ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בדיקת "שקוף": פרופילים החשודים כמזויפים מעודדים חזרה לישראל בקבוצת הפייסבוק של רשות החדשנות

בקבוצת פייסבוק סגורה שמפעילה רשות החדשנות, המיועדת לישראלים החיים בחו"ל, פועלים חשבונות הנראים פיקטיביים. המשתמשים המפעילים את אותם חשבונות מעודדים חזרה לישראל, באמצעות פרסום פוסטים על הקושי שבשהות בחו"ל והרצון לחזור לחיות בארץ - תוך התחזות לישראלים. רשות החדשנות: "כל התראה על פרופיל מזויף, ניסיון למכירת מוצרים או שיח לא הולם נבדקים ומטופלים באופן מידי"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

קבוצת הפייסבוק של רשות החדשנות. תמונה: צילום מסך, פייסבוק

בקבוצת הפייסבוק של רשות החדשנות, "חוזרים לישראל – שאלות, תשובות והתייעצויות", חברים כ-7,700 משתמשים ומשתמשות, והיא מיועדת לשאלות, התלבטויות והכוונות בנושא החזרה לישראל.

לקבוצה הסגורה ניתן להצטרף רק באמצעות הזמנה של חברים קיימים, או באישור מנהלי הקבוצה. בדיקת "שקוף" מגלה כי למרות דרישות אלה, בקבוצה פעילים פרופילים עם תמונות לא מקוריות, שמות מזוייפים ופוסטים עם שגיאות בעברית.

כיצד הגיעו הפרופילים האלה לקבוצה, ומה מטרת הפעילות שלהם בה?

קבוצת הפייסבוק של רשות החדשנות. תמונה: צילום מסך, פייסבוק

"מקנאה במי שחזר"

לחשבונות החשודים כמזויפים שמצאנו יש מכנה משותף: כולם מתבטאים בעד חזרה לישראל. 

חשבון בשם "אורטל" למשל, שתמונת הפרופיל בו לקוחה מאתר שמציג עיצובי שיער, וששם המשתמש שלה בפייסבוק הוא בכלל "שירן", כתבה בקבוצה את הפוסט הבא: "כשאת יושבת בבית או עובדת כול הזמן ואז רואה את המשפחה בארץ יוצאים מבלים נהנים ואז שואלת את עצמך Why I’m here?". 

לצד שם כל פרופיל בקבוצה, כתוב אם הצטרף אליה דרך חברים או לא. לצד פרופיל זה לא מופיעה הצטרפות דרך חברים – מה שמעלה את החשד כי הצטרף לקבוצה באישור ההנהלה.

בהזדמנות אחרת כתבה: "אז מה הסיבה שגרמה לכם לחזור? אני באמת רוצה לדעת אם מישהו פה נהנה קצת מהחיים? כי חוץ מעבודה בית אני לא רואה כלום או אולי זה רק אני". הפוסטים עוררו כל אחד כ-100 תגובות רגשיות של ישראלים, מזדהים יותר ופחות.

הרשתות החברתיות מלאות בחשבונות פיקטיביים. אביעד אלישר, דוקטורנט במחלקה להנדסת מערכות תוכנה ומידע וחוקר במעבדות הסייבר באוניברסיטת בן גוריון, הסביר לנו על הסכנה שבתופעה – ועל החלק שלנו בה. "חשבונות מזויפים מאפשרים לשנות את השיח ברשת, ולגרום לאנשים לאבד את האמון בידיעות שהם צורכים: אחרי ששמעו משהו בתקשורת, הם מגיעים לרשתות החברתיות ורואים שם דברים אחרים, ואז הם כבר לא ידעו במה להאמין. בעזרת החשבונות האלה אפשר להפיץ 'פייק ניוז' בקלות, אבל בסוף צריך לזכור שבני האדם הם אלה שאשמים בפייק ניוז – הם אלה שלא בודקים את המידע ומפיצים אותו, גם בלי עזרת החשבונות הפיקטיביים".

פוסט אחר נכתב על ידי פרופיל בשם "דניאלה" – שתמונתה לקוחה מהאתר פינטרסט – ובו מספרת הכותבת על הבדידות שבחיים בארצות הברית, ומסכמת: "מקנאה במי שחזר". לאחר תגובות לפוסט שטענו כי מדובר בזיוף – הפוסט נמחק.

בתגובות לחלק מפוסטים נוספים של אותם חשבונות, העלו חברי הקבוצה את החשד כי לא מדובר במשתמשים אמיתיים. כמה מהם אף פנו להנהלת הקבוצה, ותהו מדוע מתאפשרת פעילות של פרופילים כאלה – אך לטענת הפונים לא התקבלה תשובה. מאז תחילת כתיבת כתבה זו הצטרף לפחות פרופיל אחד שנראה מזויף לקבוצה, גם הוא באישור ההנהלה.

בשלב זה לא ברור מי עומד מאחורי אותם פרופילים פיקטיביים.

 פנינו לרשות החדשנות ושאלנו מדוע מאושרת פעילות של חשבונות מזויפים בקבוצה.

מרשות החדשנות נמסר: 

"אנחנו מודים לכם על הפנייה. מהימנות משתתפי הקבוצה ואיכות השיח שמתנהל בה חשובים לנו.
כל התראה על פרופיל מזויף, ניסיון למכירת מוצרים או שיח לא הולם נבדקים ומטופלים באופן מידי. במידת הצורך, וכפי שנהגנו במספר מקרים בעבר, אנו גם מסירים את המשתמשים וחוסמים אותם מפעילות עתידית.
בקבוצה מתנהל שיח פורה שמסייע בהכוונה הנדרשת לישראלים בחו"ל מענף ההיי טק, וכמדיניות אנחנו ממעטים להתערב ועושים זאת רק במקרים חריגים או במענה לתלונות".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,912 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
בשקוף אין פרסומות.

משוחררים מאינטרסים זרים, אנחנו עושים עיתונות עצמאית, נקייה ומשנה מציאות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור.

תמיכה חודשית קבועה בכל סכום (!) תאפשר לנו להמשיך.