ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הגרינווש באקדמיה: חברות נפט וגז יממנו מרכז לחקר הסביבה באוניברסיטת חיפה

תאגיד "שברון מדיטרניאן לימיטד" והחברה לחיפוש נפט וגז "רציו אנרגיות" יממנו את הקמתו של מרכז לחקר הסביבה וישלמו עבור מלגות, כנסים וקורס אקדמי שיועבר בו. בעוד שבאוניברסיטת חיפה קיבלו בשתי ידיים את התרומה, במוסדות אחרים בארץ ובעולם מעורבות דומה זכתה לביקורת רבה ולהתנערות משיתוף פעולה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אסדת לוויתן (צילום ארכיון: מארק ישראל סאלם, פלאש 90)

בשיאו של הקיץ, אוניברסיטת חיפה הוציאה הודעה לתקשורת על הקמתו של מרכז חדש תחת השם "שביל הים" לחקר הים. המרכז "יקדם מחקר בנושאי סביבה וקיימות", התגאו בדוברות אוניברסיטת חיפה, בהודעה לתקשורת שפורסמה בעיקר במקומונים. עוד הוסיפו כי המרכז יקדם מחקר בנושאים כמו "משאבי תיירות, נופש ופנאי, שבילי הליכה בעולם ובישראל", וזאת בנוסף ל"פיתוח כלכלי – תיירותי לצד שמירת הסביבה, תוך התמקדות בשביל הים של ישראל".

אלא שאת הכסף להקמת המרכז, באוניברסיטה קיבלו מתאגיד הנפט והגז האמריקני "שברון מדיטרניאן לימיטד" וכן מהחברה לחיפוש נפט וגז "רציו אנרגיות". הכסף לא נגמר רק בהקמה, ובאוניברסיטת חיפה הבטיחו כי "המרכז יעניק מענקי מחקר לחוקרים ומלגות לתלמידי מחקר, יקיים כנסים וימי עיון, יפעיל קורס אקדמי בנושא 'קיימות סביבתית לאורך שביל הים' ופעילויות אקדמיות נוספות". 

בשנת 2019 הגרדיאן מיקם את שברון במקום השני בעולם באחריות לפליטות גזי חממה מאז 1965. "שברון היא אחת החברות שאחראיות יותר מכל חברה פרטית אחרת למשבר האקלים", אמר בכעס ל"שקוף" יו"ר עמותת שומרי הבית, יוני ספיר. "במקום לקחת אחריות, להפחית פליטות ולספוח את גזי החממה המזיקים ששברון פלטה היסטורית, היא עסוקה בגרינווש תדמיתי ובאופן לא מפתיע – עושה זאת בסמוך לאסדת לוויתן אותה היא מפעילה", אמר. "לו הייתה פועלת סביבתית או חברתית בדימונה או בירוחם, אולי לא היתה בעיה. ברגע שהיא מנסה להשפיע על דעת הקהל המקומי שעלול להינזק מפעילותה ועל הרשות המקומית בשטחה היא פועלת, יש בכך טעם לפגם".

אוניברסיטת חיפה (צילום: הדס פרוש פלאש 90)

טביעת הרגל של שברון באקדמיה מורגשת היטב. החברה השיקה בשנים האחרונות מלגה בנושאי סביבה, המיועדת לסטודנטים תושבי חוף הכרמל, חדרה והסביבה, תחת השם "מיזם 'מלגות לוויתן' ע"ש סרן תם פרקש ז"ל". "המיזם מקדם אחריות סביבתית וחברתית בקרב כלל האוכלוסיות בישראל, ובפרט בחוף הכרמל וסביבתו", כתבו בעמוד החברה. "מטרת 'מלגות לוויתן' היא פיתוח מנהיגות חברתית, בעלת מודעות סביבתית, בקרב סטודנטים בתחומים סביבתיים, הנדסיים וטכנולוגיים מתוך שאיפה לתת כלים לעודד לימודים ומחקרים אקדמיים וטכנולוגיים, לסייע בהתפתחותם האישית וכניסתם לשוק העבודה, ולהטמיע את תחום הקיימות, שמירת הסביבה, דו-קיום בין אדם לטבע וחשיבות החקלאות בחיינו באמצעות דרכם של החקלאים האורגניים". באוקטובר האחרון, ובעקבות לחץ סטודנטים וחברי סגל, האוניברסיטה העברית הסירה מאתר המלגות שלה את פרסום המלגה. 

בזמן שבאוניברסיטת חיפה מקדמים בברכה חברה שעוסקת בין היתר בנפט, באוניברסיטה היוקרתית ייל שבארה"ב מתנערים משברון באופן גלוי. בשנה שעברה פרסמה האוניברסיטה כי שברון תצטרף לרשימת החברות שבהן האוניברסיטה לא תשקיע, בשל תרומתה למשבר האקלים. "הראיות מצביעות על כך שאקסון ושברון הפרו את עקרונות 3 ו-4 (עקרונות ההשקעה בדלקים פוסיליים) בהזדמנויות רבות וכמעט בוודאות עדיין מפרות את העקרונות גם היום", צוטט פרופ' קנת גילינגהם, מבית הספר לסביבה באוניברסיטה, במגזין הרשמי של הסטודנטים. גילינגהם הוא כלכלן וחבר בוועדה שמפתחת את עקרונות ההשקעה של ייל. עוד הוסיף כי "זה צעד ראשון ונפלא" ביישום המדיניות של ייל להימנע מהשקעות לא אתיות.  

תגובת אוניברסיטת חיפה: "שיתוף הפעולה עם שברון מדיטרניאן לימיטד ורציו אנרגיות יאפשר לאוניברסיטה לקיים מחקרים שיועילו לציבור הרחב ולקהילה וישפרו את ההבנה שלנו לגבי חשיבות התרומה החברתית של שביל הליכה שמנגיש את חוף הים לציבור".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

8 תגובות

  1. לא חדש… ברייכמן הוקם מזמן "בית הספר לקיימות, מייסודן של החברה לישראל, כימיקלים לישראל ובזן"

    1. די להפחדות על משבר האקלים הדימיוני!
      אולי נצליח להציל גם את הדינוזאורים?

  2. בין חברות הנפט שברון היא אחת מהיותר מכוערות. לעומתה bp שאחראית לפריצת הנפט הגדולה מעולם במפרץ מקסיקו נראת כמו סניף של גרינפיס. ההתמחות של שברון זאת התחמקות מאחריות לנזקים שבאחריותה ורדיפה משפטית של מי שמנסים לגרום לה לשלם על הנזק.
    קישור למאמר של איירין ברקוביץ' (מהסרט) בנושא
    https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/commentisfree/2022/feb/08/chevron-amazon-ecuador-steven-donziger-erin-brockovich

  3. איזה צביעות החברות המזהמות יכבסו את המצפון שלהם בעזרת כסף..נהדר..האירוניה קיבלה תואר ד"ר עכשיו..

    1. די להפחדות על משבר האקלים הדימיוני!
      אולי נצליח להציל גם את הדינוזאורים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!