ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בעקבות מחלוקת מי יהיה היו"ר – אפילו הוועדות הזמניות לא קמות

לאחר שהוחלט להקים שלוש ועדות זמניות, שגם הן לא יוכלו לעשות הרבה, עכשיו רבים בכנסת מי יעמוד בראשן. ובינתיים? נגיף הקורונה יחכה, תלמידי החינוך המיוחד ישארו בחוסר ודאות, ומערך החירום וההצלה של ישראל יחכה לאסון הבא
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

נגיף הקורונה גבה, נכון לבוקר יום שלישי, מעל לאלף קורבנות מדווחים. המגיפה מתפשטת ברחבי העולם ומדינות שונות נקטו כבר בצעדים לעיכוב כניסת הנגיף לשטחן. גם ישראל עצרה טיסות לסין, הזמינה מסכות והוציאה אזהרות מטעם משרד הבריאות כנגד ביקור במדינות נוספות במזרח הרחוק. האם זה מספיק? האם הממשלה כבר ערוכה להתפרצות הנגיף בשטחה? אנחנו לא יודעים. מי שאמורה לדרוש את הדיווח על כך מהרשות המבצעת היא הכנסת – שלא מתפקדת מעל לשנה. להבנתנו, טרם התגלו עדויות לכך שהנגיף יודע להבחין בין מצביעי כחול לבן לליכוד. 

הוועדה קמה בתאוריה

נזכיר כי בדיון סוער בשלישי שעבר, לאחר ההחלטה להעניק חסינות לח"כ חיים כץ, הוקמו שלוש ועדות זמניות:  הוועדה לעניין התפשטות מחלת הקורונה; הוועדה לרפורמה בחוק החינוך המיוחד; והוועדה לכוחות ההצלה והחירום בזמן סופה. כבר אז הנחנו שלאור חילוקי הדעות, וסד הזמנים הדחוק לבחירות, ספק אם בכלל יתכנסו.

צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הקרב הפוליטי שתוקע את הכל: מי יהיה היו"ר?

כעת מסתבר שבין כחול לבן לליכוד אין הסכמה מי יעמוד בראש הוועדות. הבקשה לאשר את הקמת הוועדות צריכה להיות מאושרת במליאת הכנסת ועכשיו תקועה אצל יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין.

כשפנינו לכחול לבן הם מסרו כי: "אין עדיין סגירה על יו"רים. הוגשה בקשה לאדלשטיין להעלות את הנושא לסדר היום במליאה אך זה טרם קרה". כששאלנו את ח"כ מיקי זוהר על המחלוקת הוא מסר כי "זה שקר מוחלט. לא היה ויכוח כזה". לאחר ששאלנו אותו אם לא הציעו שמות יושבי ראש לוועדות מסר כי" הציעו לנו כל מיני דברים וחשבו שבפגרת בחירות זה אפשרי לעשות מהלכים חד צדדיים. החלטתי שלא להשתתף בקרקס שלהם, עובדתית ההתנהלות שלהם לא הוכיחה את עצמה".

מאדלשטיין טרם נמסרה תגובה.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין

לשקוף נודע שבכל הנוגע לוועדה לחינוך המיוחד המועמדים הם: קרין אלהרר מכחול לבן מול יעקב מרגי מש"ס.

מאלהרר נמסר: "סוגיית החינוך המיוחד בוערת ופוגעת בעשרות אלפי ילדים ועל כן היה עדיף אם הוועדה הייתה קמה כבר מזמן. אני קוראת לכל סיעות הבית להתכנס ולאשר הקמת ועדה באופן בהול, כל עיכוב מעמיק את הפגיעה בילדים ובאחריותנו לפתור את המשבר בהקדם".

ממרגי נמסר: "לא ידוע לי על מחלוקת, אני לא חולק על אף אחד. אם לא תקום ועדת חינוך משרד החינוך צריך לשכור חברה בלתי תלויה שתבחן את תוצאות הפיילוט במחוז צפון. בהעדר כנסת פעילה יש לי קושי כמחוקק הרפורמה לקבוע אם הפיילוט הצליח או נכשל".

ובינתיים? אין ועדות, אין הערכות לחירום, וחברי הכנסת ממשיכים בפגרה.

גם אם תכונס המליאה בשבוע הבא – הוועדות כבר מוסמסו

זה רק עוד סיפור עצוב על מה שעובר על הכנסת שלנו בשנה האחרונה. הפעם זה איך ועדות זמניות, אך דחופות, מוסמסו עד למצב שהתקבלה החלטה להקימן בעיתוי מאוחר מדי. ואף שנותר זמן – קרבות אגו חיסלו כל אפשרות לדיונים מעמיקים. נציין שכל זאת קורה בזמן שפועלת ממשלת מעבר משולשת ששריה לא זכו לאמון הכנסת ועדיין הם מקדמים מהלכים ומייצגים את אזרחי המדינה. והכנסת? בתרדמה.

עודד פורר (ישראל ביתנו), יו"ר הסיעה שהתעקשה על הקמת הוועדות אומר: "לצערי הוועדות לא הוקמו כי לא שמו את זה על סדר היום במליאה. חוסר הרצון של כחול לבן והליכוד להקים את הוועדות, שיעסקו בדברים החשובים ביותר לאזרחי ישראל בימים אלו, היה ידוע".

לדבריו, הקמת הוועדות אושרה בוועדת הכנסת כבר לפני כשבוע. והעובדה שיו"ר הוועדה המסדרת אבי ניסנקורן פנה ליו"ר הכנסת על מנת שישים את הנושא על סדר היום רק ביום ראשון, עלולה להצביע על כך שהוא לא באמת רוצה להקים את הוועדות. "ככל שחולף הזמן מצליחים כחול לבן והליכוד להפוך את הקמת הוועדות ללא רלוונטית רק בגלל שלליכוד זה לא נוח פוליטית שיהיה פיקוח על השרים שלהם ולכחול לבן זה לא נוח פוליטית כי הם לא רוצים לפגוע בגפני בוועדת הכספים ובאחמד טיבי שהשתולל בהתנגדותו להקמת הוועדות".

עודד פורר, מתוך אתר הכנסת

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

האנשים שבחרנו ומשקפים את רצון כלל הבוחרים – יושבים בכנסת. תפקידם הוא לבקר את עבודת הממשלה ולדאוג לאינטרסים של כולנו. כנסת שאין בה ועדות אינה באמת כנסת – רק אסופה של אנשים שמקבלים משכורת, רכב צמוד ושלושה יועצים. 

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

בטווח הקצר בכחול לבן ובליכוד יכולים להתעלות על האגו ולמנות שני יו"רים לאותה ועדה. בטווח הקצר פחות: הקמת ועדות בסמוך לבחירות באמת מעוררת בעיה. לא ניתן לבצע פיקוח כשאתה מקיים בקושי דיון אחד שעלול להפוך לקרקס תעמולתי. המפלגות צריכות להגיע להסכמה שכבר ביום השבעת הכנסת בעוד כחודשיים – תתכנס הוועדה המסדרת ותקים מייד את כל הוועדות הקבועות על פי מפתח מפלגתי. דווקא מסך הבערות פה יעבוד מצוין: המפלגות אינן יודעות איך בדיוק תראה הממשלה הבאה וזה יוכל לעזור להן לקבל את ההחלטה ההוגנת ביותר.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!