ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מזה שנה שאין כנסת והממשלה ברובה משותקת. מי מרוויח מכך?

טייקונים, סרבני חיסונים, רבני ערים ושורפי פסולת חקלאית: יש שורה של אנשים וגופים שיש להם אינטרס שלא תהיה ממשלה -  אף פעם. סרקנו תזכירי חוק תקועים, תקנות שנשארו על המדף וחפרנו בעוד כמה מקומות כדי לגלות: מי מרוויח מחוסר התפקוד? רשימה חלקית בהחלט
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

רה"מ בנימין נתניהו וח"כ חיים כץ

למה? כי כל עוד לא מורכבת קואליציה, הוועדה שאמורה לדון בבקשות חסינות בעצם לא קיימת, וכשבקשת חסינות עומדת בעינה – לא ניתן להעמידם למשפט. לכן, יש לשניים – שהגישו בקשת חסינות – אינטרס שהכנסת לא תתפקד.

אין כנסת = אין משפט ואין מאסר באופק. 

סרסורים ולקוחות זנות

למה? החוק לאיסור צריכת זנות דווקא עבר וייכנס לתוקף ביולי 2020, אלא שכדי לאכוף אותו צריך לאשר תקנות בממשלה ובכנסת ולהקצות תקציב לנושא. בשביל זה צריך קואליציה וממשלה מתפקדת.

אין כנסת = סרסורים ולקוחות זנות ממשיכים בשלהם ללא הפרעה.

יצרניות המשקאות הגדולות, בהן קוקה קולה 

למה? כיום יש פטור מפיקדון על בקבוקי משקה של 1.5 ליטר. בג"צ  חייב את השר להגנת הסביבה זאב אלקין לנמק עד יוני 2020 מדוע אינו פונה לוועדת הכלכלה שאמורה להכריע בנושא.

אין כנסת = אין ועדת כלכלה, ואלקין לא יכול לקדם את התקנות הדרושות. כולנו נמשיך לטבוע בבקבוקי פלסטיק המזהמים את הסביבה.


סוחרים במינים של חיות בר וצמחיית בר הנתונים בסכנת הכחדה

למה? ישראל חתומה על האמנה להגנת המגוון הביולוגי, באמצעות איסור על העברה בין-לאומית למטרות מסחריות במינים המצויים בסכנת הכחדה. באוגוסט 2019 התקיימה הוועידה הבינלאומית בנושא בה התקבלו החלטות לגבי שינויים ברשימות המינים המוגנים במסגרת האמנה. בין החיות שנכנסו לרשימה – מיני ג'ירפות, שלל יונקים כמו לוטרה אסיאתית, עופות כמו פסיון, וזוחלים כמו צב יבשה הודי. 
אלא שכדי לעדכן את האמנה שתגן על החיות והצמחים, יש צורך דחוף לאשר חוק עם פרטי האמנה.

אין כנסת = החוק תקוע, וסוחרים חסרי מוסר ממשיכים לסחור בחיות והמינים המוגנים.

לוטרת ענק


שרי ממשלת ישראל

למה? שוב ושוב ממונים שרים כדי לייצר עבור רה"מ שקט תעשייתי. עמית סגל חשף נתון מדהים: "יותר ממחצית משרי הממשלה הנוכחית זכו בתפקידם במהלך 2019". כל זאת מבלי שמינויים אושר בכלל בכנסת (כי אין לממשלה רוב) והם כלל לא נהנים מאמון הציבור. מי הם? שר הביטחון נפתלי בנט, שר המשפטים אמיר אוחנה, שרת הבינוי יפעת שאשא ביטון, שר חוץ ישראל כץ ורבים אחרים. 
לא רק זאת – משום שיש פגרה, והוועדות הפרלמנטאריות פוזרו, אין עליהם כמעט פיקוח. ואם זה לא מספיק, חברי הכנסת בתקופה כזו בקושי מגישים שאילתות, והמליאה כמעט ולא מתכנסת.

אין כנסת = שרים מתמנים לא לפי אמון הציבור, אלא לפי האמון של נתניהו בהם – והם לא נותנים דין וחשבון כמעט לאיש. שלא לדבר על חברי הכנסת עצמם – שנהנים מלו"ז מרווח מאין כמותו אך שכר ותנאים מלאים.

ממשלת ישראל האחרונה שהצטלמה – חצי ממנה התחלפה


סרבני חיסונים

למה? הכנסת כבר אישרה בשלב ראשון חוק לטיפול בסרבני חיסונים בתמיכה מקיפה של 115 ח"כים. החוק קבע, למשל, שמשרד הבריאות ינהל מעקב אחרי ילדים שלא חוסנו, ויאפשר הרחקת ילדים לא מחוסנים ממוסדות חינוך בעת חשש להתפרצות מחלה. 

אין כנסת = החוק תקוע ובריאות הציבור מופקרת.

טרוריסטים

למה? השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, הגיש תקנות שיאפשרו דיווח למשטרה באשר למי מחזיק ברכוש של ארגון טרור מוכרז, ויקדמו פעילות משטרתית להשגת והחרמת רכוש טרור – ובכך לצמצמו.

אין כנסת = התקנות תקועות. 

אגודות עות'מניות כמו ההסתדרות

למה? שלל ארגונים מוסדרים בחוק ארעי מימי הטורקים, הפועלים ללא שקיפות ועם מתן דיווח חלקי. במהלך 2019 משרד המשפטים סוף סוף  פרסם תזכיר חוק בנושא שאמור לכפות עליהם שקיפות.
אין כנסת = החוק תקוע. האגודות ממשיכות לפעול ולנהל תקציבים אדירים בסתר כאילו הם במאה ה-19.

שורפי פסולת חקלאית

למה? המשרד להגנת הסביבה מנסה לקדם תקנות למניעת זיהום אוויר חזק או בלתי סביר משריפת פסולת חקלאית.

אין כנסת = החוק שמגדיר זיהום אוויר חמור, וכולל שורת צעדים למניעתו – מחכה לימים בהם המליאה תחזור להתכנס.

זיהום נחל אשלים (צילום: רועי טלבי)
זיהום נחל אשלים (צילום: רועי טלבי)


טייקונים, מבטחים ומשווקים הנפקות של ניירות ערך

למה? שר האוצר מצא כי יש לחזק את החוק לצמצום הריכוזיות במשק. חוק שיזם ביקש להגדיר את אותם אנשים שמשווקים ניירות ערך – כגופים פיננסיים. החוק יחייב טייקונים להיפרד מהם, ויבצר את ההפרדה בין בעלות על גופים פיננסיים משמעותיים לבעלות על תאגידים ריאליים משמעותיים, ובכך יגביר התחרות במשק.

אין כנסת = החוק תקוע. טייקונים ימשיכו להחזיק בעלויות צולבות, התחרות נפגעת וכולנו משלמים יותר.

בעלי מספרי מוניות

למה? כי שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' כבר הביע נכונות לאפשר למתחרה הגדולה של המוניות – אובר – לפעול בארץ. אך כל עוד אין קואליציה, אי אפשר לקדם מהלך שכזה.

אין כנסת = נמשיך לשלם סכומי כסף מופרזים למוניות, שמתגלגלים לרוב לבעלי המספרים, ולא לנהגים. 

רכב אוטונומי ניסויי של חברת אובר

חברת התעופה אל על

למה? חברת אל על מספקת שירותי אבטחה לכלל החברות הישראליות, ובעבר חשפנו כיצד היא מקבלת סכומי עתק מהמדינה. ההסכם עם החברה פג בסוף שנת 2019, ובמשרד האוצר מעוניינים להפחית את הסכום. הבעיה היא שטרם קמה ממשלה שתוכל להאריך אותו ולחתום, אם בכלל, על הסכם חדש. בינתיים, ממשלת המעבר נדרשה להעריך באופן זמני את ההסכם הקיים, עד שתוקם ממשלה קבועה. המשמעות למשלם המיסים: כ-250 מיליון שקל לרבעון.

אין ממשלה קבועה = המשך  קיומו של הסכם בזבזני עם חברת אל על מהכיס של כולנו. 

יבואני קוסמטיקה וטואלטיקה

למה? לאחרונה פרסם משרד הבריאות טיוטת תקנות חדשה לרפורמת התמרוקים, שמטרתה להקל את הרגולציה על היבואנים הלא-רשמיים ("מקבילים") ולהגביר את התחרות בשוק. כשהרפורמה תיכנס לתוקף, הנפגעים המרכזיים ממנה יהיו היבואנים הרשמיים של מוצרי הקוסמטיקה והטואלטיקה, שייאלצו להתמודד לראשונה עם תחרות סביב מוצרים כמו משחת שיניים 'קולגייט', וכך להוריד מחירים. 

כל עוד אין כנסת מתפקדת = ועדות לא מתכנסות, וכך גם הוועדה שתפקידה לדון ברפורמה. היבואנים הגדולים ממשיכים להרוויח ואנחנו ממשיכים לשלם מחירים מופרזים.

מוכרים ומשווקים של ספקי גז טבעי

למה? משרד האנרגיה גיבש תקנות להיערכות לשעת חירום, שיחייבו את ספקי הגז הטבעי והמשווקים להגיש דיווח חצי שנתי על כמויות הגז הטבעי שנמכרו או שווקו, ועל הכנסותיהם ממכירות או משיווק הגז. חוק נוסף ביקש לעדכן את בדיקות הבטיחות במתקן גז טבעי לצריכה. החוקים – תקועים.

אין כנסת = חברות הגז הטבעי נהנות, והביטחון והכיס של כולנו נפגעים.

עוד באותו נושא:

רבני ערים

למה? המשרד לשירותי דת מעוניין לאפשר לרב עיר שמועד פרישתו חל בתקופה שמיום פיזור כנסת ועד כינון ממשלה חדשה, להמשיך לכהן לחצי שנה נוספת – לאחר כינונה של ממשלה חדשה. זה צ'ופר רציני. לפי דוח מבקר המדינה, רבני עיר רבים נעדרים וטסים לחו"ל לתקופות ארוכות מבלי לדווח וללא שום סנקציה.

אם התזכיר הזה כן יעבור = גם הרבנים הוותיקים יוכלו להמשיך לטייל בעולם בשעה שכהונתם מוארכת, והשכר Hמשיך לזרום.

 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

5 תגובות

  1. מי שעוד מרוויח מכך זה כל אלה שחושבים שהחוקים והתקנות שציונו (כולם או חלקם) הללו מיותרים, טפשיים, ופוגעים בחירות הפרט ללא צורך. להלן כמה דוגמאות:
    – החוק נגד שירותי זנות, מעבר לכך שהוא פוגע בחופש העיסוק של נשים רבות, הוא יגרום לכך שאלה שרוצים לצרוך ולספק שירותי זנות ימשיכו לעשות זאת אבל בסתר.
    – אף אחד לא באמת טובע בתוך בקבוקי משקה. אם במקרה יש מישהו כזה הוא צריך לבוא בטענות לאלה שזרקו את הבקבוקים ולא ליצרנים, למרות שזה תמיד יותר קל להאשים את החברות הגדולות במקום את האזרח. גם אם החוק הזה היה עובר, אף אחד לא היה משנה את הרגלי הצריכה שלו וממילא החברות היו ממשיכות לייצר את אותה כמות בקבוקים.
    – האם יש בישראל אנשים שסוחרים בחיות בר מוגנות? אם יש סוחרים, כנראה שיש גם קונים וצריך לבוא בטענות (גם) אליהם. בכל מקרה נראה לי שאין בארץ חיות כמו ג'ירפות, לוטרה אסיאתית, פסיון, וצב יבשה הודי, כך שמי שרוצה לסחור בהם צריך להשיג אותם בארצות המוצא, גם להביא (או להבריח) אותן לארץ, וגם למצוא קונים.
    – גם בושא החיסונים אפשר להתווכח אבל הסופרלטיב "בריאות הציבור מופקרת" מוגזם. האם ידוע על אנשים שבריאותם נפגעה כי הם היו במחיצת אנשים לא מחוסנים?
    – ממשלת מעבר היא ממשלה שהתפטרה (או שראש הממשלה התפטר) הממשלה הנוכחית היא ממשלה רגילה והיא יכולה לחתום על כל הסכם עם אל על. מי שעוצר את זה הם א. היועץ המשפטי לממשלה שהחליט לא לאפשר לממשלה לתפקד, ב. שרי הממשלה (וראש הממשלה בראשם) שאמצו את ההנחיות שלו.
    – יש בשוק הרבה מותגים של משחות שיניים, חלקם מתוצרת הארץ וחלקם מיובאים. אף אחד לא הכריח אותך לקנות דווקא קולגייט. מכיוון שהמחירים של מוצרים נקבעים בדרך כלל לפי ביקוש והיצע אם הרבה אנשים לא יקנו משחת שיניים קולגייט ויעדיפו מוצרים זולים יותר (ולא בהכרח פחות טובים) היבואן יצטרך להוריד את המחיר או להפסיק לייבא אם המחיר הנמוך לא משתלם לו (ואז צריך לבדוק למה יקר לייבא ולשווק בארץ).

  2. שלום :),
    פעם ראשונה שאני קוראת את העיתון שלכם. בהתחלה למעלה כתוב שלא יהיה פירסומות. אבל ראיתי שצורפו תמונות של קוקה קולה, אל-על ומישחת שיניים. אני מבינה את ההקשר לכתובות אבל ברצוני לומר שאין כמו פירסום טוב שמצורפת אליו תמונה ועוד בהקשר שלילי. כלומר, אם תחשבו על זה רגע, מתי אתם זוכרים משהו.. אנו זוכרים כשמדובר בדבר שלילי. כלומר, המוח האנושי זוכר יותר את השלילי בכדי להזהר. פעם עשו ניסוי- הראו רצף תמונות ולאחריו עוד רצף. בראשון אנשים ידעו ובשני לא. הראשון היה אנשים שהצליחו לקבל פירסום שלילי והאחרים עשו דברים טובים. אני אישית חוויתי שהייתי בניסוי והייתי נבוכה כמה השלילי משפיע עלי.
    לכן גם בזכות הפרסום השלילי וגם בזכות הוספת התמונה אתם מבצעים פרסום.
    עכשיו אני לא יודעת איזה תמונה אפשר לשים במקום ומה הפתרון, אבל היה לי חשוב לציין זאת שתידעו וגם אולי ולא חשבו על כך.
    מקווה שהייתי מובנת.. אם לא אז אשמח שתכתבו ואסביר יותר על כך.
    בכל מקרה תודה

  3. שלום תומר, בבקשה ממך, בדחיפות. תעשה שיעורי בית יסודיים בנושא ה'חיסונים'.
    לראות אותך מצטרף ליללות הזאבים ומנסה לטרוף כבשים – עושה לי ממש כאב לב.
    אתה לא באמת רוצה לחיות במדינה שבה אין לאדם זכות על גופו.
    אתה לא באמת רוצה לחיות במדינה שבה פקידים (אולי מושחתים, אולי שתולים, אולי אידיוטים שימושיים) מחליטים מה מוזרק לגופך בכפייה.
    אתה לא באמת רוצה לחיות במדינה שבה ההורים נושאים באחריות לילדיהם אבל נשללת מהם הזכות לגדל את ילדיהם בבריאות אמיתית.
    "סרבני חיסונים" זה מושג שמשרת את תעמולת החיסונים.
    מדיניות החיסונים הנוכחית גובה קורבנות – בתמותה וגם במחלות אוטואימוניות כרוניות.
    אילו החיסונים היו מתנת האלים לבני האדם – בני האדם היו חוטפים את המתנות האלה בשתי ידיים.
    מאחר שהחיסונים – עבור חלק מהאנשים – הם חבילה מהשטן – גמרו היצרנים אומר לחייבם בחקיקה ובכפייה.
    כפיית פרוצדורות רפואיות על אסירי מחנות הריכוז הנאציים הוכרזה כפשע נגד האנושות. רופאים נאציים נענשו. נקבע קוד נירנברג שמחייב הסכמה מדעת לכל פרוצדורה רפואית. ואם על אסירים מדובר – על אחת כמה וכמה על אנשים לכאורה חופשיים שחיים במדינות לכאורה חופשיות ודמוקרטיות.
    שורה תחתונה: אנא ממך למד את סוגיית ה"חיסונים" לעומק.
    תגלה שיש חורים גדולים מדי לא רק בהיבטים של בטיחות ויעילות, אלא גם בסוגיית המוסריות.
    חוק כפיית חיסונים במדינת ישראל שנבנתה משארית הפלטה של העם היהודי תחת המשטר הנאצי – זה רעיון מזעזע ונתעב.
    מן הראוי שתגדיל ראש ותצלול לתוך הסוגיה הזו, תומר, ואתה לא חייב להסכים אתי, רק בבקשה ממך למד את נושא החיסונים לעומק.
    תודה.

    1. גברתי, אף אחד לא מחייב אותך לחסן את ילדך. אבל ברגע שפורצת מגפה החוק יתיר למשרד הבריאות למנוע מילדיך להגיע לבית ספר. זה כל הסיפור. מעבר לזה שכל אלה הפרזיטים (כן, הפרזיטים!) שלא מחסנים את ילדיהם, מסתמכים על כך, ששאר הילדים כן מחוסנים.
      כעת נתונים:. מתוך 200 איש, המאושפזים במצב קשה בבתי חולים עקב השפעת, ארבעה קבלו חיסונים (2%), 196 לא קיבלו חיסונים – 98%. אז החיסון הצליח או לא? וזה כאשר רק 22% מכלל האזרחים חוסנו השנה עד לרגע זה. אגב נכון להיום 24 איש נפטרו מסיבוכי השפעת.
      ושוב, מי שלא מחסן את ילדיו הוא טפיל, המסתמך על "הפראיירים" האחרים, שיחסנו את ילדיהם. בואי נראה אותך שולחת את ילדייך לבית ספר, שבו אף הורה לא חיסן את ילדיו. נראה אותך "גיבורה גדולה".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!