ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מסתמן: רישיון הנהיגה הישראלי לא מוכר באופן רשמי על ידי אף מדינה בעולם

לפני חודש פרסמנו כאן כי משרד התחבורה מפרסם מידע מעורפל ומטעה לגבי תוקף רישיון הנהיגה הישראלי בחו"ל, וכי במשרד טרם התאימו את הרישיון הישראלי לתקן האירופי, חרף התחייבות בת 18 שנה לעשות זאת. הופתענו לגלות כי מיד לאחר פרסום הכתבה, הסיר משרד התחבורה מאתרו כל מידע לגבי תוקף רישיון הנהיגה הישראלי בחו"ל, אך הוא עדיין ממשיך לכנותו בשם המטעה "רישיון בתקן אירופי". פנינו למשרד התחבורה להסבר, ומה שנמסר לנו יפתיע אתכם מאוד

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מתחקיר שפרסמנו לפני שלושה שבועות, עלה כי משרד התחבורה מפרסם באתרו מידע מעורפל ולא חד-משמעי בנוגע להכרה ברישיון הנהיגה הישראלי במדינות העולם, וכי בעוד המשרד מפרסם שהרישיון הישראלי "עומד בתקן האירופאי", קיים שוני מהותי בין הרישיון הישראלי לתקן האירופאי. כזכור, ע"פ החלטת ממשלה משנת 2000, על משרד התחבורה להתאים את הרישיון הישראלי לתקן האירופאי במלואו, אבל התנהלות המשרד בנושא מונעת את העניין במשך יותר מ-18 שנה.

"מדובר במידע שאינו פורמלי" 

עד לא מזמן, ניתן היה למצוא באתר משרד התחבורה רשימה של כ-22 מדינות אשר בתחומן רישיון הנהיגה הישראלי בר-תוקף, רשימה שפורסמה גם בתחקיר שלנו. זאת ועוד, המשרד בעצמו מסר לנו טרם פרסמנו את התחקיר כי יותר מ-40 מדינות בעולם הודיעו כי ניתן לנהוג בתחומן באמצעות רישיון נהיגה ישראלי בלבד. 

פנינו למשרד התחבורה, על מנת לברר מדוע הסירו את המידע מהאתר. קיבלנו את התשובה הבאה: "אגף יחסים בינלאומיים במשרד התחבורה פעל מול משרד החוץ הישראלי והנציגויות השונות בחו"ל וביצע לפני כשנה בדיקה מחודשת בנוגע להכרה הבינלאומית ברישיון הנהיגה הישראלי. הבדיקה העלתה למעלה מ-40 מדינות, שהכירו ברישיון הנהיגה הישראלי, ולא חייבו צורך בהוצאת רישיון נהיגה בינלאומי. הפניה נעשתה באופן לא פורמלי והתשובות גם התקבלו באופן לא פורמלי. כיוון שמדובר במידע שאינו פורמלי, ובהתייעצות עם מבקרת משרד התחבורה, הוחלט להסיר מהאתר את הרשימה".

רשימת 22 המדינות שבהן הרישיון הישראלי בר-תוקף, כפי שהופיעה באתר משרד התחבורה
רשימת המדינות כפי שהופיעה באתר משרד התחבורה

משמעות הדברים – המידע באתר הטעה את המטיילים הישראלים עד היום. המידע שהוצג באתר עד היום התקבל באופן לא רשמי ממדינות, ועל כן הוחלט להסירו. הרישיון הישראלי לא מוכר, אם כן, באופן רשמי באף אחת ממדינות העולם, ולכן עלינו להוציא רישיון נהיגה בינלאומי לקראת כל טיול בחו"ל במהלכו נרצה לשכור רכב.

נדגיש – פעמים רבות סוכנויות הרכב השונות דווקא מסכימות להשכיר רכב למטיילים עם רישיון ישראלי בלבד, אך אין זה הכרח מחייב. מדובר ב"שיטת מצליח". לעתים, אלה שיצליחו לשכור רכב ללא רישיון נהיגה בינלאומי, עשויים להתקל בבעיה בהמשך מול גורמי אכיפת החוק במדינה או מול חברות הביטוח, שאינן מכירות ברישיון הנהיגה הישראלי באופן רשמי.

רישיון "בתקן אירופי"? 

שמחנו לגלות כי משרד התחבורה החליט לפעול בצורה פחות מעורפלת והפסיק להטעות את הציבור לפחות בנושא רשימת המדינות הנ"ל, אך ישנה בעיה נוספת: משרד התחבורה ממשיך לקרוא לרישיון הנהיגה בשם המטעה "רישיון נהיגה בתקן אירופי". כפי שחשפנו בכתבה קודמת, ישנם פערים רבים בין הרישיון שלנו לרישיון האירופי: במבנה, בעיצוב, בהגדרות קטגוריות כלי הרכב ועוד. הרישיון הישראלי תואם לתקן באופן חלקי בלבד, והמשרד מודע לעניין זה.

ניסינו לברר, אם כן, מדוע ממשיך המשרד לכנות את הרישיון שלנו בשם המטעה. האם יש למשרד מסמך רשמי כלשהו שמעיד על כך שהרישיון עומד בתקן?
בעקבות בקשת חופש מידע שהוגשה על ידי "שקוף" בנושא, הובהר כי אין למשרד כל מסמך רשמי בנושא מהאיחוד האירופי. משרד התחבורה סירבו להסביר מדוע בכל זאת ממשיכים לקרוא לרישיון בשם מטעה זה. 

"רישיון בתקן אירופי". מדוע ממשיך המשרד לכנות את הרישיון בשם המטעה?
מתוך אתר משרד התחבורה. מדוע ממשיך המשרד לכנות את הרישיון בשם המטעה?

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

נראה כי פרסומי משרד התחבורה הטעו את הציבור עד כה, בשתי בחינות: הרישיון לא תואם לתקן האירופי במלואו, על אף שמו המטעה, ורשימת 22 המדינות שהופיעה באתר המשרד עד הזמן האחרון – כבר לא רלוונטית. כל עוד משרד התחבורה לא יוציא הודעה רשמית בנושאים אלה, תיירים ישראלים ימשיכו לתהות האם הרישיון הישראלי שלהם מספק ולא בהכרח יוציאו רישיון נהיגה בינלאומי.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

עלינו לדרוש ממשרד התחבורה להבהיר את הנושא אחת ולתמיד, לתקן את שם רישיון הנהיגה, וגם להסיר את השם המטעה מפרסומיו השונים. כרגע, אין באתר המשרד כל מידע לציבור בנוגע לתוקף הרישיון הישראלי בחו"ל.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת מאיה קרול

Picture of מאיה קרול
במקור מתל אביב והיום חיה בקהילה שיתופית בבאר שבע.כנערה וכחיילת עסקתי רבות בהדרכת בני נוער. תמיד נמשכתי לפעילות לשינוי חברתי, ובכל מסגרת בה לקחתי חלק ניסיתי לפעול למען מה שצודק ונכון בעיניי.לפני שנה וחצי נחשפתי לפעילות של "שקוף", וגיליתי גוף תקשורת בו מגישים תקשורת נקייה, עקשנית ובועטת – ובאותו הזמן גם נגישה לכל ופתוחה לביקורת. כל אלו גרמו לי להרגיש שגם אני יכולה וצריכה לקחת חלק ביוזמה האדירה הזו, ואני שמחה שזכיתי להצטרף.מאמינה בבני אדם, פמיניסטית, מאזינה ליותר מידי פודקאסטים.

15 תגובות

  1. מי שמעוניין לצלול לעומק, לקרוא ולהבין את החומרים הקשורים לתחקיר זה ועוד מידע רב שאיננו מוזכר כאן, מוזמן לקרוא את23 פרקי "תחקיר מחדל רישיון הנהיגה הישראלי" שכתב אבי שניאור בכתובת הבאה https://bit.ly/IL-Driving-Licence
    יש שם חומר רב כולל שאלות מתבקשות שאני מקווה מאוד שמבקר המדינה ישאל אותן.

  2. מה מנע מזה שחושב שהוא מתאים לראשות הממשלה להסדיר את נושא הרשיונות ואת נושא התח"צ ?

  3. הבעיה היא בשורשה פוליטיקה אנטי ישראלית מכוערת.
    לדעתי ,המדינה צריכה להתנות שכל מדינה שאינה מכבדת את רישיון הנהיגה הישראלי יצטרכו תושבי אותה מדינה להוציא "רישיון תואם לתקן ישראלי".
    ואל תדאגו לתיירות, רוב התיירים הם תיירים שבויים כמו צליינים או סטודנטים

  4. עכשיו טוען משרד התחבורה ובצדק:
    "לידיעתכם, רישיון נהיגה ישראלי אינו רישיון נהיגה בינלאומי."
    בו בעת שולח משרד התחבורה רישיונות לנהגים אשר במעטפית עליה מוצמד הרישיון רשום:
    "רישיון זה הוא רישיון בינלאומי המוכר על ידי חלק ממדינות העולם…."
    מה זו הבדיחה הזו?
    האם גם את המעטפית ישנו באותה מהירות ששונו דפי האינטרנט או שעכשיו יהיה מכרז/הארכה למכרז בפטור בשווי של כמה מאות אלפים כדי לעדכן את הנוסח האומלל הזה?
    איפה עורך הדין שירים כאן תביעה ייצוגית?

  5. באוקטובר 2019 החל משרד התחבורה לשנות בשיטתיות דפי אינטרנט באתר הרשמי והחל להשמיט מהמידע המפורסם רשימת מדינות שכביכול הכירו ברישיון הנהיגה ישראלי. בנוסף, הושמטו חלק מהביטויים "בתקן אירופאי", "עומד בתקן האירופאי" וגם "עונה לתקינה האירופאית" שהופיעו בהם, אך חלקם עדיין מככבים נכון ל-15.11.2019.
    אחד הטריגרים לפעולה זו של משרד התחבורה היה ללא ספק פעילותו ופרסום כתבות בנושא של גוף התקשורת של הציבור שקוף שתיאר את המצב העגום בנושא ובעקבות תגובות הציבור לכתבות ברשתות החברתיות.
    פעולה זו של משרד התחבורה שבאה אחרי שנים רבות בהן התהדר המשרד בבין־לאומיותו של הרישיון נראית כמו טיוח והסתרת ראיות לכאורה ותמשיך להראות כך כל עוד לא ייצא המשרד בהצהרה רשמית לציבור ויכריז: "אנו מבקשים סליחה מציבור הנהגים. טעינו והטעינו לאורך השנים. הרישיון המקומי הישראלי אינו מוכר רשמית ע"י אף מדינה, הוא אינו ולא היה מעולם תואם לתקנה האירופאית."
    פעולת טיוח זו, רחבה ככל שתהיה לא תוכל להסתיר את העובדות ולא תוכל להתעלם מכך שזו לא טעות קולמוס וכי המערכת כולה כשלה ועסקה במשך שנים בהונאת הציבור בנושאים אלו. מרמת השר דרך הפקידות הבכירה, היועצים המשפטיים ועד אחרון הפקידים כולם חזרו שוב ושוב על המנטרה השקרית בעל פה ובכתב בדפי אינטרנט רשמיים, במסמכים, בהצהרות, בעדויות בוועדות הכנסת, במכרזים ובמסמכים שנשלחו לגופים רשמיים ולבעלי רישיון הנהיגה.
    מעבר לפנייה לציבור שהייתי רוצה להאמין ומצפה שתעשה, נדרש משרד התחבורה בעת הזו לצאת עם תוכנית דחופה לתיקון המצב כדי לקיים סוף סוף את החלטות הממשלה משנת 2000 ולהביא את קטגוריות כלי הרכב ואת הרישיון הישראלי להיות תואמים לחלוטין לתקנה האירופאית ולהכרה רשמית ע"י כמה שיותר מדינות בעולם.
    אם פעולות אלו לא יעשו, הרי שפרסום הכתבות ומהלך הטיוח שבא בעקבותיו יישחקו שוב לידי התאגידים הפרטיים שמנפיקים רישיונות בין־לאומיים (בזיכיון שמעניק להם אותו משרד התחבורה) והם ימשיכו להגדיל משמעותית את רווחיהן על חשבון הציבור.

  6. שאלה מצויינת שיש לחקור. כדי לדייק, זו לא התאמה לתקן בין־לאומי שלא קיים, אלא לתקנה האירופאית.
    מספר השערות:
    1. אינטרסים כלכליים של גופים שמרוויחים מכך כמו למשל התאגידים שמפיקים רישיונות בין־לאומיים, יבואנים ויצרנים שאם ישונות תקנות הרכב יאלצו לבצע שינויים כאלו או אחרים ברכבים, יצרן הרישיונות הבלעדי מזה 30 שנה וכד'
    זה נושא שמעורב בו כסף רב ומצריך חקירה אמיתית ויסודית כדי לבחון אם התהליכים שמבוצעים נקיים משיקולים זרים או אף מעבר לכך.
    2. חוסר מקצועיות ו/או בורות של גורמים מקצועיים שלא טורחים ללמוד ולהבין את התקנה האירופאית.
    3. חברי כנסת בוועדת הכלכלה שמאשרת את השינויים בנושא לאורך שנים שממש לא טורחים ללמוד את הנושאים עליהם הם מצביעים ושבשיא חוצפתם ממציאים ומאשרים שינויים ותוספות שהן בניגוד לתקנה האירופאית.
    4. שר/י תחבורה שאינם טורחים ללמוד את הנושא ואינם יודעים לבקר ולהנחות את אלו שתחתם לבצע את החלטות הממשלה משנת 2000
    5. יועצים משפטיים, עורכי דין במשרדי החוץ, המשפטים והתחבורה שלאורך שנים מתעלמים מהחלטות, מתעלמים ממה שכתוב בתקנה האירופאית ומשתפים פעולה עם גחמות של פקידים ופוליטיקאים שעושים בנושא כרצונם.
    6. מבקר המדינה ומבקרי משרד החוץ, המשפטים והתחבורה שאינם צועקים, אינם מתריעים ואינם מבצעים את התפקיד עליהם הם אמונים.
    כל אחד לחוד וכולם גם יחד כשלו לאורך השנים ותרמו למצב האבסורדי בו ישראל נמצאת בנושא זה.

  7. חברים , כדאי להבין שהניסיון של כל אחד ואחד מכם בחו"ל בנושא הרישיון הוא סיפור נחמד אך הוא בגדר שיטת מצליח ואני ממש לא ממליץ למישהו להסתמך על זה. על כל אחד שיגיד ששוטר חייך לו כשהראה לו רישיון ישראלי תוכלו למצוא סיפור הפוך.
    אם תיעצרו במדינה זרה ע"י רשויות החוק או אם תהיו מעורבים בתאונה, את חברת הביטוח והרשויות לא יהיה מעניין הסיפורים אלא רק המצב החוקי הרשמי. לכן המעמד של הרישיון הישראלי עם או בלי תוספת של רישיון בין־לאומי חייב להיות מוסדר באמנות והסכמים בין המדינות.
    בהצלחה לכל מאמיני "לי זה לא יקרה" ☺

  8. תגובה לחיים "אין פורמט בין לאומי לצורת הרישיון, יש אמנות ואליהן הרישיון הישראלי תואם"
    נכון אין פורמט בין־לאומי, יש אמנות ויש תקנה אירופאית.
    הרישיון הישראלי אינו תואם לתקנה האירופאית למרות שחלקים ממנו תואמים והוא ממש, אבל ממש לא תואם לאמנות כלשהן שהרלוונטית ביותר היא אמנת וינה מ-1968. אמנת וינה מגדירה את הרישיון הבין־לאומי שאליו הרישיון הישראלי לא תואם כלל וכמו כן יש באמנה גם הגדרה לרישיון מקומי, וגם כאן הרישיון הישראלי ממש לא תואם להגדרות אלו.
    חיים, אם יש לך מידע לאיזו אמנה הרישיון הישראלי תואם, אשמח אם תפרט

  9. אני שכרתי רכב באוסטריה בגרמניה וכמעט בכל מדינה אחרת באירופה. מעולם לא בקשו ממני מסמך נוסף לרשיון הנהיגה.
    נראה לי שאלו שמפרסמים שוב ושוב את הכתבות בעניין זה הן החברות המרוויחות מרשיון הנהיגה הבינלאומי שהוא מסמך מיותר לגמרי.

  10. הכתבה לא התייחסה לשאלה המרכזית מה מונע ממשרד התחבורה במשך 18 שנים לבצע התאמה לתקן הבין לאומי

    1. אין פורמט בין לאומי לצורת הרישיון, יש אמנות ואליהן הרישיון הישראלי תואם

  11. במפגש מול המציאות הכתבה הנ"ל לא רלוונטית כי אני מתוקף עבודתי ב-15 השנים האחרונות השכרתי רכב במגוון מדינות אירופה וצפון אמריקה ומעולם לא נתבקשתי להציג מסמך אחר מלבד הרשיון הישראלי, לא מול חברת ההשכרה ולא בביקורת משטרתית.
    בנוסף לא שמעתי על אף אדם שלא קיבל רכב או עוכב על ידי המשטרה בגלל שהציג רק את רשיון הנהיגה הישראלי.

    1. כי כמעט בכל מדינות ארה"ב ישראלים לא מחוייבים ברישיון בין לאומי, וכך גם בחלק מדינות אירופה ישראלים לא מחוייבים.
      למשל בבריטניה ופינלנד ישראלים לא מחוייבים ברישיון בין לאומי, באוסטריה וגרמניה כן

  12. אתם לא מבינים דבר פשוט מאד זה כמו גראס למה לא מאשרים בארץ ? כי זה כסף של המדינה ולא חברת טבע תקרוס.
    גם פה אותו דבר אתה רוצה רשיון נהיגה בין לאומי?
    אוקי קח מונית סע ותחפש מקום שמוציא תשלם 29 שקל תשרוף לך יום שלם וככה הדרך בעוד הרבה חוקים בישראל להקשות על האזרח הישראלי וא"כ לא מבינים למה הישראלים הכי משוגעים יתר על כל העולם

  13. זה מזמן ידוע אפילו משרד התחבורה הפיץ רישיון בינלאומי בכל מקום גם בדואר באופטיקנה ועולה רק 16 שקל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,853 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק.
בשקוף אין פרסומות.
בתקופה בה הממשלה מתנגחת בתקשורת החופשית, זה הזמן לתמוך בעיתונות, שהם לא יצליחו להביס

ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק