ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

שרלטנות, מכונות הנשמה בהזדמנות ומכשיר נגד קורונה: הכירו את העמותה על שם איוב קרא

בשנה שבה איוב קרא לא היה חבר כנסת, הוא הקים את עמותת "איוב - המרכז לשלום כלכלי". האתר שלה מצהיר על מאות אירועים, כנסים ושיתופי פעולה ועל הסכמים עם בתי חולים לתיירות מרפא, ומציג הזדמנויות עסקיות כמו מכוניות ממוגנות - והכל אחיזת עיניים. קרא: עם חזרתי לכנסת העמותה הוקפאה. בא כח העמותה: קרא כיהן כנשיא העמותה בהתנדבות בזמן שלא היה ח"כ
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ח"כ איוב קרא (צילום: ויקימדיה Remi Jouan)

עם פרוץ מגפת הקורונה בישראל, בפברואר 2020, הודיע השר לשעבר איוב קרא על שובו ארצה מרוסיה ביחד עם מכשיר שאמור לעצור את מגפת הקורונה. "מכשיר מיוחד לעצירת התפשטות הקורונה במים נמסר לי עכשיו ברוסיה כמחווה לפתיחת המרכז הכלכלי לשלום", צייץ קרא בחשבון הטוויטר שלו. "מדובר במכשיר לניקוי מי שתייה ואיזונם מבחינת תרכובתם שהמציא המהנדס יבגני פרוטופובוב. יבגני מסר לי את המכשיר היום בסן פטרסבורג בדרכי מחר לישראל".

בזמן שרובכם הבעתם ספקנות לגלגנית לגבי אמינות המכשיר (והשר לשעבר) אנחנו הצבנו לעצמנו שתי משימות: לרכוש את המכשיר שפיתח המהנדס יבגני, ולהבין מהו אותו "המרכז הכלכלי לשלום" אותו הזכיר קרא? 

אין לנו אלא להודות כי כשלנו במשימה הראשונה: פנינו בכמה דרכים לעמותה בשאלה כיצד ניתן לרכוש את המכשיר נגד קורונה ומעולם לא קיבלנו תשובה. לא במייל ולא בטלפון. בהמשך הודה בפנינו עורך הדין שאליו הפנה אותנו קרא כי אכן לא יובא לארץ שום מכשיר. 

אבל המשימה השניה פתחה בפנינו עולם שלם של אחיזת עיניים, במסווה של עמותה שפועלת למען שלום דרך שיתוף פעולה כלכלי. 

השבוע, בעקבות התפטרותה של שרן השכל, שב קרא לכנסת כח"כ מטעם הליכוד. ביום שישי האחרון הוא אמר בעמוד הפייסבוק שלו כי "לאחר שיחה שערכתי הבוקר עם יו"ר הכנסת, חברי הטוב יריב לוין, ובעקבות פניות של עשרות אלפי חברים (הדגשה ע.ב), כולל בהנהגת הליכוד, החלטתי לחזור לפעילות בכנסת כדי לסייע לרה"מ לנצח בבחירות".

שיתופי פעולה שלא היו

על פי האתר שמפעיל המרכז לשלום כלכלי: "המרכז משרת את משנתו וראייתו המדינית של שר התקשורת הלווינים והסייבר ח”כ לשעבר עו”ד מר איוב קרא לשלום אמיתי ויציב בין ישראל ושכנותיה, תוך כבוד הדדי, המתבסס על שיתוף פעולה כלכלי". 

ואכן, שמה של העמותה הוא: "איוב – המרכז לשלום כלכלי". נשמע לכם מוזר? גם רשם העמותות הרים גבה. לכן כשהוקמה העמותה בסוף יולי 2019 פנה משרד המשפטים לעו"ד ענאן חמאם, אצלו נרשמה העמותה, כדי לברר: "האם העמותה נקראת על שמו של אדם מסוים?". חמאם הבהיר כי העמותה "אכן נקראת על שמו של שר התקשורת וח"כ לשעבר מר איוב קרא".

באתר העמותה, ניתן למצוא דיווחים על אירועים שונים, ספק הופקו על ידי העמותה, ספק התקיימו. כמו "כנס שינוי האקלים במזרח התיכון". כותרת מפוצצת שניתנה לאירוע שאורגן על ידי תלמידי תיכון במזכרת בתיה.

ניתן למצוא בעמוד הבית דיווחים גם על אירועים מרשמים כמו אקספו דובאי וועידת העסקים לישראל. אבל חוץ מלכתוב באתר העמותה שהאירועים הללו התקיימו – העמותה לא הייתה שותפה להפקתם. 

אירועים אותם מציגה העמותה (צילום מסך, המרכז לשלום כלכלי של איוב קרא)

בנוסף, באתר העמותה היא דיווחה באותיות קידוש לבנה כי מאז הקמתה יצרה:

945 שיתופי פעולה

545 חברים ושותפים 

845 אירועים וכנסים כלכליים

מעבר למספרים המסונכרנים להפליא, נוכל להעיד כי המספרים האלו הופיעו באתר חודשים בודדים לאחר הקמת העמותה. 

היום בבוקר אופסו כל המספרים הללו, בעקבות הפניה של שקוף לקרא ואנשיו, ולאחר שהודו בפנינו כי "המידע היה לא מדויק".

האתר מפרסם את ה"מכשיר נגד קורונה" של המהנדס יבגני (צילום מסך, המרכז לשלום כלכלי של איוב קרא)

לצד המכשיר של יבגני, אותו ניתן עדיין למצוא באתר, מופיעים באתר בין היתר, מסר לחנוכה, קריאה לשלום, גינוי לרצח בשומרון והודעה על פתיחת הסניף הראשון של המרכז בבולגריה. תחת הכותרת הזדמנויות עסקיות, מציע האתר "מכונות הנשמה בהזדמנות", מסכות 3M, מכוניות ממוגנות, וגם הבטחה כי "למרכז הסכמים עם בתי חולים לתיירות רפואה מצילת חיים לב, סרטן, ועוד…"

שבועיים לפני שהודיע קרא כי הוא חוזר לכנסת התקיימה אסיפה של העמותה בה ביקשו חברי העמותה לשנות את שמה ל"לשכת המסחר ישראל מדינות המפרץ". אולי כדי למכור את מכשיר האיבגני לנסיכים אמירותיים או "מכונות הנשמה בהזדמנות". בעמותה הסבירו לנו כי שינו את השם כדי לא לגרום לבלבול עם גוף ששמו כמעט זהה.

(צילום מסך, המרכז הכלכלי לשלום של איוב קרא)

"לא הייתה בעמותה שום פעילות עסקית"

פנינו לעו"ד ענאן חמאם, שבמשרדו נרשמה העמותה, וזה הודה בפנינו כי המידע המופיע באתר "אינו מדויק", וטען כי "מידע זה הוטמע וכנראה בטעות ובתום לב על ידי מי שנדרש ממנו לפקח על התכנים באתר". ואכן, יום לאחר שיחתנו שונו פרטים רבים באתר. 

חמאם אף גנז את תקוותנו לרכוש את מכשיר היבגני כשבישר לנו כשזה מעולם לא הגיע לארץ: "יש לציין כי העמותה הוקמה בתקופה שבה ח"כ איוב קרא לא כיהן כח"כ, הוא כיהן כנשיא כבוד ובהתנדבות בעמותה והשבוע הזה לאחר שקיבל ח"כ איוב קרא החלטה על חזרתו לחיים הפוליטיים הוחלט בעמותה להתחיל בהקפאת פעילות העמותה לאלתר".

עוד בשקוף:

חמאם הודה גם טען כי קרא הוזמן לכנס האקלים במזכרת בתיה ונאלץ לבטל השתתפותו מסיבות אישיות, טען כי העמותה השתתפה באירועים שמופיעים באתר כגון אקספו דובאי, וכי לעמותה לא היתה כל פעילות כספית או כלכלית וכי הוחלט להקפיא את פעילות העמותה בשל חזרתו של קרא לכנסת. הוא הדגיש כי העמותה הוקמה בתקופה שבה איוב קרא לא כיהן כח"כ, וכי הוא פעל בה בהתנדבות. 

תגובתו המלאה של בא כוח העמותה ענאן חמאם

ראשית בטרם התייחסות לשאלותיך, חשוב לציין כי העמותה הוקמה בתקופה שבה ח"כ איוב קרא לא כיהן כח"כ, הוא כיהן כנשיא כבוד ובהתנדבות בעמותה והשבוע הזה לאחר שקיבל ח"כ איוב קרא החלטה על חזרתו לחיים הפוליטיים הוחלט בעמותה להתחיל בהקפאת פעילות העמותה לאלתר.

במענה לשאלותיך לגבי עמותת "איוב המרכז לשלום כלכלי" הריני להשיבך כדלקמן:

– לגבי מה שדווח באתר של העמותה המידע אינו מדויק, מידע זה הוטמע וכנראה בטעות ובתום לב על ידי מי שנדרש ממנו לפקח על התכנים באתר, אנו מודים לך על הפנית תשומת הלב שלנו, דרשנו ממי שאחראי על התכנים הללו להתאים את האתר בהתאם לעובדות ולתקן אותו עוד היום.

– לא הובא לארץ שום מכשיר, ח"כ איוב קרא ביקר בפגישות באופן פרטי ברוסיה, הוא בחן אפשרות ייבוא מוצר זה לארץ אך בסופו של יום המכשיר לא יובא לארץ, ולא נעשה דבר בעניין זה, לעמותה אין כל חלק ו/או מימון לאותה פעילות.

– לגבי כנס האקלים ח"כ איוב קרא הוזמן ל "כנס שינוי האקלים במזרח התיכון" במזכרת בתיה, אומנן הוא לא השתתף בכנס, אך כחלק מהפעילות שלו במרכז לשלום כלכלי היו אמור להשתתף בכנס אך בסופו של דבר לא התאפשר לו מסיבות אישיות.

– חלקה של העמותה בשאר האירועים היה לרוב השתתפות ונוכחות וניסיון לעשות חיבור בין גורמים שמעוניינים לשתף פעולה בתחומים הללו, שכן פועלו וקשריו של ח"כ איוב קרא במדינות המפרץ ידועות לכולם והוא ניסה וממשיך לנסות לקדם קשרים טובים בין ישראל ומדינות המפרץ, ולא בהכרח רק בפן הפוליטי, ובתקופה שבה הוא אדם פרטי ולא נציג ציבור.

– נודע לנו כי יש גוף שקוראים לו המרכז לשלום כלכלי שהינו שם דומה לעמותת "המרכז לשלום כלכלי" ובכדי לא לגרום לבלבול ולשמור על בידול החלטנו לשנות את השם של העמותה לשם אחר ובשל קשריו הטובים של ח"כ איוב קרא במדינות המפרץ בכלל ובאיחוד האמירויות בפרט, רצינו למקד את פעילות העמותה בהתאם לחוזקתו וקשריו והבנתו לאותה תרבות ושליטתו בשפה של ח"כ איוב קרא ולכן הוצע לשנות את שם העמותה ל -"לשכת המסחר ישראל מדינות המפרץ" שכן העמותה הציבה לעצמה מטרה לחזק את הפעילות שלה במקומות שהיא יכולה הבנה בהנעת מהלכים, חשוב לציין כי ההצעה לשנות השם ומיקוד הפעילות באיחוד האמירויות ובמדינות המפרץ הייתה בתקופה שח"כ איוב קרא לא כיהן בכנסת.

– העמותה טרם הגישה דוחות כספיים כי לא הייתה כל פעילות כספית ו/או כלכלית לה, לאחרונה ניגשה העמותה לרו"ח בכדי להגיש דוחות 0 אך ההגבלות של הקורונה מעיקות על חופש הפעולה שלנו, בסופו של יום כל הפעילות של העמותה גם היא כפופה למגבלות של הקורונה.

– אין צפי להכנסות לשנת 2020 שכן אין לעמותה תורמים כלל בשלב זה, וכנראה שבשל ההחלטה להקפיא את פעילות העמותה גם לא יהיה לה פעילות בתקופה הקרובה.

למרות ההצהרה על הקפאת פעילות העמותה, עמוד הפייסבוק שלה ממשיך לקדם את קרא גם אתמול (צילום מסך)

פנינו גם לח"כ קרא עם שורה של שאלות לגבי המידע השגוי שמציגה העמותה שנושאת את שמו והוא משמש כנשיא שלה. גם קרא לא הכחיש כי העמותה הציגה מצג שווא של פעילות שמעולם לא התרחשה, והדגיש כי עם חזרתו לכנסת הוקפאה פעילות העמותה. 

"העמותה הנ"ל קמה לצורך קידום השלום הכלכלי וללא כוונת רווח. העמותה בחרה בי כנשיא שלה אבל מייד מחלת הקורונה חיסלה את פעילותה וקשה היה להגיע לפעילות נדרשת בתקופה זו", מסר קרא. "עם ההודעה על כניסתי לכנסת הודעתי על התפטרותי מנשיא כבוד של העמותה וגם יו"ר העמותה התפטרה והעמותה הוקפאה לפחות עד אחרי הבחירות", הוסיף. "לא הייתה בעמותה שום פעילות עסקית בשל הקורונה כאמור".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

10 תגובות

  1. המונים השתנו שוב:
    1000 שיתופי פעולה כלכליים

    5000 חברים ושותפים לעמותה

    300 אירועים וכנסים כלכליים

    1. האם בדקתם מיהם מייסדי העמותה? בקשתם דף מידע מעודכן מאשם העמותות או באתר?
      מאז ומתמיד איוב קרא מטעה את הציבור ואינו דובר אמת.

  2. תודה על כתבה מעניינת. מה שחסר הוא להבין למה כל הטירחה הזאת? מי הם חברי העמותה? מי אנשי ההנהלה שלה? מה יצא להם מקיום העמותה או עשוי לצאת?
    תודה גבה
    גליה

  3. לא ברורה טענה לאיוב קרא.
    למעט מספר האנשים והפומפוזיות של ההודעות שלהם, לא נראה שהוא הטעה את הציבור.
    לפי הבנתי, ישנה כזו עמותה, איוב קרא הוא הנשיא שלה, והיא משתתפת באירועים שונים.
    למעט עיניין המספרים, האם היה שקר בפירסומי האתר?

      1. מה אתם מתייחסים לאיוב נקרא??הוא לא מבושל!!!רחמנות לשמוע כשהוא מתרעיין…

  4. יואל, איך בדיוק שקוף יצאו שרלטנים כאן? באיזו נקודה הכתבה לא אמינה בעיניך? כותרת המשנה סיכמה באופן די ברור את השורה התחתונה של הכתבה, ואף אחד לא הכריח אותך לקרוא מעבר לכך.
    זה באמת לא כזה סקופ שמרעיד את האדמה, אבל אני שואב מעט עידוד מכך שאיוב לא יוכל לנפנף בעמותה הכוזבת שלו כדי לעשות רושם על מישהו, בדרך לצבירת כוח או כל רווח שזה לא יהיה.

  5. מי השרלטנים פה? כי נראה לי שבזבזתם לי את הזמן לקרוא כתבה על כלום. מה הצגתם כאן? שהאיש עשה אתר על כלום?

    1. איש של כלום שלא עושה כלום חוץ מרעש וצילצולים ,מלקק פה ושם חתח של עבריין כדי לקבל גו'ב ממומן.איש קטן ועלוב ,שרלטן שלא שווה כלום.איוב קרעעע פחחחח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,930 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!