירת מוסדות הלימוד האקדמיים".
יו״ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, שלומי יחיאב, שפעל לקידום מתווה משרד התחבורה שהוצע, מסר כי "לאור ההחלטת הקבינט לקיום המבחנים בתצורה מקוונת והפתרונות החלקיים המצויים במתווה הקיים, אנו נעביר פניה מחודשת לשרת התחבורה מירי רגב בנושא".
"החוזים המיועדים לסטודנטים הינם חוזים מוזלים באופן משמעותי, המאפשרים שימוש לטווח ארוך, במהלך תקופת הלימודים ואחריהם. חוזים אלה, הכוללים הטבה ייחודית, מאפשרים לסטודנטים שימוש חופשי בתחבורה הציבורית לכל סוגי הנסיעות ואינם משמשים רק לנסיעה ללימודים.
בנוסף לכך, לסטודנטים עומדת האפשרות לרכוש בערך צבור נסיעות בהנחה של 50%. משרד התחבורה האריך את משך החוזה בחודשיים נוספים ללא עלות. לחילופין יכולים הסטודנטים לקבל פיצוי השווה לחודש אחד באמצעות ערך צבור".
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק