ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

העירייה שנעלבה: עיריית כפר סבא שלחה מכתב לפני תביעה לחברת מועצה, לאחר שזו הגישה שאילתא 

חברת מועצת העיר כפר סבא, הדר לביא, פרסמה בעמוד הפייסבוק שלה שאילתא שהגישה לראש העיר, בה העלתה חשש לניגוד עניינים. בתגובה, קיבלה מהעירייה מכתב שדרש ממנה פיצוי על סך 70 אלף שקל בגין לשון הרע והתנצלות פומבית, וכן דרישה מקבילה מראש העיר, לפיצויים בסך 100 אלף שקל
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

"אנחנו לא צריכים מקורבים, אלא את אנשי המקצוע הטובים ביותר. וכשמסתירים ניגודי עניינים זה מעורר חשד ובטח שלא מדובר בשקיפות ובמינהל תקין". זה הביטוי בגינו דורשת כעת עיריית כפר סבא מחברת המועצה שלה, הדר לביא, פיצוי בסך 70 אלף שקל והתנצלות פומבית בשורה של מקומונים. 

לביא שאלה אם סער פעל בניגוד עניינים – סער הכחיש ואיים לתבוע 

חברת המועצה, הדר לביא, הגישה לראש העיר שאילתא בה ביטאה את החשש שלה מבחירתו עבור תפקיד מהנדסת העיר, והעלתה חשש שמא מדובר בניגוד עניינים מצידו. לביא שאלה אם סער הועסק בעבר כפרילאנס על ידי מהנדסת העיר שמינה, והאם הצהיר על כך. במקביל, העלתה לביא לעמוד הפייסבוק שלה את השאילתא האמורה.

השאילתא עלתה גם באופן פרונטלי במועצת העיר בתאריך ה-6 בנובמבר, וראש העיר הכחיש את כל המיוחס לו:"לא היו דברים מעולם. שקר וכזב חד משמעי. מעולם לא עבדתי בעיריית רמת גן (הטענה הייתה שסער הועסק על ידי המהנדסת בתקופה שעבדה בעיריית רמת גן) בשום דרך. אני מציע לך למחוק את מה שכתבת ואני אשקול את צעדי". 

כבר ביום למחרת, נחתו שני מכתבים בדרישה לפיצוי. האחד מראש העיר, רפי סער, ע"ס 100 אלף שקלים. השני ע"ס 70 אלף שקלים מהעירייה עצמה. 

במכתב מטעם העירייה נכתב: "… בפרסום הדיבתי טענת כי העירייה מעסיקה בתפקיד בכיר של מהנדסת העיר אישה שמונתה לתפקידה לא בשל היותה אחת "מאנשי המקצוע הטובים ביותר" אלא משום היותה נמנית על "מקורבים", תוך הסתרת "ניגודי עניינים" באופן "מעורר חשד", העדר "שקיפות" והעדר "מינהל תקין". למותר לציין, כי פרסום זה עולה כדי הוצאת לשון הרע חמורה כלפי העירייה לפי סעיף 1 לחוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 (להלן: חוק איסור לשון הרע), והוא מהווה עוולה אזרחית של הוצאת לשון הרע לפי סעיף 7 לחוק איסור לשון הרע".

המכתב שהגישה עיריית כפר סבא לחברת המועצה הדר לביא

"הגשת תביעות דיבה על ידי רשויות מקומיות היא דבר חריג, במיוחד במישור של טענות לאי נקיון כפיים," אומר עו"ד יהונתן קלינגר, מנהל הקליניקה להגנה על נתבעי תביעות השתקה בקריה האקדמית אונו מטעם התנועה לזכויות דיגיטליות. "במקרה הזה, המכתבים נראים בעייתיים במיוחד. הדרך להתמודד עם טענות על אי סדרים היא לא באמצעות הגשת תביעות שירתיעו חברי מועצה, אלא באמצעות הגברת כללי שקיפות שלטוניים. לנבחרי ציבור, בדרך כלל, יש עור עבה יותר ונראה שלבחור להגיש תביעה במקום להתמודד עם הטענה בזירה הציבורית תגרום רק לנזק לכל הצדדים". עוד הוסיף: "כאן יש שאילתא שחברת המועצה הגישה כחלק ממילוי תפקידה, ופרסום חוזר של אותה השאילתה. אז נכון שאי אפשר להשתמש במוסד השאילתא כדי להלבין טענות חמורות, אבל מדובר בחלק מפעילות ציבורית לגיטימית."

מהדר לביא נמסר: "בלי להתייחס למקרה הספציפי שלי, אני חושבת שיש לנו חולשה מהותית בדמוקרטיה המקומית. לנבחרי ציבור ברשויות מקומיות אין כלים לבצע את העבודה שלהם (אנחנו פועלים בהתנדבות, ללא ייעוץ משפטי, מול ראש עיר שיש לו את כל הכוח והסמכויות) ואפילו העיתונות המקומית מוטה ברובה כיוון שהעירייה קונה אצלה מודעות. כל עוד ראש העיר = עיריה = כל הסמכות, אנחנו נמשיך לראות תופעות של שימוש מוגזם בכוח, נגד נבחרי ציבור ונגד התושבים".

בעיריית כפר סבא בחרו שלא להגיב לדברים. 

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

עברו על הפוסטים שלכם בפייסבוק. האם אי פעם כתבתם משהו בגנות ראש העיר שלכם, העירייה המדינה? בעולם של עיריית כפר סבא וראש העיר רפי סער, אתם צפויים לקבל תביעת דיבה על עשרות אלפי שקלים. תביעות שכאלו נקראות תביעות השתקה ויש להן אפקט מצנן שירתיע חברי מועצה מלשאול שאלות שעשויות לחשוף את השחיתות הבאה.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

חברת המועצה לביא התבססה על מידע שהיה ברשותה והוכחש על ידי ראש העיר – ודי בכך. אין מקום לרשויות השלטון להיעלב. עיריית כפר סבא חייבת למשוך את מכתב האיום וראוי שגם ראש העיר כפר סבא.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

3 תגובות

  1. עיריה לא יכולה לתבוע לשון הרע, אם בעל תפקיד השתמש בעורכי הדין של המירייה להגשת ההתראה/תביעה על פגיעה אישית בו, הרי שבניצול כספי זה של עורך דין על חשבון העירייה הוא עבר שפע של עבירות מיררמה, הפרת אמונים, ניגוד עניינים וכיו"ב, כאילו לקח כסף או שווה כסף לעצמו מקופת העירייה או השתמש בגנן העירייה לעצמו.

    1. במחשבה נוספת, אולי כדאי היה בתור מעש"י להציע לשלוח לה הודעת תמיכה ולעיריית כפר סבא (או לגורם הרלוונטי שם) הודעת קריאה להסיר את האיום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!