ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

תרגיל היח"צ של בנט: ויתר על 20% משכרו רק על הנייר

שר הביטחון נפתלי בנט מתגאה דרך קבע בהעמקה בחומר, ובמקצועיות יתרה. אז איך זה שהוא חגג בתקשורת על קידום מהלך בדיוני? אחרי חשיפת שקוף בנושא, בנט תרם חלק משכרו
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שר הביטחון היוצא נפתלי בנט הצהיר פעמיים שיוותר על חלקים משכרו – וקיבל מחמאות מהתקשורת ומהציבור. אך פעם אחר פעם מתגלה שבנט, שמתחזק תדמית של אדם רציני ומעמיק – קודם מצהיר ורק אחר כך בודק אם ניתן לקיים את הבטחותיו. עד לשעה זו, לא ויתר על תוספת השכר לחברי הכנסת. את הסכום שהבטיח לתרום לעמותות לנזקקים, תרם לעמותה למען בוגרי סיירת אגוז.

ההצהרה הראשונה: קיצוץ בשכר

יריית הפתיחה הייתה לפני כחודש, כשנפתלי בנט הודיע שיוותר על 20% משכרו. הוא קיבל על כך מבול לייקים וכותרות חיוביות. אנחנו ב"שקוף" מקדמים מהלך דומה ומאוד רצינו להשתתף בחגיגות. אבל משהו נראה לנו מוזר. אנחנו מכירים היטב את התקנון ויודעים שהדבר היחיד שבאמת אפשר לוותר עליו – מבלי לשנות חוק – זה על ההעלאה שהח"כים מקבלים בתחילת השנה (בינואר 2020 זה היה 1255 שקל).
Image may contain: 1 person

אבל וואלה, זה שר ביטחון, ועוד אחד שמתגאה דרך קבע בהעמקה בחומר, ובמקצועיות יתרה.
אולי אין לנו מושג? אז ביקשתי מלשכתו אישור על המהלך.
אמרו שזה בדרך. מדי יום, כששאלתי אם יש חדש, ענו לי שהחשב מתעכב ושהאישור יתקבל "מחר". המשכתי להציק ופניתי גם לחשב. שום תשובה.

 

ב-22 באפריל בבוקר התבהר סופית: מאחורי ההצהרה אין כלום. בנט אכן לא ויתר על שקל משכרו. באותו בוקר שיגר לו יו"ר ועדת הכספים ח"כ עודד פורר (שוויתר בעצמו על התוספת השנתית) מכתב בהיר שמסביר: כדי להקטין שכר של נבחר ציבור – צריך תיקון חקיקה. כך גם יתאפשר על הדרך לקצץ משכורות ופנסיות מופרזות במגזר הציבורי.


אבל בנט לא עשה שום דבר מכל אלו.

 

 

ההצהרה השניה: מוותר על התוספת ותורם לנזקקים

אחרי שהעלינו פוסט בנושא שחרך את הרשת, בנט הודיע שיוותר על ההעלאה וגם יתרום במשך חצי שנה 20% משכרו למשפחות במצוקה. חודש לאחר ההבטחה פנינו ללשכת בנט, על מנת לוודא שהפעם אכן חתם על טופס הוויתור על תוספת השכר. אבל שם אמרו לנו שוב את מה שידענו כבר מזמן – שאי אפשר לוותר על 20% מהשכר, ולכן בנט תורם חלק משכרו.
הבהרנו כי הכוונה לתוספת השכר, 1,255 שקלים בכל חודש, שעליה כמובן ניתן לוותר – 25 חברות וחברי כנסת כבר עשו זאת, וגם בנט עצמו כתב זאת בהודעה שזכתה להדהוד בכלי התקשורת. אלא שבלשכת בנט הפעם טענו שאפשר לוותר על התוספת רק בסוף השנה.
זה לא נכון בכלל – בטח שלא בכנסת, ולמיטב ידיעתנו גם לא בממשלה. בכל מקרה, פנינו לכנסת בשאלה, שם הסבירו כי שרים חותמים על הוויתור מול משרד ראש הממשלה והם לא יודעים האם בנט חתם או ביקש לחתום. במשרד רה"מ מסרבים לענות לשאלה האם בנט חתם. לשכת בנט עצמה עברה לדממת אלחוט ומסרבת לענות על שאלות נוספות, חרף הודעות חוזרות ונשנות.
אז האם בנט ויתר או לא ויתר על התוספת כפי שהבטיח (פעמיים)? התשובה העצובה היא: נראה שלא, ובנט מסרב להגיב. במקביל, בתגובה לפרסום האחרון של "שקוף", פרסמה מפלגת "ימינה" קבלה שלפיה שבנט תרם לעמותת "הסיירת הצפונית", שפועלת לטובת סוגרי סיירת אגוז. כפי שניתן להבין, עמותה זו לא פועלת לטובת נזקקים.

הגיע הזמן לשנות את המנגנון

בשביל תיקון בחוק לא צריך בשביל זה קואליציה מתפקדת. צריך בסך הכל שבני גנץ, בנימין נתניהו, נפתלי בנט או דמות בכירה אחרת תקדם זאת כעת בכנסת. אפשר לעשות זאת ביממה. את שכר השרים העלו ב-2018 ב-5000 שקל בחודש בפחות משעה (!), ומבלי לבדוק בכלל את ההשלכות הרוחביות (שהיו להן עלות מטורללת). ח"כ מתן כהנא למשל גם מקדם חוק בנושא וגם חתם על הוויתור, לאחר שהצענו לו לעשות זאת.
עיבוד תמונה: אורן ג'מצ'י
 
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

2 תגובות

  1. אז בסוף הוא תרם את חלקו ? כל הכבוד .
    לא זוכר מנהיג כזה.
    זה בסדר שאתם מנכסים את זה אליכם.
    מה שקובע זאת התוצאה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,917 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!